Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[vbscript] pop-up bij nieuwe e-mail

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zoek heel simpel naar een manier om een pop-up te krijgen als er een nieuwe e-mail binnenkomt.
Aangezien outlook dit niet kan heb ik bedacht een vbscript te maken welke gestart wordt door outlook als de naam in het vak aan of cc staat.

Het geheel werkt, maar er is 1 probleem.
Hier eerst de gebruikte code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
On Error Resume Next

x=MsgBox("Er is nieuwe e-mail gearriveerd! Wil je deze nu lezen?",4164,"Nieuwe e-mail!")

if x=vbNo then wscript.quit
if x=vbYes then 

Shl.MinimizeAll

'================== Start =======================
'Using Windows Management Instrumentation, we create a list of all
'the running process.
Shl.MinimizeAll
For Each Process In GetObject(_
"winmgmts:").InstancesOf("Win32_process")
ProcessList = ProcessList & " " & Process.Name
Next

'Create the Outlook Application object and the MAPI object (required
'to retrieve outlook folders and data).
Set MyOutlook = CreateObject("Outlook.Application")
Set myNameSpace = MyOutlook.GetNameSpace("MAPI")

'Check if Outlook.exe is on the list of running process.
If instr(ProcessList, "OUTLOOK.EXE") &gt Then
DisplayOnly 'if it is, call the DisplayOnly Function

Function DisplayOnly()
'this function will display outlook if it's running
'but will not start it if it's not. This way, the script
'will not start a new instance if one is already there.
myNameSpace.GetDefaultFolder(9)
MyOutlook.ActiveExplorer.Activate
SaveAndConfirm
End Function

End If

end if

Als er een nieuwe e-mail komt krijg je een pop-up met de vraag of je die wilt lezen.
Deze pop-up komt altijd op de voorgrond, dat heb ik al geregeld gekregen.
Vervolgens sluit het meldingkje als je op Nee klik.
Als je op Ja klikt wordt outlook geactiveerd (niet geopend, het staat immers al open)
Als outlook geminimaliseerd staat opent deze op de voorgrond. Het meldingkje gaat weg en outlook komt omhoog.

Maar als outlook niet geminimaliseerd is maar op de achtergrond staat gaat alleen het icoon knipperen.
De pop-up komt op de voorgrond, je klikt op Ja en deze gaat weg en vervolgens komt outlook niet naar voren.
Dit doet hij dus alleen als hij geminimaliseerd is.

Aangezien de mensen in het magazijn deze meestal op de achtergrond hebben staan ipv geminimaliseerd gebeurt er dus in hun ogen niks.

Ik weet niet meer waar de fout zit. Ik ben totaal onervaren met vb script en heb deze dingen vanaf internet in elkaar geplakt en wat aangepast.
Het werkt (waar ik al blij om ben!), alleen dat ene dingetje moet ik nog verholpen krijgen.
Maar hoe?

Verwijderd

Topicstarter
ik zag clientside scripting en heb hem daarom hier geplaatst.
Kan een modje deze verplaatsen waar hij wel hoort?
dit is niet echt iets voor bij het webdesign :+

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:20:
Ik zoek heel simpel naar een manier om een pop-up te krijgen als er een nieuwe e-mail binnenkomt.
Aangezien outlook dit niet kan
Wait, whut :?

Afbeeldingslocatie: http://www.michaellinenberger.com/images/NotificationRect.png
Afbeeldingslocatie: http://cloud.addictivetips.com/wp-content/uploads/2010/03/Notification.png
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-AmesWov1Rbs/TfGbKyrXtPI/AAAAAAAAA5Q/FdGrKDl_1zA/s400/110609_OutlookSystray.jpg
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:30:
ik zag clientside scripting en heb hem daarom hier geplaatst.
Kan een modje deze verplaatsen waar hij wel hoort?
dit is niet echt iets voor bij het webdesign :+
Doe volgende keer even een Topic Report (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif) ;)

[ Voor 48% gewijzigd door RobIII op 26-09-2011 13:33 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:31:
[...]

Wait, whut :?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[...]

Doe volgende keer even een Topic Report ([afbeelding]) ;)
dat blijft niet staan.

het punt is, ze hebben hun pc aanstaan emt outlook open.
dan scannen ze de bon en pakken ze de producten in.
sticker uit de printer pakken en op naar de volgende.

Soms moeten ze ook zelf de producten zoeken.
Dat kleine meldingkje hebben de meeste zelfs nog nooit gezien, dit gaat snel weg en komt soms helemaal niet.
ze gebruiken allemaal dezelfde mailbox en als iemand de e-mail geopend heeft betekend dit niet dat de anderen hem niet meer willen lezen.
In outlook 2000 kreeg gewoon iedereen een pop-up die bleef staan totdat je ergens op klikte.

