ML370 G6 + RedHat Ent Linux + HP 1700 switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 10:57
Ik ben samen met een andere leverancier tegen een vreemd probleem aangelopen bij bovenstaande setup.

We hebben hier: Cisco 1811 - HP 1700 switch (24 poorts) - ML370 G6 met RedHat Enterprise Linux

2 VLAN's waarbij taggen niet nodig is (aan de hand van het subnet bepaal je op welk VLAN je zit). Op de HP switch is VLAN1 als default gebruikt op alle poorten, dus DHCP gaat op VLAN1 (Cisco is DHCP server)

De ML370 heeft een statisch IP adres ingesteld binnen het VLAN1 subnet (buiten DHCP pool natuurlijk).

Probleem: Wanneer je de server start is er geen netwerkverkeer mogelijk. Trek je de netwerkkabel eruit en doe je hem er weer in, dan werkt het wel!? (Nogmaals: Er wordt dus geen DHCP gebruikt!) Je moet dus na elke reboot de netwerkkabel uit/in doen... Niet heel handig.

Wanneer ik tussen de HP switch en de ML370 een simpel (huis/tuin/keuken) 3Com switchje hang werkt het allemaal prima!

Heeft iemand een idee? Zijn NIC en switch niet compatible ofzo? Of moet er in RedHat iets aangepast worden?

Alvast bedankt voor de suggestie's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Al helemaal niet met de combo HP+RedHat@HP-Server...

Wij hebben zelf 54xx HP ProCurve's met hier en daar ook een RedHat en nergens ooit last van. Heb je al wel eens de laatste supportpacks geinstalleerd? Dat wil nog wel eens helpen met nieuwe driver versies voor RedHat. Zeker gezien RedHat officieel gesupport wordt door HP. Anders een call inschieten.

Werkt het trouwens ook als je de poort op de Switch reset? shutdown / no shutdown ?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
WhizzCat schreef op maandag 26 september 2011 @ 12:46:
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Al helemaal niet met de combo HP+RedHat@HP-Server...

Wij hebben zelf 54xx HP ProCurve's met hier en daar ook een RedHat en nergens ooit last van. Heb je al wel eens de laatste supportpacks geinstalleerd? Dat wil nog wel eens helpen met nieuwe driver versies voor RedHat. Zeker gezien RedHat officieel gesupport wordt door HP. Anders een call inschieten.

Werkt het trouwens ook als je de poort op de Switch reset? shutdown / no shutdown ?
Dank voor je snelle reactie, en sorry voor mijn late... Ik ga maandagochtend aan de slag om e.e.a. te testen.
Het probleem is een beetje dat de server door een andere partij is geleverd en de rest (netwerk, switch, router, Windows bak en clients) door mij wordt beheerd. Het andere bedrijf is een dag bezig geweest om de concluderen dat "jullie switch het probleem is". Dat vind ik een raar verhaal en heb (net als mijn meerderen) weinig zin daar de rekening van te betalen... Kortom: We zitten ook nog in een klein conflict... Ik moet dus ook erg voorzichtig zijn met wat ik doe op de door hun beheerde server.

Ik ga maandag de switch resetten (zit ook een VLAN config in) en een andere router gebruiken om te zien of het probleem zich dan ook voordoet. Zo ja, dan heb ik het getest in de meest basic opstelling die er is, en gooi ik het probleem weer hun kant op...

Wat overigens ook nog mooi is: Ik draai daar ook een Asterisk servertje (CentOS 5) op een HP Pro 3120 desktop. Deze zit ook direct in de switch en doet het prima. Dat is natuurlijk een andere NIC en andere Linux versie, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
Ok, ik heb van alles getest... Wanneer ik de switch reset naar fabrieksinstellingen en een andere router gebruik doet precies hetzelfde probleem voor. Wanneer ik de server direct in de alternatieve router (Linksys WRT160NL) hang, doet het probleem zich ook voor.

Ik heb inmiddels ontdekt dat de driver en/of firmware misschien niet helemaal up-to-date is:
code:
1
2
3
4
5
[root@S001395 ~]# ethtool -i eth0
driver: netxen_nic
version: 4.0.75
firmware-version: 4.0.555
bus-info: 0000:06:00.0

Het is me niet geheel duidelijk wat nou de driver versie is, en wat de hardware-firmware versie.

Als ik bij HP ga zoeken zie ik:

Firmware: 4.0.556 (27 juli 2011)
Driver: 4.0.556-2 (27 juli 2011)

De firmware update snap ik niets van: Ik krijg een .scexe bestand en als ik dat aanklik krijg ik gewoon een boel tekst te zien... In Windows ben ik een applicatie gewend die een update installeerd... Wat gaat hier mis?

Het driverpakket geeft me ook al problemen: Ik krijg een .rpm bestand, als ik het aanklik gaat "Installing packages" aan de slag, met vervolgens de melding "Cannot install source packages." en dan "No packages were given for installation."

Ik lees ook artikelen over loopback protected switches i.c.m. deze NIC en Linux: http://bizsupport1.austin...038765&objectID=c01957497

Maar dat is erg oud en zou in deze versie al lang opgelost moeten zijn...

Ik wordt er aardig moedeloos van allemaal (vooral erg tijd intensief als je weinig Linux kennis hebt). Misschien moet ik eens een ander netwerkkaartje in die server gaan schroeven ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

.scexe's zijn een soort self-extracting shell-scripts. Je moet ze uitvoeren in een shell.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Je kunt het beste er even gewoon een HP firmware CD erdoorheen halen en het systeem daarvan booten.

Heb je meteen alle firmware up2date.

ftp://ftp.hp.com/pub/soft...64851/firmware-9.30-0.zip downloaden, dan via de ILO mounten en systeem rebooten.

Moet je wel wat downtime regelen (reken op ongeveer een half uur).

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demasterbaas
Ik ben wat verder gaan Googlelen...

De driver aanwezig is netxen_nic en dat is volgens mij toch iets anders dan nx_nic. nx_nic is wat er nu op de HP site staat als actueel, inclusief bijbehorende firmware.

Om daar verandering in te brengen moet ik de huidige driver uninstallen met iets als:

# modprobe -r netxen_nic

En de nieuwe installeren met:

# rpm -ivh \ /usr/src/redhat/RPMS/<arch>/kmod-hp-nx_nic-<flavor>-<version>.<arch>.rpm

En dan een firmware update met firmware / Smart CD.

Klinkt makkelijk, maar ik ga dat als Windows man zonder Linux kennis niet doen op een productie bak in beheer bij een andere partij... Risico is toch iets te groot, en heb ook niet een ML370 met 4 poort 10Gbit kaart thuis staan om even mee te oefenen helaas... :)

Voor de mensen die er wel wat mee willen, zie de readme bij de driver: ftp://ftp.hp.com/pub/soft...-nx_nic-4.0.556-2.src.txt voor uitgebreide toelichting en bovenstaande commando's.

[ Voor 3% gewijzigd door demasterbaas op 17-10-2011 23:48 ]

Pagina: 1