Toon posts:

[gezocht] schakelaartje Bosch IXO

Pagina: 1
Acties:

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-11 14:07
Beste mensen,

Helaas is laatst mijn Bosch IXO defect geraakt. Ik heb 'm meteen opgeschroefd en kwam erachter dat "alleen" het schakelaartje om "links" en "rechts" te selecteren defect is. Deze is doorgebrand (zie foto's).

Ik heb Bosch gemaild met de vraag of ze een nieuwe schakelaartje kunnen regelen. Dit was helaas niet mogelijk. Ze vertelden me dat ik dit gewoon bij de bouwmarkt kon bestellen. Ik heb inmiddels met de 3 grote bouwmarkten contact gehad, en dit was helaas niet mogelijk. Ook kan Bosch me niet vertellen welk merk/type schakelaar het is.

Dus dan maar hier proberen. Heeft er iemand een idee waar ik dit schakelaartje kan krijgen? Of anders waar ik goedkoop een vervanger kan kopen welke ik dan ergens anders in de Bosch IXO behuizing kan bevestigen. Het is natuurlijk zonde om m'n IXO weg te gooien terwijl alleen het schakelaartje defect is...

Ik heb ter verduidelijking het contact "schema" er even bijgezet:

Alle tips of ideeën zijn welkom :)

• beunhaasbaas
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 30-11 23:31
Is het niet handig om ook nog even na te gaan waarom je schakelaartje is doorgebrand ;) ?
Misschien is het straks wel opgelost, maar de kans zit er in dat hij straks dan weer doorbrand.

• Atmoz
beunhaasbaas schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:21:
Is het niet handig om ook nog even na te gaan waarom je schakelaartje is doorgebrand ;) ?
Misschien is het straks wel opgelost, maar de kans zit er in dat hij straks dan weer doorbrand.
Nee, is niet nodig. Ik weet waarom het komt :)
Is mijn eigen fout. Ik heb er hele grote schroeven mee aangedraaid.
De IXO zelf kon deze niet eens aandraaien, maar ik heb gewoon volle gas gegeven (zodat hij in feite blokkeert) en toen het hele apparaat als handschroevendraaier (met extra groot handvat dus, zodat ik veel kracht kon zetten) gebruikt 8)7

Dus buiten de schakelaar is er niets kapot (ook getest enzo)

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:12
je wil een 2P4T slide switch ;)

(2pole 4 throw, 2 polen 4 standen)

die ga je bij een bouwmarkt idd niet vinden :+ daarvoor zul je toch echt geluk moeten hebben bij electronica zaken zoals hecke, rotor, brigatti of ebay/alibabba afspeuren.

dp4t switches zijn ze ook op te vinden http://parts.digikey.com/...lack-t-h-sts2400pc04.html / http://www.wellgainelectr...deswitchdp4t3a125vac.aspx

maarjah verzendkosten he ;)

[Voor 32% gewijzigd door Rmg op 27-09-2011 11:49]

• Atmoz
Rmg schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:44:
je wil een 2P4T slide switch ;)

(2pole 4 throw, 2 polen 4 standen)

die ga je bij een bouwmarkt idd niet vinden :+ daarvoor zul je toch echt geluk moeten hebben bij electronica zaken zoals hecke, rotor, brigatti of ebay/alibabba afspeuren.

dp4t switches zijn ze ook op te vinden http://parts.digikey.com/...lack-t-h-sts2400pc04.html / http://www.wellgainelectr...deswitchdp4t3a125vac.aspx

maarjah verzendkosten he ;)
Kijk! Daar komen we al verder mee. Super :D
Dat is al meer info dan ik heb kunnen vinden (wist ook niet dat die krengen 2P4T slide switch heetten)
En in de bouwmarkt kun je deze dingen zeker niet vinden, Bosch vertelde dat ik ze daar moest bestellen zodat hun ze met Bosch konden regelen (soort interne Bosch service ofzo)

Maargoed, met die Digikey dinges kom ik al verder denk ik. Nu effe kijken of Farnell of Conrad ze ook toevallig leveren. Exact dezelfde zou helemaal mooi zijn, dan kan ik hem gewoon terugzetten op zijn originele locatie.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:19
Zat net al te kijken op de conradsite, hebben er wel een aardig aantal (even zoeken op schuifschakelaar) maar kon het exacte type zo niet vinden.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

atmoz schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:56:
[...]

