Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43
Inmiddels hebben we plannen om samen te gaan wonen. Alleen het gaat niet echt allemaal soepeltjes. Via de woningbouwcorporatie is het kansloos, we staan al 2 jaar op de wachtlijst, terwijl de wachttijd meer dan 4 jaar bedraagt. Over 4 jaar verdienen we waarschijnlijk teveel dus dan sta je op plek 1, krijg je het huis niet vanwege je te hoge inkomen.

Via de particulieren verhuur is het helaas ook kansloos gesteld, makelaars stellen ontzettend strenge inkomenseisen (4x de huurprijs als loon, vast contract, enzovoort). Voor een "normaal" huisje of appartementje komen we dus niet in aanmerking.

Een huis kopen zit er ook niet in, want een hyphotheek afsluiten kan, maar deze is zo laag dat je een huis in een niet zo'n fijne buurt kunt kopen. Daarbij is het risico dat als we uit elkaar gaan en een wat hogere hyptoheek nemen, er problemen kunnen ontstaan.

Even wat gegevens over mijzelf; beide 23 jaar, ik heb vast contract fulltime, vriendin tijdelijk contract parttime. starters salaris beide. Beide HBO. Omgeving den bosch - eindhoven zoeken wij.

Al met al dilemma. Mijn vraag: hoe hebben jullie dit gedaan ?

P.S Directwonen, Rotsvast en dergelijke wil ik eigenlijk vermijden.

[ Voor 5% gewijzigd door roelieboelie op 27-09-2011 12:08 ]

Hoi

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Ik heb dat hier al wel vaker verteld, in Eindhoven zit Vestia Zuid Nederland nog met een appartementencomplex, dat ze moeilijk verhuurd krijgen. Ik woon er zelf ook met mijn vriendin. Ik snap niet helemaal waarom dit zo lastig verhuurd, maar de prijzen zijn relatief goed te doen voor particuliere huur. Dan heb ik het over ~ 900 euro inclusief servicekosten, voor 90-100 m2. Opgeleverd eind 2008, en de eisen die de SGBB (voormalige eigenaar) stelde waren vrij makkelijk. Ook nu nog bieden ze 11 maanden huur betalen, 12 krijgen aan, dus ze zijn nog behoorlijk op zoek.

Ik had ook niet echt een goed alternatief. Ik kon of belachelijk veel bemiddeling betalen voor die rotsvast groepen (die trouwens illegaal is en je terug mag vorderen), of voor hetzelfde bedrag de helft huren. Als je meer informatie wil, stuur maar een PMetje.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Zie hier een perfekte samenvatting van de problemen op de woningmarkt :)

Particuliere huur is erg onderontwikkeld in NL. Dat komt voor een aanzienlijk deel door ons stelsel van o.m. huurtoeslag en hypotheekrenteaftrek.
Sociale woningbouw is betaalbaar want de huurder en de woningcooperatie genieten allerlei fiscale voordelen en/of subsidies. Maar, zoals je al aangeeft heb je wachtlijsten en inkomenseisen. Die laatste zijn recentelijk op last van Europa aangescherpt.
Een eigen woning is door de hypotheekrenteaftrek niet overdreven duur, maar met de aangescherpte kredietvoorwaarden van banken minder bereikbaar geworden.
Blijft over de keuze voor particuliere huur, maar die profiteert niet van subsidie of belastingkorting. Dus is die erg duur en daardoor blijft dit deel van de woningmarkt naar verhouding heel klein in NL.

De geschetste problemen had je 10 jaar geleden ook. Wachtlijsten waren toen net zo lang als nu, en ook toen zat er een groot gat tussen de sociale huur en de vrije sector (huur en koop).

Mijn oplossing was om eerst een jaar te blijven wonen in mijn studentenhuis en in die tijd te zorgen voor een vast contract met een brutoloon waarmee ik een huis kon kopen. Dit zal nu moeilijker zijn vanwege de scherpere eisen bij hypotheekverstrekking, maar het blijft nog wel de meest voor de hand liggende oplossing. Als je een hypotheek moet hebben, kun je daar rekening mee houden in je keuze voor een baan. Dan zijn zaken als salaris, vakantiegeld en 13e maand interessanter dan winstdeling, leaseauto en zorgverzekering.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-11 19:26
Wij hebben particulier gehuurd en betalen 600 euro voor 50m2 en 100m2 tuin (wel in Groningen).

Als je écht wil moet je toch via een particuliere makelaar. Vaak betaal je dan net ff wat meer, helaas. Tenzij je geluk hebt en er een makelaar in de buurt is zoals de onze, met normale tarieven en normale huurprijzen.

• SinergyX
  • Laatst online: 17-11 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

t_captain schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:45:
Zie hier een perfekte samenvatting van de problemen op de woningmarkt :)

Particuliere huur is erg onderontwikkeld in NL. Dat komt voor een aanzienlijk deel door ons stelsel van o.m. huurtoeslag en hypotheekrenteaftrek.
Huurtoeslag heb je ook gewoon bij particuliere huur, maar het is eerder dat particuliere huur (zoals vroeger de sociale en 'publieke/vrije' huursector) veelal de hoofdprijs probeert binnen te halen zonder enige vorm van zekerheid naar de toekomst. Bij woningcorporaties of stichtingen zie je vrij vaak dat ze na een xx aantal jaar de woning alsnog aanbieden aan de huurders, de huuropbrengsten zijn mogelijk niet rendabel meer of ze willen juist in andere gebieden gaan investeren. Daarbij komt dus de wetsvoorstellen voor 'koop van huurwoning', dat deze enkel dus zou gelden voor corporatiewoningen.

Huren van een corporatie heeft soms dus potentie voor de toekomst (je kan de koopmarkt instromen) waar je dus bij particulier huur al die mogelijkheden niet hebt en afhankelijk bent van de verhuurder zelf, veelal zelfs je rechten moet gaan afdwingen.

note, de wetsvoorstellen komen uit het regeerakkoord begin dit jaar, ik weet niet of hiervan al iets is daadwerkelijk in de wet is terechtgekomenf

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 27-09-2011 12:53 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-11 18:48
Wat ze voorstellen bij particuliere huur aan regels en inkomens etc, zou ik met een hele hele hele huge korel nemen.

Dat doen ze om bepaalde mensen aan te trekken, en niet dat X in buurt Y komt.
Racisme op een normale manier ;).
Wie niet waagt wie niet wint.

Ik heb het zelf ook gedaan kwam echt niet in de buurt van de eis ( was ook niet nodig samen met me vriendin )
Binnen een week konden we kiezen, want er stonden er nog 9 vrij.
418O2 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:48:
Wij hebben particulier gehuurd en betalen 600 euro voor 50m2 en 100m2 tuin (wel in Groningen).

Als je écht wil moet je toch via een particuliere makelaar. Vaak betaal je dan net ff wat meer, helaas. Tenzij je geluk hebt en er een makelaar in de buurt is zoals de onze, met normale tarieven en normale huurprijzen.
700 euro hier en nog 50 euro voor stookkosten voor 100m2 en 12m2 balkon.

[ Voor 36% gewijzigd door Mektheb op 27-09-2011 12:56 ]

• t_captain
SinergyX schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:51:
[...]

Huurtoeslag heb je ook gewoon bij particuliere huur, maar het is eerder dat particuliere huur (zoals vroeger de sociale en 'publieke' huursector) veelal de hoofdprijs probeert binnen te halen zonder enige vorm van zekerheid naar te toekomst.
Bij particuliere huur zit je meestal boven de bovengrens van de huur.

Om dat helemaal te wijten aan inhaligheid ("de hoofdprijs probeert binnen te halen"), gaat me iets te ver.
Als je een huis koopt heb je hypotheekrenteaftrek. Op een modale koopwoning scheelt 300 a 400 euro per maand in de netto woonlasten. Als je je huis niet zelf bewoont maar verhuurt, raak je dat voordeel kwijt. Gevolg is dat dezelfde woning die als koopwoning 1000 euro per maand netto kost (onderhoud+schadeverzekeringen+hypotheek-belastingvoordeel), als huurwoning 1350 o.i.d. moet opbrengen.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou je toch willen aanraden om te kijken of kopen niet een optie is. De prijzen die je ziet op Funda zijn geen peiler meer. Je kunt tegenwoordig flink wat van de vraagprijs afkrijgen. Zeker als starters is het NU de tijd om te kopen (ivm overdrachtsbelasting).

