Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht op de Telegraaf vraag ik het me af of het zinvol is om je euro's in te wisselen voor een andere valuta?

Als de euro echt valt dan kan hyperinflatie optreden waardoor je spaarcenten niets meer waard zijn. Daar heb je dan al die jaren voor gespaard.

Ik zit sterk te denken om m'n spaargeld om te zetten naar Zwitserse francs.
Of heeft dit totaal geen zin?

Mijn YouTube Channel

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik denk niet dat je spaargeld zomaar niets meer waard is, want dan zal half Nederland in de schulden komen.

Persoonlijk vind ik dat er een aantal landen in de euro zijn gestapt die ik liever erbuiten had gelaten.

Tja je mag zelf doen met je geld wat je wilt maar mij lijkt het me overdreven om nu al je geld weg te sluizen.

[ Voor 20% gewijzigd door Frostbite op 27-09-2011 15:14 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Brons

Fail!

Aangezien de Zwitserse centrale bank onbeperkt veel euro's opkoopt om zo de franc laag te houden lijkt mij de franc nou niet echt een geschikte plek om je geld te stallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Brons op 27-09-2011 15:31 ]

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11 12:22
Zou dit topic niet beter in Werk & Inkomen passen?

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-11 18:48
Zodra mijn geld in 1keer verdampt bij een bank, verdampen er ook wat andere dingen hier in nederland mede mogelijk gemaakt door mijzelf.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De belegger heeft maar één doel: geld verdienen aan een eventuele euro-crisis.
Tja, zo gokken mensen al jaren met dollars en andere grote valuta's, of je er nu echt wat mee opschiet? Beetje doomscenario om te stellen dat binnen 12 maanden je geld niet meer waard is, mocht dat echt het geval ooit worden, dan is je beetje spaargeld nog wel het laatste waar aan je zou willen denken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• cvs79
  • Laatst online: 17-11 13:52
Ik denk dat als het echt zover komt dat de euro valt en iedereen opeens zijn geld kwijt is er zowieso een of meerdere burgeroorlogen gaan onstaan imho.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
goud is al 3x teveel waard. dus daar heb je niks meer aan.

zwitserse franc gaat net zo hard de euro achterna en de dollar zal dan ook zijn laatste tijd ingaan.

oftewel geld is je laatste zorg

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11 11:07
tja kan je dan niet beter een deel van je spaargeld omzetten in goud baren? Nadeel daarvan is alleen weer, waar laat je het? In je sokken la.. :P

@hierboven: o, blijkbaar niet dus..

[ Voor 11% gewijzigd door w00d op 27-09-2011 15:19 ]

• DECOY88
(overleden)
w00d schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:18:
tja kan je dan niet beter een deel van je spaargeld omzetten in goud baren? Nadeel daarvan is alleen weer, waar laat je het? In je sokken la.. :P
goud zit nu op €1350 dacht ik ken de momentele koers niet. en 10 jaar terug zat hij op €300

[ Voor 4% gewijzigd door DECOY88 op 27-09-2011 15:22 ]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Als de pleuris echt uitbreekt (want dat is een realistisch, misschien wel een beetje pessimistisch beeld) wanneer je spaargeld niks meer waard is, heb je meer aan een goede voorraad houdbaar eten en drinken. En iets om het mee te verdedigen..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Blijkend is goud aankopen wel de beste manier van je geld waardevast houden.. Voordeel van goud is dat er nog steeds maar een beperkte hoeveelheid van aanwezig is.

Maarja...ik zie mijzelf niet echt enkele klompjes goud opkopen en deze in de kluis bij de lokale bank deponeren....

"Goedemiddag heer, waar kan ik u mee helpen"

"Nou, ik heb hier een knapzak vol met goud, doet u voor mij eens de kluis open....."

Wabbawabbawabbawabba

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

KatirZan schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:21:
Blijkend is goud aankopen wel de beste manier van je geld waardevast houden..
Als je dit in 1980 had gezegd had je tot vandaag moeten wachten tot je goud weer dezelfde waarde had ... en dan heb ik het niet eens over inflatie.
cvs79 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:17:
Ik denk dat als het echt zover komt dat de euro valt en iedereen opeens zijn geld kwijt is er zowieso een of meerdere burgeroorlogen gaan onstaan imho.
Net zoals in Argentinië begin deze eeuw? Oh, wacht ...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Snowwie schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:10:
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht op de Telegraaf vraag ik het me af of het zinvol is om je euro's in te wisselen voor een andere valuta?

Als de euro echt valt dan kan hyperinflatie optreden waardoor je spaarcenten niets meer waard zijn. Daar heb je dan al die jaren voor gespaard.

Als er morgen een meteoor op Zwitserland valt, is je geld helemaal niks meer waard. Heb paar regels gelezen van het bericht maar de eerste alarmbellen gingen al rinkelen bij de bron (telegraaf) en nog meer bellen toen het bleek dat het om woorden gaat van iemand die hoopt dat de Euro valt omdat hij er dan rijker van wordt.