Kijk! Daar komen we al verder mee. Super :D
Dat is al meer info dan ik heb kunnen vinden (wist ook niet dat die krengen 2P4T slide switch heetten)
En in de bouwmarkt kun je deze dingen zeker niet vinden, Bosch vertelde dat ik ze daar moest bestellen zodat hun ze met Bosch konden regelen (soort interne Bosch service ofzo)

Maargoed, met die Digikey dinges kom ik al verder denk ik. Nu effe kijken of Farnell of Conrad ze ook toevallig leveren. Exact dezelfde zou helemaal mooi zijn, dan kan ik hem gewoon terugzetten op zijn originele locatie.
Ze bedoelden inderdaad een reparatiedienst. De losse onderdelen zul je niet bij de bouwmarkt vinden, maar vaak hebben die wel contact met de reparatiedienst van de merken die ze verkopen.

Je zou ook eens bij een verhuurbedrijf kunnen vragen; die hebben gegarandeerd contacten met de reparatiedienst van Bosch. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Atmoz
Nielson schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:58:
Zat net al te kijken op de conradsite, hebben er wel een aardig aantal (even zoeken op schuifschakelaar) maar kon het exacte type zo niet vinden.
Bedankt voor het kijken!
Ik hoorde van iemand dat Bosch op hun website zo'n "exploded view" van machines heeft, maar ik kan dat niet vinden voor de IXO II (typenummer 3 603 J59 800) dus als iemand het wel lukt of weet waar het wel kan... ;)

[edit]
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:05:
[...]

Ze bedoelden inderdaad een reparatiedienst. De losse onderdelen zul je niet bij de bouwmarkt vinden, maar vaak hebben die wel contact met de reparatiedienst van de merken die ze verkopen.

Je zou ook eens bij een verhuurbedrijf kunnen vragen; die hebben gegarandeerd contacten met de reparatiedienst van Bosch. :)
Wat voor "verhuurbedrijf" bedoel je precies? Gewoon waar ze gereedschappen verhuren ofzo?
De mensen van die bouwmarkten waar ik ben geweest hebben gebeld met de Bosch servicedienst, maar die konden me niet helpen. Beetje vreemd ook dat Bosch geen typenummer kan geven. Het schakelaartje zit toch potverdikke in hun eigen spullen :?

[Voor 44% gewijzigd door Atmoz op 27-09-2011 12:09]

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

SA007

Moderator Tweaking
Zitten de 2 buitenste aansluitingen aan elkaar verbonden toevallig?

Zo ja:
Kan kan je ook een DPDT tuimelschakelaar erop zetten.
Deze zijn een heel stuk makkelijker te vinden.

Die sluit je dan zo aan (zijn 6 polen achterop):

1 2
3 4
5 6

Pool 1 aan pool 6 en aan de draad die aan beide kanten van de schakelaar ging
Pool 2 aan pool 5 en aan de draad die aan de middelste pool ging.
Pool 3 aan aan van de 2 die dan overblijft.
Pool 4 aan de laatste die er nog is.

Het werkt dan identiek aan je oude schakelaar, alleen het is misschien lastig het netjes in de behuizing te plaatsen.

Klok is stuk :(

• Atmoz
SA007 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 14:14:
Zitten de 2 buitenste aansluitingen aan elkaar verbonden toevallig?

Zo ja:
Kan kan je ook een DPDT tuimelschakelaar erop zetten.
Deze zijn een heel stuk makkelijker te vinden.

