Nieuwe PC heeft af en toe opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:50
Sinds een weekje heb ik een nieuwe systeem samengesteld.
Dit is mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI A75MA-G55€ 79,-€ 79,-
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD10EALX, 1TB€ 48,50€ 48,50
1BenQ G2420HD€ 128,35€ 128,35
1Cooler Master Silencio 550€ 68,05€ 68,05
1Logitech MK320€ 26,95€ 26,95
1Corsair Builder CX430 V2€ 35,95€ 35,95
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 85,89€ 85,89
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 43,90€ 43,90
1AMD A8-3850 Boxed€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 625,59

Af en toe start deze niet op nu heb ik het volgende allemaal al zelf gedaan:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Voeding

Welk merk is het?
Zie bovenstaand.

Levert het voldoende vermogen?
In de BBG guide gebruiken ze zelfs een 350W voeding dus lijkt me wel toch?

Slaat het wel aan?
Ja het systeem slaat gewoon aan de fans beginnen ook te draaien.

Zijn de spanningslijnen stabiel?
Zie foto.

Moederbord

Overgeklokt? Temperatuur?
Niet overgklokt, en normale temps (CPU: 55, SYS: 40). Zie foto foto 2 foto 3.

Moederbord piept?
Heel soms, nu net piepte hij het 3x. Toen deed ik hem uit en start hij vervolgens weer en daarna weer niet.

BIOS?
Deze draait nog op een oude versie (1.0) terwijl versie 1.2 uit is. Deze heb ik geprobeerd te flashen, maar hij blijft hangen bij het maken van een backup wat volgens MSI er mee te maken heeft dat het geheugen niet stabiel is.

CMOS reset helpt soms wel soms niet.

Conflicten?
Alles is naar mijn idee goed aangesloten (zie foto 1, 2, 3). Wel heb ik na de installatie van windows de SSD firmware bijgewerkt. Dit lijkt me niet de boosdoener aangezien hij al meteen niet wil doorstarten.

Het mobo zit gewoon met afstandshoudertjes vast.

Lekkende condensatoren?
Niet te zien.

Processor

Overgeklokt?
Niet overgeklokt. (zie foto)

Temperatuur?
Normale temps (CPU: 55, SYS: 40). Zie foto.

Upgrade?
Nee, nieuw systeem.

Geheugen

Ondersteuning?
Ja, maar hij zet hem standaard op 1333MHZ

Overgeklokt/agressieve timings?
Default settings. (zie foto)

Slechte reepjes?
Memtest al een nacht zonder problemen gedraaid en net weer even 1x. (zie foto)
Wanneer ik met geheugen begin te kloten, zoals omwisselen of 1 er in of ander slot. Dan wil hij vervolgens wel weer, maar als ik een paar keer afsluit en opnieuw start dan doet hetzelfde probleem weer voor.

Opnieuw opstarten wil wel meerdere keren achter elkaar, maar zodra ik het systeem afsluit en dan weer aan zet wil hij vaak niet.

EDIT in CPU-Z zie ik dat het Core Voltage af en toe verspringt tussen 1.008V en 1.376V is dit normaal? Het merendeel staat hij op 1.008V.
Ook staat er bij het tablad niks in het vakje channels en DC mode is dit normaal?

Verwijderd

Geweldige OP!!!

3 korte beeps = geheugen fout, zitten de ram-reepjes er goed in? en ook met eén reepje getest?
1 korte en 2 lange beeps = videokaart fout, andere vk geprobeerd?

• Tens
  • Laatst online: 18:42
Gezien je verhaal lijkt het geheugen, of de instellingen van je geheugen in het bios je probleem.
Probeer het eens met één reepje geheugen.
en probeer er achter te komen waarom het geheugen op 1333 gezet wordt (voedingsspanning wellicht?)

Wat betekenen die drie piepjes van je bios?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Gait
Dankje.

Videokaart zit er niet apart in.
3 dezelfde beeps dus idd geheugen fout, maar waarom geeft memtest dan niks aan?

Zojuist een reepje eruitgehaald en hij start, afgesloten en weer starten doet hij het niet meer.
Reepje omgewisseld met die ik er uitgehaald heb. En precies hetzelfde everhaal 1x starten 2e x hangen.

Gisteren al eens geprobeerde het geheugen handmatig in te stellen, het probleem bleef zich voor doen.
Zal het nu nog eens proberen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:27

Quad

Doof

EDIT in CPU-Z zie ik dat het Core Voltage af en toe verspringt tussen 1.008V en 1.376V is dit normaal? Het merendeel staat hij op 1.008V.
Ja is normaal, op moment dat hij lage spanning voert, heeft hij dus geen belasting.
Verder duiden die drie beeps volgens mij op geheugen probleem.