Vandaar dat ik dit vie een script moet doen, aangezien die kleine melding niet blijft staan of niet komt. Ook het venster nieuwe itemwaarschuwingen komt altijd op de achtergrond.
Als iemand anders echter de mail leest gaat dit venster weg of blijft het leeg staan.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dan is een betere oplossing denk gewoon een tweede monitor; voor een paar euro heb je een videokaart (als je die niet al hebt) die meer dan 1 monitor aan kan. Dan zet je op de ene je inbox open en op de andere je applicatie. Problem solved, geen scripts, altijd up-to-date informatie in beeld, niets wat elkaar gaat lopen overlappen (want ook je "script popup" gaat gewoon verdwijnen onder andere applicaties) en geen gedoe bij elke nieuwe versie van outlook.

Voor het geld dat je kwijt bent aan een el-cheapo monitor en evt. videokaartje kun je hooguit een middag liggen klooien met scripts fröbelen; daarna draai je al verlies.

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 26-09-2011 13:59 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
dat gaat niet werken, je kunt terminal kastjes niet uitbreiden en ook extern bureaublad ondersteund geen 2de monitor.

Ook is er geen plaats om bij iedere inpaktafel een 2de monitor te zetten.
Ze werken allemaal via een terminal kastje naar een terminal server (server 2008R2)
de msgbox komt altijd op de voorgrond, dat heb ik al. Ook Outlook komt naar de voorgrond, alleen werkt dat alleen als hij geminimaliseerd is. Als hij op de achtergrond staat gaat hij alleen knipperen.

Dit moet gewoon kunnen. Outlook 2000 had dit zelfs standaard. Dit is ook nog eens de goedkoopste oplossing. Op 2 uurtjes had ik dit in elkaar gezet. en ik ben toch aanwezig, prima dus.

Ik zoek 1 aanpassing in het script, dat hij ook vanuit de achtergrond weer naar voren komt.
Desnoods laat ik het script beginnen met het minimaliseren van outlook, ook geen probleem.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:01:
ook extern bureaublad ondersteund geen 2de monitor.
Wel hoor ;)
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:01:
dat gaat niet werken, je kunt terminal kastjes niet uitbreiden
Fijn dat je dit soort info even allemaal in je topicstart vermeld hebt ;)

[ Voor 55% gewijzigd door RobIII op 26-09-2011 14:05 ]

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:03:
[...]

Wel hoor ;)

[...]

Fijn dat je dit soort info even allemaal in je topicstart vermeld hebt ;)
ok, die dan wel, maar dan nog ondersteund het terminal kastje dat niet en is er geen plaats.
Ze hebben allemaal een 22 inch monitor en ik moet gewoon de aandacht trekken als er een mail binnenkomt.

Nou ik vraag alleen om een script zo werkend te krijgen, dus er staat info genoeg.
ik heb niet om andere manieren gevraagd :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2011 14:07 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik heb de Outlook documentatie niet bij de hand maar is er geen MyOutlook.WindowState = Normal oid? Het zou me overigens ook totaal niet verbazen als ze dergelijke functionaliteit gewoon uit de (publieke) API laten om te voorkomen dat (plugins van-)applicaties de focus gaan lopen stelen (wat bad practice / not-done is).

edit: Woei :P ([google=outlook windowstate])

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 26-09-2011 14:09 ]

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:07:
Ik heb de Outlook documentatie niet bij de hand maar is er geen MyOutlook.WindowState = Normal oid? Het zou me overigens ook totaal niet verbazen als ze dergelijke functionaliteit gewoon uit de (publieke) API laten om te voorkomen dat (plugins van-)applicaties de focus gaan lopen stelen (wat bad practice / not-done is).
outlook kan dit gewoon niet.
daar zijn meerdere topics over op meerdere forums.
daarom lat ik outlook een extern vbs script aansturen welke je eerst vraagt of je hem wilt lezen en dan bij een Ja outlook naar voren haalt.
Dit werkt gewoon goed, maar alleen als outlook geminimaliseerd is. Iets gaat er dus mis met het naar voren halen als de applicatie al open staat...
ik wil dus of outlook naar voren, of de rest minimaliseren...

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:10:
daarom lat ik outlook een extern vbs script aansturen welke je eerst vraagt of je hem wilt lezen en dan bij een Ja outlook naar voren haalt.
Dat was al duidelijk hoor ;)
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:10:
Dit werkt gewoon goed, maar alleen als outlook geminimaliseerd is. Iets gaat er dus mis met het naar voren halen als de applicatie al open staat...
Dat was precies wat ik zei: Het zou me niet verbazen als MS die functionaliteit gewoon niet biedt in de (publieke) API van Outlook; hoewel 't er wel in lijkt te zitten. Echter, dan nog zou 't kunnen dat recente(re) versie van Outlook die property/method gewoon niet implementeren (en dus eigenlijk niets doen / blank zijn; puur om backwards compatibility te behouden / niet te breken op oude plugins).

