Afgeschermde lichtnetkabel?

Pagina: 1
Acties:

• Woefdramcx
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Aangezien ik in ons "nieuwe" huis toch al flink moest verbouwen, heb ik overal Cat6A-bekabeling neergelegd. De meeste kabels eindigen op de begane grond, maar alles komt uit in het patchpaneel op de 2e verdieping. Op de 1e verdieping heb ik dus een (kleine) koof waar zo'n 20 kabels doorheen lopen.

En nu komt het punt. Op mijn studeerkamer (waar dus patchpaneel en switch hangen) moet nog een aparte elektriciteitsgroep worden gemaakt. Dit doe ik niet zelf, want veel verder dan "plus en min" gaat mijn kennis van elektriciteit niet. De kabel die de stroom moet brengen ligt er al, door dezelfde koof als waar m'n Cat6A-kabels lopen.

Ik heb ernstige twijfels over de constructie van een "gewone" stroomkabel die vlak langs m'n netwerkkabels loopt. Goed, ik heb (bewust) al gekozen voor afgeschermde netwerkkabels, maar voor m'n gemoedsrust wil ik eigenlijk ook die voedingskabel afgeschermd hebben. Heeft dit zin?

Op het Net kom ik uiteenlopende verhalen tegen. De een brult dat 220V gewoon tegen een simpele Cat5 UTP-kabel mag liggen, een ander zegt dat je allerlei maatregelen moet treffen om interferentie te voorkomen. Ook hier op Tweakers kom ik weinig concrete informatie tegen.

Wie kan mij met onderbouwing vertellen of het wel of geen zin heeft om op zoek te gaan naar een afgeschermde kabel voor m'n voeding. Ik heb niet de ruimte om de netwerkkabels en de stroomkabel van elkaar gescheiden te houden, helaas, ze komen dus hoe dan ook heel dicht bij elkaar te liggen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
Voor je gemoedsrust zou je grondkabel kunnen gebruiken voor dat stukje, maar er liggen echt kilometers gewone cat 5 naast voedingskabels in kabelgoten zonder problemen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tenzij je een 5x 25mm2 kabel neerlegt waarover j tientallen ampères gaat trekken zal het geen probleem zijn.

Er zijn goten die een afgeschermd deel hebben voor netwerkbekabeling (afgeschermd met een stalen strip) maar zoals hierboven al staat: er lopen er genoeg door de goten zonder afscherming.

• Woefdramcx
Tens schreef op maandag 26 september 2011 @ 12:29:
Voor je gemoedsrust zou je grondkabel kunnen gebruiken voor dat stukje, maar er liggen echt kilometers gewone cat 5 naast voedingskabels in kabelgoten zonder problemen
Ik had al zo'n grondkabel in m'n hand, maar navraag leerde dat die afscherming goed is om te voorkomen dat je met een schep de kabel in tweeën steekt, maar geen barrière is voor een elektro-magnetisch veld.

Kan ik dat veld afstoppen door de hele kabel door een metalen buis te laten lopen? Ik zou een metalen pijp door de koof kunnen steken en daar de kabel doorheen leiden. Vraag is natuurlijk nog steeds of dat werkt, of dat het veld gewoon door het metaal heen gaat...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Volgens mij is je probleem niet zozeer je afscherming, maar de regels dat je kabel met spanning niet door een zelfde goot moet/mag voeren als laagspanningskabel. Iemand die dit aanlegt voor je zal verwijzen naar de norm (waarom? omdat de norm dat zegt!_).

Tenzij je industriele apparatuur gaat aansluiten op die groep weet ik vrij zeker dat de interferentie tussen die kabel niet het probleem is. Het probleem is dat als je die kabels gaat leggen die door een goot getrokken moeten worden(?). Als zo'n 220 kabel beschadigd heb je dus misschien ooit 220 staan op een netwerk kabel. Beetje onprettig.

Metalen buis? zelfde probleem. als je kabel beschadigd stat je buis onder stroom. Voor interferentie zou het alleen werken als je de buis ook nog eens aard. (je heb je Shielded netwerk kabels toch ook aan 1 kant geaard? anders heeft het wellicht weinig zin)

Voor de scheiding is een PVC buis/slang voldoende. is veilig. interferentie is geen issue.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Woefdramcx
leuk_he schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:57:...