Daarnaast is er in sommige gemeentes nog steeds een starterslening mogelijk. Misschien zijn je ouders zelfs bereid om mee te helpen.

Zorg in iedergeval ervoor dat als je iets koopt, dat JIJ dit doet en als de relatie stuk loopt JIJ de kosten gewoon kunt dragen.

Er is serieus meer mogelijk dan je zomaar zou denken.

Dit topic is trouwens niet het topic om hierverder over door te gaan, maar binnen WI loopt er al wel 1 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 27-09-2011 12:59 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• SinergyX
  • Laatst online: 17-11 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

t_captain schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:56:
Bij particuliere huur zit je meestal boven de bovengrens van de huur.

Om dat helemaal te wijten aan inhaligheid ("de hoofdprijs probeert binnen te halen"), gaat me iets te ver.
Als je een huis koopt heb je hypotheekrenteaftrek. Op een modale koopwoning scheelt 300 a 400 euro per maand in de netto woonlasten. Als je je huis niet zelf bewoont maar verhuurt, raak je dat voordeel kwijt. Gevolg is dat dezelfde woning die als koopwoning 1000 euro per maand netto kost (onderhoud+schadeverzekeringen+hypotheek-belastingvoordeel), als huurwoning 1350 o.i.d. moet opbrengen.
Dat is wat ik zeg, een corporatie heeft dit 'verlies' niet en hoeft dit dus ook niet te compenseren. Natuurlijk gaat alles nog conform het huurpunten systeem, maar er blijft gewoon een aardig verschil zitten tussen die 2 verhuurgroepen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 23:47
En schrijf je kinderen vanaf hun 18e in bij de sociale verenigingen. ;)

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:01

ZenTex

Doet maar wat.

roelieboelie schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:08:

Net zoals ik doen. Na tot m'n 24e bij m'n ouders gewoond te hebben een ongeluk krijgen en in de ziektewet komen en daardoor minder te verdienen om in aanmerking te komen voor een niet particuliere huurwoning.

Ben toen naar zwolle verhuisd waar starters (automatisch) ingeschreven staan vanaf het moment dat ze 18 geworden zijn.
Misschien is er in de buurt van Den Bosch ook een gemeente met zo'n systeem?

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 09:55
Kopen zou ik sowieso nog niet doen. Over een paar jaar zijn jullie waarschijnlijk beiden in salaris gegroeid waardoor jullie voor een ander segment huis (of in de goede wijken) in aanmerking kunnen komen.

Ik begrijp niet zo goed hoe je als tweeverdieners (ok, één tijdelijk parttime) niet een degelijk huurhuis kan betalen. Een jaar geleden kon ik in mijn eentje van 1600 euro rondkomen. Ik had een redelijk ruim appartement (70 m2) in de particuliere huursector. Toegegeven, in het oosten van het land but still, niet in een dorp.

Is het voor jullie geen optie een jaartje of 3-4 in een mindere wijk in een wat mindere woning/appartement te zitten om de tijd te nemen er in salaris op vooruit te gaan? Dit geeft je zowel de gelegenheid wat te sparen en in salaris te groeien. Dan hoef je nu niet in een woning te gaan zitten waar je over 5 jaar weer uitgegroeid bent.

Aan de inkomenseisen van particuliere verhuurders zou ik niet te zwaar tillen. Zoals gezegd, zetten ze hoog in om een groep die er helemaal niet voor in aanmerking te laten komen al te ontmoedigen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Particuliere huur kan zeker wel, maar dan moet je hem niet via een makelaar spelen maar zelf regelen.
Je geeft aan omg Den Bosch - Eindhoven. Valkenswaard per ongeluk al overwogen? Staan best wat leuke startersappartementen vrij. Leuk dorp :) En koop kan ook onder de 2 ton al daarzo, dus wie weet heb je mazzel :)

Omg Den Bosch zou ik voor iets als Empel gaan. Ik weet niet in hoeverre een goede OV verbinding danwel een goede aansluiting op snelwegen meespeelt in de keuze? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 20:29

Osxy

Holy crap on a cracker

Inmiddels hebben we plannen om samen te gaan wonen. Alleen het gaat niet echt allemaal soepeltjes. Via de woningbouwcorporatie is het kansloos, we staan al 2 jaar op de wachtlijst, terwijl de wachttijd meer dan 4 jaar bedraagt. Over 4 jaar verdienen we waarschijnlijk teveel dus dan sta je op plek 1, krijg je het huis niet vanwege je te hoge inkomen.

Via de particulieren verhuur is het helaas ook kansloos gesteld, makelaars stellen ontzettend strenge inkomenseisen (4x de huurprijs als loon, vast contract, enzovoort). Voor een "normaal" huisje of appartementje komen we dus niet in aanmerking.
Kan je nog in je handjes knijpen, hier in de regio is 60x de huur per jaar verdienen normaal (5x huurprijs dus).

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Verwijderd

Ik ben 21, woon samen met mijn nog studerende 19jarige vriendin in een huurwoning van +-90m2 in Z-Limburg.

Ik zie eigenlijk niet helemaal waar het bij jou fout gaat, want alles wat je beschrijft komt mij heel onbekend voor. Probeer eens gewoon Marktplaats? Wij huren gewoon van een particulier. Geen gezeur, gewoon rechtstreeks met mensen praten en een goede indruk maken. Mijn vriendin heeft een zeer beperkt inkomen en mijn inkomen komt van een eigen onderneming, dus is huurtechnisch erg "onzeker", maar toch keuze genoeg.

Dus, om mijn tip kort samen te vatten: marktplaats.nl!

• Mektheb
Osxy schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:56:
[...]

Kan je nog in je handjes knijpen, hier in de regio is 60x de huur per jaar verdienen normaal (5x huurprijs dus).
Maar dat is alleen om de juiste mensen aan te trekken, 9/10 keer larie koek

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 20:29

Osxy

Holy crap on a cracker

Mektheb schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:00:
[...]

Maar dat is alleen om de juiste mensen aan te trekken, 9/10 keer larie koek
Was het maar zo. Ze wijken er echt maar weinig vanaf.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Mektheb
Osxy schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:04:
[...]

Was het maar zo. Ze wijken er echt maar weinig vanaf.
Hier bij mij was het echter geen probleem. "rebo vastgoed management"
Ook bij mijn schoon zus was het geen probleem bij de "rotsvastgroep"

Misschien per plaats of verhuurder anders, maar meeste van die lui zijn alleen tussen personen die €100,00 van de huur opstrijken voor het regelen, maar ondertussen huur je het van een "stichting etc"

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11 19:29
HenkEisDS schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 13:10:
En schrijf je kinderen vanaf hun 18e in bij de sociale verenigingen. ;)
Helemaal mee eens! Ik dacht op mijn 18e dat ik wel een huis kon kopen 8)7 ... wat heb ik een spijt dat ik me niet gelijk heb ingeschreven.

Dus als hier nog jonge tweakers rondlopen, schrijf je in, het kost een klein bedrag in vergelijking met de huur die je anders betaalt.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:36
woningbouwcorporatie rekenen ook gewoon 4x jaarsalaris hoor?
Alleen is de huurprijs wat lager, overigens is het helemaal geen belachelijke eis want je hebt de rest van het geld ook gewoon nodig.
(Of het zegt wat over mijn uitgave patroon? ;))

Maar jullie zijn met z'n 2en dan moet je toch gemakkelijk op de particuliere markt iets kunnen vinden? Ik ken jullie inkomsten niet maar voor 900 is echt wel wat te vinden dat is 450 pp en dat lijkt me echt niet gek?
Tenzij je te hoge verwachtingen hebt met alleenstaande woningen.

Ik huur particulier, hier (Nijmegen) is de wachtlijst 7 jaar en is mijn inkomen te hoog.
In Eindhoven (waar ik vandaan kom) ben ik overigens al 8 jaar ingeschreven en heb ik zo iets maar daar wilde ik niet wonen :p

• t_captain
Die inkomenseis van tenminste 4* a 5* kale huur bruto per maand (of 60* kale huur bruto per jaar incl vakantiegeld en 13e maand) is echt niet zo gek. Het ligt in lijn met de norm die banken hanteren om je toelaatbare hypotheeklasten te berekenen.