Doe jezelf een lol en laat zulke berichten lekker links liggen voordat je eindigt als een panische kluizenaar in een hutje op de heide.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-11 20:58

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Vergeet niet dat de goudprijs op dit moment nogal op springen staat, met fluctuaties van 5+% per dag word ik daar niet echt gelukkig van. Daarnaast zit de kans er (gezien de bubbel) ook heel erg in dat je gewoon 50% van je geld kwijt bent als je nu goud koopt, en de prijs een baksteen imiteert. Of je bereid bent die prijs te betalen om mogelijk in het geval van een totale crisis nog wat te handelen te hebben, is aan jou. Ik doe het in elk geval niet.

(hooguit zal ik het cynisch advies van een bekende opvolgen: "investeer in concertvleugels, die stijgen alleen maar in waarde")

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Mektheb
kenneth schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:27:
[...]
Als je dit in 1980 had gezegd had je tot vandaag moeten wachten tot je goud weer dezelfde waarde had ... en dan heb ik het niet eens over inflatie.
[...]

Blijf jij still staan dan als je geld verdampt ?.
Als de hypotheek en belasting enzo dan ook weggaat heb ik er geen moeite mee.

Maar zodra me geld in 1 keer foetsie is, gaan er echt wel wat koppen rollen.
Letterlijk.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• cvs79
  • Laatst online: 17-11 13:52
kenneth schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:27:
[...]
[...]

Ik vind 1 land zoals Argentinië wel wat anders als heel europa / wereld. Op een geven ogenblik vinden de plebs het toch echt genoeg

• DECOY88
(overleden)
FreezeXJ schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:27:
Vergeet niet dat de goudprijs op dit moment nogal op springen staat, met fluctuaties van 5+% per dag word ik daar niet echt gelukkig van. Daarnaast zit de kans er (gezien de bubbel) ook heel erg in dat je gewoon 50% van je geld kwijt bent als je nu goud koopt, en de prijs een baksteen imiteert. Of je bereid bent die prijs te betalen om mogelijk in het geval van een totale crisis nog wat te handelen te hebben, is aan jou. Ik doe het in elk geval niet.

(hooguit zal ik het cynisch advies van een bekende opvolgen: "investeer in concertvleugels, die stijgen alleen maar in waarde")
als geld straks geen waarde meer zou hebben kan je beter voedsel en werktuigen inkopen om mee te handelen :Y

30 kippen en 10 schapen en 10 koeien _O- en een tuintje vol met groente :Y

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Mektheb schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:28:
[...]

Blijf jij still staan dan als je geld verdampt ?.
Als de hypotheek en belasting enzo dan ook weggaat heb ik er geen moeite mee.

Maar zodra me geld in 1 keer foetsie is, gaan er echt wel wat koppen rollen.
Letterlijk.
cvs79 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:31:
[...]

Ik vind 1 lang zoals Argentinië wel wat anders als heel europa / wereld. Op een geven ogenblik vinden de plebs het toch echt genoeg
Je weet pas wat er gaat gebeuren als het zover is. In Argentinië vond het plebs het ook echt genoeg, waren de mensen ook kwaad, enz, enz, enz. Uiteindelijk zijn ze er in een paar jaar bovenop gekomen.

Ja, misschien gaat het hier compleet anders (als het rampscenario zich al voltrekt) maar je weet het gewoon niet.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Hyper inflatie zal je alleen krijgen als de ECB besluit als een malle Euro's te gaan drukken om alle begrotingstekorten van de eurolanden te dichten (zie 2e WO). In alle andere gevallen zal de EU zo snel zoveel voordeliger worden dan China/VS. Hierdoor wordt de concurrentie positie van de EU ineens heel goed is. Zijn we ineens een lage lonen land.
O.a. China en de VS zullen massaal Europese producten gaan kopen. Hierdoor stijgt de vraag naar euro's weer en zal waarde van de euro stabiliseren.

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Hebben de meeste mensen niet meer schulden dan spaargeld? (voornamelijk door een koophuis met hypotheek)

Pensioenen zijn wat lastiger want ik heb niet echt een idee hoe goed de fondsen dit soort risico's afdekken (het telkens in de problemen komen na een slechte maand op de beurs is echter geen goed teken).

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Nivado schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:42:
Hyper inflatie zal je alleen krijgen als de ECB besluit als een malle Euro's te gaan drukken om alle begrotingstekorten van de eurolanden te dichten (zie 2e WO). In alle andere gevallen zal de EU zo snel zoveel voordeliger worden dan China/VS. Hierdoor wordt de concurrentie positie van de EU ineens heel goed is. Zijn we ineens een lage lonen land.
China en de VS zullen massaal Europese producten gaan kopen. Hierdoor stijgt de vraag naar euro's weer en zal waarde van de euro stabiliseren.
China en de VS die Europese producten gaan kopen...uhuh :D

Tot zo ver de middelbare school economie, nu weer terug naar the real world :z :D

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
kamstra schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:43:
[...]

