Externe HDD van 1TB: partitie tabel weg, nu nog maar 33MB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb hier een "zieke" externe HDD van een vriend. Hij heeft er foto's op staan, maar die zijn niet meer te laden, en af en toe krijg je bij het openen van een map de foutmelding "cyclische redundantiecontrole mislukt".

Ik heb de schijf uit de behuizing gehaald en in een recovery PC gestopt. Verschillende programma's op Hiren's BootCD kunnen de schijf echter ook niet lezen en zeggen ook meermaals dat de schijf nog maar 33MB groot is.

Het lijkt erop dat de partitie tabel weg is. CGsecurity's TestDisk zegt dat de schijf inderdaad 1TB groot is, maar er maar 33MB gevonden kan worden. Om deze reden kan ie nix recoveren.

Wat kan ik nu het beste doen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit soort dingen komen vaker voor, soms zijn ze nog wel te fixen, zie bijv de oplossingen in dit topic: http://www.tomshardware.c...msung-33mb-capacity-error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Normaal gesproken probeer je eerst een cloon te maken van de schijf, alvorens je recovery tools erop loslaat om zo de kans op nog grotere problemen weg te nemen.

Verder; als "Verschillende programma's" er niet uitkomen, misschien dat iemand hier nog een tool kent die je nog niet hebt geprobeerd. Maar je benoemd ze niet allemaal, daarmee maak je het niet veel makkelijker voor anderen om even mee te denken.

Wat je nu het beste kan doen:
1. Cloon maken.
2. De uitgeprobeerde programma's benoemen.
3. Hopen dat je een tool vind die enige rescue uit kan voeren -of- een datarecovery bedrijf inschakelen.
4. Vertellen aan je vriend dat hij 2 nieuwe schijven moet kopen. 1 om te gebruiken, de ander waar hij periodiek een backup opzet, want schijven, gaan een keer stuk.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeie tip remco, maar clone maken werkte al niet meer.

Ik heb Acrnonis suite gebruikt, HDD test geprobeerd en TestDisk.

Het is overigens een Seagate schijf, helaas geen samsung...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Disksize heb ik net succesvol kunnen resetten met SeaTools (http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=750319). Ik las net dat oude Gigabyte moederborden het probleem van de 33mb limit veroorzaken... En juist dat type zit dus in mijn recovery PC. Bad luck!

Nu gebruik ik Zero Assumption Recovery voor de data recovery...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2011 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Voor als je vaker recovery dingen doet:

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.nl/m/9000_9999/9700/9740/9749/974903_LB_00_FB.EPS.jpg
http://shop.conrad.nl/974903.html
Geniaal. Zo'n ding is z'n geld (€22,99) driedubbel en dwars waard en heb je geen last van mainboard beperkingen. Elke tweaker die zo af en toe een HDD los schroeft, zou zo'n ding of soortgenoot verplicht moeten hebben. :)

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 26-09-2011 17:01 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zit goed tegen :(

De schijf is weer 1TB, dat probleem is opgelost.

Volgende probleem is nu dat clonen niet werkt. De schijf is na 2 of 3% van de progress tijdens het clonen niet meer zichtbaar. De data overdracht stagneert, en als ik reboot, dan herkent de BIOS de hele schijf niet meer.

Wat betekent dit nu? klopt het dat de printplaat op de harde schijf kapot is? en als dat zo is, kan ik hem dan uitwisselen met een printplaat van een identieke andere schijf?

Now trying dd_rescue (via data recovery hulp nodig)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:33:
klopt het dat de printplaat op de harde schijf kapot is?
Gemiddeld genomen heb je het altijd over of een defecte printplaat, of een fysiek probleem met de koppen cq schijf.
In dat laatste geval is recovery erg lastig zo niet onmogelijk om zelf te doen, tenzij je over een flinke dosis geluk cq volhardendheid beschikt.
In geval van een defecte printplaat: die kan je verwisselen met eentje van een identieke andere schijf. Dat is iets wat ik al meerdere keren met succes heb uitgevoerd.

Het probleem is alleen dat je nu niet vast kunt stellen of het nou de printplaat is of een fysiek probleem. Er is één manier: en dat is gewoon uitproberen met een andere printplaat en hopen dat het werkt. Kost je misschien een extra schijf in het geval je de printplaat sloopt. Maar dat mag het waarschijnlijk wel waard zijn.

Alles kan stuk.

Pagina: 1