Als ik kijk hoe slecht het is gesteld met de financien van particulieren in NL, de toename van betalingsachterstanden en schuldhulpverlening, het gebrek aan spaargeld etc, dan vind ik niet dat banken en verhuurders ruimer moeten worden met hun criteria.

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-11 19:58
.

[ Voor 99% gewijzigd door SaphuA op 31-01-2022 16:01 ]

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-11 21:42
Als je voor 900-1000 euro per maand moet gaan huren... En je bent met 2 man hbo starters... waar ik vanuit ga dat dat ongeveen 2300-2400 bruto maal 2 is... dan is 900-1000 * 4 max 4000.- bruto waar 4600-4800 binnenkomt. Dus voldoen aan die eis doe je. Snap het probleem dan niet. Vast contract = WG verklaring regelen voor je vriendin en HOPPA!

Wacht nog een jaar totdat je vriending een vast contract heeft en koop iets. Mijn advies.

Ik betaal 905.- netto voor mijn huis. 139m2 240.000.- bankspaar hypo op 30 jaar rente vast dus.... zeker goed te doen! goedkoper kan als je wilt!

• roelieboelie
Bedankt voor jullie informatie en tips. Even wat ophelderingen in trent van de "het kan allemaal makkelijk", er worden wat dingen door elkaar gehaald etc. HIeronder reacties op bijna iedereen zijn berichtje.

@Bonsaiboom bedankt voor je tip, inmiddels PM ;).

@Mektheb Mijn vraag is dan waar heb je dit gedaan, bij een makelaar of een of ander vaag bemiddelings buro zoals directwonen en cornuiten ;). Indien bij een makelaar, dan heb je volgens mij wel een mee vallertje. Indien bij directwonen, snap ik het (huur nu ook een kamer met veel te hoge huur ten opzichte van inkomen).

@Falcon bedankt, kopen is inderdaad ook nog een overweging en alles op mijn naam zetten scheelt ellende, maar zoals al ik al zei: de huizen die je kunt krijgen zijn niet om naar huis te schrijven. :'(

@HenkEisjedies Probleem is dat je vaak niet weet waar je later wilt wonen. ik zou op mijn 18de echt niet hebben geweten dat ik ergens in de regio db - ehv ging wonen.

@Hrolfr inkomens eisen bij directwonen en andere bemiddelingsburo zijn de eisen niet erg streng. Sterker nog, ik huur nu zelf al een studio'tje met een huurprijs die niet in verhouding staat met mijn salaris. En sterker nog, ik woon dus inderdaad in een niet zo leuke wijk. Dit wil ik, als we dus gaan samen wonen 100% voorkomen. Ik ben er helemaal klaar mee met rondrijdende scooters en de mensen die in de voortuin zitten met blikken bier en rommel in de straat en...tja...je kent het vast wel ;).

@The Eagle Valkenswaard hebben we inderdaad overwogen, maar woon-werk verkeerd wordt voor beide wel extreem, dit zou dan idd een overweging moeten zijn. bedankt voor de tip. Een treinstation is stiekem wel noodzakelijk, we hebben 1 auto en zijn niet van plan om 2 auto's te kopen als je begrijpt wat ik bedoel.

@Alexbrz Tja...zuid limburg...we hebben het hier over regio db - ehv...appels met peren vergelijken ;) maar via marktplaats.nl is zeker een goede en hebben we inderdaad ook al gekeken :).

@Mektheb Directwonen, Rotsvast, ander bemiddelingsburo: ja, hun eisen qua inkomen zijn niet streng. ik huur nu ook via zo'n bemiddelingburo en daar doen ze nergens moeilijk over. Maar probeer het maar eens via een wat meer officiele weg als een makelaar, daar zijn zo'n strenge inkomensgrenzen waar ze amper van afwijken :(

@Bender: ja doordat de huurprijzen lager zijn, kun je gewoon aan de eisen van woningbouw voldoen :) dus dan is 4x salaris of een andere eis geen enkel probleem. Particulieren huur: dat begint allemaal pas bij 700 euro, en ja...dat is not-done voor een starter want 700x4 verdien ik nog niet. You got the point.

@t_captain Helemaal gelijk in, maar het wordt voor starters zo erg moeilijk gemaakt. Ik groei nog in baan, ga meer verdienen etc etc. maar daar hebben ze geen oren naar? Jammer.

@SaphuA Zoals al vaker hier boven aangegeven: via rotsvast, directwonen, geen enkel probleem om wat te krijgen. maar ik wil deze instanties liever vermijden. ik huur nu al een kamer via zo'n bemiddelingsburo en dat wil ik niet meer.

@Awesomo4k Zoals hier boven, tevens werk ik idd fulltime, maar mijn vriendin die parttime werkt, verdient natuurlijk geen 2300 euro p/maand. dus je berekening gaat helaas niet op ;).

Hoi

• The Eagle

The Eagle

@TS: je zegt treinstation...wat zijn de huidige werkplaatsen dan? Den Bosch en Eindhoven mogen dan misschien een mooi station hebben, voor de omliggende plaatsen is dat vaker niet dan wel het geval. Als je toevallig aan de doorgaande lijn Heerlen / Maastricht - Ehv - Tilburg / Den Bosch woont heb je soms mazzel vwb een station, maar veel meer is er ook niet. Met een bus die eens in het kwartier gaat mag je in veel dorpen in je handen klappen. Het is geen randstad he ;)

Een leuk maar vervelend probleem waar je ook zeker last van hebt is dat de huizenmarkt een beetje op slot zit. Mensen willen hun huis voor de hoofdprijs kwijt (want dat hebben ze er zelf voor de crisis voor betaald), maar dat lukt niet omdat de mensen die nu willen kopen slechts de marktprijs willen betalen. Dan heb je twee opties: verhuren of gewoon zelf blijven wonen.
Als je dan echt als particulier je huis gaat verhuren, wil je uiteraard wel meer vangen als je hypotheek je per maand kost, anders ben je een dief van je eigen portemonnee. Probleem is alleen dat je er destijd de hoofdprijs voor hebt betaald, en dus ook een hypotheek voor de hoofdprijs moest afsluiten.

You get my drift? Beetje kip-ei situatie dus. Maar dat neemt niet weg dat jouw zoektocht tot een goed einde moet kunnen komen. Er zijn ook mensen die hun huis voor de crisis hebben gekocht en er dus niet zo'n hoge hypotheek op hebben zitten. Die staan meestal op MP idd - verhuurmakelaars zijn te duur :)

[ Voor 51% gewijzigd door The Eagle op 28-09-2011 14:49 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik woon zelf in Heemstede, en heb precies hetzelfde gehad als jij. Je moet ongeveer 7 jaar ingeschreven staan om voor een mooie woning in aanmerking te komen, en vrije sector huur is waanzinnig duur (€ 1000,- + voor een normale woning).

Ik kan je uit eigen ervaring het advies geven elke dag funda, pararius en dat soort website bij te houden. Hoewel het kansloos lijkt, gewoon doen. Ik ben op deze manier aan mijn huis gekomen (85m2, 2x bergruimte (1 op de verdieping en 1 in gezamelijke kelder als fietsenhok, allebei ~10m2) en balkon van 8m2 in een super buurt, € 580 p.m.).

Je zult langzamerhand de trends gaan herkennen en de markt leren. Op deze manier wordt het ook steeds makkelijker om een goede afweging te maken tussen wat het geld waard is en wat niet. Bovendien is het voor mij ook heel leerzaam geweest omdat je je langzamerhand steeds meer gaat realiseren dat de brutalen de halve wereld hebben. Dus gewoon bellen, en nog een keer bellen en nog wat meer vragen om om je naam maar binnen het makelaarswereldje te krijgen. Het heeft bij mij een maand of 4 geduurd en heb gewoon toegeslagen op het juiste moment. En op het moment dat jij er tijd aan besteed hebt om de markt in jouw ideale woonomgeving te leren kennen weet je precíes wanneer het het juiste moment is om je slag te slaan.

Gewoon alle websites afgaan, elke dag. En niet opgeven!!

• Mektheb
Sja of je kent gewoon iemand die in het bestuur zit van de lokale hypocriete woningbouw, trust me dan heb je binnen 2 maanden een woning.
En ja zo ging dat bij iemand die ik ken.

