Backup virtuele SAP server (ESX).

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijne heren.

Ik ga een fysieke SAP server omzetten naar virtueel.
Nou wil ik gaan backuppen naar een NAS.
Alleen zoals iedereen weet, moet je je backup ook mee naar buiten nemen zoals we met de tapes gewend zijn.
Hoe ga je dat in godsnaam met een NAS doen.
Een NAS met twee disken in mirror zetten om er vervolgens elke dag een schijf eruit te trekken, die mee naar huis te nemen en een andere te plaatsen?
Dan ben je dus continu schijven aan het swappen, dit lijkt mij niet echt bevordelijk voor de NAS, laat staan voor de schijven.

Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet.
Marc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:04
Je moet je gaan indenken hoe groot het risico is dat er wat mis gaat met het NAS en wat de gevolgen zijn. Is het risico te groot en de gevolgen dan niet te overzien, dan is NAS niet de juiste backup methode voor je.

Overigens als je dagelijks gaat lopen zwappen en zeulen met disks, dan zou ik geen lange levensduur verwachten voor zowel je disks als je NAS. Swapping mechanisme is voor vervangen van defecte disks niet om dagelijks te gebruiken.

Of hoeveel data gaat het, hoeveel data komt er bij/veranderd er per dag en wat voor datalijnen zijn er op de lokatie beschikbaar. Je zou kunnen kijken naar een onlinebackup voorziening als het niet tientallen GB's per dag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
Op veel NAS apparaten kan je ook een externe schijf aansluiten via USB en/of eSata. daar kan dan een backup naar toe geschreven worden.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:39
Koop gewoon 5 USB Schijven en hang deze rechtstreeks aan de server en configureer windows backup ( Windows Server 2008 en hoger ). Zet dan de logging aan, en log op event 4 ( failed ) en 5 ( success ) en laat deze mailen.

De nas backup kan je dan gebruiken als EXTRA backup die misschien langer in tijd gehad ( meer retentie. )

PS: Als je SAP kan betalen , kan je ook een deftige backup betalen. Het heeft geen nut om zo veel geld aan SAP Licenties / Trainingen / Installaties om je dan te kennen op een essentiele backup.

Neem zowizo een Online Backup voor de SAP Backup. Koop Backup Exec en gebruik deze disks, en zet de e-mail warnings deftig. Enkel dan ben je zeker dat je goed zit.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat wil je precies backuppen? De server zelf (OS + apps), of alleen de DB? maakt nogal een verschil namelijk :)

Oh en btw, ik weet niet wat je voor DB onder SAP hebt draaien (MSSQL, Oracle?), maar ik weet wel dat als je Oracle datafiles zomaar klakkeloos kopieert zonder dat de DB down is, je dus simpelweg geen backup hebt. Oracle trekt dat namelijk niet. MSSQL wel, mits het via MS DPM gebeurt.

Verder: Wat is het probleem als je van Server naar NAS en vervolgens naar tape gaat? Of heb je te weinig tapecapaciteit?

Edit:
tc982 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:13:
Koop gewoon 5 USB Schijven en hang deze rechtstreeks aan de server en configureer windows backup ( Windows Server 2008 en hoger ). Zet dan de logging aan, en log op event 4 ( failed ) en 5 ( success ) en laat deze mailen.

De nas backup kan je dan gebruiken als EXTRA backup die misschien langer in tijd gehad ( meer retentie. )

PS: Als je SAP kan betalen , kan je ook een deftige backup betalen. Het heeft geen nut om zo veel geld aan SAP Licenties / Trainingen / Installaties om je dan te kennen op een essentiele backup.

