Toon posts:

Plaatsing Stereo luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Een onderwerp waar veel over gesproken wordt door kenners en experts maar waar ook veel verschillende meningen over bestaan. Ik zit met een dilemma waar meerdere mensen zich in herkennen vrees ik. Eerst de apparatuur:
- Denon 3808 receiver
- Denon AE700 nogwat cd speler
- Dali Ikon 6 MK2 luidsprekers

Ik heb recentelijk mijn oude Infinity Beta luidsprekers vervangen door de Dali's omdat ik bij de infinities te veel detail miste in het hood en mid-hoog. Na veel luisteren ben ik bij de Dali's uitgekomen omdat deze het beste bij mijn persoonlijke voorkeur passen, veel, erg veel detail.

Ik merk alleen dat deze dali's iets gevoleiger zijn m.b.t. plaatsing in de huiskamer. Ik heb geen ideale huiskamer en ik ben me er van bewust dat ik een bas probleem heb. Tussen de 150 en 250 hz wordt ernstig geaccentueerd, daar kan ik mee leven.

Even over de huiskamer:
Ik heb een langwerpige huiskamer met aan de achterkant een glazen schuifpui. De audio staat langs de lange kant, dus de rechterkant staat in een hoek, de linkerkant staat vrij van de zijmuur. Dit is helaas de enige mogelijke opstelling op het moment, en dus niet ideaal:

======================== ACHTERWAND ======================||
. 55 cm ------------------------------ 2.60m -------------------------------- 55 cm
FRONT - LEFT ------------------ Amplifier --------------------- FRONT RIGHT ---65 cm----|| Schuifdeur

Ik kon even geen tekening maken, dus maar even in ASCII :)

Afmetingen:
-Tussen luidsprekers onderling: 2.60 M
- Luidsprekers - achterwand: 55 CM
- Rechter luidspreker zijwand: 65 CM
- luisterplek naar luidspreker: 3.50 M

De luisterpositie is aan de overkant, een bank tegen de muur aan (ook niet ideaal)
Nu heb ik met mijn vorige luidsprekers er weken over gedaan om de opstelling juist te krijgen, ik was uiteindelijk in staat om de invloed van de schuifdeuren te beperken door de luidsprekers iets in te draaien. De directe zijreflectie van de rechter luidspreker werd minder waardoor ik een redelijk stereobeeld kon krijgen.

Echter met de dali's staat in de handleiding dat deze niet ingedraaid dienen te worden vanwege de zeer brede afstraling van de tweeters. Dit heeft dus direct tot gevolg dat de zijreflectie van de glazen schuifdeuren er voor zorgen dat ik het stereobeeld niet exact in het midden krijg. (stemmen en snare drums trekken naar rechts)

Ik heb al eindeloos zitten schuiven met de luidsprekers, maar krijg het niet voor elkaar, kan het kwaad als ik de Dali's toch indraai (gaat dat tenkoste van de geluidkwaliteit?) Is het verstandiger om de luidsprekers verder / dichter uit elkaar te zetten??

Ik weet het, het is proefondervindelijk, maar het is gebleken dat ik na te veel en te lang proberen het niet goed meer hoor, en mijn gehoor me voor de gek houdt, de volgende dag klinkt het weer anders.

Alle tips zijn welkom!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zonder eerst te luisteren op een dag stiekem toch je speakers indraaien of dichter naar elkaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 12:53
Tegen de basproblemen kan het helpen de speakers verder van de achterwand te zetten (en indien mogelijk ook verder van de schuifdeur). Probeer ook eens stoeptegels eronder, als dat blijkt te helpen kan je die nog vervangen voor iets dat er wat mooier uitziet zoals natuursteen.

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

Topicstarter
thanks for de inputs.

Ha, kijk. Ik heb 2 x mooie granieten plaatjes van 3 CM dik onder mijn luidsprekers liggen. Het bas probleem weet ik wel op te lossen, het gaat me eerlijk gezegd meer om dat de stemmen en dergelijke niet netjes in het midden komen, vermoedelijk door reflecties van de zijwand.

Ik ben helaas beperkt in het naar binnen schuiven van de luidsprekers, ik kan nog een centimeter of 10 verder naar binnen en dat is wel het maximale (dus tot 75 cm van de zijwand)

Ik merk ook verschil wanneer ik mijn hoofd naar voren beweeg, - dan is het stemgeluid wel mooi in het midden, wanneer ik weer naar achteren beweeg trekt het verder naar rechts.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Dat Dali aangeeft dat indraaien niet nodig is, betekent niet meteen dat het slecht is om te doen.
Ik zie niet in hoe het nadelig zou kunnen zijn, dus dat zou ik sowieso proberen.

En een andere optie is wellicht een dun in-between gordijn voor de schuifpui?

