Facebook "like" zonder API / javascript includes*

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik wil op m'n website een facebook-like maken, maar ik wil mijn bezoekers niet lastigvallen met hits naar facebook. Voordat ze op die knop klikken, hoeft facebook helemaal niet te weten wie er op mijn site komen. Dus alle resources die vanaf facebook op een pagina op mijn website binnengehengeld worden, zijn verbannen.

Dan kom je dus al gauw op een doodnormale, plain vanilla, <a href> link. Iets als dit:
HTML:
1
<a href="[[hier de code om te liken]]">Facebook like</a>

Simple as that.

Meer is niet nodig. Ik heb geen informatie van facebook nodig om de knop weer te geven, dus share-count, of like-count, of whatever, dat hoeft allemaal niet. Het is ook niet nodig om te kijken of de bezoeker op facebook ingelogd is. Dat komt na het klikken wel.

Ik kan alleen nergens vinden hoe dit moet. Met Delicious is het poepsimpel:
HTML:
1
<a href="http://www.delicious.com/save?url=[[hier de url]]">Delicious save</a>

Dat wil ik, meer niet. Nu Facebook nog.

Uiteraard al driftig wezen googlen op dingen als "facebook like link", waarbij je alleen de smerige iframe-versie krijgt, en de nog smerigere FBXML-versie. Dingen als "facebook plain like link" en "facebook like wihtout javascript" helpen me alleen naar topics als deze, en zonder oplossing.

Iemand een idee?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je ook gekeken naar hetgeen de Duitsers hebben ingevoerd of willen invoeren? Eerst op een knopje klikken voordat de Like knop actief is en pas na nog een klik is de site ook werkgelijk "geliked".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Kan je niet gewoon met javascript dynamisch de iframe van facebook pas laden als mensen erop klikken? Kan toch niet zo moeilijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milan475
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-10-2023
Hier kom je vast verder mee =) <a href="http://www.facebook.com/sharer.php?u=<?php the_permalink();?>&t=<?php the_title(); ?>" target="blank">Share on Facebook</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
milan475 schreef op zondag 25 september 2011 @ 21:54:
Hier kom je vast verder mee =) <a href="http://www.facebook.com/sharer.php?u=<?php the_permalink();?>&t=<?php the_title(); ?>" target="blank">Share on Facebook</a>
Dat is een share, geen like.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milan475
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-10-2023
Tuurlijk. Stom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het verschil tussen share en like is toch niet zo groot? :+
Het gaat erom dat bezoekers een pagina kunnen "facebooken". Als share echt de enige optie is, so be it. Maar liken heb ik natuurlijk liever...

Maar, milan475, denk je er in je eigen code ook aan om die dingen te urlencoden? WordPress doet dat niet automagisch ;)
Kan je niet gewoon met javascript dynamisch de iframe van facebook pas laden als mensen erop klikken? Kan toch niet zo moeilijk zijn?
Ik was al bang voor een "kan je niet gewoon" reactie :) Nee. Dat kan ik niet gewoon. Een vieze oplossing om een nog viezere oplossing in te laden. Nee dankje.

For the time being dus maar share. Maar een like is natuurlijk welkom.

[ Voor 26% gewijzigd door _Thanatos_ op 25-09-2011 22:13 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je het hebt gezien, maar t.net past die oplossing toe onder elk nieuwsatrikel. Omdat t.net zowel de volledige functionaliteit wil geven als een opt-out (waar ik overigens dankbaar gebruik van maak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
Ik denk dat je zelf niet goed snapt wat je vraagt.

Ten eerste vraag je om een like, maar achteraf is een share evengoed. Misschien moet je je even inlezen in de facebook API op hun developers website (aangezien die API ook regelmatig verandert), over wat een like nu kan en niet, en welke acties je daaraan kan koppelen.

Overigens wordt sharen binnenkort deprecated, dus is het implementeren ervan niet aan te raden.

