Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-07-2021
Helleuu,

Zojuist klaar met het bouwen van mn pc, maar ik heb het gevoel dat mn temps niet zo goed liggen...

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/69/naamloosaj.jpg/

Ik heb de stock pasta gebruikt die bij mn scythe mugen 2 rev. b kwam

cpu=i7 2600k
mobo= gigabyte ga-z68-AP-D3
hscooler=mugen 2 rev. B

Enige hulp?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
PS, als de link broken is, kun je hem gewoon heropenen in een nieuw tabblad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je plaatje doet het niet (misschien even een andere imagehoster gebruiken ipv die crappy imageshack), of nog veel beter, post de info gewoon als tekst.

Hoe hoog liggen je temps precies? En in hoeverre wijken ze af van de normale temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
Ik kan die foto niet zien met me mob, maar ik heb al 80 graden met mn i5 2500k als dat je helpt :) (bij prime 15 minuten dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 14:36
Beetje kansloos topic dit , als je een plaatje post zorg er dan in ieder geval voor dat hij werkt, voor de rest is hier genoeg over te vinden (GoT search, google noem maar op).

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinboontje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-08-2015
Van mijn 2500k uitgaande denk ik een graad of 30 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
http://imageshack.us/photo/my-images/69/naamloosaj.jpg/

[ Voor 61% gewijzigd door Garre op 25-09-2011 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:49

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

De temp op je screen is vrij normaal als die onderload maar niet boven de 60 graden uitkomt is er vrij weinig aan de hand.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die doet het net zo goed niet.
Maar kun je niet gewoon de info als tekst posten? Dat werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
Mijn excuses voor het ongemak van de plaatjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
100% CPU load

core 0 34
core 1 32
core 3 33
core 4 31

average distance TJ max

idle 37~40 graden

55~58 TJ max

[ Voor 17% gewijzigd door Garre op 25-09-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 18:12

fynrd1

Fooled by Randomness

Garre schreef op zondag 25 september 2011 @ 23:44:
100% CPU load

core 0 34
core 1 32
core 3 33
core 4 31

average distance TJ max
Ehm wat is er mis met deze temps?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
fynrd1 schreef op zondag 25 september 2011 @ 23:45:
[...]

Ehm wat is er mis met deze temps?
nou ik zag iemand met dezelfde stresstest en components met 54 graden op 100% load (dat TJ MAX gedoe bedoel ik dan hea) weet niet zo goed wat het is eingelijk.

heb vandaag mn eerste pc gebouwd dus ik schrok ervan dat ik zoveel eronder zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Garre schreef op zondag 25 september 2011 @ 23:46:
[...]

nou ik zag iemand met dezelfde stresstest en components met 54 graden op 100% load (dat TJ MAX gedoe bedoel ik dan hea) weet niet zo goed wat het is eingelijk.

heb vandaag mn eerste pc gebouwd dus ik schrok ervan dat ik zoveel eronder zit
oh sorry ik las verkeerd. TJ max zit denk ik rond de 100c dus je komt ongeveer op 68c uit.. Is vrij veel.. is je voltage te hoog? Ik zie in iedergeval genoeg mensen hier die deze temps halen met een OC erop..

[ Voor 7% gewijzigd door fynrd1 op 25-09-2011 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
fynrd1 schreef op zondag 25 september 2011 @ 23:48:
[...]

oh sorry ik las verkeerd. TJ max zit denk ik rond de 100c dus je komt ongeveer op 68c uit.. Is vrij veel.. is je voltage te hoog? Ik zie in iedergeval genoeg mensen hier die deze temps halen met een OC erop..
ik heb gewoon stock, dus denk van niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Garre schreef op zondag 25 september 2011 @ 23:50:
[...]

ik heb gewoon stock, dus denk van niet
Teveel pasta? slechte airflow? en op welke snelheid draaien je fans? PWM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
fynrd1 schreef op maandag 26 september 2011 @ 00:00:
[...]

Teveel pasta? slechte airflow? en op welke snelheid draaien je fans? PWM?
nee, heb normale hoeveelheid pasta gedaan.

Wel is de cpu fan 1x van de cpu afgegaan ivm het de montage die niet helemaal soepel ging. Ik zag toen dat de pasta er goed op zat.

verder heb ik 4x een fan (2x front 1x top 1x back)

voorste gaan 1300rpm, bovenste maar 500, achterste 750 geloof ik.

ik weet niet of dat een goede airflow is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Garre schreef op maandag 26 september 2011 @ 00:05:
[...]

nee, heb normale hoeveelheid pasta gedaan.