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:51

s3n

@roelieboelie: In Den Bosch is men momenteel een nieuwe flat aan het bouwen aan de Commissaris de Quaylaan. Mijn zusje heeft daar met 2 jaar inschrijftijd een flatje gekregen omdat er minder mensen reageerde dan dat er flatjes beschikbaar waren. Of er daar nog steeds plek is weet ik niet. Maar het kan wel. Misschien komt er nog meer nieuwbouw beschikbaar?

• roelieboelie
S3n, bedankt voor de tip! Ik ga meteen op onderzoek uit. :)

Hoi

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:16

PauseBreak

derp!

Wat grappig, we zitten in exact dezelfde situatie TS :)

Ons oorspronkelijke plan was om een huis te huren via een makelaar of bemiddelaar. Via RotsVast hebben we een aantal bezichtigingen gehad, waarbij ik moet opmerken dat hun website gigantisch achterloopt. Heel veel is al verhuurd en voor andere zaken vragen ze/de eigenaar echt bizarre prijzen. Enfin, dat terzijde :P We hadden in principe een mondeling akkoord voor een mooie duplexwoning. Wel wat duur, maar daar ontkom je niet aan als je particulier huurt. Uiteindelijk is dit niet doorgegaan omdat de eigenaar op het laatste moment toch wat meer zekerheid wou.
Was dit echter wel doorgegaan, dan hadden we de borg en bemiddelingskosten geleend, betaald en later terug gevorderd omdat een makelaar niet zoveel bemiddelingskosten in rekening mag brengen op het moment dat de huur en borg vooruit moeten worden betaald.

Het is nu echter iets anders gelopen. Door te netwerken zijn we uitgekomen bij een collega die haar appartement niet meer verkocht kreeg (lang leve de stilstand van de woningmarkt :*) ). We zijn toen wezen kijken bij haar appartement en hebben direct allebei een intentieverklaring getekend. Dit is later uitgewerkt door een makelaar (op haar kosten want zij bood het ons aan) naar een huurcontract op basis van het voorbeeldcontract van de NVM.
Aangezien daar nogal eens wat fout wil gaan, hebben we deze eerst laten toetsen door een advocaat (handig, familie :9 ), daarna hebben we akkoord gegeven en binnenkort gaan we tekenen en krijgen we de sleutels. Alles staat dus al op papier, het tekenen is slechts een formaliteit.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat de zoektocht hier (Zwolle) me tegenviel. Er staat gigantisch veel te koop, en dat staat ook lang (>1 jaar voor een huis van 2,5ton) te koop (met name in Stadshagen), maar als je iets wilt huren valt het aanbod echt vies tegen. Misschien dat het wat dat betreft toch een idee zou zijn om het particuliere verhuren makkelijker en/of aantrekkelijker te maken. Dat komt beide partijen ten goede (de verhuurder want het huis blijft bewoont en zijn vaste lasten worden lager; en de huurder omdat er meer aanbod komt waardoor er - hopelijk - ook gunstigere prijzen uit voortvloeien), en ook voor de hypotheekverstrekker zou het gunstig moeten zijn, maar ik kan me voorstellen dat met de huidige huurdersbescherming in Nederland deze laatste partij er iets minder om staat te springen.

Nee, merp!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Je kan ook nog altijd even sparen. Ga beide alvast een jaartje 'wonen' (dus leg 2/3 van je geld opzij). Dan heb je na 1 jaar beide 10-15k euro spaargeld (20-30k totaal) en daardoor veel meer mogelijkheden en keuze.

Bovendien zorgt rond die leeftijd een jaartje werken vaak nog voor leuke vooruitgang in loon (immers niet bovenaan in de loonschaal) waardoor je ook voor hogere hypotheek in aanmerking komt.

Niet dat ik er iets van snap, 2 HBOers moet toch zeker 2x2000,- bruto minimaal zijn, dus met gemak een hypotheek van 220-250k. Daarmee kun je zelfs in de Randstad in een prima buurt terecht, laat staan in de goedkope regio's als den bosch/eindhoven.
Hier krijg ik over heel Eindhoven overal huisjes met funda in de 150-200k regio, dus zou niet weten waarom het voor jullie anders is met potentieel stuk hogere hypotheek.

[ Voor 33% gewijzigd door Xanaroth op 30-09-2011 11:20 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Alternatieve oplossing:
-particuliere verhuur niet opgeven, maar zoeken op marktplaats.
-Je eisen laag houden, zodat je ook op een lage huur uitkomt. 50m2 is prima de eerste paar jaar.
-De helft van je inkomen sparen, voor een toekomstig huis als de huizenprijzen lekker gedaald zijn.

Je bent toch nog jong, hebt geen groot huis nodig en ook geen vastigheid. Succes!

• The Eagle

The Eagle

Waar ik net ook nog aan dacht: is er in Ehv / DB geen antikraak te vinden? Met z'n tweetjes heb je niet veel nodig om te starten, en het kost je ook nog eens niet zo veel om de boel helemal in te richten. Kun je mooi sparen voor als je wel een huisje kunt huren / kopen :)

• Mektheb
dr snuggles schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 11:22:
Alternatieve oplossing:
-particuliere verhuur niet opgeven, maar zoeken op marktplaats.
-Je eisen laag houden, zodat je ook op een lage huur uitkomt. 50m2 is prima de eerste paar jaar.
-De helft van je inkomen sparen, voor een toekomstig huis als de huizenprijzen lekker gedaald zijn.

Je bent toch nog jong, hebt geen groot huis nodig en ook geen vastigheid. Succes!
Mja dat idee hadden wij ook.

Maar 110m2 is voor ons met ze 2e best te doen en het liefst mag het wel meer ( 110 incl balkon ).
En we willen ook nog kinderen binnen een klein tijdsbestek en niet over 10jaar pas als ik 37ben. ( nu 27 )

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

@Myrdreon:
Ik denk dat je beeld van de regio Eindhoven/Den Bosch een beetje vertekend is. In de stadsregio Eindhoven wonen ongeveer 700.000 mensen, daaruit vloeit logischerwijs voort dat Eindhoven en de directe randgemeenten (m.n. Veldhoven/Nuenen/Geldrop) echt niet goedkoop zijn om te gaan kopen en voor sociaal huren moet je ook lang op de wachtlijst staan over het algemeen.
Den Bosch heeft natuurlijk eenzelfde soort probleem.

@Mektheb:
Misschien moet je eens gewoon bezichtigingen gaan afspreken bij makelaars. Dan krijg je vanzelf door dat het aantal m²'s op zichzelf niet veel zegt. Zo zijn wij wezen kijken bij een huis van 95m² dat zo waardeloos was ingedeeld dat je er echt niks mee kon. Heel kleine ruimtes e.d. We huren nu een appartement van 70m² (+6m² inpandige berging en parkeerplaats) dat veel bruikbaarder en ook 'groter' voelt dan dat eerste huis van 95m². Staar je niet blind op "Ik wil minimaal 110m²". Ga gewoon lekker kijken.
Bovendien, wat de rest ook al zei, je bent nog jong. Huur zo'n huis voor een jaar en kijk aan het einde van je contract verder. Dat doen wij ook en dat heeft als voordeel dat een wat kleiner huis vaak ook goedkoper is. Het verschil zetten wij maandelijks weg, waardoor je na een jaar toch al een leuk bedrag bij elkaar hebt gespaard.

Nee, merp!

• Mektheb
PauseBreak schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 11:29:
@Myrdreon:
Ik denk dat je beeld van de regio Eindhoven/Den Bosch een beetje vertekend is. In de stadsregio Eindhoven wonen ongeveer 700.000 mensen, daaruit vloeit logischerwijs voort dat Eindhoven en de directe randgemeenten (m.n. Veldhoven/Nuenen/Geldrop) echt niet goedkoop zijn om te gaan kopen en voor sociaal huren moet je ook lang op de wachtlijst staan over het algemeen.