China en de VS die Europese producten gaan kopen...uhuh :D

Tot zo ver de middelbare school economie, nu weer terug naar the real world :z :D
Leuk zo'n opmerking. Als je nu ook argumenten had om het te onderbouwen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het bedrag van mijn hypotheek is nog altijd 4-5x het bedrag op mijn spaarrekening, dus als de euro in 1 klap niks meer waard wordt is mijn schuld op dat moment ook geen klap meer waard. Ik zit er niet echt over in, we zien wel wat er gebeurt.

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 16:02
Dus de mening van één handelaar aandelenhandelaar zorgt ervoor dat de Telegraaf zo'n bericht publiceert. Buiten het feit dat de Telegraaf alles aandikt en leuke titels verzint als "Iedereen verliest zijn spaargeld" wordt de mening van Alessio niet gedeeld door de meeste vooraanstaande economen.

Voortaan dus wat meer (en vooral meer betrouwbare) bronnen raadplegen. En als je als consument er geen verstand van hebt, laat je dan adviseren door een professional.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Oh nee he, die vent moeten ze opknopen!
Die heeft zat geld en kickt juist op een recessie... Blijkbaar haal je met dat soort schreeuwberichten de krant en wat zijn de gevolgen?

- vertrouwen neemt af.
- nieuwe recessie?

Hij heeft zat geld en heeft het ook erover om eraan te verdienen. Dus wil hij aandelen heel goedkoop kopen. Dus er maar even voor zorgen dat het vertrouwen daalt...
Pirate-Bozz schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:48:
Dus de mening van één handelaar aandelenhandelaar zorgt ervoor dat de Telegraaf zo'n bericht publiceert. Buiten het feit dat de Telegraaf alles aandikt en leuke titels verzint als "Iedereen verliest zijn spaargeld" wordt de mening van Alessio niet gedeeld door de meeste vooraanstaande economen.

Voortaan dus wat meer (en vooral meer betrouwbare) bronnen raadplegen. En als je als consument er geen verstand van hebt, laat je dan adviseren door een professional.
Alleen is oor de telegraaf het kwaad al geschied...
Is het wettelijk toegestaan zo paniek te zaaien? Wordt dat niet gezien als "handelen met voorkennis"?

[ Voor 26% gewijzigd door BlakHawk op 27-09-2011 15:53 ]

Youtube: DashcamNL

• Mektheb
dfrenner schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:52:
[...]

Oh nee he, die vent moeten ze opknopen!
Die heeft zat geld en kickt juist op een recessie... Blijkbaar haal je met dat soort schreeuwberichten de krant en wat zijn de gevolgen?

- vertrouwen neemt af.
- nieuwe recessie?

Hij heeft zat geld en heeft het ook erover om eraan te verdienen. Dus wil hij aandelen heel goedkoop kopen. Dus er maar even voor zorgen dat het vertrouwen daalt...
Dat doen ze toch overall ?, de koningin doet er toch ook aan mee ?.
Och het gaat zo slecht etc etc.

We zullen het zien, misschien dan toch tijd voor 2012 en WW3.
Vergeet niet sunblock 3000 te smeren.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
_JGC_ schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:47:
Het bedrag van mijn hypotheek is nog altijd 4-5x het bedrag op mijn spaarrekening, dus als de euro in 1 klap niks meer waard wordt is mijn schuld op dat moment ook geen klap meer waard. Ik zit er niet echt over in, we zien wel wat er gebeurt.
Ben je opeens superblij met een hypotheek ;)
Het huis blijft zijn waarde wel houden...

Helaas wishful thinking en ik vind het echt belachelijk dat iemand dit roept en het zo in de krant komt te staan...

Youtube: DashcamNL

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Nivado schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:45:
[...]

Leuk zo'n opmerking. Als je nu ook argumenten had om het te onderbouwen?
Heel simpel. Als China (de Chinese burgers dus) massaal Europese producten (voor zover er hier uberhaupt nog dingen geproduceerd worden) zouden willen gaan kopen dan hebben ze daar geld voor nodig. En China is op dit moment een redelijk rijk land, juist omdat ze als een gek produceren en wij in Europa en Amerika massaal die producten kopen. Zo iets kan zich niet in 1 keer omdraaien. Zodra wij de Chinese producten niet meer kopen stort in China ook massaal de economie in en hebben de Chinezen geen geld meer om onze producten te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Devil op 27-09-2011 15:59 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Brons
  • Nu online

Brons

Fail!

dfrenner schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:52:

Is het wettelijk toegestaan zo paniek te zaaien? Wordt dat niet gezien als "handelen met voorkennis"?
Welke kennis?

• tehsojiro
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Beslissingen maken op basis van wat een beleggertje zegt is niet erg slim.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:56:
[...]