Wel is de cpu fan 1x van de cpu afgegaan ivm het de montage die niet helemaal soepel ging. Ik zag toen dat de pasta er goed op zat.

verder heb ik 4x een fan (2x front 1x top 1x back)

voorste gaan 1300rpm, bovenste maar 500, achterste 750 geloof ik.

ik weet niet of dat een goede airflow is
hmm kijk eens wat er gebeurt als het zijpaneel van je kast houdt. Je moet niet vergeten dat het op dit moment redelijk warm is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:49

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Garre schreef op zondag 25 september 2011 @ 23:44:
100% CPU load

core 0 34
core 1 32
core 3 33
core 4 31

average distance TJ max

idle 37~40 graden

55~58 TJ max
Mijn I72600k blijft ook tussen de 30 en 40 graden met de zelfde koeler dus er is niks mis met je koeling of temps.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
TerreurBV schreef op maandag 26 september 2011 @ 03:33:
[...]

Mijn I72600k blijft ook tussen de 30 en 40 graden met de zelfde koeler dus er is niks mis met je koeling of temps.
nou naar mijn mening is dit echt te hoog, dan zit ik nog niet eens 10 graden onder het maximum, en dat gewoon stock!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kun je dan misschien uitleggen wat er te hoog aan is? Ik zie er niets verkeerds aan.
Ik zie minima van 34 C ~ 36 C tegen maxima van 64 C ~ 68 C. Niets mis mee.

Wil je dan die sensor test gaan verklaren:
Die drukt zijn informatie uit in Distance to TJ Max, en dus niet direct graden Celcius.
Dat kun je gewoon uit rekenen:

Distance to TJ Max (de temperatuur vanaf waar de CPU gaat throttlen) bij 40 C graden bedraagt 58 C, dus:
TJ Max = 40 + 58 = 98 C

En vervolgens kun je de waarden uit Sensor Test omzetten in hoe warm de CPU in graden Celcius is geweest door het load sprectrum heen dmv: TJ Max - <waarde uit Sensor Test> = graden C

Dit is allemaal prima.
Oftewel, wil je aub even duidelijkheid scheppen waarover je je zorgen maakt?
Want je zegt dat je "niet eens 10 graden onder het maximum" zit. Hoe kom je bij die conclusie? Welk maximum praat je over?

Ik heb namelijk het idee dat je je onnodig zorgen maakt omdat je mogelijk de informatie onjuist of anders leest. Laten we dus een helder krijgen wat jij leest of vertel mij wat ik mogelijk verkeerd begrijp aan je verhaal. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 26-09-2011 07:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
Ultraman schreef op maandag 26 september 2011 @ 07:58:
Kun je dan misschien uitleggen wat er te hoog aan is? Ik zie er niets verkeerds aan.
Ik zie minima van 34 C ~ 36 C tegen maxima van 64 C ~ 68 C. Niets mis mee.

Wil je dan die sensor test gaan verklaren:
Die drukt zijn informatie uit in Distance to TJ Max, en dus niet direct graden Celcius.
Dat kun je gewoon uit rekenen:

Distance to TJ Max (de temperatuur vanaf waar de CPU gaat throttlen) bij 40 C graden bedraagt 58 C, dus:
TJ Max = 40 + 58 = 98 C

En vervolgens kun je de waarden uit Sensor Test omzetten in hoe warm de CPU in graden Celcius is geweest door het load sprectrum heen dmv: TJ Max - <waarde uit Sensor Test> = graden C

Dit is allemaal prima.
Oftewel, wil je aub even duidelijkheid scheppen waarover je je zorgen maakt?
Want je zegt dat je "niet eens 10 graden onder het maximum" zit. Hoe kom je bij die conclusie? Welk maximum praat je over?

Ik heb namelijk het idee dat je je onnodig zorgen maakt omdat je mogelijk de informatie onjuist of anders leest. Laten we dus een helder krijgen wat jij leest of vertel mij wat ik mogelijk verkeerd begrijp aan je verhaal. :)
Oke laat ik het even verduidelijken. Ik heb afgelopen weekend (zondag) mn nieuwe pc in elkaar gezet. Dit was mn eerste keer en ik was alleen de 12V atx kabel vergeten op mn mobo. Nadat ik die erin had gedaan deed alles het meteen. Dus ik was vrij blij en rende naar de koelkast en greep naar de fles.

