SATA harddisk direkt op PCI-E 1x aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Technattic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Op Ebay vond ik deze adapter:
http://www.ebay.com/itm/P...ain_0&hash=item2313c89c34
Het lijkt er op dat je daarmee zonder tussenkomst van een SATA controller een SATA harddisk op een PCI-E 1x bus aan kunt sluiten in een desktop PC. Ik zag dat Lane 0 van de PCI-E direkt naar de RX en TX van de SATA harddisk gaan. Het zou heel goed kunnen dat de signalen het goede niveau hebben en de clock recovery hetzelfde werkt, alleen het protocol is volledig anders. Heeft iemand misschien een idee hoe dit zou kunnen werken? Ik kan er verder geen uitleg over terug vinden op internet. Het lijkt me namelijk wel een leuke optie om een 2.5 inch harddisk plat op het moederbord te leggen zonder kabels.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:18
Als je in Google de woorden pci-e to sata gooit dan komen er toch uit dat het een soort van sata controller is.

http://www.google.nl/#scl...80cd7feb&biw=1024&bih=690

Als je bij afbeeldingen kijk dan staat jouw item er ook tussen.

Update: Link aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 26-09-2011 11:11 ]

Cloud ☁️

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je link klopt niet :)
Maar als ik google op"pci-e to sata" zijn a die links op de eerste pagina verwijzen gewoon naar een pci-e sata controller met eigen chipset. Aan de foto's te zien is dit gewoon echt een rechtstreekse aansluiting :)

Op zich interessant.
Maar iets zegt me dat dat plaatje niet klopt.

"Add two Internal SATA ports to your desktop computer" ik zie toch echt maar 1 connector
En Ik heb zo geen pc voor me, maar een sata connector is toch veel smaller dan een pci-e connector ?

[ Voor 25% gewijzigd door heuveltje op 26-09-2011 10:35 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het formaat van die connector klopt gewoon hoor. Ik vraag me inderdaad wel af hoe dit werkt, er zit immers geen controllerchip op, en ik betwijfel of iedere chipset ook zonder gedoe de SATAschijven kan aansturen (er zijn vast chipsets waarmee het lukt, maar er zijn genoeg dingen die wel pincompatible zijn, maar verder niet werken omdat er gewoon een stukje logica mist).

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik denk dat het geen pci-e is, maar mini pci-e. Een aparte interface voor laptops ed.
Wikipedia: PCI Express

Waarvan ik zo snel niet kan vinden of het compatible is met standaard pci-e.

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 26-09-2011 10:37 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-02 20:14
Er staat heel sneaky in de beschrijving mini-pci-e vermeld. Ik gok dus dat dit een mini pci-e kaartje is wat vaak in laptops e.d. te vinden is. Hier worden wel vaker geheugenchips etc op aan gesloten dus ik denk dat hier dan al een stuk logica voor sata aansluitingen in te vinden is. In een normaal PCI-E slot is het dus nog maar de vraag of het gaat werken.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:56
Zit er in mini pci express geen logica voor storage aan te sturen zodat er gebruik gemaakt kan worden van bijv SSD's (zoals in netbooks gebruikt wordt vaak)? zoals deze van OCZ

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Aragnut schreef op maandag 26 september 2011 @ 10:25:
Zit er in mini pci express geen logica voor storage aan te sturen zodat er gebruik gemaakt kan worden van bijv SSD's (zoals in netbooks gebruikt wordt vaak)? zoals deze van OCZ
In de mini pci-express controller zit logica voor het direct aansturen van zowel van sata als USB
Alleen mini pci-e is iets geheelanders dan pci-e 1x

Althans dat leert wikipedia mij :)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:56
heuveltje schreef op maandag 26 september 2011 @ 10:35:
[...]

In de mini pci-express controller zit logica voor het direct aansturen van zowel van sata als USB
Volgens het wikipedia artikel (dat heuveltje zo netjes een link naar heeft gezet) waar je het volgens mij over hebt, staat ook dat niet elke mini pci-express port cq. sdd kaart dit goed ondersteunt. Van wat ik er uit kan halen, heet de techniek m-sata.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Het zal inderdaad een mini-PCI-E bridge zijn voor specifieke modellen waar de S-ATA logica aan de andere kant zit. Dus niet vergelijkbaar met PCI-E, en zelfs in het mini-PCI-E gebied zal het niet overal op werken.

In het ergste geval is het net zo functioneel als de volgende powerline netwerk adapter:

Afbeeldingslocatie: http://www.crap.fi/images/archive/193.jpg
Pagina: 1