Metalen buis? zelfde probleem. als je kabel beschadigd stat je buis onder stroom. Voor interferentie zou het alleen werken als je de buis ook nog eens aard. (je heb je Shielded netwerk kabels toch ook aan 1 kant geaard? anders heeft het wellicht weinig zin)

Voor de scheiding is een PVC buis/slang voldoende. is veilig. interferentie is geen issue.
Het gevaar van een metalen buis die onbedoeld onder stroom komt te staan, snap ik, dat is inderdaad niet iets wat je wilt. Even los van de regels; als ik een metalen pijp door die koof steek en die netjes aard (ja, m'n Cat6A-kabels zijn netjes geaard via het patchpaneel), zou ik het elektro-magnetische veld dus op z'n minst flink dempen?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Woefdramcx schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:11:
Even los van de regels; als ik een metalen pijp door die koof steek en die netjes aard (ja, m'n Cat6A-kabels zijn netjes geaard via het patchpaneel), zou ik het elektro-magnetische veld dus op z'n minst flink dempen?
Ja.

Maar als je het LAAT aanleggen schat ik in dat de elektricien vervolgens weer op zijn minst een kunsstof /pvc binnenpijp wil.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Woefdramcx
Dat moet geen probleem zijn. Ik denk aan een ruime metalen pijp waar ik een flexibele PVC-pijp doorheen steek en daar dan m'n elektriciteitskabel doorheen stuur. Wordt een leuke sandwich :-)

De elektricien is niet zo van de regels, ik heb 'm er al op moeten wijzen dat er één, ononderbroken kabel moet lopen tussen aarde en meterkast.

Dank voor je tip!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-02 21:59
Meestal bij de bouw van kantoorpanden waar kabelgoten worden gebruikt, liggen de data & voedingskabel in de zelfde goot, maar wel met een scheidingsschot ertussen dit i.v.m overspraak & storing, mischien is dat een oplossing ?

• Woefdramcx
Mjah, het gaat me nou net om die scheiding ;-) Ik heb geen kant-en-klare kabelgoot door het huis gelegd, maar iets dergelijks komt er straks op de studeerkamer wel. Daar moet namelijk ook nog het een en ander aan bekabeling gelegd worden, zowel netwerk als stroom.

Ik vraag me nu af; heeft het zin om een grondkabel te nemen en de metalen afscherming te aarden? Dat zou eenvoudiger zijn dan een metalen pijp steken, daar PVC doorheen leggen en daar dan weer een kabel doorheen leiden.

Als ik nu een domme vraag stel: vergeef me mijn gebrek aan kennis. Zou die constructie werken als een antenne? Ik zou de grondkabel dan aan 1 kant aarden, maar aan de andere kant is het in principe een open einde.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Daarom aard je hem. Dat hij niet als antenne gaat werken. En je aard hem aan 1 kant zodat het geen loop wordt.

Overigens vraag ik me nog steeds af of je wel een probleem hebt met overspraak, en de oplossing niet overkill is voor een niet bestaand probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door leuk_he op 26-09-2011 14:45 ]

• Tens
  • Laatst online: 18:47
Het heeft zin, voor je gemoedsrust.
Technisch nut en noodzaak zie ik niet, gezien het feit dat je al afgeschermde data kabel gebruikt die de mogelijke storing buiten houdt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Woefdramcx
Zou heel goed kunnen dat ik een oplossing zoek voor een niet-bestaand probleem hoor.

Punt is dat ik nu toch aan het klussen ben en als iets het waard is om te doen, dan is het het waard om het goed te doen ook. Liever iets te voorzichtig dan dat ik over een paar jaar tot de conclusie kom dat ik het misschien destijds net iets grondiger had moeten aanpakken. Vandaar ook de keuze voor Cat6A: het is niet dat ik al apparatuur in huis heb die 10GBit doet...

Dus het kanon waarmee ik op mijn mug ga schieten, is een grondkabel die ik meteen bij de meterkast aard. Daarmee demp ik het elektro-magnetische veld flink, waardoor er (nog) minder kans is op overspraak?

Dank voor de tips. Ik beloof dat ik me na de verbouwing eens ga verdiepen in de elektronica :)

• Bartjezz
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je je netwerkkables geaard heb aangesloten in je patchpaneel is er echt geen probleem hoor. Je kunt gewoon een 230V kabel langs je netwerkkabels trekken. Ik heb in huis zelfs de utp kabel langs de voedingen lopen door de centraaldozen omdat ik geen loze leidingen heb om die zooi in te trekken en heb gewoon volle snelheid.
Je grondkabel gaat al een stukje helpen, die afscherming is best goed.
Er zal nooit interferentie optreden op netwerkkabels omdat de frequentie gewoon anders is. (mits je natuurlijk geen 8 zonnebanken op zolder neerplempt)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Woefdramcx schreef op maandag 26 september 2011 @ 14:54:
Vandaar ook de keuze voor Cat6A: het is niet dat ik al apparatuur in huis heb die 10GBit doet...
Dan zorg je dat je daarvoor lege buizen legt, of in ieder geval de mogelijkheid hebt over 10 jaar de UTP te vervangen door wat dan de standaard is, zonder te hoeven breken.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:03