Edit:
Geheugen kan goed zijn, maar bijvoorbeeld het geheugencontroller op het moederbord niet bijvoorbeeld, of de sloten..

[ Voor 17% gewijzigd door Quad op 27-09-2011 14:10 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Timing, voltage of mb probleem ongeveer dus.
Ik ben helaas geen expert in overclocking en voltages etc.
Dat hij op 1333mhz loopt komt door je fsb snelheid en nog wat andere factoren!

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

Het zou ook kunnen (zelf maak ik dat mee met mijn GeIL geheugen) dat het moederbord de SPD niet leuk vindt en zelf maar wat gaat instellen.

Hierdoor kan je ClockSkew (als het nog bestaat) een beetje raar gaan staan en start je machine niet op.

Zet ze eens manual op 1600mhz 9-9-9-24-2T met 1,5v en laat de rest op Auto

• Gait
Oké dankje. En ik ben het er mee eens dat het geheugen waarschijnlijk niet goed is, maar waarom geeft memtest dan geen error?

Net even het geheugen op 9-9-9-24-2T gezet, maar het blijft hetzelfde. De ene keer start hij wel de andere keer niet. Het vreemde is in CPU-Z staat het dan wel zo, maar in memtest zegt hij 400MHz (DDR-800) / CAS : 5-5-5-15 / DDR3

In het begin was het zo dat als ik 1 beep kreeg dan starte hij gewoon op dat is normaal. Nu krijg ik af er toe wel die ene beep en zie je links bovenin _ en rechtsonderin 99 en dan blijft hij hangen.

[ Voor 40% gewijzigd door Gait op 27-09-2011 14:21 ]

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Ohkee, kan het misschien zijn dat je Cool and Quiet hebt aan staan? Zet uit

Zet eens alles op Manual maar wel factory settings, dus eh 200x14,5 en 1.375v

Alles wat variabel door het moederbord geregeld kan worden, uitzetten of vast zetten.
Haal alle onnodige troep los en eruit, alleen de DVD, HDD en Mainboard met Proc en Mem.

Die "99" melding heb ik vaker gezien en lijkt op een "Init" probleem bij de POST

Ik denk trouwens niet dat je geheugen niet goed is, maar meer dat de combinatie niet helemaal lekker loopt.
Als je mainbord allerlei variabelen wilt regelen en de andere onderdelen laten dat niet toe kan je dit soort dingen krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Maximilian op 27-09-2011 14:28 ]

• Gait
Cool and Quiet staat uit, en er zit niks anders in dan een mobo, proc, mem, dvd, ssd en hdd.
Het word dan 101x29 en het cpu voltage begint bij manual op 1.4075. Moet ik hem daarop zetten?

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Sorry ik ben nog oud spul gewend.

Je kan hem het beste idd op 100/101x29 zetten, default is 1.424 volt

• Gait
Ik krijg hem nou helemaal niet meer aan en het geheugen wordt wat warm.
Althans de fans de fans enzo gaan wel aan. het beeldscherm ook even en dan gaat hij weer uit.

Ja hij doet het weer, alleen met slechts 1 reepje en hij bleef nu wel 3x piepen met al deze instellingen.
Doe nu ff memtest met beide reepjes apart. (jammer dat ik niet nog wat heb liggen)

In CPU-Z geeft hij max bandwich bij het geheugen ook maar 667MHz aan.

BTW het wordt dan 1.4275V

[ Voor 90% gewijzigd door Gait op 27-09-2011 14:59 ]

Verwijderd

CMOS Reset doen
Oh een edit, vergeet alles wat ikzei

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 15:07 ]

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Reset to Defaults en 1 bankje memory? Ook al geprobeerd?
Crap ik zag het ook te laat

Wacht eens even, weet je zeker dat je Timing op 2T staat en niet 1T??
SDRam cycle naar 2CLK

Ik kijk net ff naar 1 van je foto's, de memtest zou hem op 800Mhz moeten hebben (1600 DDR)
Dat weigert hij ook blijkbaar :?

Het geheugen staat ook op 64bits, dat betekend 1 bankje meestal.
Als je al het geheugen in je machine doet, moet je ff 2 serienummers bij elkaar in hetzelfde kleurtje doen zodat dual channel zich kan vormen en hij naar 128bits moet gaan.

Hij ziet je L3 cache van 4mb ook niet :?

[ Voor 116% gewijzigd door Maximilian op 27-09-2011 15:57 ]

• Gait
Ja dan start hij wel weer, maar de volgende keer weer niet. Heb net het eerste bankje apart getest met memtest hier is niks uit gekomen. Nu test ik het andere bankje...

EDIT: Het tweede bankje geeft ook geen fouten in memtest.