Helaas wishful thinking en ik vind het echt belachelijk dat iemand dit roept en het zo in de krant komt te staan...
Ja alleen jammer dat je geen geld hebt om je hypotheek van te betalen zonder baan. Is je huis ineens van de bank.
Veel handiger is, mocht dit gebeuren, spaargeld in een sterkere valuta te hebben dan je hyptheek lekker goedkoop in 1 keer aflossen ;)

Nothing to see here

• ZeRoC00L
  • Niet online
[...]

Natuurlijk blijft de waarde van je huis niet hetzelfde, die zal ook sterk dalen !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Ehm... als er echt een harde recessie komt, zullen de huizenprijzen natuurlijk ook dalen. Er zullen immers een hoop mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen, en dus hun huis gedwongen moeten verkopen. Aan de andere kant zullen er weinig mensen een huis gaan kopen midden in een recessie.

Dus meer aanbod bij minder vraag -> lagere prijzen/waarde.

Maargoed, theoretische discussie allemaal. Het is natuurlijk een artikel van de Telegraaf, en nog van een belegger (dus belanghebbende) ook.... zou er niet teveel waarde aan hechten eigenlijk.

Virussen? Scan ze hier!

• Player1S
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Er hoeft niet eens een harde recessie te komen. de huizenprijzen dalen nu al. Ik zie nu al huizen die soms wel 10.000 gezakt zijn in 2-3 maand tijd.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• MikeN
  • Laatst online: 16-11 20:30
Afgezien van of er hyperinflatie of wat dan ook zal ontstaan in de eurozone, lijkt het me wel interessant om te kijken hoe je jezelf kan afschermen van eventuele problemen in de eurozone. Waar moet je je geld laten om zoveel mogelijk los te staan van de huidige onzekerheden in de markt? Ik hoef geen enorm rendement te maken verder (rendement is tenslotte gekoppeld aan risico).

De goudprijs is op dit moment enorm volatiel en veel bedrijven en valuta zijn ook gerelateerd aan of afhankelijk van de euro. Wat zou je met je geld moeten doen om los te staan van de euro?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MikeN schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:04:
... Waar moet je je geld laten om zoveel mogelijk los te staan van de huidige onzekerheden in de markt? ...
primaire goederen met weinig variabiliteit in productie, liefst houdbaar

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 27-09-2011 23:05 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Die Alessio Rastani is trouwens een technical trader. Hij kijkt dus alleen naar (schijnbare) patronen in koersverloop, niet naar fundamentals.

Interview met Forbes.

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Devil schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:56:
[...]
Heel simpel. Als China (de Chinese burgers dus) massaal Europese producten (voor zover er hier uberhaupt nog dingen geproduceerd worden) zouden willen gaan kopen dan hebben ze daar geld voor nodig...
Waar dacht je dat al die dikke BMW's, Mercedessen en Audi's grotendeels verkocht worden tegenwoordig? Juist ja, in China.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fiber schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:12:
...
Waar dacht je dat al die dikke BMW's, Mercedessen en Audi's grotendeels verkocht worden tegenwoordig? Juist ja, in China.
De handelsbalans BMWAudiMercedesland - China is vooralsnog natuurlijk wel wat 'voordeliger' voor het laatste land. China zal ongetwijfeld ook proberen haar munt gekoppeld te houden aan een onderuitgaande $ of €, maar of dat zou lukken is natuurlijk wel weer de vraag...

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
L1nt schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:48:
Er hoeft niet eens een harde recessie te komen. de huizenprijzen dalen nu al. Ik zie nu al huizen die soms wel 10.000 gezakt zijn in 2-3 maand tijd.
Mensen moeten echt even nadenken voordat ze posten. Wat heb je hier in godsnaam aan?
Ten eerste, als een huis 10.000 zakt is het belangrijk om te weten wat de prijs van het vraaghuis is. Als het een huis van 1 miljoen is, dan is dat 1%. Als het een huis van 100.000 is, dan is dat 10%. Dat is nogal een verschil.
Ten tweede zijn er ook mensen die het huis echt willen verkopen op korte termijn, dus dan kan een lagere prijs nogal handig zijn. Als je totaal geen haast hebt om iets te verkopen, dan hoef je ook niet te zakken. Gewoon wachten op de juiste koper :)

De makelaar die m'n ouders hebben doet vooraf onderzoek of ze uberhaubt serieus zijn (lees: willen ze het huis kopen of gaan ze 30% onder de vraagprijs bieden). Als ze niet vermogend genoeg zijn, hoeven ze niet te komen. Niet meer dan terecht, genoeg kutjes die niks te doen hebben en denken dat ze een huis voor een appel en een ei kunnen kopen.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:47:
Volgens mij is dat inderdaad het beste wat je kunt doen, en een goed aggegraat aanschaffen, wat jerrycans benzine, en veel ingeblikt voer als je je perse wilt voorbereiden.