Die sluit je dan zo aan (zijn 6 polen achterop):

1 2
3 4
5 6

Pool 1 aan pool 6 en aan de draad die aan beide kanten van de schakelaar ging
Pool 2 aan pool 5 en aan de draad die aan de middelste pool ging.
Pool 3 aan aan van de 2 die dan overblijft.
Pool 4 aan de laatste die er nog is.

Het werkt dan identiek aan je oude schakelaar, alleen het is misschien lastig het netjes in de behuizing te plaatsen.
Nee, helaas is dat niet het geval.
Het is inderdaad niet heel duidelijk op de foto te zien... (dacht goede foto's te hebben gemaakt)
Maar het zijn allemaal (5 stuks) losse plaatjes met pinnetjes eraan...
Dus die vlieger gaat in dit geval niet op. Jammer, want ik had wel zin in een goedkope oplossing _/-\o_

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Nog een poging dan, of snap ik het ook niet?

Kapotte schakelaar:
code:
1
2
3
4
1 - 2 - 3 - 4 - 5

stand 1: 2-3, 4-5
stand 2: 1-2, 3-4

Neem een DPDT switch:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
d - e - f
a - b - c

stand 1: a-b, d-e
stand 2: b-c, e-f

sluit het zo aan:
x 4 5 
1 2 3 

verbind x aan 3 met een extra draad 

stand 1 = 1-2, 4-(x)-3
stand 2 = 2-3, 4-5

Als het goed is kan je nooit verbinding krijgen tussen 2-3-X-4 bij het schakelen

Wat SA007 bedoelt:
Als bij de kapotte schakelaar 1 en 5 door waren verbonden met een losse draad of op een printje (weet niet hoe het zat bij jou) dan had je gewoon een ompool-schakelaar

code:
1
2
stand 1 = 2-(1)-5, 4-(x)-3
stand 2 = 2-3, 4-5

Als je dan bv + op 2 hebt en - op 4, dan kan je ze met de schakelaar omwisselen op 3 en 5 (of 1 en 3 ;) )
Afaik is dat een standaard manier om een dc motor van richting te laten veranderen.

• Atmoz
Aha mooi mooi :)
Dat is hem inderdaad.

Ik had niet heel uitgebreid naar SA007 zijn "pinout" gekeken omdat de 2 buitenste contacten toch niet aan elkaar zaten. Dus ik ging er vanuit dat het verhaaltje dan niet door ging...

Maar het kan dus wel. Thanks. Mooie logica voor een analoog iets 8)
Het wordt dus een "simpele" 6 polige 2 standen switch.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

atmoz schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:06:
[...]

Wat voor "verhuurbedrijf" bedoel je precies? Gewoon waar ze gereedschappen verhuren ofzo?
De mensen van die bouwmarkten waar ik ben geweest hebben gebeld met de Bosch servicedienst, maar die konden me niet helpen. Beetje vreemd ook dat Bosch geen typenummer kan geven. Het schakelaartje zit toch potverdikke in hun eigen spullen :?
Ja, waar je alle soorten gereedschap kunt huren. Workx, Boels, dat soort bedrijven. Toen ik nog bij mijn vorige werkgever werkte, repareerde ik alle gereedschap. Alle onderdelen bestelde ik via die verhuurbedrijven, aangezien hun contacten met Bosch veel beter waren dan via ons eigen bedrijf.

En voor degenen die zich afvragen of dat mag in een bedrijf; ik mag inderdaad gereedschap repareren en herkeuren.

Maar ik denk dat je probleem ergens anders zit: je hebt gereedschap uit de consumentenlijn van Bosch. (Simpel te herkennen aan de groene kleur, professioneel Bosch gereedschap is blauw). Van het blauwe gereedschap kun je alle onderdelen nabestellen, en daarvan staan inderdaad alle exploded views online. De consumentenlijn wordt helaas meer als wegwerpartikelen beschouwd, dus ga je via Bosch inderdaad niet veel verder komen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Atmoz
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 18:04:
[...]

