Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47
Goedenavond,

Ik heb sinds een aantal weken last van willekeurige vastlopers op mijn pc. Dit is gekomen sinds ik mijn CPU ge-upgrade heb naar een Phenom 9850BE.

Ik heb van alles geprobeerd, memtest, burn-in-test, alle drivers ge-update, maar ben er niks mee opgeschoten, met de tests kwamen de vastlopers niet.

Ook support mijn moederbord gewoon de CPU en heb ik met de andere onderdelen voorheen nooit problemen gehad. (linkje)

Wat ik in mijn system log heb kunnen vinden is:
Afbeeldingslocatie: http://pic.gamcom.nl/l/196265.png

Zou dit betekenen kunnen dat mijn voeding het niet meer trekt? Het gaat om een OCZ StealthXstream van 500w, die ondertussen zo'n 3 jaar oud is denk ik.

Gaat om de volgende specs:
AMD Phenom 9850BE, 4x 1GB DDR2 2x Dual Channel (6400), Abit AN-M2 MoBo, XFX ATi HD4830 (512MB), Samsung 1TB HDD, SeaGate 80GB HDD, DVD-brander, 7 in 1 Card Reader, MS-Tech LC-660

Daarnaast zitten er nog wat accessoires in de kast zoals: 3 fansen 2 ccfl balkjes.

Data van de error log in Windows event viewer:
- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2011-09-12T11:55:05.064400000Z" />
<EventRecordID>62873</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Louw-PC</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
- <EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
</EventData>
</Event>
Nog een screenie van mijn bios health pagina linkje.

Ook is de laatste bios aanwezig en heb ik al wel gezien dat mijn bios batterij al wel bijna leeg is.

[ Voor 13% gewijzigd door Louw Post op 26-09-2011 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zijn je voedingsspanningen stabiel en binnen de marges?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:32
Louw Post schreef op maandag 26 september 2011 @ 21:48:
Zou dit betekenen kunnen dat mijn voeding het niet meer trekt? Het gaat om een OCZ StealthXstream van 500w, die ondertussen zo'n 3 jaar oud is denk ik.
Wat was de TDP van je vorige processor? De TDP van je huidige processor is 125 W, mits je hem op 1.25V laat draaien. Jij laat je CPU boven de stock waarden draaien, was dit al zo toen je hem aankocht? Hoe hoog worden je temps?

/edit
Tijdens het googlen naar voltages kwam ik jou post tegen op een ander forum.
Link

Link kan wellicht van belang zijn, om te laten zien wat je allemaal hebt geprobeerd. Misschien kun je dit hier ook vermelden, de meeste tweakers worden nieuwschierig naar wat het probleem is als je minder mogelijkheden hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door Nieknikey op 26-09-2011 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
Mijn vorige CPU was de AMD Athlon X2 5000+, die volgens de Tweakers Pricewatch 65W of 89W TDP heeft.

Tevens draait die Phenom op 1.3v, dit is automatisch ingesteld door mijn mobo. Ik heb ook het idee dat mijn mobo de cpu niet volledig support, dit omdat het om een BE gaat en in mijn bios kan ik niks van multiplier oid aanpassen (dit kon wel bij mijn vorige cpu, die geen BE was).

En inderdaad ik zou die test hier ook posten, maar ik heb het bestandje met de gegevens niet meer dus die zal ik vanavond dan even opnieuw doen.

Edit: Waar ik net even aan zat te denken, voordat ik het vanavond ga her-testen. Als mijn voeding het niet trekt, zou ik dan kunnen proberen om gewoon even mijn videokaart eruit te pakken en dan kijken of ik League of Legends op kan starten met mijn on-board videokaart?

[ Voor 60% gewijzigd door Louw Post op 27-09-2011 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
Ik heb nu even wat dingen getest.

1ste - Ik heb mijn videokaart eruitgehaald en opgestart met de on-board videokaart, toen League of Legends opgestart (omdat het hier voorheen altijd bij misging) en geen vast loper ondervonden.

2de wat ik gedaan is, is dat ik de videokaart teruggeplaatst heb en Prime95 en Furmark beide tegelijkertijd aangezet heb en ondertussen HWinfo een log liet bijhouden. Dit is de uitkomst:
log.csv

Daarna heb ik weer League of Legends gestart en nu leek alles goed te gaan (nu is er ondertussen wel een update voor LoL uitgekomen dus misschien dat het daardoor opgelost is?).

Ik hoop dat iemand hierdoor misschien een idee kan hebben wat er mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:20
Heb je toevallig een energysaver tussen je PC (al dan niet een master-slave-contactdoos) en de wandcontactdoos vanaf de muur?

