Twijfel: Mobo of Ram kapot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hi iedereen,

Net een beetje te spontaan verkeerd ram in een pc gestoken. Het plaatsen van de strips ging moeizamer dan gebruikelijk maar we waren beide overtuigd dat het goed zat. Bij het aanzetten van de pc begon het meteen naar brand te stinken. Snel uitgezet en het nieuwe geheugen verwijdert.
Hierna wil de computer helemaal niet meer opstarten. Geen enkel piepje of flits op de monitor. Alle ventilatoren draaien normaal. Het oude ram wordt op dit moment erg warm (google search vertelt ons dat dit gewoon mogelijk is). Als de pc op dit moment aanstaat gaat het langzaam weer opnieuw stinken rondom de ddr slots. Het lampje van de HDD flitst kortstondig aan als de pc aangezet wordt.

Het systeem bestaat uit de volgende onderdelen:
  • AMD 6000x2
  • AM2 mobo van MSI k9n-sli platinum
  • 2x1gb drr2 op 800mhz
  • Zalman 500w
  • 8800gts 320mb
we hebben het volgende vermoeden: het verkeerde geheugen heeft kortsluiting gemaakt op het moederbord.

nu zijn onze vragen:
  1. Is ons vermoeden aannemelijk?
  2. Welk van de twee onderdelen zijn meer waarschijnlijk kapot? Het geheugen of het moederbord?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 22:33
Kortsluiting is een mogelijkheid, maar stond het geheugen dat je toevoegde in de lijst van MSI die ondersteund wordt? Niet dat dat altijd wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Ik gok op beide.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 09:58
Wat voor geheugen heb je erin gedaan....?

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Biersteker schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 00:52:
Wat voor geheugen heb je erin gedaan....?
2x 1gb DDR2 PC3200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
geheugen plaatsen dat niet op de QVL (Qualifid Vendor List) staat wil niet meteen naar dit soort problemen leiden.

wat kan is dat er iets anders kortsluiting maakte het beste is te om het moederbord te verwijderen en te kijken of er brand of schroei plekken op het bord te vinden zijn.

daarnaast ook goed het geheugen bekijken op brand of schroei plekken al lijkt me dit niet mogelijk.

verkeerd geheugen bijvoorbeeld ddr2 op een ddr3 bord plaatsen gaat gewoon niet hoe hard je ook drukt omdat het palletje van de geheugen stripjes ergens anders zit dus als je het er al een beetje in had gekregen had het moederbord gewoon niets gedaan.

wat ik vermoedt is dat je door te hard op het moederbord te drukken om het geheugen er in te krijgen iets heb verbogen of iets gescheurd zat het moederbord nog in de systeem kast? of was hij er al uit en lag hij op een plat oppervlak?

ik hoor het wel maar denk dar er toch iets anders kortsluiting heeft gemaakt

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Heb nu uiteindelijk het moederbord verwijderd en zie geen brand- of schroei plekken of iets dergelijks. Hierna ff alle stof weggeblazen en alles weer in elkaar gezet. Uiteindelijk levert dit nu hetzelfde resultaat bij het opstarten op: alle fans draaien, geen rare piepjes, geen beeld en er komt een stinkende geur vanuit het geheugen.

Waarschijnlijk wordt het dus een nieuwe mobo, cpu en ram upgrade..

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Nu weet ik niet de volledige situatie, maar waarschijnlijk is de CPU gewoon nog goed.Gebaseerd op de aanname dat de op het moederbord aangesloten ventilatoren het nog doen. Dit geeft volgens mij aan dat de kortsluiting lokaal is.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
ELD schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:04:
.. maar waarschijnlijk is de CPU gewoon nog goed.Gebaseerd op de aanname dat de op het moederbord aangesloten ventilatoren het nog doen.
Dat kun je daar absoluut niet aan afleiden. Verder kan door het verkeerd plaatsen van het geheugen heel goed dat de cpu ook een tik heeft gehad omdat daar de geheugencontroller in zit. Je zou eerst een ander mb en geheugen kunnen proberen indien je er erg goedkoop aan kan komen, maar anders is 't ws zonde van je geld en kun je beter naar een nieuw setje kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Nielson op 28-09-2011 09:56 ]

• Xynergy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-08 23:55
Klopt, de kans is inderdaad groot dat de CPU het gewoon heeft begeven, wat enorm zonde zou zijn.
Dat bord en CPU zijn erg mooie dingen (geweest). Zonde ..

Indien mogelijk zou ik toch proberen met een ander bord en/of CPU te installeren om toch enigszins achter de oorzaak te komen. :)

Veel succes!

Verwijderd

Nielson schreef op woensdag 28 september 2011 @ 09:54:
Verder kan door het verkeerd plaatsen van het geheugen heel goed dat de cpu ook een tik heeft gehad omdat daar de geheugencontroller in zit.
Zou een slecht ontwerp zijn dan, als het plaatsen van verkeerd geheugen de CPU zo'n tik geeft dat die overlijdt.

Ik houd het dan nog wel het meest gewoon op een defect moederbord. Zeker gelet op het feit dat de TS aangaf dat het plaatsen van het verkeerde geheugen enigszins moeizaam ging.

• Slidemaster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-01 12:08
Foto's ^^ helpt altijd

Verwijderd

Sorry hoor, maar PC3200 is geen DDR2 ram, dat is de oude DDR-400 SDRAM!
Geen wonder dat het moeizamer ging, eigenlijk verrasend dat het erin pastte, volgens mij zit hij dan vastgeklemd maar zit niet goed in de slot.

Heb je het geprobeerd om de boel uit de kast te halen, op de tafel aansluiten en kijken of die het doet?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 15:15 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:06

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hoeft niet per se, er is best wat server-RAM van DDR2-400 geproduceerd...
Desondanks gok ik dat in elk geval je mobo en je RAM naar de eeuwige bytevelden zijn, en hoogstwaarschijnlijk je CPU ook...

[ Voor 46% gewijzigd door FreezeXJ op 28-09-2011 18:31 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
Is die pc3200 ddr2? Ik heb namelijk ook pc3200 ddr(1) in mn oude computer..

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 19:10

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Heb het lang geleden wel eens gehad. SD-RAM op een DDR bord geprikt. Resultaat: Brandlucht + Moederbord overleden (geheugen overigens niet)

DRR2-400 bestaat inderdaad, maar komt bijna niet voor. Sommige oudere factory built computers willen het sporadisch nog wel eens hebben. Ik vrees toch dat je een DDR1 module hebt proberen te installeren op een DDR2 moederbord. Met alle gevolgen van dien...

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• SirLenncelot
  • Niet online
Ok, ik heb het nog eens nagekeken en het is best beschamend dat ik niet gezien heb dat het ddr betrof ipv ddr2... Nu draaide ik niet het allernieuwste systeem maar het is zonde dat het zo aan zijn einde komt.

Moraal van het verhaal: assumption is the mother of all fuck-ups.

bedankt voor het meedenken en wat mij betreft kan het topic dicht.

Pagina: 1