@Mektheb:
Misschien moet je eens gewoon bezichtigingen gaan afspreken bij makelaars. Dan krijg je vanzelf door dat het aantal m²'s op zichzelf niet veel zegt. Zo zijn wij wezen kijken bij een huis van 95m² dat zo waardeloos was ingedeeld dat je er echt niks mee kon. Heel kleine ruimtes e.d. We huren nu een appartement van 70m² (+6m² inpandige berging en parkeerplaats) dat veel bruikbaarder en ook 'groter' voelt dan dat eerste huis van 95m². Staar je niet blind op "Ik wil minimaal 110m²". Ga gewoon lekker kijken.
Bovendien, wat de rest ook al zei, je bent nog jong. Huur zo'n huis voor een jaar en kijk aan het einde van je contract verder. Dat doen wij ook en dat heeft als voordeel dat een wat kleiner huis vaak ook goedkoper is. Het verschil zetten wij maandelijks weg, waardoor je na een jaar toch al een leuk bedrag bij elkaar hebt gespaard.
Doen we ook, we hebben het nu gehuurt en wonen er met plezier.
En we kijken gewoon rustig verder en ik denk we hier nog wel 5/6/7 jaar zitten totdat we wat kopen.

http://www.huislijn.nl/Ge...5737&att=4T5GTfeSj64N.jpg

De plattegrond van de woning.
En ik ben het inderdaad helemaal mee eens je je niet blind moet staren op m2.
Maar wat ik zie aan nieuwbouw waar vrienden / vriendinnen in komen en voor die prijs denk ik echt wat een kippehok.

[ Voor 5% gewijzigd door Mektheb op 30-09-2011 11:33 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Prima plek voor een jaar of 2 toch? En als je toch op kortere termijn dan 5/6/7 jaar aan kinderen wilt beginnen kan dat eventueel zelfs nog wel daar. Je zit dan alleen wel wat krap in de kamers zo te zien, maar dat moet prima te doen zijn :)

Nee, merp!

• Xanaroth
PauseBreak schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 11:29:
@Myrdreon:
Dan moet je eens op Funda kijken...

En ik heb het ook niet over goedkoop alleen dat het voor 2 HBOers, welke logischerwijs makkelijk ruim 200k moeten kunnen lenen, niet kan kloppen dat er voor die prijs niks te vinden is. In Funda staan in Eindhoven elke buurt meerdere woningen te koop voor <200k.

• Mektheb
PauseBreak schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 11:36:
Prima plek voor een jaar of 2 toch? En als je toch op kortere termijn dan 5/6/7 jaar aan kinderen wilt beginnen kan dat eventueel zelfs nog wel daar. Je zit dan alleen wel wat krap in de kamers zo te zien, maar dat moet prima te doen zijn :)
Ja precies, ach een kleine moet makkelijk kunnen ( ken iemand die woont op de zelfde flat met 3 kinderen )
Die hebben alleen een iets andere indeling.

Maar ja ik denk dat voor ons het inderdaad een aantal jaar gaat worden ( we hebben het ook helemaal opgeknapten dergelijke, alles geschildert ( letterlijk alles )gewoon mooie vloer etc, met het idee we zitten hier wel 5/7 jaar ) en dan daarna een huis kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 30-09-2011 12:13 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Myrdreon schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 11:44:
[...]

Dan moet je eens op Funda kijken...

En ik heb het ook niet over goedkoop alleen dat het voor 2 HBOers, welke logischerwijs makkelijk ruim 200k moeten kunnen lenen, niet kan kloppen dat er voor die prijs niks te vinden is. In Funda staan in Eindhoven elke buurt meerdere woningen te koop voor <200k.
Klopt, er zijn genoeg woning voor <200k te vinden, maar dan zit je in óf slechte buurten, óf in erg kleine huizen. Eindhoven is gewoon echt geen goedkope stad om te willen kopen. Nu ben ik het met je eens dat je met een inkomen van 2 hbo'ers wel meer zou moeten kunnen lenen, maar dan nog kom je niet echt in de fijnere buurten terecht.
Persoonlijk zou ik, als ik in die omgeving zou willen kopen, gaan kijken naar nieuwbouw in Helmond (intercity-verbinding naar Eindhoven + snelweg), Geldrop (genoeg mogelijkheden voor starters in het centrum(!)) of meer perifeer in Heeze/Leende. Daar krijg je gewoon meer waar voor je geld.

Overigens is het nieuwbouwproject in Geldrop (zijn er meerdere, maar vallen allemaal onder hetzelfde vernieuwingsplan) wel een buitenkansje als starter. Er staan in het centrum sowieso nog genoeg huizen te koop voor <200k en dat is dan nieuwbouw waar je nog genoeg aan kunt veranderen. Qua overlast zit je ook gunstig, want er is geen weg doorheen (in de zin van geen sluipverkeer mogelijk) en alleen het ziekenhuis zit dichtbij. Cafés e.d. zitten aan de andere kant van het centrum.

Nee, merp!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

PauseBreak schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 12:20:
[...]

Klopt, er zijn genoeg woning voor <200k te vinden, maar dan zit je in óf slechte buurten, óf in erg kleine huizen.
Mwah... als ik even zoek kom ik gewoon normale woningen (95-100 vierkante meter) in een normale buurt tegen, voor minder dan 200K:

- http://www.funda.nl/koop/...-47830337-de-koppele-701/
- http://www.funda.nl/koop/...8068-locomotiefstraat-29/
- http://www.funda.nl/koop/...-47138413-de-koppele-285/
- http://www.funda.nl/koop/...0759-steenbergenstraat-9/

Zijn volgens mij allemaal normale buurten, geen Bennekel of Woensel-West ofzo ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Mektheb
Ziet er inderdaad prima uit, en ook gewoon de normale prijzen eigenlijk waar je nog wel 10 vanaf krijgt waarschijnlijk omdat ze al een jaar tekoop staan. ( dunno niet naar gekeken )

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

@wildhagen:
Dat bedoel ik, dat zijn geen heel fijne buurten om te wonen (uitgezonder je laatste link). Iets verder naar beneden (Woensel Zuid) is op zich wel te doen, en delen van Woensel-West zijn ook prima te doen (de recent opgeknapte delen). Verder kom je echt niet in heel prettige (delen van) buurten, maar dat is slechts mijn mening na er 12 jaar in de buurt te hebben gewoond ;)

Wel fijn weer trouwens, dat selectieve gequote.

Nee, merp!

• Mektheb
Maar wat is er da niet goed aan de buurt ?, teveel schotels of teveel auto's die gejat worden etc.
Ik snap het selectief kiezen niet helemaal.

Te weinig winkels in de omgeving etc ?.
( Geen aanval maar een vraag )
Bij ons in de buurt wonen alleen 55+ mensen, en ja daar kom ik niet bij in de buurt kwa leeftijd :P.
Maar tegen over ons is het 1 en al schotel en daar branden zelfs nog wel is auto's uit !

• roelieboelie
Bedankt voor de reacties. Mensen die roepen dat we "makkelijk een hypotheek kunnen nemen van 2.5 ton"...tja...dan zou je allebei fulltime moeten werken en de hyptheek dus op beide zetten. Ik werk fulltime, zij niet. Daarbij lijkt me het niet handig, maar dat is persoonlijk, daar gaat al ergens anders een topic over hier op GoT. Dus de redenering gaat helaas niet op. Die huisjes van 180.000 die als voorbeeld worden genoemd gaat hem dus niet worden gezien ik niet z'n hypotheek kan krijgen. hooguit rond de 140.000 - 150.000

Ook snap ik de opmerking niet dat je na 1 jaar 10k tot 15k spaargeld kan hebben als je een huurhuis hebt met startersalaris. Ofja laat ik het zo zeggen: ik kom niet aan zo'n bedrag (en leef heel erg normaal en let erg op de centen).

Volgens mij denken jullie iets te makkelijk over deze materie ;).

[ Voor 11% gewijzigd door roelieboelie op 30-09-2011 18:05 ]

Hoi

• Xanaroth
Of sommigen zitten in dezelfde situatie en doen het op die of die manier.

Maar als je al een huurhuis hebt nu, dat maakt inderdaad sparen wat lastiger, snap ik alleen het probleem niet helemaal met vinden van een huurhuis? Dan kan de een toch prima bij de ander intrekken...

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:17
Mektheb schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:06:
[...]

Hier bij mij was het echter geen probleem. "rebo vastgoed management"
Interessant... Ik ga dan toch maar eens poging wagen!

Als alleenstaande met een inkomen rond de 40K is een sociale huurwoning niet mogelijk, een woning in de vrije sector onbereikbaar (vanwege de inkomenseisen). Een koopwoning vind ik op dit moment onverantwoord (zeker gezien mijn emigratieplannen).

Ik heb altijd gedacht dat men in de vrije sector de inkomenseis strict hanteerde.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
sylvesterrr schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 23:52:
[...]