(dat het naar voren gaan invloed heeft kan wel kloppen. Daarmee verander je namelijk het punt van de eerste reflectie en dat heeft de nodige invloed op de richting waaruit jij het geluid ervaart)

[ Voor 27% gewijzigd door mjtdevries op 27-09-2011 15:47 ]

Verwijderd

Zelf heb ik de Ikon 2 gehad en wil ook naar de Ikon 6 Mk 2 gaan. Het probleem is herkenbaar en duidelijk. Indraaien is geen goede optie, i.v.m. het afstraalgedrag van het bandtweetertjes.
Wat je wel kunt doen is een ruim geplooid (linnen) gordijn tot 2 meter uit de muur voor het glaspui hangen. Zelf heb ik goede ervaringen met kaasdoek als vitrage over de gehele breedte van een glaspui.

Verder is het volgende artikel van Peter Walker (oprichter quad) “Tot u spreekt de kamer” voor jouw wellicht een eye-opener.

http://www.hifi.nl/artike...-spreekt-de-kamer-13.html

Verwijderd

Topicstarter
De schuifpui heeft overigens een zonverduisteringsysteem wat ik naar beneden kan trekken, het zijn als het ware driehoekjes en ik kan ze van boven naar onder helemaal dichtmaken, per raam. Ik zou dat dus kunnen doen tijdens het intensief luisteren naar muziek.

De Dali's gaan erg scherp klinken als je ze in draait, eigenlijk net iets te.. dat wordt echt vermoeiend op den duur.

Is het handig om een plant in de rechterhoek achter de rechterluidspreker te plaatsen? Ik had alles weggehaald, maar ik lees veel artikelen waarin wordt gezegd dat een plant in de hoek positief werkt.

Misschien moet ik dat zo eens gaan proberen. 21:00u gaat onze telg naar bed, dus kan ik weer knutselen.... Irritant :D

• mjtdevries
Zo'n plant plaatsen word meestal gedaan om het laag wat te verbeteren.

Voor de plaatsing van het geluid zal het vrij weinig invloed hebben omdat dat meer bepaald word door hoge tonen. En die komen vooral uit de voorkant van de speaker en vrijwel niet de achterkant. (lage tonen komen echter net zo hard aan de zijkant en achterkant van de speaker)

Juist omdat je je vooral moet richten op die hogere tonen kan dat zonsverduisteringsysteem wel flink wat invloed hebben. Ik zou dat als eerste proberen.

Verwijderd

Of ik lees de omschrijving verkeerd, of jullie.

"Echter met de dali's staat in de handleiding dat deze niet ingedraaid dienen te worden vanwege de zeer brede afstraling van de tweeters. Dit heeft dus direct tot gevolg dat de zijreflectie van de glazen schuifdeuren er voor zorgen dat ik het stereobeeld niet exact in het midden krijg. (stemmen en snare drums trekken naar rechts)"

Als dat in de handleiding staat, betekent dat dat de tweeter die is gebruikt onder een hoek minder afvalt in het hoog dan 'normaal'. Er staat dus; je hoeft hem niet in te draaien omdat onder een hoek (off-axis) het nog steeds goed gaat in het hoog. Als je hem wel indraait kan dat dus GEEN kwaad. Als je het idee hebt dat je dan ineens te veel 15-20 kHz krijgt, moet je hem weer terug zetten, maar ik neem aan dat de jongens van Dali luidspreker ontwerpen die on-axis minstens zo goed klinken als off-axis.

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

qua plaatsing ben ik er een heel eind uit, ik heb ze zo'n 60 cm van de achterwand af staan en zo'n 2.65 uit elkaar.

Nu ben ik een beetje aan de gang gegaan met planten en heb ze achter de luidspreker geplaatst, als soort van "bass trap" omdat ik achter één luidspreker twee hoeken heb. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/ri5jkl.jpg

Kan dat kwaad? Of moet ik juist een kale muur achter de luidspreker hebben? Ik heb gegoogled en er staat nergens dat het slecht is om planten te plaatsen :)

Ook een beetje een ethisch verantwoorde bass trap :)

totaal plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/k9udi.jpg

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Probeer eens hoe het klinkt als je ze zo sterk indraait, dat het punt waar de luidsprekers naar 'kijken' een meter voor je luisterplaats is. Dat is niet per se beter of slechter, maar de (eerste) reflecties van de zijmuren zijn dan wat zachter.

Basproblemen kan je eventueel oplossen met een parametrische equalizer.

[ Voor 41% gewijzigd door TBTL op 08-10-2011 20:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou jeetje wat een gedoe. Ik ben inmiddels al meer dan 2 weken aan het schuiven met de opstelling en kom er niet uit.