Later die avond ging ik ff kijken in de bios naar te ventilatoren en de temperaturen. Ik zag dat hij schommelde tussen de 35~40 graden idle.

Dit vond ik redelijk goed in mijn opzicht. Toen had ik van realtemp gehoord na wat speurwerk op google. Ik deed een test met die 98 graden TJ max. 10minuten stressen.

Ik kreeg op 100% load zo'n 33 graden gemiddeld. Dat is 65 graden. Ten opzichte van de 72.6 graden (welke het maximum is zegt intel op haar site) vind ik dat nogal riskant! (let op ik heb stock met mugen rev.B met koelpasta)

Ik keek naar andere mensen die 2600k op stock hadden en zag een benchmark met 50 graden op 100% load.

Dus nu schrok ik en schreeuw om jullie advies!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Doe ff rustig :P Zit 't allemaal wel goed vast? Is je airflow ok? Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
Ja ik ga vanmiddag de fan cross-wise her-aandraaien. Mn airflow moet ok zijn, 2 fans voor (1250RPM) 1 boven(500RPM) 1 achter (750RPM)

case: fractal design R3

koelpasta is rijstkorrelgrootte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 17:24
Ik zit dit topic te lezen en begrijp werkelijk niet wat hier aan de hand is.. Idle temps van ongeveer 35 graden zijn ok voor een mid-range koeler. Full load temps van 65 graden zijn ook ok voor een mid-range koeler. Het is idd aan de hoge kant voor een niet-stock koeler maar niets om je zorgen om te maken. Zolang je processor niet boven de 80 graden komt is er helemaal niets aan de hand..

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
Jaapoes schreef op maandag 26 september 2011 @ 09:27:
Ik zit dit topic te lezen en begrijp werkelijk niet wat hier aan de hand is.. Idle temps van ongeveer 35 graden zijn ok voor een mid-range koeler. Full load temps van 65 graden zijn ook ok voor een mid-range koeler. Het is idd aan de hoge kant voor een niet-stock koeler maar niets om je zorgen om te maken. Zolang je processor niet boven de 80 graden komt is er helemaal niets aan de hand..
Ja ik heb altijd van die wazige topics, kan er nix aan doen ik schrik meteen als iets niet in de haak is:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 17:24
Ik denk dat je kan concluderen dat je je nu dus helemaal nergens zorgen om hoeft te maken :) Als je je toch prettiger voelt bij nog lagere temps of ooit wilt gaan overclocken dan zou ik zeker een high-end koeler aan schaffen.

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 11:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Wat is hier mis mee? Als je je CPU 100% gaat belasten, voor de hele tijd (wat dus nooit gaat gebeuren) blijf je nog steeds 10 graden overschot houden tot je maximum temperatuur voor langdurige belasting. En die 72° zijn echt nog veilige marges, zoals Jaapoes zegt, onder de 80 is fine voor pieken. Voor lange tijd blijf je best onder de 72, maar pieken tot eens 80 overleef je heus wel.

Als je toch wat wil sleutelen:
Wat je wel eens kan proberen is je achter fan te verhogen in snelheid tot hij dezelfde cfm haalt van je mugen. Nu blaast je mugen 2 74cfm. Geen enkele fan die dat haalt op 750rpm. Dus blijft er in je case warmteoverschot.

Hebje een plaatje van je opstelling?

In mijn case (zie mijn bijgevoegd plaatje productreview: Antec Performance One P183 review door Joindry) heeft de achterste fan dezelfde cfm als de mugen 2. Voor een correcte push-pull config. Dat scheelt direct een paar graden bij full load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ten eerste: je hoeft je absoluut geen zorgen te maken. Huidige temps is niets verkeerds aan, kun je gewoon mee werken zonder je druk te maken. Ik heb mijn Core i7 tijdens een overclocksessie wel eens op de 92C gehad tijdens een benchje. Toen ik dat zag heb ik hem dan ook stil gezet, maar die doet het nog prima.
Je CPU slopen door oververhitting komt bijna niet meer voor tegenwoordig, zolang je er maar iets van een koeler op hebt zitten die voldoende contact maakt kan dat ding zichzelf heel aardig in leven houden. Je moet bijna moedwillig zo'n ding willen slopen of je koeler er compleet fout (waarbij deze geen of nauwelijks contact maakt) opzetten wil je zo ver komen.
Kort: maak je niet druk.