Maar ik denk dat je probleem ergens anders zit: je hebt gereedschap uit de consumentenlijn van Bosch. (Simpel te herkennen aan de groene kleur, professioneel Bosch gereedschap is blauw). Van het blauwe gereedschap kun je alle onderdelen nabestellen, en daarvan staan inderdaad alle exploded views online. De consumentenlijn wordt helaas meer als wegwerpartikelen beschouwd, dus ga je via Bosch inderdaad niet veel verder komen.
Oke, zoiets dacht ik inderdaad al.
In dat groene spul gaan ze gewoon niet teveel moeite meer in steken.
Het blauwe ken ik onderhand ook ;) Ben alle groene aan het vervangen met blauw _/-\o_
Heel mooi spul om mee te mogen werken in ieder geval 8)
Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat deze (inderdaad groene) IXO niet gerepareerd hoeft te worden.
Zeker als het maar een simpele 6 pol. switch betreft...
Bedankt iedereen voor de goede hulp en antwoorden.

• Scyth
  • Laatst online: 22-11 21:24

Scyth

Fat finger, three beer

Ik werk zelf in een bouwmarkt (Praxis) en kan je vertellen dat dit geen enkel probleem zou moeten zijn hoor. Als je (in ieder geval bij Praxis) dat verteld is; had je te maken met een luie baliemedewerker.

Je krijgt dan waarschijnlijk wel het hele schakelhuis (dus incl. rood links/rechts-knopje). Als alle schakelaars in 1 huis zitten (heb zelf een Ixo, maar nog niet opengeschroefd) dan krijg je dus in feite een nieuw schakelbinnenwerk. Écht onderdeeltjes als microswitches en schakelaars los doet Bosch soms wel moeilijk over.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Atmoz
Scyth schreef op woensdag 28 september 2011 @ 10:11:
Ik werk zelf in een bouwmarkt (Praxis) en kan je vertellen dat dit geen enkel probleem zou moeten zijn hoor. Als je (in ieder geval bij Praxis) dat verteld is; had je te maken met een luie baliemedewerker.

Je krijgt dan waarschijnlijk wel het hele schakelhuis (dus incl. rood links/rechts-knopje). Als alle schakelaars in 1 huis zitten (heb zelf een Ixo, maar nog niet opengeschroefd) dan krijg je dus in feite een nieuw schakelbinnenwerk. Écht onderdeeltjes als microswitches en schakelaars los doet Bosch soms wel moeilijk over.
Nou, ik kom toevallig nét weer van de Formido af. Daar heeft een medewerker wederom naar Bosch gebeld en het was weer een no-go. Geen los schakelaartje (of iets in die trend) te krijgen. Ik ben d'r bijna zeker van dat het echt niet lukt. Als je wilt mag je voor mij proberen (niet meer dan € 10,- incl. verzenden aub) maar ik geef je weinig hoop :P Zou wel heel vet zijn als het lukt trouwens, want die mevrouw achter de balie net dacht ook dat het ging lukken en ik zei al als het lukt bent u mijn held(in) 8) Maar helaas...

• significant
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18:17
Lees zo je topic eens mee en het eerste wat me te binnen schiet is APEM. Bij dit bedrijf bestel ik regelmatig schakelmateriaal en over het leveren van demo producten doen ze totaal niet moeilijk. Het assortiment is ook erg breed.

Heb niet de moeite genomen de site uit te pluizen van hun, maar stuur even een mailtje met je probleem. Zij zullen dan wel kijken of ze daar iets voor hebben. Gaat vast goed komen!

• Atmoz
significant schreef op woensdag 28 september 2011 @ 11:30:
Lees zo je topic eens mee en het eerste wat me te binnen schiet is APEM. Bij dit bedrijf bestel ik regelmatig schakelmateriaal en over het leveren van demo producten doen ze totaal niet moeilijk. Het assortiment is ook erg breed.