Er zit ook erg veel verschil in producties van CD's. Er zijn producties die het presteren om de stem bijvoorbeeld niet in het midden te zetten, of zowieso een onevenwichtig beeld gedurende de gehele CD (via koptelefoon gevalideerd) Ik snap niet dat grote namen zulke producties uitbrengen...

Nu heb ik sinds gisteren het idee dat het geluid naar links trekt ipv naar rechts, maar ik begin steeds erger te twijfelen aan de CD waarmee ik het gevalideerd heb. Zo klinkt bijvoorbeeld "Patrick Watson - Close to paradise" erg veel naar links. Terwijl bv "Opeth - Damnation" weer de stem perfect in het midden staat. Lijkt me toch dat de stem altijd wel in het midden weergegeven dient te worden.

Wellicht heeft het wel te maken met mijn opstelling en akoestiek, dat het stereobeeld of precies in het midden zit of gelijk naar links of rechts trekt.

Ik ga vanavond eens proberen om de luidsprekers wat in te draaien om zo het gehele beeld wat smaller te maken (zij-reflecties verminderen)

Wat een verschrikkelijke tijdrovende klus is dat zeg... Zit je iedere avond ongeduldig op de bank te wachten tot vrouw en kinderen een oplazeren en ik m'n gang kan gaan. Besluiten ze meestal om een tekening te gaan maken midden voor de luidsprekers... grrrrrrr. Zijn ze eindelijk naar bed, heb je niet veel tijd over omdat je weer de volgende morgen vroeg op moet.

Goed tot zo ver de frustraties.

Ik ga vanavond maar weer eens alles nameten: De luisterplek precies in het midden, de zijwand meer dan 33% verder van de luidspreker dan de achterwand. Stukje indraaien en dan gewoon maar eens een tijdje laten staan, want het valt me ook op, dat na veel luisteren en vergelijken, je gehoor een loopje met je neemt en je niet meer in staat bent om het goed te horen.

Wellicht moet ik ook mijn verwachtingspatroon bijstellen, zolang ik in een harde woonkamer zit, zal het nooit perfect worden. Ik heb ook het vermoeden dat mijn TV voor reflecties zorgt welke het stereobeeld verpesten, de gas haard niet zo erg omdat deze bol is.

Iemand nog tips?

• mjtdevries
Wat ik erg handig vond is om met Room Eq Wizard aan de slag te gaan.
http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Daarmee krijg je inzicht in de staande golven die de akoestiek van je kamer veroorzaakt en de pieken en dalen dit tot gevolg heeft op je luisterpositie.
Je ziet dan ook de effecten die een andere plaatsen van je speakers op die pieken en dalen heeft.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Interessant, maar heb je daar een speciale microfoon voor nodig?

• mjtdevries
nee, gewoon een simpele geluidsdrukmeter.
Een van de modellen waar ze calibratie filetjes voor hebben heb ik ooit voor twee a drie tientjes gekocht.

Ik zie dat Conrad dat (analoge) model tegenwoordig niet meer heeft.
Het ding leek erg op deze:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=176486

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Met interesse volg ik dit. Ik heb sinds een week of 4 de "oude" Dali's tegen de muur staan op een soort zelfde manier als hier op de foto. Ook een "glaswand" en verder open ruimte naar 1 kant.
Maar ik ervaar geen "middenprobleem" bij stemmen. Bij TV enzo, komen de stemmen gewoon "uit de tv".

Ik ga vanavond eens spelen en luisteren of ik wellicht ook een afwijking heb (in het geluid..bedoel ik) door de glaswand.

Ik kan in ieder geval eens een foto plaatsen wb opstelling hierzo en de verschillen bespreken / al dan niet.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Op het HT forum wordt ook vaak gespeeld door de luidsprekers meer naar voren te brengen. Probeer, als dat kan, bijvoorbeeld eens 80 cm van de muur af ipv 55 of 60.

K to the KillaZ

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:11
Je zult het waarschijnlijk allang gecheckt hebben en durf het bijna niet hardop te zeggen, maar je weet zeker dat je speakers in fase staan?

[ Voor 24% gewijzigd door martijn_me op 11-10-2011 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gisterenavond een paar nieuwe aanpassingen gedaan in de opstelling:
*) Ik heb de luidsprekers wat ingedraaid
*) Het exacte midden bepaald van de sweet spot
*) Wat naar voren en achteren geschoven.
*) Pole check

Resultaat is dat het indraaien het meeste resultaat lijkt te hebben, ik krijg de stem daar door Spot-on in het midden, en in eens maakt het niet al te veel meer uit welke Cd ik op zet. Het lag dus aan de toonhoogte van de stem welke gereflecteerd werd. Mijn vermoeden is door de TV, deze staat zoals je op de foto's ziet niet precies in het midden en reflecteert een heleboel volgens mij. Door het ietwat indraaien lijkt dat opgelost. (Lijkt... wellicht dat ik het over een week anders vindt klinken)

Ik heb de luidsprekers al eens heel ver naar voren gehaald, dit is vooral erg prettig voor de bas weergave, deze wordt daar strakker door. Ik wil alleen wel altijd een verschillende afstand naar zijmuur / achterwand houden, wanneer deze hetzelfde zijn, zullen de beide wanden dezelfde frequenties versterken, wat ongunstig is. Ze kunnen beter 2 frequenties een beetje versterken dan 1 heel veel. Dus als ik ze naar voren trek, moet ik ze ook naar binnen plaatsen. Dan ben ik weer best beperkt. Maar het helpt wel voor de bas weergave.

Ik heb besloten om een soort van Luister opstelling te maken en een 'idle' opstelling. In de Idle zet ik ze op zo'n 53CM van de achterwand en de rechter zo'n 71 CM van de zijwand, zou hou je een verschil van 33% tussen die twee. Wanneer ik echt intensief ga luisteren trek ik ze een cm of 30 naar voren, ze staan op granieten plaatjes en daar heb ik van die viltjes onder geplaatst, en ze schuiven dus vrij gemakkelijk. Dat vind ik een acceptabel compromis.

Ik heb nog wat geprobeerd, geen idee of het wat uit maakt, 2 kusssens achter de luidsprekers op de grond gegooid, minder reflecties daar = goed lijkt me. Deze absorberen wat - volgens mijn theorie dan :-)

Als laatste, het grootste verschil wat ik merkte was wanneer ik op een stoel vóór de bank ging zitten luisteren, dus zo'n 1.25M van de achterwand af.. En eigenlijk waren daarmee alle problemen welke ik ooit in mijn huiskamer heb ervaren, opgelost! Dus ik denk dat ik ergens een poef of iets dergelijks op de kop ga tikken welke op wielen staat en ik even makkelijk voor de bank kan zetten wanneer ik eens lekker wil luisteren.

Daarnaast heeft vrouwlief erin toegestemd dat ze het geen bezwaar vindt om ethische akoestische verbeteringen door te voeren, zoals bijvoorbeeld wat foto's op grote canvas doeken achter de luister plek en ze heeft al helemaal geen moeite mee als ik de luidsprekers de kamer in schuif. Ik heb daar zelf wat moeite mee aangezien er nogal eens wat jong grut over de vloer komt welke niet zo voorzichtig zijn als ik :-)
Ze heeft ook mee ingestemd met een kleinere salon tafel (op wieletjes) Nu staat er een grote glazen tafel (spiegel) van 1 bij 1, helpt ook niet echt.

Als laatste heb ik ook nog een pool check van de apparatuur gedaan onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet. De versterker bleek 25Volt verschil te hebben toen ik de stekker om draaide, nu het het kleinste verschil 2Volt. Dat kan alleen maar positief uitwerken, al is het maar een placebo effect.. Als het werkt, werkt het :-)

We komen er wel... Vanavond ga ik dus ook nog even een goede positie vinden voor de luidsprekers wanneer ik ze naar voren trek, ook de ratio achterwand/zijwand in stand houden..

Tja.. en anders heb ik altijd nog op zolder een audiosetje staan wat ik kan pimpen en volledig vrij ben in akoestiek haha, maar dan kom ik nooit meer beneden vrees ik.

Verwijderd

Topicstarter
martijn_me schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:40:
Je zult het waarschijnlijk allang gecheckt hebben en durf het bijna niet hardop te zeggen, maar je weet zeker dat je speakers in fase staan?
Yep alles staat goed, ook intern in de luidsprekers zelf. Ik heb het door Audessy laten checken (zit op de receiver, die doet een fase check) en alles stond goed.

Verwijderd

Topicstarter
Shocked schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:32:
Met interesse volg ik dit. Ik heb sinds een week of 4 de "oude" Dali's tegen de muur staan op een soort zelfde manier als hier op de foto. Ook een "glaswand" en verder open ruimte naar 1 kant.
Maar ik ervaar geen "middenprobleem" bij stemmen. Bij TV enzo, komen de stemmen gewoon "uit de tv".

Ik ga vanavond eens spelen en luisteren of ik wellicht ook een afwijking heb (in het geluid..bedoel ik) door de glaswand.

Ik kan in ieder geval eens een foto plaatsen wb opstelling hierzo en de verschillen bespreken / al dan niet.
Als je geen problemen ervaart, zou ik aanraden ze niet te gaan zoeken. De kracht van de hersenen zijn tot veel bedrog in staat. Ze kunnen je echt dingen laten horen die er niet zijn, vooral als je het van te voren gaat bedenken, dat zijn mijn persoonlijke ervaringen :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2011 08:18 ]

Pagina: 1