[SSD] Image van oude HDD naar SSD mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Op dit moment zit ik met de grote vraag over het volgende:

Ik wil een aantal systemen de HDD gaan vervangen voor een SSD. Waarom: ik werk met zware programma's en het opstarten ervan duurt vaak lang, en ook de responsetijd laat wel eens te wensen over, en omdat ik gelezen heb over SSD's die daarin veel sneller zijn, heb ik overwogen om deze stap te gaan maken.

Nu wil ik mijn systeem niet opnieuw installeren... Ik wil graag met Ghost een image maken van mijn HDD en deze terug zetten op mijn SSD. Is dit mogelijk?

Ook heb ik me wel eens laten vertellen dat je geen defragmentatie mag uit laten voeren op een SSD omdat ie dan stuk kan gaan, want een SSD heeft een totaal andere werking van het geheugen dan bij een HDD? Klopt dat? In het geval van een "ja", dan kan ik hiervoor mensen in mijn omgeving voor behoeden.

De keuze voor een SSD heb ik al gemaakt. Het gaat mij dus specifiek om bovenstaande vragen, voordat ik aan de slag ga :)

Thanks!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 11:05
Het grote SSD topic ~ Deel 9

Lees ff de startpost. Daar worden al je vragen in beantwoord. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Jah, het is mogelijk, maar het is niet aan te raden, een nieuwe installatie is beter, want je krijgt dan geen problemen.

Bij een SSD moeten de sectoren van een partitie, in 1 lijn staan met de geheugen blokken.
Als je een image overzet van een HDD naar SSD, dan neemt hij ook de letterlijke sector positie over.
Zit hier een afwijking in ten opzichte van de geheugen blokken, dan krijg je dat de 4k data blokken waarmee een SSD werkt over 2 geheugen blokken komt te staan.
Dit heeft een enorm nadeel op de performance maar ook de de levensduur van een SSD. Gezien er 2 geheugen blokken worden gebruikt.

Er is een tool, waarvan wordt gezegd dat het goed werkt om partitie weer in 1 lijn te krijgen.
http://www.paragon-software.com/home/partition-alignment/

Defragmenteren is inderdaad godslastering in de wereld van SSD, want het is niet nodig om alle bestanden netjes op 1 lijn te zetten voor snelle acces tijden. Want een SSD kan geheugen blokken gewoon direct aanspreken en direct de data lezen.
Ga je defragmenteren, dan ga je ongewenst veel schrijf acties doen op een SSD, dit is zoals het al zegt, ongewenst en slecht voor de levensduur.

[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 27-09-2011 11:26 ]

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Idd, dat heb ik nog niet gelezen!

Mijn vragen zijn beantwoord!

Defragmentatie / formatteren:

code:
1
defragmentatie, altijd uitzetten met een SSD. Defragmenteer een SSD nooit. En dat geldt ook voor formatteren. Gebruik altijd quick format.

Image:

code:
1
Opnieuw installeren is het beste, zodat ie de beste instellingen pakt voor de SSD...

@swordlord:

Thanks!

Mijn vragen zijn hierbij helemaal beantwoord :)

[ Voor 9% gewijzigd door WiNlUx op 27-09-2011 11:26 ]