[ Voor 15% gewijzigd door Gait op 27-09-2011 16:10 ]

• Gait
Maximilian schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 15:32:
Reset to Defaults en 1 bankje memory? Ook al geprobeerd?
Crap ik zag het ook te laat

Wacht eens even, weet je zeker dat je Timing op 2T staat en niet 1T??
SDRam cycle naar 2CLK

Ik kijk net ff naar 1 van je foto's, de memtest zou hem op 800Mhz moeten hebben (1600 DDR)
Dat weigert hij ook blijkbaar :?

Het geheugen staat ook op 64bits, dat betekend 1 bankje meestal.
Als je al het geheugen in je machine doet, moet je ff 2 serienummers bij elkaar in hetzelfde kleurtje doen zodat dual channel zich kan vormen en hij naar 128bits moet gaan.

Hij ziet je L3 cache van 4mb ook niet :?
Net even alles op default gezet, vervolgens RAM in de blauwe bankjes (hoe bedoel je dat met 2 serienummers bij elkaar?). Ram op 1600MHz Timings: 9-9-9-24 T2. Dan geeft hij in memtest: 400MHz (DDR-800) / CAS: 9-9-9-24 / DDR3 (64 bits) en geen L3 Cache inderdaad.

EDIT: in de BIOS zegt hij ook L3 Cache none en wanneer ik in de BIOS naar Memory-z ga staat SDRAM Cycle Time inderdaad op 1CLK, maar hierin kan ik niks wijzigen. Ook staat hier een max mandwich van 667MHz.

[ Voor 8% gewijzigd door Gait op 27-09-2011 16:43 ]

Verwijderd

IS het niet toevallig zo dat er ergens een jumper verkeerd staat?, misschien dat dit het allemaal veroorzaakt.

En moet dit geheugen niet @ 1.5V?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 16:50 ]

• Gait
Jumper staat goed (naar links) en het voltage van het geheugen staat op default. Wat betreft L3 cache dit klopt toch ook dat die er niet is?

EDIT: Dit is mijn gewone desktop, hier zit een MSI X48C Platinum mobo in. die ondersteund ook DDR3 1600 geheugen. Is het wat om het hier eens in te stoppen?

[ Voor 44% gewijzigd door Gait op 27-09-2011 17:15 ]

Verwijderd

As mentioned earlier, Llano's Husky cores are based on the same K10 architecture used by the current Phenom II and Athlon II processors. However, the design is more closely related to the Athlon II, as Llano also abandons L3 cache. Instead, AMD decided to increase the L2 cache. Whereas quad-core Athlon II and Phenom II have 2MB of L2 cache, the A8 and A6-Series APUs receive 4MB -- 1024KB per core.
Although the Phenom II's 6MB L3 cache increases performance in certain situations, it also elevates power consumption and essentially ruins the efficiency of these chips. Whereas the smaller dedicated L2 cache can be enabled or disabled as the cores are needed, the entire L3 cache stays awake even when only one core is being used. Apparently, AMD felt the performance tradeoff simply wasn't worth it.

BRON

Kortom er zit geen L3 cache op deze CPU, maar wel een hogere L2 van 4MB.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je zou het inderdaad kunnen proberen met je desktop, maar heb je daar wel het moederbord speakertje op zitten? want anders hoor je de piepjes niet :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 17:43 ]

• Gait
Ik heb ze in mn andere pc zitten, dan móet ik ook een cmos reders doen toch? En blijft mn raid 0 dan behouden?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hmm, ik zie nergens iets van die temperatuur staan maar ik vind 55 graden best wel aan de hoge kant, althans zeker wanneer je alleen in het bios zit en de cpu verder niet gestressed word. Ik zou dus toch eens kijken of je koeler er wel goed op zit en ik bijna zit te denken dat de pc zichzelf uit zet vanwege te hoge temps.

Verwijderd

Gait schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:47:
Ik heb ze in mn andere pc zitten, dan móet ik ook een cmos reders doen toch? En blijft mn raid 0 dan behouden?
Met RAID is het zo dat je de sata controller in RAID mode moet zetten om RAID te kunnen gebruiken, dus na een cmos reset, moet je dat opnieuw instellen.
Dus kijk eerst eens wat de huidige instellingen zijn en noteer deze voordat je een reset doet!!

En check inderdaad eens wat de shutdown temp is van je AMD systeem, en of de koeler wel goed is bevestigd.

• Gait
In mn andere systeem krijg ik de boel ook niet aan de praat.
Cmos reset gedaan, maar hij gaat alleen aan en verder geen beeld.