Verwijderd

kenneth schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:11:
Die Alessio Rastani is trouwens een technical trader. Hij kijkt dus alleen naar (schijnbare) patronen in koersverloop, niet naar fundamentals.

Interview met Forbes.
Haha, eerst zeggen dat ie risk-averse is en vier zinnen later zeggen op zoek te zijn naar volatility. ;w

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Viel me ook al op :D

Het is gewoon een clown met zijn fifteen minutes of fame. Nothing to see here, move along.

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-11 11:58
Het klinkt behoorlijk alsof die gast een self-fulfilling prophecy probeert te creëren.
Hij roept heel hard: Als het vertrouwen weg is, is je geld ook weg.

Hij hoopt dat veel mensen dan denken: "mijn geld weg! Ammenooitniet! Ik ga mijn geld veiligstellen."
Met als resultaat dat er ergens een tekort ontstaat (of liever, een grens overschreden wordt, tekorten zijn er immers al), zodat de boel inderdaad in elkaar klapt.
Op dat moment kan dit heerschap cashen.
In het bericht staat zelfs dat ie op nog een crisis hoopt. Waarom? om geld te verdienen natuurlijk! Als je zo graag een crisis wil ga je niet mensen geruststellen en zeggen dat het wel goed komt.

Ik hoop dat de mensen die de markt kunnen beinvloeden zich dit ook realiseren.
Ik wou eigenlijk zeggen: "ik vertrouw erop..." maar dat klonk toch wat te zeker. Ik heb geen idee wie er aan het roer zit en wat ze kunnen doen.

Dat gezegd hebbende, ik heb er zelf door persoonlijke omstandigheden ook al over nagedacht. Maar het blijft gokken, wat ik ook doe. En ik houd niet van gokken.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:05

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

KatirZan schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:21:
Maarja...ik zie mijzelf niet echt enkele klompjes goud opkopen en deze in de kluis bij de lokale bank deponeren....

"Goedemiddag heer, waar kan ik u mee helpen"

"Nou, ik heb hier een knapzak vol met goud, doet u voor mij eens de kluis open....."
Met futures aan de slag gaan is over het algemeen iets praktischer dan fysiek met baren goud gaan sjouwen. :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Als iedereen zo zou denken en zijn geld weg zou halen bij de NL bank mag je raden wat er gebeurt, kijk maar naar de DSB :P

• MikeN
  • Laatst online: 16-11 20:30
begintmeta schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:08:
[...]

primare goederen met weinig variabiliteit in productie, liefst houdbaar
Mjah, maar iets wat enigszins eenvoudig verhandelbaar is, is ook wel fijn. Ik heb niet zo'n behoefte om tot 2060 uit blik te eten omdat ik m'n geld nu in blikken bonen om heb gezet...

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:21

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> WI

• Dennahz
  • Laatst online: 09:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Zal allemaal wel wat meevallen :) Het geld zal heus niet -zomaar- weg zijn (als in: saldo € 0,-). En als je gewoon je baan houdt en geld blijft verdienen, wat is het probleem dan? Dan merk je toch weinig van een eventuele crisis?

Twitter

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Misschien blijft je saldo wel € 5.000 alleen kost een brood over vijf jaar achthonderd euro ... dan ga je dus van vierduizend broden spaargeld naar nog geen zeven broden spaargeld ...

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

stin schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 18:43:
[...]
De makelaar die m'n ouders hebben doet vooraf onderzoek of ze uberhaubt serieus zijn (lees: willen ze het huis kopen of gaan ze 30% onder de vraagprijs bieden). Als ze niet vermogend genoeg zijn, hoeven ze niet te komen. Niet meer dan terecht, genoeg kutjes die niks te doen hebben en denken dat ze een huis voor een appel en een ei kunnen kopen.
1): 30% onder de vraagprijs? WTF? Dat is wel HEEL erg laag, en inderdaad niet serieus te nemen als bod.
2): hoe wil de makelaar uberhaupt er achterkomen hoe vermogend iemand is?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 21:28
kenneth schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 22:17:
Misschien blijft je saldo wel € 5.000 alleen kost een brood over vijf jaar achthonderd euro ... dan ga je dus van vierduizend broden spaargeld naar nog geen zeven broden spaargeld ...
Dan zou ik zelf m'n brood gaan bakken.

• Navi
  • Niet online
Haha, je denkt dat meel dat ineens heel goedkoop is ofzo? Het zijn dan juist de grondstoffen die duur zijn, waardoor het product duur wordt.

Alleen zelf de grondstoffen (handmatig) verbouwen is dan een uitkomst.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:40

Seraphin

Meep?