Tenslotte wil je geen oplossing van je probleem, terwijl dat namelijk net is wat je vraagt (Je wil dat de facebook knop pas geladen wordt als de persoon op een knop klikt, en je moet nu eenmaal de like knop laden met een iframe, dus dan is dat toch de meest logische oplossing?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik weet niet of je het hebt gezien, maar t.net past die oplossing toe onder elk nieuwsatrikel. Omdat t.net zowel de volledige functionaliteit wil geven als een opt-out (waar ik overigens dankbaar gebruik van maak).
Dat heb ik gezien ja, en daarom werkt het bij mij niet. Ik gebruik Ghostery en die verbant ook alle bugs (vertaal als "afluisterapparatuur"). Het is een aardige workaround, maar het is is dan ook precies dat. Een workaround en geen oplossing.
Ik denk dat je zelf niet goed snapt wat je vraagt.
Jawel hoor. Een like-knop die werkt zonder externe resources en javascripts.
Ten eerste vraag je om een like, maar achteraf is een share evengoed. Misschien moet je je even inlezen in de facebook API op hun developers website (aangezien die API ook regelmatig verandert), over wat een like nu kan en niet, en welke acties je daaraan kan koppelen.
Wat? Ja een share is *voor nu* evengoed ja, totdat ik gevonden heb hoe je moet liken zonder externe resources en javascripts. Ik wil gewoon dat een bezoeker kan liken, waarom heb ik daar de 234878ste API voor nodig?
Overigens wordt sharen binnenkort deprecated, dus is het implementeren ervan niet aan te raden.
Dat krijgt Facebook dan nog wel te horen, denk ik... Maar okay, if you say so.
Tenslotte wil je geen oplossing van je probleem, terwijl dat namelijk net is wat je vraagt (Je wil dat de facebook knop pas geladen wordt als de persoon op een knop klikt, en je moet nu eenmaal de like knop laden met een iframe, dus dan is dat toch de meest logische oplossing?)
"nou eenmaal"? Nee, helemaal niet. Zie mijn Delicious-voorbeeld: dat werkt gewoon perfect hoor.
"meest logische"? Sorry maar wat is daar precies logisch aan? Waarom heb ik een iframe nodig om een like-knopje weer te geven??

[ Voor 59% gewijzigd door _Thanatos_ op 25-09-2011 22:21 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Tharulerz schreef op zondag 25 september 2011 @ 21:55:
[...]

Dat is een share, geen like.
Bij Facebook is dat volgens mij gewoon precies hetzelfde. Als je een site liked, share je hem.
Tharulerz schreef op zondag 25 september 2011 @ 22:15:

Dat zou wel weer typisch Facebook zijn. Het lijkt soms wel of ze hun opperste best doen om developers te pesten. De Facebook API en documentatie is echt een drama. Er is eigenlijk geen fatsoenlijke manier om zonder alle rommel van Facebook zelf iets eenvoudigs als een Like-button te implementeren.

[ Voor 50% gewijzigd door Bosmonster op 25-09-2011 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
Het is inderdaad binnekort niet meer mogelijk om een like button te implementeren zonder facebook rommel te includen, maar ik zie het probleem niet daarmee.

Ofwel wil je een like button op je website, en dan accepteer je die javascript rommel, ofwel neem je geen like button, zo simpel is het nu eenmaal.

Het verschil tussen een share en een like is trouwens dat een share in de feed van andere mensen verschijnt en een like meestal niet. Likes verschijnen wel op je profielpagina, maar niet bovenaan, meestal onder 1 of 2 recente posts. Af en toe komen likes toch in je news feed terecht als er ineens een grote groep mensen dezelfde pagina liked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Het probleem is dat..

1. Je afhankelijk bent van wat Facebook je biedt. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk een Like-button zonder count te produceren. Die count is vaak niet wenselijk. Ook renderen ze een iframe met vaste breedte, wat ook rete-irritant is in een verder flexibele website.