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 26-09-2011 14:14 ]

Over mij

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-11 16:43
Je kan Outlook naar voren krijgen door "Outlook.exe /Recycle" te starten.
/recycle

Starts Outlook using an existing Outlook window, if one exists. Can be used in combination with /explorer or /folder. The Outlook shortcut in the Quick Launch bar uses the /recycle switch.
VBScript:
1
2
3
4
Function DisplayOnly()
    Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
    WshShell.run "Outlook /Recycle", 1, False
End Function

Is dit je gehele script? Er staan namelijk nogal wat fouten in.
Regel 8, 13 en 34 zullen nu weinig uitvoeren.

Edit:
Het script haalt weinig uit naar mijn idee, Outlook start je script dus Outlook.exe is gestart.
Dit is dus al voldoende:
VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
On Error Resume Next

x=MsgBox("Er is nieuwe e-mail gearriveerd! Wil je deze nu lezen?",4164,"Nieuwe e-mail!")

If x=vbNo Then WScript.Quit
If x=vbYes Then 

End If

[ Voor 27% gewijzigd door mhoogendam op 26-09-2011 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
mhoogendam schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:19:
Je kan Outlook naar voren krijgen door "Outlook.exe /Recycle" te starten.

[...]

VBScript:
1
2
3
4
Function DisplayOnly()
    WshShell.run "Outlook" & " " & "/Recycle", 1, False
End Function

Is dit je gehele script? Er staan namelijk nogal wat fouten in.
Regel 8, 13 en 34 zullen nu weinig uitvoeren.
Ja, dit is het hele script. Ik heb dit zelf van internet geplakt en heb ik niet veel verstand van, dus het kan best dat er dingen instaan die niet werken / kloppen.

Waar zet ik dit?
op deze manier:?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
On Error Resume Next

if x=vbNo then wscript.quit
if x=vbYes then 

Function DisplayOnly()
    WshShell.run "Outlook" & " " & "/Recycle", 1, False
End Function

End If

dat doet helemaal niks namelijk...

• mhoogendam
Zie mijn edit in mijn vorige post.

Verwijderd

Topicstarter
ik zie het, perfect!

je had op regel 9 na recylce een 1 staan, deze heb ik moeten verwijderen.
Anders kreeg ik een foutmelding.

Maar dit is exact wat ik moet hebben, super, bedankt!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:22:
Ja, dit is het hele script. Ik heb dit zelf van internet geplakt en heb ik niet veel verstand van, dus het kan best dat er dingen instaan die niet werken / kloppen.
:F
Wek dan ook die indruk niet:
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:20:
Aangezien outlook dit niet kan heb ik bedacht een vbscript te maken welke ...
Het is wel handig als je voortaan wat duidelijker bent; die zaken had ik ook al opgemerkt maar ik ging er van uit dat je delen van je script achterwege had gelaten omdat ze niet relevant voor je probleem zijn... Als je denkt dat je met copy/paste een willekeurig script kunt nemen en het je (specifieke) probleem oplost: reken er maar niet op. Je zult op z'n minst moeten weten (of kunnen lezen/begrijpen) wat zo'n script in grote lijnen doet; doe je dat niet dan is het verstandig je daar eerst eens in te verdiepen. Voor 'tzelfde geld mikkert zo'n copy/paste script je hele mailbox leeg of...

Over mij

• mhoogendam
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:34:
[...]
je had op regel 9 na recylce een 1 staan, deze heb ik moeten verwijderen.
Anders kreeg ik een foutmelding.

Maar dit is exact wat ik moet hebben, super, bedankt!
Is aangepast, miste een ,

Via de Registry is het ook mogelijk om de Outlook notificatie langer weer te geven:
http://www.howto-outlook....alert.htm#permanent_alert

[ Voor 55% gewijzigd door mhoogendam op 26-09-2011 14:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:34:
[...]

:F
Wek dan ook die indruk niet:

[...]

Het is wel handig als je voortaan wat duidelijker bent; die zaken had ik ook al opgemerkt maar ik ging er van uit dat je delen van je script achterwege had gelaten omdat ze niet relevant voor je probleem zijn... Als je denkt dat je met copy/paste een willekeurig script kunt nemen en het je (specifieke) probleem oplost: reken er maar niet op. Je zult op z'n minst moeten weten (of kunnen lezen/begrijpen) wat zo'n script in grote lijnen doet; doe je dat niet dan is het verstandig je daar eerst eens in te verdiepen. Voor 'tzelfde geld mikkert zo'n copy/paste script je hele mailbox leeg of...
via een msgbox en een program start kon dit niet gebeuren.
Ik wist wat het script deed, alleen niet hoe en wat het inhield.
Mijn script actiuveerde outlook ook en geneerde het meldingkje, dus het was voldoende.