Als alleenstaande met een inkomen rond de 40K is een sociale huurwoning niet mogelijk, een woning in de vrije sector onbereikbaar (vanwege de inkomenseisen). Een koopwoning vind ik op dit moment onverantwoord (zeker gezien mijn emigratieplannen).

Ik heb altijd gedacht dat men in de vrije sector de inkomenseis strict hanteerde.
Je kan het altijd proberen, als je bijvoorbeeld een bankgarantie kan geven of aantonen dat je voldoende eigen vermogen hebt is het vaak wel te regelen .

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op woningnet zie ik toch echt sociale huurwoningen staan van onder de €500,- per maand netto huur, met als maximum inkomen 45k

Het kan dus blijkbaar wel om met 40k in een sociale huurwoning te zitten. Ik kom die regel over 45k namelijk veel vaker tegen.

Misschien dat het regio afhankelijk is?

Maar met 2 jaar inschrijftijd kan je dat in deze regio gewoon shaken. Er staan ook wel huizen die ipv met wachttijd werken, worden verloot. De kans dat je zoiets pakt is natuurlijk vrij klein. Maar niet reageren weet je zeker dat je het niet krijgt :P

Misschien is dit wat:

1-kamer appartement van 28m2 voor 513 euro. Max inkomen, ook weer 45k. Deze is op loting.

Soort gelijke woningen 1-kamer appartementjes staan hier ook te koop. klik Valt me op dat er geen VVE vermeld staat.

Ik zou sowieso niet in een 1kamer woning willen zitten. Ik rook, maar niet in de slaapkamer. En tjah, als je al in je woonkamer moet slapen, wordt lastig :P

[ Voor 54% gewijzigd door RaZ op 02-10-2011 06:18 ]

Ey!! Macarena \o/

• Mawlana
descon schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 04:31:
[...]

Je kan het altijd proberen, als je bijvoorbeeld een bankgarantie kan geven of aantonen dat je voldoende eigen vermogen hebt is het vaak wel te regelen .
Gelukkig heb ik in de jaren dat ik bij mijn ouders woon flink kunnen sparen. :)
RaZ schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 06:08:
Op woningnet zie ik toch echt sociale huurwoningen staan van onder de €500,- per maand netto huur, met als maximum inkomen 45k

Het kan dus blijkbaar wel om met 40k in een sociale huurwoning te zitten. Ik kom die regel over 45k namelijk veel vaker tegen.

Misschien dat het regio afhankelijk is?

Maar met 2 jaar inschrijftijd kan je dat in deze regio gewoon shaken. Er staan ook wel huizen die ipv met wachttijd werken, worden verloot. De kans dat je zoiets pakt is natuurlijk vrij klein. Maar niet reageren weet je zeker dat je het niet krijgt :P

Misschien is dit wat:

1-kamer appartement van 28m2 voor 513 euro. Max inkomen, ook weer 45k. Deze is op loting.

Soort gelijke woningen 1-kamer appartementjes staan hier ook te koop. klik Valt me op dat er geen VVE vermeld staat.

Ik zou sowieso niet in een 1kamer woning willen zitten. Ik rook, maar niet in de slaapkamer. En tjah, als je al in je woonkamer moet slapen, wordt lastig :P
Ik wil in Utrecht (waarschijnlijk Leidsche Rijn) gaan wonen. Aangezien ik geen economische danwel sociale binding met Utrecht heb moet ik naar huurwoningen en koopwoningen van respectievelijk > 650 euro en > 170K kijken. Koopwoning vind ik zoals eerder aangegeven onverantwoord gezien mijn emigratieplannen.

Verder heb ik nooit in die regio gewoond, misschien bevalt het me helemaal niet... Bij een huurwoning kan ik na 12 maanden weg mocht het me niet bevallen.

Trouwens, ik zoek een appartement met minstens 2 slaapkamers. Ik wil een van de kamers namelijk als studeer- en werkkamer inrichten.

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-11 14:40
kom naar zeeuws vlaanderen (zeeland), geen ( GEEN) wachttijd, Nu bellen naar de woningbouw is volgende week verhuizen.

www.weitjerock.com

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hoe dat zit met regio-gebondenheid weet ik niet. Ik ben nog nooit uit de provincie geweest qua wonen of werk.

Maar je staat dus niet ingeschreven als woningzoekende. Goed, als je niet ingeschreven staat, kan je sociale huur gewoon vergeten. Ik vis ook achter het net met m'n 4,5 jaar wachttijd. Met het oog op je emigreren, is sociale huur zonder wachttijd niet haalbaar. Er zijn wel woningen die dmv loting er uit gaan, puur vanwege die wachttijden. En vervolgens gooien de woningbouwen hier de ene straat sociale huur na de andere de verkoop in. Blijft niks meer over.

En het punt is, door de stagnatie op de kopersmarkt, zit ook de sociale en vrije sector huur op slot.

Regio Utrecht heeft 79 plaatsen. Met 179 sociale en 12 vrije sector woningen, kom je daar voorlopig niet tussen. Als je al niet eens kan inschrijven, dan al helemaal niet.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Ik ben erg blij dat mijn ouders mij op 18 jarige leeftijd direct ingeschreven hadden bij de woningbouw! Daardoor kon ik op 25-jarige leeftijd gelukkig wel sociaal huren (weliswaar met geluk, omdat de Eindhovense woningbouw ook een complex verhuurt in Veldhoven, waar dan weer geen Eindhovenaren willen wonen en de wachttijd daardoor 'maar' 5 jaar was), maar het is inderdaad triest gesteld met de sociale huur.

Bij de woningbouw in Veldhoven zelf werd ik na 7 jaar!!! inschrijftijd gemiddeld 15-20e op de lijst, onmogelijk dus. Het alternatief is inderdaad particuliere huur, wat erg duur is of kopen wat onmogelijk is vanwege de belachelijk lage hypotheken die je kunt krijgen.

Zelf wil ik na 2 jaar huren ook iets kopen, maar helaas kom ik qua hypotheek op een appartement uit wat kleiner/goedkoper is dan wat ik nu sociaal huur (90m2 in het centrum). Ik wil niks liever dan een eigen huis, maar dat is onmogelijk, waardoor ik (en vele anderen) niet uit sociale huur komen en daardoor de wachttijd voor jou en anderen weer enorm oploopt. Hierdoor moet jij particulier gaan huren, waardoor het geld dat je normaal kon sparen nu in de huur gaat zitten omdat die huurprijzen enorm zijn. Je kunt dus minder sparen en daardoor ook minder snel een huis kopen.

Enige optie naast particulier huren is naar een regio verhuizen waar niemand wil wonen om daar direct goedkoop te kunnen huren. Maar als niemand daar wil wonen, waarom jij dan wel?

Jammer dat het zo geregeld is in NL.

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Gewoon even goed zoeken, ik ben maanden in Rotterdam op zoek geweest zonder het gewenste resultaat (te klein, te lange wachttijd, te afgelegen), toen ben ik eens in Den Haag gaan kijken en kwam ik uit bij het appartement waar ik nu al bijna 3 jaar met veel plezier zit. Was toentertijd via Actys (http://actyswonen.nl), een 80m2 appartement, dicht bij de stations (HS, Moerwijk en CS op nog geen 10 min. fietsen), het gebouw zelf is nog best aardig vormgegeven (gebouwd in 1996, vrij modern nog dus), parkeergarage eronder waar je voor 50 euro per maand een plekje kan huren en dat alles voor zo'n 500 euro per maand. Ok, de buurt wordt niet al te best aangeschreven maar ik heb er persoonlijk nooit problemen mee ondervonden. Er zat wel een eis aan dat je max. 33000 per jaar mocht verdienen maar hier werd niet heel streng op gekeken. Mijn tip is dus: blijf vooral doorkijken en proberen, ze zijn er wel maar soms goed verstopt :)

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Kijk ook eens naar het vrije sector aanbod van de bekende sociale woningcoöperaties in de buurt. Mijn collega heeft op die manier eigenlijk binnen 2 dagen een huis gevonden! Gewoon rijtjeshuis, voor z'n vrouw en kinderen, á 750 euro ofzoiets. Want ja, voor het vrije sector aanbod hoef je niet per se op een jarenlange wachtlijst. Vaak hanteren deze coöperaties iets minder strenge inkomenseisen dan de geijkte commerciële 'vastgoedbeheerders'.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jammer dat ik daar niks aan heb, inkomen veel te laag en geen huurtoeslag bij een dergelijke huurprijs.
Hier werken ze overigens met een loting waar ik al ruim 4j doorheen probeer te komen....

