Kan Noctua NH-14D software PWM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 13:07
Momenteel ben ik op zoek naar een processor koeler, wat ik me echter afvraag is of deze koeler ook PWM kan.

De koeler die ik graag wilde kopen is:
- Noctua NH-14D

Op het moederbord is een aansluiting voor 4 pinnetjes (PWM). Echter als ik in de installatiehandleiding van de noctua kijk, dan zie ik maar 3 pinnetjes. Graag zou ik hebben dat de fan automatisch wordt aangestuurd naar gelang de temp van de processor toeneemt.

Kan iemand mij helpen omtrent deze vraag, aangezien ik het vervelend zou vinden een dure koeler te kopen die niet in staat is om op basis van de software PWM te schakelen in toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

De nh-14d heeft 2 ventilatoren. 1 hiervan is pwn de ander zit er al standaard op gemonteerd.
3pins cpu koelers komen zeer weinig voor, vooral bij grotere fabricanten zoals noctua.
gezien dit model 1 van hun beste is, zal het wel moeten :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Als ik op de website van Noctua zoek (heb ik de vorige keer wellicht overheen gekeken):

http://www.noctua.at/main...2&products_id=34&lng=de#6

Dan staat hier toch echt dat de koeler geen PWM ondersteund. Is deze informatie verouderd?

Hier nog een review plaatje van 2011:

http://www.elitepcreviews...tories/D14/30_install.JPG
(Geen PWM dus, erg jammer)

[ Voor 21% gewijzigd door BSeB op 27-09-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

hmm ik begin nu zelf ook te twijfelen, maargoed in be bios kun je altijd de pwm fans aanpassen. geen idee of die ook reageert met de temps. gebruik anders speedfan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
De middelste fan (14 cm) is PWM. De 12 cm fan is 3-pin, dus geen PWM. Ik zou gelijk zo'n zelfde 14 cm fan erbij halen als je toch zo'n dure koeler koopt. En uiteraard een PWM splitter kabel halen om ze tegelijk aan te sturen met 1 signaal.

Bronnen:
Koeler, 14 cm fan, 12 cm fan

PWM splitter kabel voorbeeld (heb ik zelf ook en bevalt uitstekend)

Inderdaad heb ik er helemaal naast gekeken :F Het zijn i.d.d. beide geen PWM fans.

[ Voor 58% gewijzigd door Crahsystor op 28-09-2011 09:39 . Reden: Bronvermelding ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Crahsystor schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 14:41:
De middelste fan (14 cm) is PWM. De 12 cm fan is 3-pin, dus geen PWM. Ik zou gelijk zo'n zelfde 14 cm fan erbij halen als je toch zo'n dure koeler koopt. En uiteraard een PWM splitter kabel halen om ze tegelijk aan te sturen met 1 signaal.

Bronnen:
Koeler, 14 cm fan, 12 cm fan

PWM splitter kabel voorbeeld (heb ik zelf ook en bevalt uitstekend)
Die 14cm is ook geen PWM:
http://www.bcchardware.co...sk=view&id=7976&Itemid=40

3 polige connector (+- en tacho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-08 15:42
heb zelf ook een NH-D14 en lukt mij niet om deze op andere snelheden te laten draaien. Niet via Speedfan, niet via BIOS.
De enige oplossing schijnt een aparte fancontroller te zijn waar de koeler op aan is gesloten. Weet dit niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
Zit er aan 1 van de 2 koelers een 4 aderige draad?
Als dit niet het geval is, dan kan de ventilator geen PWM.

Heeft hij 3 draden (gele 3de draad) dan kan hij RPM laten zien in windows of bios (of Unix)
Heeft hij 2 draden dan kan hij alleen draaien.

Laatste 2 opties is te regelen door middel van een fancontroller (weerstand) of PWM controller die op de aanvoer + zit.
Eerste is direct vanuit windows.

Enige optie:
http://www.frozencpu.com/...20mm_Fan_Mount.html#blank

Samen met de eerder genoemde:
http://www.yourpcstore.nl...ion-split-cable-30cm.html

[ Voor 26% gewijzigd door BSeB op 27-09-2011 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

oke ik heb even iemand geraadpleegt die zelf die koeler heeft ingebouwd, en het zijn idd 2x een 3pins connector. maar gezien de noctua fans van hoog kwaliteit zijn, is het geluid niet storend.
2x pwm heeft als voordeel dat de processor sneller koelt als hij even niet optimaal word gebruikt in tegenstelling tot temp geregelde fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2185
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:13

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Ik heb zelf de NH-D14 en zowel de 120 mm fan die voorop zit als de 140 mm fan in het midden hebben allebei 3 draadjes. Je krijgt er wel een splitter bij zodat je de 2 fans op 1 aansluiting kan aansluiten. Er zitten ook 2 van die weerstand draadjes bij om de fans zachter te laten draaien.

EDIT: Ow, je had het al gevonden. :P

[ Voor 6% gewijzigd door bello2185 op 27-09-2011 16:44 ]

(=´∀`)人(´∀`=) 500px | Flickr

Pagina: 1