Neem zowizo een Online Backup voor de SAP Backup. Koop Backup Exec en gebruik deze disks, en zet de e-mail warnings deftig. Enkel dan ben je zeker dat je goed zit.
SAP is er tegenwoordig ook voor het MKB. Heet wel SAP, is geen ERP. En zo duur is het niet, goede concurrent voor Exact en cs. Maar geen enterprise stuff en dus ook geen enterprise kosten ;)

En USB schijven...ga eens even snel je mond met zeep spoelen :X

[ Voor 50% gewijzigd door The Eagle op 27-09-2011 11:16 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
The Eagle schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:14:
En USB schijven...ga eens even snel je mond met zeep spoelen :X
Ik zie USB schijven als een goed alternatief voor de backup mee te nemen, niet als hoofdbackup. Vandaar de backup naar de NAS.

Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een Tape drive ism een D2D/VLS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Laatst online: 08-06 15:03
tc982 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:22:
[...]

Ik zie USB schijven als een goed alternatief voor de backup mee te nemen, niet als hoofdbackup. Vandaar de backup naar de NAS.

Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een Tape drive ism een D2D/VLS
Tape is nog steeds de meest betrouwbaarste als je hem mee wil nemen. de d2d/vls backup is handig als je snel wil restoren alleen is zo'n ding inderdaad vrij lastig om mee naar buiten mee te nemen.

Usb schijven zijn leuk maar de kan is groter dat daar wat fout mee gaat als met een tape. En dan praat ik niet alleen over hardware failure maar ook over user error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
whocarez schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:26:
[...]

Tape is nog steeds de meest betrouwbaarste als je hem mee wil nemen. de d2d/vls backup is handig als je snel wil restoren alleen is zo'n ding inderdaad vrij lastig om mee naar buiten mee te nemen.

Usb schijven zijn leuk maar de kan is groter dat daar wat fout mee gaat als met een tape. En dan praat ik niet alleen over hardware failure maar ook over user error.
Wij hebben toch redelijk wat klanten zo draaien, omdat Tape meestal te klein word om te backuppen en te duur voor de klanten is. En we hebben nog nooit problemen gehad met Disks en Backup Exec. Het is natuurlijk wel van belang dat je reports elke dag ziet en we laten de errors naar ons sturen ( als externe firma )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag even geen tijd meer om te reageren op jullie suggesties en vragen dit zal morgen worden voor nu in ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
tc982 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:41:
[...]

Wij hebben toch redelijk wat klanten zo draaien, omdat Tape meestal te klein word om te backuppen en te duur voor de klanten is. En we hebben nog nooit problemen gehad met Disks en Backup Exec. Het is natuurlijk wel van belang dat je reports elke dag ziet en we laten de errors naar ons sturen ( als externe firma )
Tape is meestal te klein, hmmm met lto 5 kun je native 1,5 TB kwijt. In een normale situatie is meer dan 2 Tb te halen met compressie aan. Lto5 haalt 140Mb per seconde mits je natuurlijk je data snel genoeg aangeleverd krijgt. DIt is vaak het probleem. HIer komt de VLS/d2d weer om de hoek kijken. Eerst naar disk en dan naar tape. Dagelijks tanken wij hier 20Tb aan data naar tape toe zonder problemen. Iedere nacht Full backup. Groot deel eerst naar disk en de rest direct naar tape.

Dus om nou te zeggen Tapes zijn te klein. Ik zie me zelf niet lopen met 8 Externe hardeschijven en ik zie het al helemaal niet gebeuren dat ik 8 externe hardeschijven in de nacht moet wisselen om mijn backup veilig te kunnen stellen. Nu doet mijn tape robot dat.

Problemen met disken zie ik ook niet vaak. Dingen draaien toch vaak een vorm van raid en het zijn sequenciele schrijft acties. Maar ik neem aan dat de klant waar jij over praat zijn backup off-site heeft? zou toch knap vervelend zijn als het pand afbrand of men breekt in en neemt de schijven mee zo iets lulligs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
whocarez schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:18:
[...]