Ik wist alleen niet dat outlook een ingebouwde optie had, dan had ik die inderdaad gewoon kunnen laten starten.

(in de eerste post staat al dat ik totaal onervaren ben met vb script, duidelijk toch?)

Verwijderd

Topicstarter
mhoogendam schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:35:
[...]

Is aangepast, miste een ,

Via de Registry is het ook mogelijk om de Outlook notificatie langer weer te geven:
http://www.howto-outlook....alert.htm#permanent_alert
ik heb de 1 verwijderd, is die nodig voor iets?

VVia het registry heb ik ook gedaan. Alleen als iemand dan de mail opent gaat de melding toch weg.
en soms komt de melding gewoon niet.
Ze zitten ook met 10 accounts in dezelfde mailbox, kan daar ook mee te maken hebben natuurlijk...

• mhoogendam
Die 1 is ervoor om de applicatie naar voren te krijgen welke gestart word echter doet de /Recycle het in dit geval ook.
.Run(strCommand, [intWindowStyle], [bWaitOnReturn])
1 Activates and displays a window. If the window is minimized or maximized, the system restores it to its original size and position. An application should specify this flag when displaying the window for the first time.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ok :)

Zou er ook nog een kleine check in kunnen die voorkomt dat de pop-up meerdere keren opent?
Ik laat dmv een regel dit script aanroepen, maar als je 3 e-mails krijgt krijg je ook 2 pop-ups. Als het kan zou ik dat er graag nog uit willen hebben

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wat heb je zelf al geprobeerd/gezocht/gevonden?
Kan iemand even...?

Over mij

• mhoogendam
Je controleerde al in je eerste (gekopieerde) script welke processen er allemaal draaide.
Door dit iets uit te breiden kan je controleren of wscript.exe al draait of niet.

Je zal dit zelf moeten testen of dit werkt op een terminal server.
Ik voorzie problemen wanneer een andere gebruiker al de melding heeft open staan en er komt een mail binnen bij iemand anders.
Wanneer dit zo is zal je het script moeten omgooien door te gaan kijken wie de owner is van het betreffende proces.

VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Option Explicit
Dim Process, ProcessList, x, WshShell
For Each Process In GetObject("winmgmts:").InstancesOf("Win32_process")
    ProcessList = ProcessList & " " & Process.Name
Next

If InStr(ProcessList, "wscript.exe wscript.exe") Then
Else

If x=vbYes Then 
    End If
End If

[ Voor 6% gewijzigd door mhoogendam op 27-09-2011 11:58 ]

Verwijderd

@Denskie : je hebt nu een zeer bruikbare lead op je laatste vraag met behulp van mhoogendam.

maar ik zou graag, zoals RobIII zegt, wat meer zelfredzaamheid zien door e.e.a. op voorhand na te gaan & op te zoeken (gewoon zoals van ieder verwacht wordt : zie Het algemeen beleid #quickstart)

• mhoogendam
@_heretic_ Ik was zelf ook wel benieuwd of ik het voor elkaar zou krijgen. Hoewel het als een request aanvoelt wil ik de TS de code niet onthouden.

Er word gekeken naar het proces wscript.exe, hiervan word de owner opgezocht en vergeleken met de ingelogde username. Wanneer deze overeenkomt zal de counter met 1 verhoogd worden.
Als deze meer dan 2 is word de popup niet meer weer gegeven en word de popup als actief gezet.

VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Dim objWMIService, colProcessList, WshNetwork, WshShell
Dim objProcess, colProperties, strUserDomain, strNameOfUser, i , x

Set objWMIService = GetObject("winmgmts:{impersonationLevel=impersonate}!\\.\root\cimv2")
Set colProcessList = objWMIService.ExecQuery ("Select * from Win32_Process Where Name = 'wscript.exe'")
Set WshNetwork = WScript.CreateObject("WScript.Network")

For Each objProcess in colProcessList
    colProperties = objProcess.GetOwner(strNameOfUser,strUserDomain)
    If strNameOfUser = WshNetwork.UserName Then
        i = i + 1
    End If
Next

If i < 2 Then
    If x=vbYes Then 
    End If
Else
    WshShell.AppActivate "Nieuwe e-mail!"
End If

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je intentie is goed hoor, maar:
Give a man a fish and feed him for a day. Teach a man how to fish and feed him for a lifetime.
;)

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik ondanks het gezeur mhoogendam bedanken voor zijn inzet en moeite?

Ik kan zo weer verder, heel erg bedankt :)

EDIT

Is net even getest en werkt prima!
Heel erg bedankt! :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2011 20:58 ]

Pagina: 1