Je kunt wel proberen om te verbeteren. Tegenwoordig zit op alle CPUs een heatspreader en ik merk dat een enkele rijstkorrel in het midden niet meer optimaal is in veel gevallen. Ik leg vaak twee rijststreepjes neer links en rechts van het midden. Eventueel kun je het zelf nog een beetje uitspreiden, maar nodig is het zeker niet. Dan laat ik de koeler er iets schuin opzakken zonder druk te zetten. Hiermee voorkom je dat je luchtbubbels vormt. En vervolgens kun je om en om gaan aandraaien voor zover de gebruikte koeler in die mogelijkheid voorziet.
Wie weet helpt het herplaatsen van je koeler dus nog iets. Maak wel beide oppervlakken vooraf schoon. Dat kun je al gewoon met een stukje oud t-shirt doen, en als je het hebt kun je ook nog alcohol of speciale koelpasta cleaner gebruiken. Maar ik zou niets op petroleum basis gebruiken want volgens mij laat dat een film achter. Niet noodzakelijk hoor, overtollige oude pasta wegvegen met een doekie is meestal voldoende.

Next thing is airflow, daarover is denk ik genoeg te vinden hier in het forum en ik zie dat Joindry ook al goede tips geeft.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
Oke fijn dat jullie iig aandact hebben gestoken in mijn "probleem".

Ik heb de cpu cooler aangedraaid.(durf nu niet verder ben bang dat mn mobo knapt:P)

Verder zal ik in mn bios de RPM's beter verdelen. Heel erg bedankt mensen!

PS: in mn bios staat dat hij open case is? Ik zie mn RPM's wel maar kan ze niet aanpassen(3PIN FANS) is dit wel eens mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Garre schreef op maandag 26 september 2011 @ 12:39:
Oke fijn dat jullie iig aandact hebben gestoken in mijn "probleem".

Ik heb de cpu cooler aangedraaid.(durf nu niet verder ben bang dat mn mobo knapt:P)

Verder zal ik in mn bios de RPM's beter verdelen. Heel erg bedankt mensen!

PS: in mn bios staat dat hij open case is? Ik zie mn RPM's wel maar kan ze niet aanpassen(3PIN FANS) is dit wel eens mogelijk?
Kunnen ze niet op AUTO gezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Zijn het de stock fans op je R3? die zouden volgens de fiche dan toch tot 1250 moeten gaan.
Ik werk zelf nog steeds met speedfan. zelf gewoon manueel instellen dat de fans op 45% moeten draaien bij mij als ik gewoon desktopwerk doe. en bij gamen op 80%. Mijn temps gaan nooit boven de 60° zelden boven de 55°.
Om ze aan te sluiten op je mobo, niet alle driepins zijn regelbaar in het bios. Bij mij MSi GD65 mobo zijn 2 van de 4 3pins regelbaar... Ben ik ook pas achteraf achtergekomen. Meestal zijn het wel de lage cijfers, dus fan1 en fan2 :)
Asus biossen hebben toch Q-fan? dat enabelen en dan chassis fan control op auto, dan doetie het meestal wel direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
Ja heb 2 stock fans en 2 aparte fans ( ook van fractal design erbij )

4 totaal, maar elke fan verschilt, de bovenste doet maar 500rpm terwijl ze 1000 aankunnen. Hoe stel ik dit in op een Gigabyte z68-AP-D3 in?

In de bios kan ik er niet bij, zie wel alle RPM's etc bij PC health

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

en in je bios zie je niet waarom de ene maar 500rpm doet? das wel bizar. ergens heb je dus wel een control aanstaan. Ze zijn allemaal aangesloten via driepins op je mobo? Instaleer anders gewoon eens speedfan en kijk welke je kan regelen. Die van 500 zal je niet kunnen versnellen, daar zal je apart voor moeten kijken hoe het komt dat ie maar 500 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
Heb speedfan geprobeerd, en nu heb ik 100% 13 graden TJ MAX!! omg

heb alles zo ingesteld dat hij na 60 graden 100% gaat draaien(fan)

jeetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
nu nog een test met de voordeur open en de bios/fansettings gereset. hopelijk haal ik het vorige resultaat weer van ~34 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Welk voltage gebruik je dan als vcore? Als je alle voltages op auto hebt staan zet ze dan handmatig zo laag mogelijk tot dat die stabiel is. Deze cooler zou de loadtemps echt wel binnen de perken moeten houden. Anders zou een stockcooler nooit kunnen voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garre
1.224 volt, deze is standaard geloof ik maar ik kan hem niet aanpassen, hij is niet selecteerbaar
Pagina: 1