EDIT: net het hele systeem uit elkaar gehaald en naast de behuizing in elkaar gezet.
Weer hetzelfde probleem. Het lijkt me toch sterk dat het mobo kapot is als hij af en toe wel gewoon start?
Maar als het geheugen kapot is waarom laat de memtest niks zien dan? En het is toch apart dat ze dan beide kapot zijn? Of is de Corsair Vengeance gewoon niet compatibel met AMD?

De temps zijn achter in de 30 graden wanneer ik een tijd in windows ben geweest en dan restart.

Wat zal ik nu doen? RMA aanvragen voor het geheugen? Komt bij Azerty vandaan.
De stekkertjes van power sw enz heb ik allemaal met de tekst naar buiten dit is toch correct?

[ Voor 76% gewijzigd door Gait op 27-09-2011 20:33 ]

Verwijderd

Ik heb net alle foto's bekeken en ik zie niks dat niet klopt.

Probeer om 1 module te gebruiken, begin bij het eerste slot (links/zwart ) en dan steeds naar een ander slot, doe het zelfde met de andere ram module, misschien dat je een verschil kan merken..

Kan je trouwens het ram ook op 1600mhz laten lopen? en dan de standaard timing en @ 1.5V?

Werkt het niet, of lukt alle het andere dat je nog zou kunnen proberen niet, vraag dan RMA aan.

• Gait
Ik zal het nog eens proberen, maar eigenlijk heb ik dat al wel gedaan. Alleen nog niet een module in de zwarte bankjes. Op 1600MHz kan ik wel instellen in de BIOS, maar hij draait dan volgens mij op 1333MHz.
Ik las ergens dat als je op 1600MHz wil dat je dan ook je CPU moet overclocken.

Dat het geheugen in mijn andere systeem niet werkt kan ook nog wel eens een compatibiliteits probleem zijn.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zoals velen al zeiden is het waarschijnlijk een geheugen probleem. Maar sluit ook niet uit dat het moederboard een probleem is.

Maar om bij het begin te beginnen, je geheugen is niet getest met het moederboard en wordt derhalve niet ondersteund. Het kan werken, maar er is geen garantie. Test rapportage geheugen

Ten tweede moet je voor de CPU inderdaad firmware 7696 v1.2 hebben. Hoewel de oudere ook (v 1.0) ook werkt. Alleen aan te bevelen om te flashen, maar daarvoor heb je geheugen nodig wat werkt.

Je voeding is goed. Je APU pakt maximaal 100W en de rest van de componenten valt wel mee.

Je HD is supported en getest evenals de M4 (zelfde model alleen andere size). Dus dat moet geen probleem zijn.

Wat over blijft is dus of een defect MB (condensatoren naar de hemel) of inderdaad een memory compatibility probleem.

Overigens wanneer je verder zoekt op je memory, dan kom je er achter dat het speciaal voor Intel geoptimaliseerd geheugen is, gericht op i3/i5/i7 en de oudere AMD Phenom processoren. Verder lees ik veel problemen met dit geheugen wanneer deze op 1600 staan in AMD systemen, je kan hem beter handmatig op 1333 zetten.

Tot zo ver mijn bevindingen.

Overclock bevinding:
Heel goed gelezen. De memory moet op 1333 staan en geeft je daarmee speling om de CPU te overclocken. Maar beter is, gewoon memory uit de compatibility list nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wim-Bart op 27-09-2011 21:44 . Reden: Overclock info. ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Gait
Dat het geheugen niet compatibel is las ik net idd ook, maar ze zeggen dat het wel zou moeten werken. Toch dacht ik dat dit het wel moest zijn omdat ik me niet kan voorstellen dat er wat kapot is. Nu is het waarschijnlijk toch gelukt dankzij een BIOS update.

De BIOS die kon ik dus niet flashen dus had net maar even op het msi forum gepost. Daarop kreeg ik vrij snel een reactie met een oplossing. Nu heb ik mn BIOS geflashed en het lijkt opgelost. Ik kon hooguit 2x opnieuw opstarten zonder problemen. Zojuist is dat voor het eerst 4x goed gegaan. Dus ik verwacht dat het opgelost is. Morgen ga ik verder kijken ik ben er nu wel klaar mee voor vandaag. De hele dag druk geweest met 1 ding.

Bedankt voor de snelle support allemaal, morgen laat nog weten of het nu echt goed is.

In reviews lees ik dat het systeem veel beter presteert wanneer het geheugen op 1600MHz draait. Wat zeggen.jullie de CPU overclocken en het geheugen op 1600MHz laten draaien. Of is het beter het zo te laten?

Verwijderd

Persoonlijk als je hem niet gebruikt voor games en andere intensieve taken zou ik hem gewoon stock laten lopen, maar de keus is aan jou.

Succes ermee, ik hoop dat het probleem nu is opgelost!!
Pagina: 1