• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:26

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik was vandaag even Can I run it aan het draaien en die gaf aan dat ik maar 2 GB RAM in mijn systeem heb zitten.
Ok die kan er wel eens naast zitten.
Maar toen ging ik naar mijn Windows instellingen kijken en toen zag ik dit bij Computer >Eigenschappen

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/16b0mxj.png

Wat heeft dit te betekenen :S en hoe kan ik dit oplossen ?
Ik merkte al dat mijn pc wat slomer was geworden.

Ik heb al op virus gescanned. maar waardoor komt dit

Angelo NL / Global Cargo VTC

Verwijderd

Er staat dat er 6GB is geinstalleerd, dat is dus goed. Verder heeft windows 7 een deel in de cache gezet, niets aan de hand dus. Druk maar eens op ctrl+alt+delete en kijk bij prestaties, dat geeft een beter overzicht.

Verwijderd

Je moet vermoedelijk even memory remapping aanzetten in de BIOS.

Controleer het even met taakbeheer.

[edit]
Eerste getal 6GB is wat er in de PC zit en 2de wat Windows kan aansturen. Welk moederbord heb je?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2011 20:43 ]

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
productreview: Acer Aspire M7811 (PT.SDHE2.030) review door Pykow
Deze pc heb ik ooit een review voor geschreven op deze site.

Fysiek geheugen is 2007 MB dit was altijd meer.

Als ik naar Broncontrolle ga staat er:
4134 MB Gereserveerd voor hardware
Is dat niet een beetje te veel !!
ik vondt me pc al trager worden !

In msconfig stond maximaal geheugen niet aangevinkt.
ik zet hem aan en hij geeft keurig aan 6 GB. Vervolgens herstart ik en staat er 2048

[ Voor 18% gewijzigd door Pykow op 26-09-2011 20:44 ]

Verwijderd

Waarom lees je mijn eerste tip niet even?

Max geheugen in msconfig is niet daarvoor.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2011 20:49 ]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:17
Je hebt niet toevallig 2 videokaarten met 2 GB geheugen elk? :P

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 20:49:
Waarom lees je mijn eerste tip niet even?

Max geheugen in msconfig is niet daarvoor.
Geen idee hoe ik dat moet doen.
kan nergens het nergens vinden.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:36

D4NG3R

kiwi

:)

Je moet in de BIOS zijn daarvoor. Deze open je normaliter door op de Delete of F2 knop te drukken tijdens het opstarten van je computer.

Hier moet je ergens zoeken naar termen als "Memory Management" of "Memory Remapping".

Mag ik je trouwens vragen waarom je 6GB (Triple Channel?) geheugen hebt ICM een dual channel CPU?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Pykow schreef op maandag 26 september 2011 @ 20:52:
[...]

Geen idee hoe ik dat moet doen.
kan nergens het nergens vinden.
Doorgaans zit er bij een PC zo'n document met lettertjes en plaatjes, soms op wit papier maar tegenwoordig ook wel eens uit 0etjes en 1tjes :P

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
ik heb het gevonden.
Hij stond gewoon aan.
Heb hem even uitgezet > SAVE & Exit
daarna gelijk weer aangezet > SAVE & EXIT
en nu staat er gelukkig weer 6GB geinstalleerd (en geen 2GB) en 4,96GB beschikbaar.

taakbeheer geeft aan 5079 en ipv 4GB reserveerd hij nu 1GB voor me hardware.
Vaag dit is de eerste keer dat ik dit mee gemaakt heb.

Laatste tijd heb ik ook problemen tijdens het opstarten (eerste keer op 1 dag) zogehete cold boot ?
als ik hem op slaapstand hou, dan heb ik nergens last van.

kan het hieraan gelegen hebben, dat die gewoon te vol kwam te zitten ?
is het toch zoals zovele zeggen, me HDD.(HD tune geeft geen errors)
of toch een voeding probleem ?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
is het toch zoals zovele zeggen, me HDD.(HD tune geeft geen errors)
of toch een voeding probleem ?
HDD en voeding hebben hier niets mee te maken.