Zit emigreren ook al als optie te bekijken, maar werk vinden in het buitenland (zit aan .no te denken) is net zo moeilijk als hier.

[ Voor 55% gewijzigd door Raven op 02-10-2011 16:46 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024

Een huis kopen zit er ook niet in, want een hyphotheek afsluiten kan, maar deze is zo laag dat je een huis in een niet zo'n fijne buurt kunt kopen. Daarbij is het risico dat als we uit elkaar gaan en een wat hogere hyptoheek nemen, er problemen kunnen ontstaan.

Even wat gegevens over mijzelf; beide 23 jaar, ik heb vast contract fulltime, vriendin tijdelijk contract parttime. starters salaris beide. Beide HBO. Omgeving den bosch - eindhoven zoeken wij.

P.S Directwonen, Rotsvast en dergelijke wil ik eigenlijk vermijden.
Ik heb eigenlijk in dezelfde situatie maar dan alleen een appartement gekocht in het centrum van 1 van de dorpen tussen eindhoven en den bosch. Op dit moment zijn daar wel wat woningen te koop, die je met een starterssalaris misschien wel kan kopen.
Anders moest ik nog een aantal jaren ingeschreven staan en dat zag ik niet zitten.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Mektheb schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 16:07:
Maar wat is er da niet goed aan de buurt ?, teveel schotels of teveel auto's die gejat worden etc.
Ik snap het selectief kiezen niet helemaal.

Te weinig winkels in de omgeving etc ?.
( Geen aanval maar een vraag )
Bij ons in de buurt wonen alleen 55+ mensen, en ja daar kom ik niet bij in de buurt kwa leeftijd :P.
Maar tegen over ons is het 1 en al schotel en daar branden zelfs nog wel is auto's uit !
Het makkelijkste zou zijn om er eens rond te gaan lopen gedurende een week. In die buurten woont gewoon veel tokkievolk, wordt veel gesloopt, veel gezeik altijd. Qua winkels is Woensel wel prima (winkelcentrum Woensel _/-\o_ ), maar de bovenstaande punten + de omgeving (idd veel schotels, auto's met lekke banden etc) maakt gewoon dat ik daar niet wil wonen. Dan ga ik liever wat meer perifeer wonen ;)

Nee, merp!

• Quincy2003
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-11 12:24
Jammer dat ik dit topic nu pas lees, ik heb letterlijk afgelopen zaterdag mijn appartement in Valkenswaard verhuurd.

Verder kan ik je particuliere huur wel aanraden. Je moet gewoon geluk hebben met de juiste partij vinden. Het is gewoon een kwestie van een afspraak maken en een keer praten. Het gaat, bij mij in ieder geval, toch om het gevoel wat je met iemand hebt. Je zit na het tekenen van een huurcontract toch voor minimaal een jaar aan elkaar vast.

Ik kan je uit eigen ervaring de volgende partijen aanraden.
Danlat (Voornamelijk Valkenswaard)
Quality Wonen (Regio Eindhoven, Den Bosch, De Kempen)

In ieder geval succes gewenst, het is en blijft een lastige markt om in te opereren. Door de hoge marges die gehaald werden voor de crisis zijn er veel "handelaars" in de vastgoed/verhuur markt gestapt, wat het gehele aanbod ondoorzichtig maakt.

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:44:
Ik ben erg blij dat mijn ouders mij op 18 jarige leeftijd direct ingeschreven hadden bij de woningbouw! Daardoor kon ik op 25-jarige leeftijd gelukkig wel sociaal huren (weliswaar met geluk, omdat de Eindhovense woningbouw ook een complex verhuurt in Veldhoven, waar dan weer geen Eindhovenaren willen wonen en de wachttijd daardoor 'maar' 5 jaar was), maar het is inderdaad triest gesteld met de sociale huur.

Bij de woningbouw in Veldhoven zelf werd ik na 7 jaar!!! inschrijftijd gemiddeld 15-20e op de lijst, onmogelijk dus. Het alternatief is inderdaad particuliere huur, wat erg duur is of kopen wat onmogelijk is vanwege de belachelijk lage hypotheken die je kunt krijgen.

Zelf wil ik na 2 jaar huren ook iets kopen, maar helaas kom ik qua hypotheek op een appartement uit wat kleiner/goedkoper is dan wat ik nu sociaal huur (90m2 in het centrum). Ik wil niks liever dan een eigen huis, maar dat is onmogelijk, waardoor ik (en vele anderen) niet uit sociale huur komen en daardoor de wachttijd voor jou en anderen weer enorm oploopt. Hierdoor moet jij particulier gaan huren, waardoor het geld dat je normaal kon sparen nu in de huur gaat zitten omdat die huurprijzen enorm zijn. Je kunt dus minder sparen en daardoor ook minder snel een huis kopen.

Enige optie naast particulier huren is naar een regio verhuizen waar niemand wil wonen om daar direct goedkoop te kunnen huren. Maar als niemand daar wil wonen, waarom jij dan wel?

Jammer dat het zo geregeld is in NL.
Ik heb zelf in Eindhoven gestudeerd en via de studentenhuisvesting (vestide) een kamer gehuurd. Het probleem in Eindhoven mbt lange wachttijden is dat iedere student die een kamer krijgt via de studentenhuisvesting zijn woontijd mee mocht nemen als inschrijftijd voor een sociale huurwoning na de studententijd. Hiermee wilden ze bereiken dat studentenkamers echt alleen door studenten bewoond worden (je wordt er 6mnd na afstuderen echt uitgezet!). Punt is alleen dat een student die gewoon 6-7j studeert (niet afzonderlijk aan de TU waar alle opleidingen 5j duren) dus automatisch pakweg 6j inschrijftijd heeft, ruim voldoende om daarna aan een sociale huurwoning te komen.

Als je dan idd als niet-student of thuiswonend student in Eindhoven je niet op je 18de inschrijft voor een huurwoning kan je het tegen de tijd dat je 25 bent een huurwoning echt vergeten. Wel moet ik toegeven dat veel ex-studenten vaak doorstromen omdat 'ze iets moeten' aangezien je je studentenkamer uitgetrapt wordt zonder dat je weet wat je wilt. Die blijven vaak geen jaren zitten, wij hebben ook 2j in een huurwoning gezeten om rustig te kijken wat we willen.

• The Eagle

The Eagle

@TS: je hebt nog geen antwoord gegeven op de respectievelijke werkplekken. Wellicht ook interessant om aan te geven hoe ver die van de stations af zitten. We hoeven uiteraard geen straatnamen, maar bijvoorbeeld
wp1 - eindhoven - 5min lopen vanaf station
wp2 - best - 10 min lopen vanaf station

Geeft al een hoop meer info :)

• roelieboelie
Klopt ja, door de vele reacties heb ik een aantal vragen over het hoofd gezien. De constructie is een beetje vreemd, maar mijn vriendin komt uit het noord/oosten van het land en komt bij mij intrekken (wat dus niet past in mijn studio'tje die ik nu heb ;) ). Ik werk nu zelf in den bosch en dat is zo'n 15 tot 20 minuten fietsen vanaf station Den Bosch. Mijn vriendin heeft nu nog werk in een ander deel van het land :P maar is al wel hier aan het solliciteren in de buurt (als fysiotherapeut met specialisatie arbeid, iemand nog een vacature openstaan ;) ). Vandaar uit is eigenlijk de wens Den Bosch - Eindhoven ontstaan. Toekomstig werk van mij zal sowieso deze regio blijven gezien het feit dat ik een technische achtergrond heb. :) Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk de situatie beschrijft.

Hoi

• Quincy2003
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-11 12:24
Dan wil ik je toch adviseren om ook eens in Valkenswaard te kijken. Het ligt net onder Eindhoven, met toegang tot zowel de A2 (bij Leende) als de N2 (bij motel Eindhoven). Met de A2 ben je zo in Den Bosch. Verder vallen de huurprijzen hier goed mee, voor zover ik weet, en is er voldoende aanbod.

Veldhoven voldoet volgens mij ook redelijk aan bovenstaande omschrijving.