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Over storing hoef je je geen zorgen over te maken, zeker niet over dat kleine stukje thuis. De kabels scheiden is op zich wel een goed idee, maar het heeft meer met persoonlijke veiligheid en gemak te maken dan met storingen.
Je wil niet per ongeluk de verkeerde kabel doorknippen en onder 230V komen te staan.
Ik zou er dus gewoon wat PVC buisjes gebruiken, makkelijk, goedkoop, upgradebaar.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:19
En mocht je toch een metalen buis willen dan moet je weer grondkabel gebruiken omdat bij beschadiging eerst de aarde sluiting maakt. Dus de aardlek zou er eerder uitklappen dan dat de buis onder spanning komt te staan.

Verder is het gewoon praktisch gezien onzin om je er echt druk om te maken van je praat over een afstand van +/- 4 meter en je eigen netwerkkabels zijn, bij juiste afwerking, ook aan dezelfde aarde gelust als die van je 220.
Ik heb zelf 50% in LosH SF/UTPCat6a en 50% in Losh F/UTP cat5e en deze heb ik ook aan de aarde. Maar ik heb met opzet geen shielded patchkabel tussen me kabel modem en router vanwege kans op aardlussen.
In grote kantoren in amsterdam (waar ik nog wel eens kom ;) ) word de systeemvloer gezien als kabelgoot en daar liggen dan echt grote bundels kabel zonder stalen goot er omheen en 1 tegel daarnaast kan dan ook gewoon electra lopen.

Mooiste is nog zo overdreven Fluke meter. Dus storing van electra meet terwijl de hoofdschakelaar niet eens op aan staat. Soms denk ik dan, dat ding verzint gewoon wat :P

* The-Source heeft al heel veel data netwerken gemaakt en nog nooit last gehad van electra storingen met het testen ervan

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Woefdramcx
leuk_he schreef op maandag 26 september 2011 @ 20:25:
[...]

Dan zorg je dat je daarvoor lege buizen legt, of in ieder geval de mogelijkheid hebt over 10 jaar de UTP te vervangen door wat dan de standaard is, zonder te hoeven breken.
Alles ligt netjes in PVC-buizen. Dus mocht ooit de tijd komen dat koper achterhaald is, dan verwacht ik met minimale moeite glas (of wat we tegen die tijd gebruiken) door dezelfde pijpen te kunnen leggen: nieuwe kabel aan de oude vastmaken en dan trekken tot-ie erdoor is.

Glasvezel gaat waarschijnlijk een stuk makkelijker door die pijpen dan Cat6A-installatiekabel. En geen last meer van interferentie met stroom ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Equator schreef op maandag 26 september 2011 @ 12:38:
Tenzij je een 5x 25mm2 kabel neerlegt waarover j tientallen ampères gaat trekken zal het geen probleem zijn.

Er zijn goten die een afgeschermd deel hebben voor netwerkbekabeling (afgeschermd met een stalen strip) maar zoals hierboven al staat: er lopen er genoeg door de goten zonder afscherming.
och op mijn werk liepen ze ook 50 meter langs vuistdikke voedingskabels soms, niks om je zorgen over te maken

Iperf

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-02 15:28
als je grondkabel zoekt moet je een yvmk-as 3x2,5mm2 nemen,daar zit een stalen mantel omheen die kan je zo naast je cat kabels leggen.Wel de mantel aan aarde leggen in je meterkast,anders heeft de afscherming geen zin.Ik zou hem niet in een stalen pijp doen,maar gewoon in een pvc pijp.Als je hem toch in een stalen pijp doet,moet je de stalen pijp ook aan aarde leggen.

Vuistregel voor kabelgoten is meestal 3 compartimenten: 1 sterkstroom compartiment voor 230 en 400 volt bekabeling.1 zwakstroom compartiment voor intercom kabels,stuurstroomkabels,brandmeldkabels en div. kabels. en 1 compartiment voor datakabels.Soms leggen ze daar ook glasvezel bij in,maar dat is niet echt aan te raden.De compartimenten worden gescheiden door een stalen scheidingsschot.

• Woefdramcx
Vanmiddag rij ik ff langs de bouwmarkt, dit weekend moet het plafond dicht en moet de kabel er dus liggen.
Pagina: 1