Wat je nog even kan proberen is de geheugenmodules goed aandrukken. Ik heb een keer met een PC precies hetzelfde gehad. Na vanalles geprobeerd te hebben bleek het aandrukken van 1 module de oplossing te zijn. Hij zag het geheugen wel alleen kon Windows er niets mee.

Verwijderd

Lijkt mij eerder een BIOS probleem, misschien kun je eens kijken of er updates zijn op de Acer site. Controleer in de release notes dan wel of deze nut heeft.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 26 september 2011 @ 20:54:
Mag ik je trouwens vragen waarom je 6GB (Triple Channel?) geheugen hebt ICM een dual channel CPU?
2GB + 2GB + 1GB + 1 GB = 6GB (eventueel is intel flex channel geheugen mode beschikbaar) Ik heb me dat in het verleden ook wel eens afgevraagd,maar het kan dus wel.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

kluyze schreef op maandag 26 september 2011 @ 21:11:
[...]
2GB + 2GB + 1GB + 1 GB = 6GB (eventueel is intel flex channel geheugen mode beschikbaar) Ik heb me dat in het verleden ook wel eens afgevraagd,maar het kan dus wel.
Ik weet dat dit kan, maar er zijn weinig mensen die tegenwoordig nog 2x1GB kopen. Hiernaast is dit vrij onlogisch gezien niet elk moederbord dit ondersteund.

• Luniz
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-08 16:00
Ik heb een soorgelijk probleem maar dan met mn videokaart.
Can You Run It zegt dat mijn videokaart (Gigabyte HD 6870OC) 742mb geheugen heeft, dxdiag zegt hetzelfde, maar GPU-Z zegt wel 1GB.

Het enige wat ik kan bedenken, is de 4GB ram die ik laatst heb bijgeprikt (heb nu 8GB)

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 21:08:
Lijkt mij eerder een BIOS probleem, misschien kun je eens kijken of er updates zijn op de Acer site. Controleer in de release notes dan wel of deze nut heeft.
ik heb deze pc nu 1,5 jaar en heb nog nooit een probleem gehad.
heb in januari mijn videokaart vervangen naar een GTX460 (achteraf dom want 1 maand later kwam GTX560 Ti uit, maar op iedere site las ik dezelfde specs met mijn gtx460 + draai op een lage resolutie)

nog nooit in mijn leven een bios update gedaan. alleen maar Video, HDD en andere PCI apparaten.
mijn vorige pc had ik samengesteld bij een hardwareboer om het zo maar te noemen, omdat ik ze zelf liever niet in elkaar zet.

ik zal eens gaan kijken of ik iets kan vinden voor een bios update. helaas is er niks te vinden op de acer website over dit model.

merkt nu wel dat me laadtijden van games weer een stuk sneller zijn. Zo was ik bij TF2 de laatste tijd nummer 8 die binnen kwam en nu weer als van ouds als 1ste ;)

maar goed systeem beheer zegt 5GB weer en nog steeds geen 6GB. maar goed er is ook 1 GB gereserveerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Pykow op 26-09-2011 21:57 ]

Verwijderd

Je zou gewoon de volledige 6GB moeten hebben behalve als je een videokaart zou hebben die geen eigen geheugen heeft.

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 23:37:
Je zou gewoon de volledige 6GB moeten hebben behalve als je een videokaart zou hebben die geen eigen geheugen heeft.
kan nog eens gaan remappen vanavond. heb er nu geen tijd voor.
Mijn videokaart heeft 1GB (volgens can you run it 1,7 GB)

Ik heb gewoon last van Freezes en reboot probleem.
Het volgende heb ik waar genomen.