_/-\o_ _O-

Geniale link, hi-la-risch! 8)7 Tot zover de creds van die kerel. :P

Anyhoe; de uiteindelijke vraag van TS blijft natuurlijk wel relevant.
Mijn persoonlijke mening (dus; geen advies en alleen gebaseerd op wat ik zelf van de wereld vind):

- In CHF gaan zitten als bescherming tegen EUR inflatie / devaluatie? Zou't niet doen; het laatste waar de Zwitsers op zitten te wachten is een verdere stijging van CHF t.o.v. EUR (zie hun eerdere steunaankopen), hun economische lot is -for better or worse- met dat van de EU(R) verbonden.
- Zelfde gaat imho op voor de overige valuta binnen de Europese economische zone; GBP zou wellicht nog het meest onafhankelijk zijn; maar GB heeft zo zijn eigen economische shit gaande, in het stress-scenario gaan zij het echt niet beter doen dan wij.
- USD zou wat mij betreft nu al door de hakselaar kunnen; dat land is failliet, al weten ze het zelf nog niet.

- RMB zou bést wel eens aantrekkelijk kunnen zijn; ik geloof dat de Chinese overheid eindelijk een beetje bezig is/was met het loslaten van de wisselkoers. De grote vraag is (aangezien we nu dus al uitgaan van het scenario waarin de EU(R) valt), of ze worden meegezogen in een wereldwijde recessie, of dat het binnenland inmiddels groot genoeg is om hun economie stabiel te houden (ik neig naar het laatste).

Maar; uiteindelijk geloof ik zelf niet in het scenario van hyperinflatie (een flinke recessie acht ik dan weer wel mogelijk) dus ik hou mijn eurocentjes gewoon op de bank :P

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Ho ff, ik bedoel het dus niet om je spaargeld op een Zwitserse bank te storten, maar simpelweg je spaargeld opnemen in contanten Zwitserse Frank en dat gewoon thuis te bewaren.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

gaat prima hier met mijn Australian Dollars... ik kan op vakantie in Europa straks 20% meer uitgeven dan 2 jaar terug... :) Beetje jammer dat dat 2 weken terug nog zo'n 25% was... Laat maar zakken die euro >:)

Verwijderd

Snowwie schreef op woensdag 28 september 2011 @ 02:27:
Ho ff, ik bedoel het dus niet om je spaargeld op een Zwitserse bank te storten, maar simpelweg je spaargeld opnemen in contanten Zwitserse Frank en dat gewoon thuis te bewaren.
Tot je huis affikt of er een inbreker langsfietst en je alsnog alles kwijt bent. Ik denk eerlijk gezegd dat dat een groter risico is dan dat het hele systeem in elkaar dondert.

Bovendien, wat zijn die papiertjes nog waard als de boel op z'n kant gaat? Bar weinig, me dunkt.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:33

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ten eerste: dat bericht, wat een grap. zoiets kan alleen de telegraaf plaatsen :')

Ten tweede; ik zou in grondstoffen als graan investeren. Met den stijgende wereldbevolking denk ik dat we daar echt tekort van gaan krijgen en dat dat echt duurder gaat worden...

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Als je echt je spaargeld 100% veilig wil stellen dan lijkt me het effectief kopen van edelmetalen zoals goud en zilver de beste optie. En dan bedoel ik dat je dat goud in huis haalt en in een kluis bewaart.

Als je iets meer vertrouwen hebt in de economie en niet denk dat het tijdens je leven nog tot een volledige crash komt dan kun je gespreid investeren. Maar als de markt volledig crasht is er natuurlijk altijd een kans dat het bedrijf dat jouw aandelen verhandelt of beheert ook failliet gaat en dan kun je zo ook alles kwijt raken.

Maar goud en zilver kunnen ook hun waarde voor een deel verliezen.
Het beste lijkt me dus om in verschillende fysieke dingen te investeren.
Investeer een bepaald percentage in goud en zilver
Investeer in noodzakelijke grondstoffen, zoals graan of zo.

Koop een landbouw bedrijf of iets dergelijks.
De kans dat voedsel de komende jaren een stuk duurder word lijkt me reëel.

[ Voor 6% gewijzigd door Kain_niaK op 28-09-2011 08:13 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• Nokian95dude
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-10 10:54

Nokian95dude

I'll be back!!

Ten eerste weet ik wel zeker dat de euro niet valt en ten tweede zal het niet helpen want de euro is zo sterk dat t alles dan mee naar beneden trekt. Lijkt me niety zo'n super idee dus. Maargoed waar de kolder op gebaseerd is dat de euro zou vallen weet ik niet. DIt nog even naast t genoemde feit dat een munt in principe niet kan vallen.