Toevallig had ik een maand geleden ook opeens problemen met mijn nieuwe pc. Als mn zus Sims 3 aan het spelen was (alles op high settings) viel de pc opeens stil of net na het afsluiten van het spel. Met een minuut ofzo was ie dan opeens uit. Ik kreeg ook meldingen in het logboek er een kernelpower error was (critical kernel power, critical core power, etc). Na veel gekloot en testen bleek het helemaal niet aan de pc te liggen. De energysaver weggehaald, et voila, het probleem was verleden tijd. Erg vaag, maar het werkt in ieder geval weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
Hmm.. Geen energysaver maar wel een gewoon verdeeldoos, waar alleen mijn 'computer' op zit (pc, monitor, 5.1 setje en wifi router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waraaraf
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 12:01
een Phenom 9850 vraagt behoorlijk wat van de mosfets. die op dit abit bordje niet gekoelde zijn voor zover ik weet.
je pwm temps zijn in de bios al 50 graden onder zware load wordt dat het bord misschien teveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
Ik heb al wel eens geprobeerd om gewoon met een tafel ventilator recht op mijn moederbord te richten en daarmee wat tests gedaan maar toen liep hij ook gewoon vast?

Temperaturen waren toen wel een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je systeem opnieuw geinstaleerd nadat je de CPU had vervangen?

Toen ik de processor in mijn laptop van i5 naar i7 had geupgraded moest ik het systeem opnieuw installeren omdat hij spontaan een bluescreen gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 21:42:
Heb je je systeem opnieuw geinstaleerd nadat je de CPU had vervangen?

Toen ik de processor in mijn laptop van i5 naar i7 had geupgraded moest ik het systeem opnieuw installeren omdat hij spontaan een bluescreen gaf.
Dat had ik ook met Windows 7. Kernel Power BSOD is een misleidende term, kan heel wat anders betekenen. Mijn ervaring met dit is dat het OS kapot is. Herinstallatie werkt meestal wel.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Louw Post
Oké, dat is wel een handige opmerking idd, want ik had mijn Windows idd niet opnieuw geïnstalleerd. Hier moet ik dan ff tijd voor vinden, wss aankomende vrijdag.

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 17:25

Pykow

Angelo OTR

Ik krijg zelf de zelfde error te zien als jij badboystar.
Mijn pc freezed en reboot automatisch, maar ik kan nog geen ritueel vinden.
Eerst had ik het bij Cold boot en niet bij slaapmodus en nu lijk ik het te hebben als mijn OS aangeeft dat ik meer dan 2GB gebruik van mijn totaal 6GB RAM. Ik ben nu bezig met een memory test (memtest89+ test ofzo uit mijn hoofd)
ik kan me pc vanavond ook even opnieuw installeren ;) even me mail backuppen en meer heb ik niet nodig.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
Windows gister geherinstalleerd en het lijkt tot nu toe goed te gaan.

Wel had ik bij die Windows Experience Index nog een vastloper net na de herinstallatie, maar ondertussen heb ik BF3 beta zitten spelen, een custom game in League of Legends geprobeerd en nog geen vast loper gehad :).

Ik zal het nog even aankijken, mocht het dan verkeerd gaan horen jullie het hier wel weer :P.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Louw Post op 01-10-2011 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
Na 3 dagen is het probleem weer teruggekomen, nu is het volgens mij gekomen doordat de HDD weer langzaam vol liep en dat hij daar dan door fouten op vastloopt. Al geeft hij met de HD Tune test geen fouten aan.

Toch heb ik voor de zekerheid een nieuwe harde schijf besteld. Huidige is al een oude trage 80GB Maxtor schijfje, dus was ook al aan vervanging toe.

Ik heb nu de Samsung Spinpoint F3 HD253GJ besteld :). Hopen dat hiermee het probleem word opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had voor de hardwareswitch er nog nooit mee te maken gehad. Na een nieuwe SSD + DDR2 geheugen te hebben geinstalleerd verscheen deze zelfde error. Ik heb de PC uit elkaar geschroefd, alle onderdelen even losgemaakt. De hele PC even weer stofvrij gemaakt en alles weer vastgeklikt. Daarna is het probleem tot nu toe over. Maar ik heb op veel plaatsen gelezen dat dit een terugkerend probleem is. Ik heb tot nu in elk geval nog geen problemen weer gehad.

Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:02:
Ik had voor de hardwareswitch er nog nooit mee te maken gehad. Na een nieuwe SSD + DDR2 geheugen te hebben geinstalleerd verscheen deze zelfde error. Ik heb de PC uit elkaar geschroefd, alle onderdelen even losgemaakt. De hele PC even weer stofvrij gemaakt en alles weer vastgeklikt. Daarna is het probleem tot nu toe over. Maar ik heb op veel plaatsen gelezen dat dit een terugkerend probleem is. Ik heb tot nu in elk geval nog geen problemen weer gehad.

Sterkte!
Hmm.. zou dit eens kunnen controleren idd, of alle kabels wel goed zitten. HD Tune geeft wel een warning bij mijn 2de harde schijf. Dat er iets met de kabel is oid, maar nooit echt problemen met deze schijf gehad.

Bedankt!
Pagina: 1