Cold boot (eerste keer opstarten per dag) na 2 minuten een reboot.
Als ik hem in slaapstand zet gaat alles goed.
Probleem hij gebruikt maar 2GB van de 6GB van me ram.|
Na de remapping gisteren, gebruikt hij 5GB van de 6GB ram
Nu zet ik mijn pc weer in slaapmode (want dat ging gelukkig nog altijd goed), Krijg ik een freeze en moet ik hem hardmatig resetten (knop ingedrukt houden)
PC start op en ik heb weer 2gb van de 6gb beschikbaar !

Waar kan dit allemaal aanliggen ?
Kapotte module ? kan dat voor Freezes en reboot zorgen ?
kapotte Hard disk ? blijft me OS gewoon hangen doordat me schijf problemen heeft ? ondanks dat ik alleen een reboot probleem heb bij het eerste keer opstarten (en sinds vandaag na remapping van me ram ook weer een freeze)
misschien toch een CPU Probleem ?

heb nu sinds remapping last van random freezes

[ Voor 56% gewijzigd door Pykow op 27-09-2011 08:13 ]

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:51
Ik stel voor om memtest te gaan draaien, 1 geheugen module per keer

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 21:08:
Ik heb even een bios update gedaan, na heel lang zoeken kwam ik er 1 tegen.
nu heb ik weer 4,96 GB beschikbaar van de 6,00 GB en niet 1,96 GB

Nu moet ik even kijken of ik niet weer een random freeze krijg of reboot !

als ik er weer last van krijg dan moet ik inderdaad even me pc uit elkaar halen en even module voor module testen en kijken of daar het probleem is.

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
BIOS update was dus ook niet de oplossing.
ik krijg dus steeds vastlopers en freeze als ik boven de 2GB ram kom van mij 6GB lijkt het.
ik zal vanavond eens memory test gaan uitvoeren.

• Slidemaster
  • Laatst online: 26-11 22:56
ben be nieuwd. meestal ligt et indd aan de geheugen maar ... er is altijd maar... heb je met 2x 2gb mem bar geprobeert ? of 2x 1g bars?

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Hier beetje alle info dat ik tot nu toe heb gevonden:

Chipset: core(MC(ECC: Disabled) / BLCK 133 MHz
Settings: RAM 665Mhz(DDR3-1330 / CAS 9-9-9-24 / Dual channel)

slot 0 : 2048MB PC3-10600 SAMSUNG M378B567EH1-CH9
slot 1 : 2048MB PC3-10600 SAMSUNG M378B567EH1-CH9
slot 2 : 2048MB PC3-10600 SAMSUNG M378B567EH1-CH9

Cashed: 2007M
rsvdmem 264K
MemMap e820

Daarna een remapping weer uitgevoerd en had ik cashed: 61xxM en die test loopt nu thuis.

in windows zie ik het volgende:
6GB geinstalleerd (1,96 GB beschikbaar), Me pc is wat sloom (te weinig RAM) maar ik krijg geen hangers/vastlopers/reboots
Na een remapping zegt windows:
6GB geinstalleerd (4,96 GB beschikbaar) Daar kan ik nog mee leven, maar klopt niet.
Maar nu heb ik wel last van vastlopers en reboot.
en na een reboot heb ik dan weer 2 GB

gister avond had ik nergens last van , maar vanmorgen ging het weer mis. 1 vastloper en 1 reboot (gestart via slaapmode)

[ Voor 7% gewijzigd door Pykow op 28-09-2011 11:01 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-12 23:50

M2M

medicijnman

Trek een latje er eens uit en zorg eens dat je dual channel draait. Check vervolgens met CPU-Z of je geheugen op normale snelheid en timings draait. Dus volgens de settings die je hierboven zelf aangegeven hebt :)

Het vastlopen en rebooten hoeft overigens niets met het geheugen te maken te hebben. Er zitten meer onderdelen in een pc die voor vastlopers kunnen zorgen, en dan heb ik het nog niet eens of de software en al zijn bugs.

Dus na een vastloper eens de eventviewer bekijken. En zet even al je specs hier neer :), inclusief merk en type voeding.

-_-

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Aangezien je een geheugen probleem hebt, en je een dual channel setup (duo=2) hebt met 3 geheugenreepjes, kan daar dus makkelijk de fout zitten.