Heb niet de moeite genomen de site uit te pluizen van hun, maar stuur even een mailtje met je probleem. Zij zullen dan wel kijken of ze daar iets voor hebben. Gaat vast goed komen!
Oke, dus als ik het goed begrijp heb jij al een mailtje gestuurd naar hun?
Ik neem aan dat je http://www.apem.com/ bedoeld, right?

In ieder geval bedankt voor het meedenken/helpen enzo!!
Ben erg benieuwd wat hieruit gaat komen. Vind het trouwens nogmaals erg slecht van Bosch dat ze me niet eens kunnen/willen vertellen welke schakelaar het überhaupt is. Voor hun een kleine moeite om dat even uit te zoeken, en op die manier deze (zeer!!) trouwe Bosch klant tevreden houden...

• [Remmes]
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 28-11 18:13
atmoz schreef op woensdag 28 september 2011 @ 11:46:
[...]

Oke, dus als ik het goed begrijp heb jij al een mailtje gestuurd naar hun?
Ik neem aan dat je http://www.apem.com/ bedoeld, right?

In ieder geval bedankt voor het meedenken/helpen enzo!!
Ben erg benieuwd wat hieruit gaat komen. Vind het trouwens nogmaals erg slecht van Bosch dat ze me niet eens kunnen/willen vertellen welke schakelaar het überhaupt is. Voor hun een kleine moeite om dat even uit te zoeken, en op die manier deze (zeer!!) trouwe Bosch klant tevreden houden...
wat ik zo lees zegt hij dat jij even moet mailen, maar dat hun waarschijnlijk wel hebben

ja, daag.

• Atmoz
Remmes_NT schreef op woensdag 28 september 2011 @ 13:58:
[...]

wat ik zo lees zegt hij dat jij even moet mailen, maar dat hun waarschijnlijk wel hebben
Tja het is echt op 2 manieren op te vatten:
Heb niet de moeite genomen de site uit te pluizen van hun, maar stuur even een mailtje met je probleem.
Het vetgedrukte gedeelte gaat over hem, dus waarschijnlijk gedeelte na de komma ook. Zou ik dan denken...

Wat heeft het anders voor nut om te zeggen dat hij niet de moeite genomen heeft om hun site uit te pluizen? ;)

Nouja, we zullen het zien. Anders mail ik natuurlijk zelf even! (maar is ook raar als d'r ineens 2 man gaan mailen)

Significant, hoe zit het nu? :D :D

• [Remmes]
"maar stuur even een mailtje met je probleem."

ik denk dat er anders zou staan "maar heb even mailtje gestuurd met je probleem"

en beter 2 mailtjes dan geen mailtje en dus onnodig wachten ;)

ja, daag.

• Atmoz
Remmes_NT schreef op woensdag 28 september 2011 @ 14:07:
"maar stuur even een mailtje met je probleem."

ik denk dat er anders zou staan "maar heb even mailtje gestuurd met je probleem"

en beter 2 mailtjes dan geen mailtje en dus onnodig wachten ;)
lol 8)7
Heb niet de moeite genomen de site uit te pluizen van hun,
Hier laat hij "IK" weg (en het gaat toch over HEM)
maar stuur even een mailtje met je probleem
Hier laat hij wederom "IK" weg, dus KAN het goed weer over hem gaan...

lol dit 8)

• [Remmes]
we shall see :P haha

ja, daag.

• significant
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18:17
dat dit zo onduidelijk is, misschien een verkapt dialect misschien? Merk dat wel vaker dat er door het land anders gedacht wordt, zo menen Brabanders bijna dagelijks aangereden te zijn...

In ieder geval, jij mag ze mailen. Waarom je de indruk kreeg dat ik zo zou mailen vind ik raar, ik heb niet zo'n schakelaartje nodig. Daarbij ga ik ook niet voor je secretaresse spelen.

Dus, hop hop, mailen.

Is dit wel duidelijk?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee