Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

USB werkt niet via KVM-switch

Pagina: 1
Acties:

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb hier 2 thuisservers draaien die via een KVM switch voorzien worden van een toetsenbord, muis en scherm.
Helaas heb ik steeds problemen met het toetsenbord en de muis die via USB werken; het is alsof de KVM switch zijn eigen leven is gaan lijden.
Het gaat hier om een Aten CS64U (4x).

Hier zijn enkele situaties die zich vaak voordoen:

- Bij het opstarten van server 1 werken beide het toetsenbord en de muis niet. Als ik server 2 opstart werken deze ineens wel en kan ik doorschakelen om deze op server 1 te gebruiken.
(dit geldt ook omgekeerd)

- Toetsenbord en muis geven geen enkel teken van leven, zelfs als beide servers ingeschakeld zijn.

- Bij het opstarten van server 1 werken de muis en het toetsenbord niet, indien server 2 opgestart wordt gaan zowel toetsenbord en muis 1 seconde aan maar dan weer uit.

- Toetsenbord en muis werken bij server 1, maar bij server 2 geen enkel teken van leven.

Wat ik reeds geprobeerd heb om het probleem op te lossen:

- Stroom volledig afzetten.

- Alles van de KVM switch loskoppelen terwijl de stroom uit is, vervolgens stroom weer inschakelen, dan stroom weer uit en alles opnieuw aansluiten en tenslotte stroom weer aan.

- Zelfde als hierboven, maar dan enkel met toetsenbord en muis.

Dit probleem is al aan de gang sinds 4 maanden, en ik heb er een moederbord met een kapotte USB controller aan overgehouden door telkens de muis en het toetsenbord los te koppelen en opnieuw aan te sluiten (in de hoop dat het probleem zich zou oplossen). Dit moederbord is trouwens reeds vervangen.
Ik heb slechts 2 keer gehad dat de switch werkte naar behoren, dit op deze 4 maand tijd. Soms is het me zodanig beu dat ik op elke server een apart toetsenbord aansluit aangezien ik gewoonweg niets kan typen, maar dit is enorm onhandig en bovendien totaal niet de bedoeling; waarom heb ik me anders een KVM switch aangeschaft?

[ Voor 8% gewijzigd door egonolieux op 26-09-2011 01:04 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

KVM switches hebben nogal eens problemen met usb-ps/2 verloopjes. (Ik weet niet of je die gebruikt) en in de handleiding staat dat het Windows, Linux, Mac en Sun ondersteund, voldoen je servers daar aan ?
Als het nooit goed gewerkt heeft kan het natuurlijk een defect product zijn.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Enkel mijn toetsenbord zit op een PS/2 naar USB converter, maar dit zorgt volgens mij niet voor problemen aangezien het altijd het toetsenbord en de muis samen zijn die niet werken (en nooit afzonderlijk). Verder heb ik al eens een USB toetsenbord gebruikt maar dit gaf hetzelfde resultaat.

Mijn servers werken op FreeNAS wat niet ondersteund wordt, maar is het niet zo dat de KVM-switch reeds operationeel moet zijn vanaf de computer stroom krijgt? Met het delen van mijn scherm heb ik daar nog nooit een probleem bij gehad. Verder ga ik de switch eens op 2 windows systemen aansluiten om zeker te weten of het een defect product is of niet.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik heb gisteren een Aten 2 poorts usb KVM switch in gebruik genomen en werkt als een zonnetje. Maar ik heb er ook speciaal een usb toetsenbord bij genomen omdat mijn oude ps/2 KVM switch niet werkte na het converten naar usb, en met name het toetsenbord. Dit alles omdat mijn nieuwe pc nog maar 1 ps/2 poort heeft.
Kortom: probeer eens met een echt usb toetsenbord.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Misschien kun je extra stroom adapter aansluiten op je kvm, indien dit mogelijk is.

Op mijn kvm moet ik wel de pc's 1 voor 1 opstarten omdat de monitor gezien moet worden door limux(geen server), omdat linux anders de monitor verkeer insteld.

In je bios kun je de usb op 2 manieren instellen, probeer deze 2 eens.

Probeer eens alleen het toetsenbord, dus zonder muis.
Probeer aleen de muis.
Misschien geeft 1 van de errors.
Probeer eens anadere toetsenbord en muis, dus geheel andere merk.

[ Voor 22% gewijzigd door jan99999 op 01-10-2011 07:20 ]

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

egon088 schreef op maandag 26 september 2011 @ 18:22:
Enkel mijn toetsenbord zit op een PS/2 naar USB converter, maar dit zorgt volgens mij niet voor problemen aangezien het altijd het toetsenbord en de muis samen zijn die niet werken (en nooit afzonderlijk). Verder heb ik al eens een USB toetsenbord gebruikt maar dit gaf hetzelfde resultaat.
Ik heb niets dan ellende gehad met USB->PS/2 converters icm KVM's en / of direct op Dell apparatuur aangesloten.

Wat je verder nog kunt checken, heeft jouw KVM een losse voeding? Zoja, doet die het nog / zit die überhaupt aangesloten? In theorie kunnen de meeste KVM's voeding van USB / PS/2 betrekken, maar in de praktijk wil dat nog wel eens onvoorspelbaar gedrag opleveren (dat is mijn ervaring tenminste).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

Ik heb in laatste 6/7 jaren 4 KVM switches moeten kopen de eerste een sweex ps/2 en 3 aten's usb voor 2 pc's.

Sommige logitech kb's zouden voor half uur werken en daarna moest ik hard reboot doen(aten). De sweex had niet so veel problemen maar die aten's oh... boy een woord ellende. Sommige kb's gingen bij restart van een pc constant aan en uit voor een uur of zo en daarna was het weer normaal, dat was op een pc terwijl de andre pc constant verbinding had ook na reboot.
Ik dacht dat het aan de usb porten van die eene pc lag maar na kopen van de laaste switch had ik geen verbinding problemen meer.

Kijk of je de switch kan omruilen voor een niewe, of voor een ander model/merk.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
De switch haalt zijn stroom via USB, dus er zit geen voeding bij. Verder heb ik al vele keren muis en toetsenbord afzonderlijk geprobeerd en vervolgens ook andere (met USB i.p.v. PS/2), maar dit allemaal zonder resultaat.

Dit weekend heb ik nog wat verder geprutst en ben tot de vaststelling gekomen dat indien 1 server op USB aangesloten is, alles perfect lijkt te werken. Toetsenbord en muis werken en ik kan switchen tussen mijn servers (enkel beeld dan aangezien de tweede USB niet aangesloten is).
Indien ik vervolgens de tweede USB aansluit en de tweede server opstart wordt deze ook herkend en kan ik perfect toetsenbord, muis en scherm gebruiken voor de 2 servers.

Indien de 2 USB aansluitingen tegelijk aangesloten zitten (servers uitgeschakeld) en ik vervolgens server 1 inschakel krijg ik geen beeld of USB. Indien ik server 2 vervolgens aansluit krijg ik enkel beeld voor server 2, maar ook geen USB.

Verwijderd

Hoe lang heb je de switch?

mijn eerste aten was na 18 maanden al dood, de tweede precies na 12 maanden.

Met de eerste had ik vanaf dag 1 problemen ( pc #1 na reboot kb/mouse verbinding = constant aan en uit voor een uur lang, pc # 2 normaal, ik sluit de vga, usb en audio van pc 1 op pc 2 om te kijken of het aan de pc lag of de switch, het zelfde als eerst, pc # 1 constant aan uit voor een uur en pc #2 normaal dan zou je denken dat het dus aan de pc ligt, maar nee, na dat de switch dood ging en ik de tweede aten kochte kwam ik er achter dat het aan de switch lag want alles deed het normal, voor maar 12 maanden dan lol)

De tweede aten ook ellende vooral zijn/haar laaste twee maanden.

ik heb ongeveer wat jij hebt maar dan voor 2 pc's, weet ook dat je dit niet wil horen maar je ziet waar ik heen ga met mijn reply, als je de switch al een tijd hebt en normaal gewerkt heeft, en je hebt niks raar's gedaan dan geef ik het weinig kans.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Het probleem was al vanaf dag 1 (3 maand geleden), ik dacht eerst dat het aan mijn servers lag (lastig moederbord ofzo), maar nu mijn ene moederbord vervangen is, is er nog niets veranderd. Aangezien ik nu weet hoe ik hem aan de praat krijg, ga ik het zo laten. Ik heb geen zin om al mijn kabels weer uit te breken die ik weggewerkt heb, met de kans dat ik weer hetzelfde resultaat bekom met een nieuwe switch.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Heb je al geprobeerd een powered hub tussen de usb te zetten? Zodat er meer stroom is.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Nope, en ik heb deze ook niet liggen. Als ik nog eens wat computer gerief nodig heb zal ik er misschien eens naar kijken, maar voorlopig niet.

Verwijderd

Aha, je hebt het voor 4 maanden dus hoog uit, ruil dat ding, je moet toch op zijn minst 12 maanden garantie hebben. Bel ze, als je het online heb gekocht.
Pagina: 1