2. Je zelf geen toegankeljike versie kunt bouwen.

3. Je weer extra kosten maakt in het bijwerken van je algemene voorwaarden op het moment dat je allemaal gebruiksgegevens door laat sturen naar bijvoorbeeld Facebook.

Zo makkelijk als "dan neem je geen Like-button" is het helaas niet in de praktijk. Het is erg lastig uitleggen aan klanten waarom zoiets simpels niet kan bij Facebook, maar wel bij alle andere sociale netwerken. Ook ben je vaak gebonden aan bepaalde targets die zonder sharing op Facebook een stuk lastiger zijn te behalen.

Facebook's machtsmisbruik heeft een merkbare impact bij het ontwikkelen van websites, die je denk ik behoorlijk onderschat. Het is hier in ieder geval iets dat regelmatig weer de nodige hoofdbrekens oplevert..

[ Voor 77% gewijzigd door Bosmonster op 26-09-2011 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Tharulerz schreef op zondag 25 september 2011 @ 23:18:
Het is inderdaad binnekort niet meer mogelijk om een like button te implementeren zonder facebook rommel te includen, maar ik zie het probleem niet daarmee.

Ofwel wil je een like button op je website, en dan accepteer je die javascript rommel, ofwel neem je geen like button, zo simpel is het nu eenmaal.
Ware het niet dat je daarmee de privacy van de bezoeker van je site schaadt. Ik gebruik Ghostery, blokkeer third-party-cookies, stuur geen referrer header mee en heb diverse google-diensten zelfs in het hosts bestand geblokkeerd. Maar niet iedereen is technisch vaardig genoeg om dat te doen, ook al is de persoon in kwestie wél op de hoogte van het probleem en helemaal niet blij dat Facebook nu wéér weet waar hij uithangt.

Ik kan me dus zeker vinden in de oplossing die _Thanatos_ zoekt. Ik zou willen dat *veel* meer webdevelopers er zo over zouden denken. De lekkage van gegevens begint groteske proporties aan te nemen, terwijl dat verborgen blijft voor de bezoekers. M.i. is er zeker een verantwoordelijkheid voor de webdevelopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
Bosmonster schreef op maandag 26 september 2011 @ 00:37:
Het probleem is dat..

1. Je afhankelijk bent van wat Facebook je biedt. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk een Like-button zonder count te produceren. Die count is vaak niet wenselijk. Ook renderen ze een iframe met vaste breedte, wat ook rete-irritant is in een verder flexibele website.

2. Je zelf geen toegankeljike versie kunt bouwen.

3. Je weer extra kosten maakt in het bijwerken van je algemene voorwaarden op het moment dat je allemaal gebruiksgegevens door laat sturen naar bijvoorbeeld Facebook.

Zo makkelijk als "dan neem je geen Like-button" is het helaas niet in de praktijk. Het is erg lastig uitleggen aan klanten waarom zoiets simpels niet kan bij Facebook, maar wel bij alle andere sociale netwerken. Ook ben je vaak gebonden aan bepaalde targets die zonder sharing op Facebook een stuk lastiger zijn te behalen.

Facebook's machtsmisbruik heeft een merkbare impact bij het ontwikkelen van websites, die je denk ik behoorlijk onderschat. Het is hier in ieder geval iets dat regelmatig weer de nodige hoofdbrekens oplevert..
1. De count hiden is mogelijk mits een aantal css aanpassingen en een div eromheen. Niet ideaal, maar wel mogelijk.

En het is wel zo makkelijk. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van facebook, en ik keur zeker hun praktijken niet goed. Maar je kan nu eenmaal niet verwachten van een opt-in service dat jij hun dicteert hoe het zou moeten gaan. Als Facebook vanaf morgen zegt "Elke developer moet op zijn hoofd gaan staan en een dansje doen en dit doorsturen alvorens je een API key krijgt", dan heb je de keuze tussen op je hoofd gaan staan en een dansje doen of geen API key krijgen.