Tape is meestal te klein, hmmm met lto 5 kun je native 1,5 TB kwijt. In een normale situatie is meer dan 2 Tb te halen met compressie aan. Lto5 haalt 140Mb per seconde mits je natuurlijk je data snel genoeg aangeleverd krijgt. DIt is vaak het probleem. HIer komt de VLS/d2d weer om de hoek kijken. Eerst naar disk en dan naar tape. Dagelijks tanken wij hier 20Tb aan data naar tape toe zonder problemen. Iedere nacht Full backup. Groot deel eerst naar disk en de rest direct naar tape.

Dus om nou te zeggen Tapes zijn te klein. Ik zie me zelf niet lopen met 8 Externe hardeschijven en ik zie het al helemaal niet gebeuren dat ik 8 externe hardeschijven in de nacht moet wisselen om mijn backup veilig te kunnen stellen. Nu doet mijn tape robot dat.

Problemen met disken zie ik ook niet vaak. Dingen draaien toch vaak een vorm van raid en het zijn sequenciele schrijft acties. Maar ik neem aan dat de klant waar jij over praat zijn backup off-site heeft? zou toch knap vervelend zijn als het pand afbrand of men breekt in en neemt de schijven mee zo iets lulligs.
We zijn een beetje het topic aan het kapen natuurlijk, maar als je een hoge waarde aan je backup hecht, dan is misschien de aanschaf prijs van een LTO5 tapedevice te doen, maar de prijzen zijn ook wel naar het beestje : +- 3500euro zonder sas kaart : http://h71016.www7.hp.com...ve%20in%201U%20Rack-mount

Neem dan een disk of 20 en de prijs is wel even anders. Tape is betrouwbaar voor langdurige opslag, disks voor externe backups. Disks hebben een betere prijs/gb verhouding en de throughput moet niet onder doen indien men backupped via iSCSI. Maar goed, in jullie segment zijn er andere wetten dan in het KMO segment. Daar is een backup 2 disk een goed alternatief ten opzicht van tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
In plaats van dure onzin kan je ook gewoon offsite en on-site iSCSI enabled-nasjes neerzetten. Kost je geen drol, en om dat je natuurlijk alles in RAID1 hebt staan zit je met dubbele redundantie en geografische scheiding vrij goed. Is voor iedereen betaalbaar, zelfs de gemiddelde particulier. SNMP en mailings e.d. zijn dan ook gewoon beschikbaar. Mocht je moeilijk willen doen, dan kan je altijd nog RE4 schijven er in steken, van WD. Problem solved. Next!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waneeer je SAP kan betalen lijkt me dat je ook een fatsoenlijke back-up opplossing kan betalen? of heb ik nu een heel verkeer beeld over SAP?

Heb je niet meer apps/servers die moeten worden ge-backupped?

ik adviseer je gewoon een backup server met dataprotector/netbackup/dpm/whatever in te richten met een bak disken eronder en wekelijks een fullbackup naar tape te kopieren.

De back-up software maakt dan wel een back-up van je OS en DB.

Alternatief is om op vmware niveau iets te doen: Vmware VCB of DR.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
johnkeates schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 13:20:
In plaats van dure onzin kan je ook gewoon offsite en on-site iSCSI enabled-nasjes neerzetten. Kost je geen drol, en om dat je natuurlijk alles in RAID1 hebt staan zit je met dubbele redundantie en geografische scheiding vrij goed. Is voor iedereen betaalbaar, zelfs de gemiddelde particulier. SNMP en mailings e.d. zijn dan ook gewoon beschikbaar. Mocht je moeilijk willen doen, dan kan je altijd nog RE4 schijven er in steken, van WD. Problem solved. Next!
Leuk maar als je een forse DB hebt is het niet altijd mogelijk om over je dsl lijntje je backup te realiseren. Dus het is handiger dat de topic starter eerst wat meer info geeft. Voordat we hier zodadelijk een oplossing van 40k staan te promoten terwijl er maar 1k beschikbaar is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Precies. Assumtion is the mother of all fuckups ;)

@X.Excel: lees mijn vorige post nog eens. SAP is er ook voor MKB

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1