Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:20
Zojuist heb ik sinds lange tijd weer eens geprobeerd mijn computer (Gigabyte P55 met Intel i7 860) te overclocken. Dom natuurlijk zou je zeggen maar het was naar aanleiding van aanschaf van een SSD een poosje terug, en daarbij wordt aangeraden om de diepe C-states uit te zetten in het BIOS. Daarom ook maar de turbo uitgezet en tweaker als ik ben, eens geprobeerd te overklokken. BCLK op 166 en gaan. Computer start vervolgens prima op, dus ik ga de stabiliteit testen met behulp van IntelBurnTest en ga verder met werken op de laptop. Opeens merk ik dat de computer uit is en meteen schoot me door het hoofd dat de brandlucht die ik rook misschien niet van buiten kwam.

Enfin, druk op de powerknop.. niets. Ook na een tijdje uit te hebben gestaan doet de computer niets meer. Als ik de powerknop in druk brandt soms een fractie van een seconde het powerledje maar fans gaan niet draaien. Inmiddels is alle randapparatuur en geheugen verwijderd, en heb ik er een andere voeding aan geknoopt wat geen verschil maakt. Detail is wanneer ik de P4 stekker (8 pins) niet aansluit, het moederbord lampje (CPU phase volgens Gigabyte handleiding, heeft te maken met energy save) 1 seconde brandt, weer uitgaat en dat blijft herhalen. De fans gaan op hetzelfde ritme aan en uit.

Wat is aannemelijk? Is het moederbord stuk? Of de CPU? Ik heb niet de middelen om 1 van de 2 uit te sluiten helaas. Is er een kans dat mijn harddisk of nog erger, mijn nieuwe SSD ook stuk is?

Iemand misschien nog tips?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cpu en moederbord, kijk of er pinnetjes gesmolten zijn op je mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

Je processors schakelt zichzelf uit als de processor vind dat hij te warm wordt. En ik geloof niet dat je die beveiliging uit kunt zetten. Dat je moederbord stuk is lijkt me waarschijnlijker. Oververhitte VRM's of compleet uitgebrande banen zijn allemaal mogelijk. Kijk in ieder geval eens rustig, met veel licht naar je moederbord en zoek even naar uitgebrande onderdelen. En uiteraard bij voorkeur even je processor in een ander moederbord stoppen.

Mocht dat niet werken, 1 voor 1 onderdelen testen. Dus ook videokaarten, SSD's en harde schijven.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een brandlucht is natuurlijk nooit goed. Kijk eens op de achterkant van je bord of dat niet gewoon zwartgeblakerd is.
De enige manier om het echt zeker te weten is onderdelen uitwisselen. Bij een overclock komt er zowel extra spanning op het mobo als de CPU te staan, dus waar het fout gaat is zonder te testen niet te zeggen met 100% zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

CMOS clear al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
Dank voor de tips. CMOS clear was in principe een goede, die had ik nog niet geprobeerd. Ondertussen had ik ook al alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt etc. Moederbord goed bekeken maar niks afwijkends geconstateerd. Na CMOS clear alleen CPU + geheugen + CPU fan erin, toen ik hem aanzette ging de boel draaien, maar de chip op het plaatje vloog in de fik + rook. Dit voor meerdere seconden :'(

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/14btg93.jpg

Aangezien we allemaal weten dat hardware op rook werkt en deze nu ontsnapt is, is het nu exit mobo. Is deze gang van zaken nog enigszins te verklaren? Ik bedoel in eerste instantie niets zichtbaar en na in elkaar zetten chip in de fik?

[ Voor 4% gewijzigd door RubenDJ op 27-09-2011 17:08 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat chipje is onderdeel van de VRM die zorgt voor de stroomvoorziening van je CPU. Als je door overclocken een veel hoger voltage erop zet, of je trekt gewoon meer stroom, dan kun je het ding overbelasten en dan kan het ding doorfikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 20:17
WTH! Zijn die chips ook helemaal niet gekoeld op dat bord? Ook de VRM's niet? Leipe bedoeling dan :9.
Zou het bord nog te fixen zijn door alleen dat chipje te vervangen en solderen, of zijn de kanalen in het bord zelf hoogstwaarschijnlijk ook doorgebrand?

[ Voor 43% gewijzigd door Aardwolf op 27-09-2011 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die chips hoef je ook echt niet te koelen hoor, zo heet worden die dingen in de regel niet. Op de meeste goedkope borden worden die dingen niet gekoeld door middel van een heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

En zolang je niet gaat overklokken is alles prima in orde. Maar echt fik op de chip, dat heb ik nog niet gezien. Genoeg rook, maar nog geen vuur zelf. Jammer dat je er geen filmpje van geschoten hebt :)

Enfin, garantie kun je vergeten (maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al wel). Een nieuw moederbord zal er sowieso moeten komen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 20:17
Terw_Dan schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:33:
Die chips hoef je ook echt niet te koelen hoor, zo heet worden die dingen in de regel niet. Op de meeste goedkope borden worden die dingen niet gekoeld door middel van een heatsink.
Nee inderdaad, bij normaal gebruik niet, haha :9. Gelukkig zijn in de V&A nog een aantal borden redelijk goed(koop) aan te komen zag ik, wellicht nog wat voor de TS om wat dingen uit te sluiten of ook de CPU kaduuk is en een stuk goedkoper dan nieuw LGA1156/1155.

[ Voor 23% gewijzigd door Aardwolf op 27-09-2011 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
M2M schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:36:
En zolang je niet gaat overklokken is alles prima in orde. Maar echt fik op de chip, dat heb ik nog niet gezien. Genoeg rook, maar nog geen vuur zelf. Jammer dat je er geen filmpje van geschoten hebt :)
Dat bevreemdt mij dus ook. Voordat ik de boel weer aansloot zag die chip er prima uit. En vervolgens fikt hij door na een CMOS reset :? Was de chip misschien al binnenin stuk en gaf ie het nu helemaal op? Ik snap het niet helemaal.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Dat het stuk was waren we al achter :). Als je computer na een bios reset niet meer doorheeft welk onderdeeltje stuk is en overal vol vermogen op gooit lijkt het me plausibel dat de boel doorfikt.

Maar eigenlijk weten we het allemaal niet zeker. Wel zeker is dat je moederbord stuk is.

-_-

Pagina: 1