Feit is wel dat er wat landen zijn die eruit moeten zolang ze niet aan de voorwaarden voldoen. Er zijn voorwaarden waaraan een land moet voldoen om in de eurozone te komen. Dat zou dus eigenlijk moeten betekenen dat ze er dus ook uitgegooid kunnen worden op t moment dat die voorwaarden niet meer haalbaar zijn voor zo'n land. Klinkt hard maar t zou wel de beste oplossing zijn. In plaats van er steeds geld in blijven pompen voor jan doedel. En wij kunnen alles weer opbrengen, Maargoed das een andere discussie. Ik dwaal te ver af :P

Those you can't see are more present than you'll imagine

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

marceltuit schreef op woensdag 28 september 2011 @ 08:03:
Ten eerste: dat bericht, wat een grap. zoiets kan alleen de telegraaf plaatsen :')
Het is de alom gerespecteerde BBC die die clown heeft uitgenodigd he.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mijns inziens is de beste manier om je spaargeld niet te verliezen bij hyperinflatie het simpelweg uitgeven! Je hebt dan overigens zeer waarschijnlijk nog steeds een probleem met je pensioen (ook een vorm van gespaard geld), maar het is de vraag wat je daarmee kunt doen.

Ik denk overigens dat deflatie veel gevaarlijker is dan inflatie. Inflatie vermindert schulden (ja, ook je hypotheekschuld wordt in verhouding minder groot tov salaris/huisprijs), terwijl deflatie je schulden vermeerdert. Dit laatste zal zeer veel mensen in de problemen brengen.

Mocht je toch in valutaswaps willen gaan...het is een bekend verschijnsel dat Europese niet-euro landen een downside correlation hebben met de Euro. Als de euro daalt, gaat hun valuta mee. Stijgt de euro, dan blijven zij laag. Bijvoorbeeld Zweden heeft hier heel veel last van. Mijn vraag is wat er gebeurt bij hyperinflatie...gaan de niet-euro landen dan mee, of zijn zij in staat om met hun monetaire beleid hun munt wel onder controle te houden.

[ Voor 28% gewijzigd door KabouterSuper op 28-09-2011 09:51 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Verwijderd

En dan fikt je huis af.

Sorry hoor, maar dit is paniekvoetbal. Als iemand op een zeepkist gaat staan met een bord 'WERELD VERGAAT MORGEN', ga je dan ook je spaargeld op de maan parkeren?

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:48

ptjuh

New day, same old shit

Ik zou me geld gewoon laten staan waar het staat... Als heel de EU falliet gaat dan heb je toch niks meer..

je kan wel zeggen investeer in de landbouw want dat wordt goud waard...Maarre daar valt nu ook gewoon geen geld mee te verdienen...En je steekt je dan toch weer in nieuwe schulden want zoveel spaarcentjes zal niemand hebben om goed te kunnen investeren in zo'n groot bedrijf....

Die knakker moeten ze gewoon ergens in een klein kamertje in een donker hoekje zetten..Dan kan die alles roepen wat die wil..Zonder dat iemand er last van heeft

Its all in the little things that people do..

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan heb je er niet echt over nagedacht ;)

Bij het sparen in de oude sok, is je geld onderhevig aan inflatie. Wat nu 1.000 euro kost, heb je volgend jaar 1020 euro voor nodig.

Je hebt dan een kapitaalvernietiging van 2% per jaar.

Ga je sparen, tegen een rente van 2,8% heb je 1028 euro. Heb je 8 euro winst, ipv 20 euro verlies.

Ey!! Macarena \o/

• 418O2
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 09:46:
[...]

En dan fikt je huis af.

Sorry hoor, maar dit is paniekvoetbal. Als iemand op een zeepkist gaat staan met een bord 'WERELD VERGAAT MORGEN', ga je dan ook je spaargeld op de maan parkeren?
Indien de wereld morgen vergaat; dan zal de maan ook uit koers raken en is je geld daar ook niet veilig.

Niets is echt zeker natuurlijk. Zwitserland krijgt nu ook aardig klappen van de Euro inflatie; voor hun wordt exporteren lastiger omdat de franc zo duur is. Daarbij hebben toeristen daar ook minder te besteden. Zelfde gaat op voor de andere "sterke" europese landen zonder euro (noorwegen, zweden)

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:29
Gisteravond was er een programma op NL3 volgens mij waarin dit bericht ook werd besproken.
Daar werd verteld dat de kerel die dit vertelde waarschijnlijk een 'acteur' is.
Zie Yes men fix the world, erg vermakelijk af en toe en ook zeker iets wat je wel aan het denken zet.

Het nieuws van gisteren zou zeker een in-your-face-grap kunnen zijn van hem :)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Gewoon aandelen van niet cyclische bedrijven kopen zoals Shell, Unilever enzo.
Je vang ook nog dividend plus je hebt een zekere inflatiehedge. Eventueel kan je nog opties schrijven.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• ZeRoC00L
  • Niet online
Kain_niaK schreef op woensdag 28 september 2011 @ 08:12:
Als je echt je spaargeld 100% veilig wil stellen dan lijkt me het effectief kopen van edelmetalen zoals goud en zilver de beste optie. En dan bedoel ik dat je dat goud in huis haalt en in een kluis bewaart.
Ook dat is niet 100% veilig, je weet niet wat de goud/zilver prijzen gaan doen, misschien kelderen die wel, en als je het thuis bewaard kan het, ook in een kluis, gestolen worden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Ik ben de laatste tijd als een malle Fallout New Vegas aan het spelen, om me voor te bereiden op een post apocalypse wereld!

