Falende RAID10 array, disk niet goed?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Met een Adaptec 1430SA RAID kaartje heb ik een RAID10 array opgezet van 4 Samsung Spinpoint F3 1TB schijven. Dit draait nu pak 'm beet 2 jaar.

Echter heb ik nu al een aantal keren gehad dat ik bij het opstarten zag dat de 4 schijven "optimal" waren maar de RAID-array op zich "degraded". Via de Adaptec Storage Manager heb ik de betreffende schijf (is altijd dezelfde) gerebuild en dan gaat het een tijdje goed.

Vandaag is het helaas weer zover en is de status betreffende schijf "failed". Nu kan ik de schijf uiteraard wéér rebuilden, maar ik zoek liever naar een structurele oplossing.

De S.M.A.R.T. van de betreffende schijf geeft overigens geen error. Tevens maakt de schijf ook geen gekke geluiden of zoiets.

Is deze schijf gewoon niet goed of kan er ook iets anders de oorzaak zijn van dit (herhalende) probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
bartbh schreef op maandag 26 september 2011 @ 18:08:
Nu kan ik de schijf uiteraard rebuilden, maar ik zoek liever naar een structurele oplossing.

Is deze schijf gewoon niet goed of kan er ook iets anders de oorzaak zijn van dit (herhalende) probleem?
Raid controllers zijn soms niet zo tolerant tov schijven die net iets te traag reageren.

Maar daar heb je raid voor: schijf vernieuwen en dan kijken of het goed gaat.

Krijg je na een tijdje dezelfde problemen heeft het wrs met de controller te maken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Het gaat dus een tijdje goed, maar in de 2 jaar dag ik deze setup heb, heb ik toch al een keer of 6-7 de betreffende schijf gerebuild.

Het zou dus waarschijnlijk aan de Adaptec controller liggen? Kan ik die (of de schijf) nog testen op fouten?

[ Voor 10% gewijzigd door bartbh op 26-09-2011 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
hier een test tooltje:

http://hddscan.com/

Ken het zelf niet, maar kwam naar voren op google.

Één vraagje nog: De 'foute schijf' zit die op de minst gunstige plaats qua luchtstroom/koeling?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Het betrefffende tooltje start niet op (W7 x64) en daarmee lukt het dus ook niet om een schijf te testen.

De betreffende schijf zit (volgens mij) op de 3e plek in de kast:
==
==
== <<--- daar dus
==

Daar zou het op zich wel warmer kunnen zijn, maar als dat de oorzaak zou zijn dan zou je toch verwachten dat de 2e schijf ook problemen zou geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
bartbh schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 13:12:
Het betrefffende tooltje start niet op (W7 x64) en daarmee lukt het dus ook niet om een schijf te testen.

De betreffende schijf zit (volgens mij) op de 3e plek in de kast:
==
==
== <<--- daar dus
==

Daar zou het op zich wel warmer kunnen zijn, maar als dat de oorzaak zou zijn dan zou je toch verwachten dat de 2e schijf ook problemen zou geven?
Er zijn diverse testtools te vinden als je zoekt op bv 'raid diagnostic' zit vast wel een 64 bits versie tussen, al op site van de fabrikant gekeken?

Qua locatie zou je niet zeggen dat dat de warmste plek is.
Per schijf even de smart gegevens uitlezen en vergelijken, als je echt afwijkende waarden hebt, op de schijf die door de controller steeds afgekeurd wordt, tov de andere schijven weet je het.

aanvulling: hddscan werkt wel op mijn w7/64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartbh schreef op maandag 26 september 2011 @ 18:08:
De S.M.A.R.T. van de betreffende schijf geeft overigens geen error. Tevens maakt de schijf ook geen gekke geluiden of zoiets.
Kun je me de SMART data laten zien? Want SMART is niet iets wat nuttig is om de analyse van de outsourcen; je moet zelf naar de data kijken en je conclusies maken.

In dit geval gaat het specifiek om Current Pending Sector.

Als je rebuild doet of andere acties, kun je het 'bewijs' hiermee vernietigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
SMART-data kan ik je niet geven, verder dan "SMART error: no" valt er niks over de betreffende schijf te achterhalen. Volgens Adaptec Storage Manager tenminste.

• bartbh
  • Niet online
Iemand die nog een helder licht over kan laten schijnen?

• Tens
Als je zelf geen testtooltje kan vinden om de smart uit te lezen niet, sorry.

• bartbh
  • Niet online
De tools die ik heb kunnen vinden werken niet goed. HDDScan geeft een fout en kan het betreffende volume niet vinden, en HD Tune geeft ook geen verder info dan alleen een RAID-volume welke geen S.M.A.R.T. fout heeft.

De adaptec software komt zoals gezegd ook niet verder dan het feit dat er geen SMART error is bij de betreffende schijf (dus niet volume, maar de specifieke schijf)

Zijn er nog andere tools die wel "door" de raid controller heen kunnen kijken?

• Tens
Heb geen controller om te proberen...

De laatste versie van de Adaptec storagemanager geprobeerd?

Anders gewoon schijf wisselen, wellicht kan die buiten de raid nog wel een tijdje mee.

Pagina: 1