Gebruik eens 2 geheugenmodules in de juiste slots, en laat de 3e weg. Wat gebeurd er dan?

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 28 september 2011 @ 11:06:
Trek een latje er eens uit en zorg eens dat je dual channel draait. Check vervolgens met CPU-Z of je geheugen op normale snelheid en timings draait. Dus volgens de settings die je hierboven zelf aangegeven hebt :)

Het vastlopen en rebooten hoeft overigens niets met het geheugen te maken te hebben. Er zitten meer onderdelen in een pc die voor vastlopers kunnen zorgen, en dan heb ik het nog niet eens of de software en al zijn bugs.

Dus na een vastloper eens de eventviewer bekijken. En zet even al je specs hier neer :), inclusief merk en type voeding.
Ik heb een ACER systeem nu voor 1 jaar en 8 maanden en pas de laatste 2 weken heb ik hier last van.
Grootste probleem is dat er niks op internet te vinden is over mijn systeem.
Niet eens op de ACER site zelf)
productreview: Acer Aspire M7811 (PT.SDHE2.030) review door Pykow

Ik heb in januari mijn videokaart vervangen en verder helemaal niks.

met HDD tune (ofzo) heb ik mijn HDD gecontrolleerd op sector fouten en daar was niks te zien
Ik ga vanavond mijn email backuppen en even ACER Fabriekherstel uitvoeren (helaas heb ik geen Windows 7 DVD los liggen) dan kan ik sowieso uitsluiten dat er geen software probleem is.
Buiten de reboots en vastlopers merk ik niks met gamen of andere applicaties.

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Vandaag even mijn Geheugen getest en er waren geen fouten gevonden.
Er was nog een topic hier, die ongeveer zelfde probleem als mij had.
ik heb toen maar mijn Systeem naar fabriekinstellingen terug gezet.
(al mijn games/steam staat toch op D:/ behalve origin dan, dus ben niks kwijt)

Nadat Acer alle drivers en troep had geinstalleerd en nadat ik de laatste beta driver van Nvidia heb geinstalleerd voor BF3 (helaas niks aan de earlier access gehad, want heb de key vanmiddag pas gekregen en was laat thuis)

en volgens windows heb ik gewoon weer 6GB beschikbaar en niks anders.
ik heb ook nog geen crash gehad of freeze.
Morgen de ultiemetest of alles nog werkt !

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Nadat ik Windows 7 had geinstalleerd had ik gisteren avond heel de dag 6GB beschikbaar en kon ik gewoon games spelen als BF3.

Vandaag start ik mijn systeem weer op en
Hij start met bluescreen
Reboot
dan gaat die net langs het windows logo
valt die weer uit/reboot
daarna zie ik mijn windows muis verschijnen
weer reboot
daarna start hij door en heb ik weer 2GB van me 6GB beschikbaar.

EDIT:
Reboot gedaan voor remapping en voordat ik het eerste scherm zie van me mobo, reboot me systeem al.
Ik denk dat dus mijn mobo stuk is, maar weet niet de oorzaak.

[ Voor 18% gewijzigd door Pykow op 29-09-2011 08:07 ]

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Reepje schreef op woensdag 28 september 2011 @ 11:15:
Aangezien je een geheugen probleem hebt, en je een dual channel setup (duo=2) hebt met 3 geheugenreepjes, kan daar dus makkelijk de fout zitten.

Gebruik eens 2 geheugenmodules in de juiste slots, en laat de 3e weg. Wat gebeurd er dan?
Ik weet dat dit een oude topic van mij was, maar om een nieuwe te starten vind ik slordig.
Over deze PC gaat het : productreview: Acer Aspire M7811 (PT.SDHE2.030) review door Pykow
met daarin een GTX460 van EVGA.

Als een videokaart kapot is, kan het dan zo zijn dat hij interne geheugen reserveerd voor me videokaart ?
waardoor ik dus 2GB van de 2GB beschikbaar heb ?

