Op zoek naar een betrouwbare NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saiko223
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-09 18:59
Ik ben op zoek naar een NAS waarbij de hdds in raid1 makkelijk aan te sluiten zijn op een windows pc.Zo wil ik voorkomen dat ik een identieke NAS moet aanschaffen mocht de oude NAS het begeven. Daarom spreekt een 2 hdds NAS mij ook beter aan.

Uiteraard sta ik ook open voor andere mogelijkheden zolang ik maar makkelijk mijn data kan terug krijgen op een windows pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 13:14
De meeste nassen maken gebruik van een linux filesystem. Mocht je nas kapot gaan dan kun je ze altijd in je computer hangen en even opstarten vanaf een ubuntu live-cd (oid). Hiermee kun je je data dan naar een andere harde schijf in je computer kopiëren. Zonder verdere info over met je wat de nas wilt zou dus in principe elke 2 bay nas aan je eisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:57
Hier staat een aantal 2 bay nas behuizingen, http://tweakers.net/price...WvuN0HvsJfQFKWqEPY1Jorf0A

Plus de bijbehorende reviews, daar kun je in ieder geval een aantal eisen invullen om het aantal wat te minderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saiko223
Bedankt voor je reactie.

Hoe werkt dit recoveren op ubuntu met een raid 10 en 01? In beide gevallen moet je dan 2hdds mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:02

Geckoo

Good news, everyone!

afaik sowieso kan je met 2 hd;s geen 10 of 01 draaien alleen 1 of 0 (mirror / striping)
bij striping is alles weg (een bestand wordt gedeeld over de 2 delen.
bij mirroring kan je hem er gewoon in hangen. en dan wordt hij eigenlijk altijd herkend.

lees voer!
RAID FAQ

[ Voor 8% gewijzigd door Geckoo op 27-09-2011 17:36 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saiko223
rscheper schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:28:
Hier staat een aantal 2 bay nas behuizingen, http://tweakers.net/price...WvuN0HvsJfQFKWqEPY1Jorf0A

Plus de bijbehorende reviews, daar kun je in ieder geval een aantal eisen invullen om het aantal wat te minderen..
Bedankt.

Al deze nassen zijn makkelijk via een ubuntu live cd te recoveren? Mits ze uiteraard in raid 1 staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:07

Fiber

Beaches are for storming.

Heb je dit al doorgelezen?
Het algemeen beleid #quickstart

En kijk dan ook de laatste paar pagina's van dit draadje eens door:
[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic
Daar kunnen ze je dan vast wel helpen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saiko223
Geckoo schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:35:
afaik sowieso kan je met 2 hd;s geen 10 of 01 draaien alleen 1 of 0 (mirror / striping)
bij mirroring kan je hem er gewoon in hangen. en dan wordt hij eigenlijk altijd herkend.

lees voer!
RAID FAQ
Ja daarvan ben ik me bewust. Dus als in zo'n nested raid de nas het begeeft moet je bij raid 10 2 hdds mounten uitgaande van een 4bay nas. Dit maakt het een stuk complexer en daarom richt ik me op een 2 bay nas.

Bedankt voor het lees voer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:31

D4NG3R

kiwi

:)

Geckoo schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:35:

lees voer!
RAID FAQ
Voor beide ben je sowieso 4 schijven nodig, en met 4 schijven zou ik eerder RAID5 aanraden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saiko223
Ik heb verschillende artikelen gelezen waarin ze juist RAID5 afraden zeker met 4 schrijven van wege een URE
http://www.zdnet.com/blog...stops-working-in-2009/162

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Raid 1 is geen manier om een dubbele backup te hebben, een aparte hd is beter(of nas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:07

Fiber

Beaches are for storming.

Artikeltje uit 2007. De oplossing stond er overigens ook al in, dan ga je voor RAID6 als je daar bang voor bent. Maar je moet sowieso altijd voor back-up zorgen voor belangrijke data.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

saiko223 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:44:
Ik heb verschillende artikelen gelezen waarin ze juist RAID5 afraden zeker met 4 schrijven van wege een URE
http://www.zdnet.com/blog...stops-working-in-2009/162
Dat geldt voor vrijwel alle RAID levels; inclusief RAID1. RAID6 is beter maar heeft dezelfde zwakte. Daarnaast zijn veel RAID implementaties die slecht om kunnen gaan met hoge timeouts, en TLER zorgt ervoor dat bad sectors ook bad blijven omdat ze sneller opgeven met recovery.

Wil je goede bescherming tegen URE's dan is ZFS eigenlijk je enige keuze. Anders zou ik gewoon vertrouwen op backups om je data te beschermen, want vrijwel alle alternatieven gaan slecht om met corurptie en onleesbare sectors.

• saiko223
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 19:13:
[...]

Dat geldt voor vrijwel alle RAID levels; inclusief RAID1. RAID6 is beter maar heeft dezelfde zwakte. Daarnaast zijn veel RAID implementaties die slecht om kunnen gaan met hoge timeouts, en TLER zorgt ervoor dat bad sectors ook bad blijven omdat ze sneller opgeven met recovery.

Wil je goede bescherming tegen URE's dan is ZFS eigenlijk je enige keuze. Anders zou ik gewoon vertrouwen op backups om je data te beschermen, want vrijwel alle alternatieven gaan slecht om met corurptie en onleesbare sectors.
Ik heb je ZFS topic gelezen (uiterst interessant goed werk!) en ga nu denk ik zelf een nas bouwen met freenas erop. In jouw topic staat:
"• Onafhankelijk van de controller. Gaat je controller stuk met software RAID dan koppel je je disks aan een andere controller en je bent zo weer online."

Betekend dat als mijn zelf gemaakte nas kapot gaat ik simpelweg de schrijven kan aansluiten op een nieuwe installatie met freenas met een andere mobo en usb met os erop?

Verwijderd

Yep. Totaal andere hardware en hetzelfde USB stickje en het zaakje zou gewoon moeten werken. Het feit dat je hardeschijven op andere controller en andere volgorde zitten maakt allemaal niets uit; je kunt ook meerdere controllers door elkaar gebruiken mits ze maar ondersteund worden door het OS.

Dus met ZFS (en eigenlijk alle software RAID) ben je compleet onafhankelijk van de hardware.

• saiko223
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 11:34:
Yep. Totaal andere hardware en hetzelfde USB stickje en het zaakje zou gewoon moeten werken. Het feit dat je hardeschijven op andere controller en andere volgorde zitten maakt allemaal niets uit; je kunt ook meerdere controllers door elkaar gebruiken mits ze maar ondersteund worden door het OS.

Dus met ZFS (en eigenlijk alle software RAID) ben je compleet onafhankelijk van de hardware.
En wat nou als je usbstickie kapot gaat? Kan ik dan op een nieuwe usbstick freenas installeren en vervolgens weer in me nas pluggen en alle hdds weer zien?

Verwijderd

Ja. :)
Pagina: 1