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

• Mektheb
Het dure huren is misschien voorbij :).
Kregen gister een brief we de mogelijkheid hebben het te kopen voor een bedrag, nu nog gaan bekijken of dat allemaal mogelijk is.
Het is in iedergeval niet duur :)

En dat zal enorm schelen in de maandlasten vergeleken met de particuliere huur.

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 05-10-2011 10:40 ]

• The Eagle

The Eagle

Quincy2003 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 06:52:
Dan wil ik je toch adviseren om ook eens in Valkenswaard te kijken. Het ligt net onder Eindhoven, met toegang tot zowel de A2 (bij Leende) als de N2 (bij motel Eindhoven). Met de A2 ben je zo in Den Bosch. Verder vallen de huurprijzen hier goed mee, voor zover ik weet, en is er voldoende aanbod.

Enige probleem in V'waard is dat als je geen auto hebt, je met het OV wel even iets langer onderweg bent.
Den Bosch 's ochtend met de auto zal ca 45 min zijn. Met het OV daarentegen zit je al bijna 45 min in de bus naar Ehv CS, en dan moet je nog naar DB + daar de stad in. Dus reken rusig 1,5 uur enkel. Geloof niet dat je daar op zit te wachten ;)
Vandaar ook dat men in V'waard meestal wel voldoende parkeerruimte heeft in de straat ;)

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
Ik woon in het centrum van Eindhoven (de Bergen) via particuliere huur. Opp. is 55m2 geloof ik maar wel met een tuintje. Ik en mn vriendin studeren beide nog maar werken voldoende om de huur van 760euro op te kunnen brengen. Heb dit gevonden via marktplaats en we voldeden absoluut niet aan de genoemde eisen in de advertentie. Toch maar gewoon gebeld en een afspraak gemaakt. Zodra je een fatsoenlijke indruk achter laat is er een grote kans dat ze hun eigen regels niet meer zo nauw nemen.

• Mawlana
sylvesterrr schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 23:52:
[...]

Even een update: na het ontvangen van mijn werkgeversverklaring heb ik het inschrijfformulier opgestuurd. Vandaag werd ik gebeld door Rebo (en ik wilde hen juist vandaag bellen :)): akkoord op voorwaarde dat ik een bankgarantie van 3xhuurbedrag afgeef (ik kom op jaarbasis 2-3K bruto tekort).

Ik moet eens uitzoeken of een dergelijke bankgarantie (bij Rabobank) kan regelen, en wat de voor- en nadelen daarvan zijn.

Verwijderd

Quincy2003 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 06:52:

Qua verkeer klopt je beschrijving, qua beschikbaarheid echter niet. De woningbouw in Veldhoven (Aert Swaens) bezit het grootste deel van de huurwoningen in Veldhoven. Daar stond ik vorig jaar 7 jaar ingeschreven en ik werd gemiddeld 15-25e als ik reageerde op een woning. Uiteraard is er particulier voldoende beschikbaar, maar dan betaal je wel de hoofdprijs.

• The Eagle

The Eagle

sylvesterrr schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:15:
[...]

Even een update: na het ontvangen van mijn werkgeversverklaring heb ik het inschrijfformulier opgestuurd. Vandaag werd ik gebeld door Rebo (en ik wilde hen juist vandaag bellen :)): akkoord op voorwaarde dat ik een bankgarantie van 3xhuurbedrag afgeef (ik kom op jaarbasis 2-3K bruto tekort).

Ik moet eens uitzoeken of een dergelijke bankgarantie (bij Rabobank) kan regelen, en wat de voor- en nadelen daarvan zijn.
Wikipedia: Bankgarantie :)
Zou even navragen bij Rebo of het een optie is dat je ouders borg staan voor dat bedrag. Scheelt je mogelijk een hoop extra kosten :)

• Mektheb
Rebo ben blij ik van ze af ben, die lui incasseren alleen maar maar zodra ze iets voor je moeten doen >.<

• Mawlana
The Eagle schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 10:41:
[...]

Wikipedia: Bankgarantie :)
Zou even navragen bij Rebo of het een optie is dat je ouders borg staan voor dat bedrag. Scheelt je mogelijk een hoop extra kosten :)
Mijn ouders kunnen helaas niet garant staan. Ik denk dat ik gewoon ga vragen of ik 3 maanden borg te betalen/3 maanden vooruit te betalen. Bij afloop van het huurcontract kan ik dan de laatste maanden gewoon daarmee verrekenen. ;)

Trouwens, in dit artikel staat dat de bank het bedrag onvoorwaardelijk zal betalen aan de begunstigde. Ik heb echter begrepen dat het ook mogelijk is om voorwaarden te stellen aan de bankgarantie (begunstigde moet aantonen dat de garantiegever in gebreke is gebleven op de punten zoals genoemd in de bankgarantie).

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 19:47
Ik zat min of meer in dezelfde positie als roelieboelie, echter woonde we toen wel al bijna 2 jaar samen.
Eerst zaten we in een klein appartement, maar dat bleek uiteindelijk echt te klein. Vervolgens kreeg mijn vriendin een anti-kraak kamer aangeboden en dit was tevens mijn oude middelbare school op een prachtlocatie! Dus dit konden we niet afwijzen en hebben we hier een jaar gewoond. Toen kregen we te horen dat we er binnen 1 maand uit moesten en ben ik gaan zoeken naar iets anders. Huis kopen kon ook, echter vond ik de huizen in onze prijsklasse niet interessant genoeg om te kopen, vervolgens maar voor huur gaan zoeken en idd voor de gemeente niet lang genoeg ingeschreven en vrije sector te hoge eisen. Ik kwam een appartement tegen via MVGM en die moest en zou ik hebben echter voldeed ik niet aan de salaris eis van 4x bruto huur, maar ik wist wel dat ik het prima kon betalen, dus ik heb gemeld dat ik 3 maanden borg wou betalen. Na wat overleg vonden ze dat gelukkig prima.

Mijn vriendin verdiende(parttime) overigens te weinig om mee te helpen aan de 4x bruto huur, 2e salaris die je wil mee laten tellen moet minimaal 1,5x bruto huur zijn, dus stel 800 bruto huur = 1200 euro bruto salaris minimaal. Dus dit was ook geen optie.

Verwijderd

Zelfde positie, wil ook terug naar Den Bosch, gemiddelde wachttijd 7 jaar (staan 2 jaar ingeschreven nu) en een appartement wordt hem niet i.v.m kinderen en huisdieren en juist daar wordt je mee doodgegooid.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Dat kan je niet echt dezelfde situatie noemen. TS is op zoek naar betaalbare woonruimte, en stelt daarbij ruimere eisen wat betreft omgeving en woontype. Hij is daar best bereid tot wat concessies.

Jij stelt dat je kinderen en huisdieren hebt, en dus een huis moet hebben. Ook beperkt je je geografisch tot alleen Den Bosch. Dat je met scherpere criteria nog meer moeite gaat hebben om iets te vinden, is toch logisch?

• Mawlana
sylvesterrr schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 11:12:
[...]

Mijn ouders kunnen helaas niet garant staan. Ik denk dat ik gewoon ga vragen of ik 3 maanden borg te betalen/3 maanden vooruit te betalen. Bij afloop van het huurcontract kan ik dan de laatste maanden gewoon daarmee verrekenen. ;)

Trouwens, in dit artikel staat dat de bank het bedrag onvoorwaardelijk zal betalen aan de begunstigde. Ik heb echter begrepen dat het ook mogelijk is om voorwaarden te stellen aan de bankgarantie (begunstigde moet aantonen dat de garantiegever in gebreke is gebleven op de punten zoals genoemd in de bankgarantie).
Even een update (sorry voor de kick):

Rebo is akkoord gegaan met een waarborgsom in plaats van een bankgarantie (in beide gevallen 3x huurprijs). Contracten zijn getekend en heb vandaag de sleutels in ontvangst mogen nemen. Een bankgarantie kost bij de Rabobank € 150 per jaar.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 11:44:
Ik weet niet wat mensen tegenwoordig kunnen krijgen voor hypotheek maar voor 180k koop je in regio eindhoven/den bosch ( ja dat is een redelijk grote regio ) ongeveer wat jij beschrijft.

Maar het is inderdaad wel lastiger geworden als starter als je geen eigen geld meeneemt heb ik gemerkt meestal mis je maar 10-20k die je nodig hebt en als je dat op je eigen rekening hebt staan wordt er ineens veel meer mogelijk.
Pagina: 1