Hoe verklaart men deze verschillen eigenlijk ?

Pagina: 1
Acties:

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik vraag me het volgende af:
Mijn Duron draait op 909 met een Vcore van 1,55 ( 1,6 volgens MBM )
Als ik dat invoer in Radiate, dan komt daar een wattage uit van 35,8 rond dit even af naar boven, om wat voor reden dan ook en zeg 40 watt hitte productie.
Ik heb op de site van thermaltake gekeken en daar stond dat de Chrome-orb een c/w=0,75 heeft.
Als ik dit dan weer invoer in mijn calculator dan komt eruit dat mijn CPU
0,75x40=30 graden zou moeten worden. Het geval is echter dat hij 47 graden word.
Terwijl ik gewoon zeker weet dat de koeler er goed opzit. (het is altijd zo warm, terwijl ik de koeler al vaak verwijderd heb, hij zit er goed op, maakt goed contact met de core dmv een dun laagje Arctic Silver)

Hoe komt het dat er zo'n groot verschil zit tussen de theoretische temp en de temo in de praktijk ?

Geen inspiratie

Verwijderd

Duron 600 @ 909 op 1,55Vcore :? Das lekker laag. :9~

K denk niet dat die dan zo warm hoort te worden nee.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 10:45
ik heb geen idee. doe je niet iets fout met de berekening ivm het omgevingstemp?

of haal de zijkant van je kast er is af.

Verwijderd

Dat betekent gewoon dat je kamer dus 17 graden is, het verschil dus ;)

Het verschil is wel iets meer, want vaak zit er een afwijking in van 1 tot 4 graden of zo.

Die waarde (Thermische Weerstand) heet RTh, die van 0,75 , vermenigvuldig je met het wattage. Dat geeft het aantal graden dat de boel boven de omgevingstemperatuur uit komt.

En dan nog een beetje afwijking natuurlijk.. ;)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:03
Als je de C/W waarde * de hoeveelheid watt doet die de proc produceert krijg je niet de CPU temp, maar het verschil tussen de CPU en lucht temp. Dan klopt dit wel aardig in jouw geval.

Daarnaast klopt er volgens mij geen zag van die C/W waarden als er een actieve koeler op zit.

Verwijderd

Wat er aan schort,
is dat bij een actieve koeler, er altijd sprake van een specifieke fan moet zijn,

Een sterkere fan geeft een lagere RTh waarde, en omgekeerd.
(8>

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Dus om het weer even samen te vatten:

je neemt de omgevingstemperatuur+c/w x wattage van cpu.
En met dit getal moet je een beetje spelen, naar gelang de sterkte van je fan

(wat mijn temp hoger maakt is denk ik het feit dat ik een miditower heb, waar de CPU vlak onder de voeding zit, en de warmte uit de voeding niet kan opstijgen omdat deze helemaal bovenin de kast zit. Heb wel 2 casefans... alleen dat zet in een standaard kast ook geen zoden aan de dijk)

Geen inspiratie

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 14:55 schreef martijn12345 het volgende:
Dus om het weer even samen te vatten:

je neemt de omgevingstemperatuur+c/w x wattage van cpu.
En met dit getal moet je een beetje spelen, naar gelang de sterkte van je fan

(wat mijn temp hoger maakt is denk ik het feit dat ik een miditower heb, waar de CPU vlak onder de voeding zit, en de warmte uit de voeding niet kan opstijgen omdat deze helemaal bovenin de kast zit. Heb wel 2 casefans... alleen dat zet in een standaard kast ook geen zoden aan de dijk)
Uhh bijna, die formule volg ik niet helemaal zoals je hem weergeeft ;)

uiteindelijke temp van de CPU is omgevingstemperatuur + (RTh(Thermische weerstand) X P(Vermogen dat de CPU verbruikt in watts) ).

De RTh is in dit geval een waarde van een actieve koeling (De Fan dus). Als je dus een andere sterkte fan hebt, verandert de Rth mee. Meestal wordt de waarde dus ook niet RTh genoemd, maar C/W oftewel graden per Watt, omdat die RTh eigenlijk alleen maar op het passieve metalen koelblok slaat, zonder de fan.
Nou, kennU het nog volgen ..? ;)

En ja, de lucht stroom in de kast speelt ook mee. Als je geen voldoende af/aanvoer van lucht hebt, stijgt de temp in de kast door de hitte ontwikkeling van o.a. de CPU, waardoor de omgevings temp omhoog gaat, en de CPU dus warmer wordt.

En als je veel luchtstroom hebt in de kast, kan bij een matige CPU koeler de luchtstroom in de kast de koeling van de CPU verbeteren.

(8>
Pagina: 1