Allemaal dat paniekvoetbal, gaat nergens over en helaas begrijpt de gemiddelde burger er helemaal geen reet van en raakt door dergelijke geluiden bezorgd en stopt met het uitgeven van geld, dat maakt het probleem alleen maar groter.

Er zullen vast grote bedragen aan schulden kwijtgescholden worden van Griekenland, helaas is het nog altijd onmogelijk om grote financiele instellingen falliet te laten gaan, zonder dat de rest van de economie een gigantische opdonder krijgt (Lehmann). Dat betekend dat er enkele banken (vooral Franse en Duitse) banken gered moeten worden.

Daarna is Amerika aan de beurt, met een veel grotere staatsschuld en geen landen zoals Duitsland en Nederland om hun te redden. Alleen China kan daar helpen, maar dat zal ook maar heel erg beperkt zijn. Amerika is nu al de bitch van China en dat zal alleen maar erger worden.

• UPPERKEES
  • Niet online
Als je je spaargeld veilig wilt stellen doe dat dan met goud. Ook al staat de koers hoog. De koers is onder andere hoog omdat geld juist minder waard wordt, maar ook omdat veel mensen 'nep goud' kopen (de bubbel). Dat is goud dat op papier gekocht wordt maar feitelijk niet bestaat. Je zou het op een dag om kunnen ruilen naar echt goud. Maar die zekerheid heb je niet want er wordt niet gekeken naar de hoeveelheid goud die beschikbaar is. Verder zijn opkomende economieën zoals Rusland, India en China volop goud aan het inslaan, dus of het verstandig is? Lijkt mij van wel.

Hier kan je de koers zien, ook kan je daar betrouwbaar goud kopen.

Het is naar mijn mening een betere investering om duurzame spullen te kopen voor schoon drinkwater en gezond eten en goed onderdak. Wat uiteindelijk kan je goud net zo goed eten als geld.

Check verder deze documentaire, Zeitgeist: Moving Forward

[ Voor 7% gewijzigd door UPPERKEES op 29-09-2011 15:02 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

AquaL1te schreef op donderdag 29 september 2011 @ 12:18:
Als je je spaargeld veilig wilt stellen doe dat dan met goud. Ook al staat de koers hoog. De koers is onder andere hoog omdat geld juist minder waard wordt, maar ook omdat veel mensen 'nep goud' kopen (de bubbel). Dat is goud dat op papier gekocht wordt maar feitelijk niet bestaat. Je zou het op een dag om kunnen ruilen naar echt goud. Maar die zekerheid heb je niet want er wordt niet gekeken naar de hoeveelheid goud die beschikbaar is. Verder zijn opkomende economieën zoals Rusland, India en China volop goud aan het inslaan, dus of het verstandig is? Lijkt mij van wel.

Hier kan je de koers zien, ook kan je daar betrouwbaar goud kopen.

Het is naar mijn mening een betere investering om duurzame spullen te kopen voor schoon drinkwater en gezond eten en goed onderdak. Wat uiteindelijk kan je goud net zo goed eten als geld.

Check verder deze documentaire, Zeitgeist: Moving Forward
Ja en wat ga je dan echt doen, een boerderij kopen ofzo? Of een waterput slaan? Is allemaal leuk en aardig, maar de praktijk is toch een stuk moeilijker.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• UPPERKEES
  • Niet online
*knip* op GoT doen we niet aan linkdumpen

[ Voor 88% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2011 09:18 ]

• UPPERKEES
  • Niet online
*zucht*

En als het nou links zijn met informatie ter reactie op de laatste poster? Een laatste poging om informatie te delen.

http://www.windowfarms.org/
http://youtu.be/csmlL6GLGWw

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat heeft een windowfarm nu met geld veiligstellen te maken dan? Over windowfarms loopt al een topic. Leuk dat je dan voor je raam kruiden kan kweken, maar daar heeft 0,0 met spaargeld te maken.

Dus je dumpt gewoon links die totaal niets met het onderwerp te maken heeft.

Ey!! Macarena \o/

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 22:33
AquaL1te schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 09:26:
*zucht*

En als het nou links zijn met informatie ter reactie op de laatste poster? Een laatste poging om informatie te delen.

http://www.windowfarms.org/
http://youtu.be/csmlL6GLGWw
We verwachten minimaal een beschrijving van wat er op de links te vinden is. Bovenstaande is niet voldoende.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sc0rPi0N schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:13:
Ik denk niet dat je spaargeld zomaar niets meer waard is, want dan zal half Nederland in de schulden komen.
Het is juist andersom: als spaargeld niets meer waard is, zijn de mensen met schulden hun schulden kwijt.
Pagina: 1