De reboots.Bluescreens verschilleen enorm en er zit geen vaste lijn in.
Soms krijg ik al een reboot voordat het windows laad scherm verschijnt.
of tijdens de F8 actie om naar save mode te gaan.
De laatste tijd valt hij uit als ik een game speel, vlak nadat ik mijn pc heb aangezet.
2x meestal, want bij de 3e keer kan ik gewoon BF3 op High settings spelen met 60FPS VSync. zonder zit ik op 80 - 90 fps.

Maar goed, ik ga dan denken aan een Coldboot situatie, maar als ik gelijk na het opstarten van mijn systeem een Benchmark start, dan heb ik nergens last van.

Me CPU koeler slaat soms ook op hol, Die gaat uit het niets dan heel hard blazen.
Tempraturen in mijn systeem zijn goed. 40 -50 graden en videokaart op heavy gebruik 75 graden.

In me Eventlog (die ik nu niet bij de hand heb) stond ook een fout met I/O (input/Output) dus dat lijkt me weer een bios probleem (zit op de nieuwste versie van me bios)
PC al regelmatig opnieuw geinstalleerd, nu laatste maand niks gedaan, maar soms verliest mijn pc gegevens.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:25
Heb je eigenlijk wel een x64 versie? Bij een x86 versie is maar hooguit 3,25 gb beschikbaar en de rest neemt de bios in voor de hardware(wat overkill is natuurlijk)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

com2,1ghz schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:26:
Heb je eigenlijk wel een x64 versie? Bij een x86 versie is maar hooguit 3,25 gb beschikbaar en de rest neemt de bios in voor de hardware(wat overkill is natuurlijk)
Heb je eigelijk wel de TS gelezen? Wanneer je de TS las wist je dat het om een x86-64 installatie gaat...

Probeer dit eens te doen:
http://www.sevenforums.co...unt-used-windows-7-a.html

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:25
D4NG3R schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:28:
[...]

Heb je eigelijk wel de TS gelezen? Wanneer je de TS las wist je dat het om een x86-64 installatie gaat...

Probeer dit eens te doen:
http://www.sevenforums.co...unt-used-windows-7-a.html
Oeps, stond in de afbeelding. Zag ik even over het hoofd ;)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-12 19:33
Gevalletje garantie van Acer? Indien het systeem nog geen 2 jaar oud is kun je garantie gaan claimen. Dat is het voordeel wanneer je een totaalproduct koopt. Als hij niet meer werkt is het hun probleem (als je nog garantie hebt)

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Als ik dit topic zo lees snap ik ook niet dat je hem niet allang voor reparatie hebt ingediend.
Je geeft zelf aan bij een hardware boer te kopen omdat je niet zelf wilt bouwen.
Dat doe je neem ik aan juist om in dit soort gevallen waar je zelf niet uitkomt garantie op te eisen?
Je zit nu kennelijk al ruim 2 maanden met dit probleem, straks ben je uit de garantie...

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als het een softwarefout of een verkeerde instelling in de BIOS betreft mag de TS er fijn voor opdraaien :> .. Vandaar is direct terugsturen niet altijd een even goede optie.

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
ik had maar een garantie van 1 jaar en half jaar later ene probleem naar het andere probleem.
alleen het is gewoon niet te verklaren.
dan wordt ik knetter gek van al die bluescreens en foutmeldingen en vastlopers en op andere moment is er weer helemaal niks meer aan de hand.

die RAM opties in msconfig was het eerste wat ik gedaan had en geen probleem.
Het is niet dat ik er 2 maanden last van heb gehad. 2 maanden geleden is het begonnen en om de zoveel dagen heeft hij weer zijn kuren.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Daar ga je trouwens al de mist in Pykow. Je hebt nog steeds garantie in de vorm van "Economische levensduur" en die is bij zo'n PC zeer zeker minimaal 3 jaar.

Gewoon mee terug naar de winkel stappen.

Hier wat meer erover: http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode_in_Europa
Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.

Pagina: 1