En een paar developers die hier tegenop komen, gaat hun heus niet op andere gedachten brengen. Ze weten best maar al te goed dat mensen tegenwoordig geen websites zonder social media integration meer kunnen maken, en zitten dus in een machtspositie. Of het aan jou en mij is om ons daar druk over te maken... pff :)

En als je klanten je niet geloven dat feature X of feature Y technisch niet mogelijk is, dan hebben ze ofwel geen vertrouwen in jouw expertise, ofwel moet je nieuwe klanten zoeken, want bij de mijne heb ik daar geen last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Tharulerz schreef op maandag 26 september 2011 @ 01:46:
[...]

1. De count hiden is mogelijk mits een aantal css aanpassingen en een div eromheen. Niet ideaal, maar wel mogelijk.
Dat snap ik, maar dat valt voor mij niet in de categorie "mogelijkheden". Zo'n hack werkt ook maar half met een button waarvan je dus nooit weet wat de breedte wordt ;)
En als je klanten je niet geloven dat feature X of feature Y technisch niet mogelijk is, dan hebben ze ofwel geen vertrouwen in jouw expertise, ofwel moet je nieuwe klanten zoeken, want bij de mijne heb ik daar geen last van...
Het zijn niet mijn klanten en ik zoek niet even nieuwe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:23
Kijk anders even naar de Graph API, volgens mij kun je hiermee via Javascript gewoon pagina's liken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Dat zou je wel gaan denken ja ;)

Ze willen duidelijk niet dat je iets anders gebruikt dan hun standaard Like-button. Waarschijnlijk doordat ze dan geen mogelijkheid meer hebben om al die userdata bij te houden.

[ Voor 73% gewijzigd door Bosmonster op 26-09-2011 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Ik gebruik zelf een like-bar met verschillende opties van http://www.addthis.com/
Die laad vooraf ook geen FB zaken in!

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Helaas is addthis in z'n geheel niet toegankelijk, dus die valt al snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 18:50
Wellicht een tikkie offtopic maar wellicht toch interessant in dit kader: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
AddThis is een extra laagje om FB-rommel en andere social networking heen. Misschien laadt het geen FB-resources in (wat ik nog niet meegemaakt heb), maar daaentegen verschuif je het probleem van Facebook naar AddThis. Hiermee kan AddThis allerlei gegevens gaan bijhouden, en in de US bestaat privacy niet, dus die gegevens worden lekker over en weer verhandeld. Dat kan daar gewoon.

Ik wil mijn bezoekers graag beschermen tegen dit soort praktijken, en dus 0 externe resources binnen laten hengelen.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dan moet je dus afstappen van het idee dat er een Like-knop op je site moet staan. Facebook zou nogal dom zijn als ze een Like-knop mogelijk zouden maken zonder tracking, want dat hele tracking-idee is natuurlijk waar ze hun geld aan verdienen. Ik zou er dus maar niet op rekenen dat dit kan.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:23
Als je het niet erg vindt om een gebruiker tweemaal te laten klikken zou je bij de eerste klik de Facebook code in de DOM kunnen laden via Javascript en bij de tweede klik de uiteindelijke "Like" uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus exact hetzelfde als
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2011 @ 22:13:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik meen me te herinneren dat FB niet wilt dat je een link kan gebruiken zonder tracking en dat ze dat officieel ook niet toestaan. Ik moet alleen even in hun documentatie snuffelen waar ik dat gelezen heb.

Ik heb je titel ook even ontrolled ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door BtM909 op 27-09-2011 12:07 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
peterkuli schreef op maandag 26 september 2011 @ 11:56:
Wellicht een tikkie offtopic maar wellicht toch interessant in dit kader: klik
Voor iedereen met een beetje technische kennis was dit al lang bekend. Sterker nog, FB maakt al een profiel van jouw surfgedrag voordat je een account hebt bij ze.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Pagina: 1