[Excel 2010] Kan .xlsx niet openen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deimos
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-05 00:31
Sinds kort van 2007 naar excel 2010 geswitched maar kom al meteen tegen een probleem aan.

Wanneer ik een .xlsx bestand probeer te openen zegt het programma meteen 'onbekende toepassing. Ik probeer dan via eigenschappen 'openen met' te wijzigen naar EXCEL.EXE in de folder Office14, maar wanneer ik deze applicatie selecteer gebeurt er niks. Kortom, ik kan xlsx bestanden niet laten openen via Excel. Handmatig opstarten van EXCEL.EXE werkt gewoon wel...

Iemand enig idee?

Ik draai op Windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:00

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dat lijkt op een fout/dubbele verwijzing van de extensie in de registry.
Heb je bij de installatie een duidelijke verwijderen (2007) en installeren van 2010 gedaan?

Wat staat er als je via de verkenner wilt openen (rechtermuistoets) met "Openen met" als eerste (dit is meestal de default instelling).
Anders als je bekend met de registry even zoeken in de extension list bij .xlsx en kijken welke er default staat (is dit wel het programma wat je wenst).
Een kleine inzicht in dit geheel vind je hier

EDIT ***************************
Had je voor 2007 nog een eerdere versie geïnstalleerd staan met de compatibility pack?
Deze (Compatibility pack) heeft vroeger in de overgang van 2003 > 2007 ook wel eens regkey problemen opgeleverd.

[ Voor 17% gewijzigd door ollie1965 op 26-09-2011 11:40 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deimos
Ja, ik heb 2007 eerst verwijderd, ook de folders en daarna 2010 geinstalleerd. Ik heb op deze laptop nooit 2003 gehad.

Binnen "HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Explorer \ FileExts \ .xyz \ OpenWithList"

heb ik zoals je me hebt verwezen naar de registry key alle verwijzingen behalve de standaard verwijzing verwijderd (alle verwijzingen onder 'Openwithlist'). Als ik nu het xlsx bestandje dubbelklik opent het nog steeds met kladblok. Bij openen met staat kladblok als enige bij de aanbevolen programma's. Dus dit werkt niet.

Verder zie ik ook nog:
onder HKEY_CLASSES_ROOT\.xlsx
staat er bij gegevens 'xlsx_auto_file' en onder Content type: "application/vnd.openxmlformats-officedocument.spreadsheetml.sheet"

Verder zie een folder die 'excel.sheet.12' heet.

Ik meen al eerder te hebben gelezen dat excel 12 verwijst naar 2007. Betekend dit dat hier ergens de fout zit? Ik durf zelf niet echt dingen te veranderen, omdat ik niet echt veel verstand van de registry heb.

Ik moet er trouwens ook nog bij vermelden dat ik excel niet bij het rijtje zie staan wanneer ik op bureablad: rechtermuisknop, nieuw. Terwijl ik word en powerpoint wel bij zie staan..

[ Voor 8% gewijzigd door deimos op 27-09-2011 16:38 ]

• ollie1965

ollie1965

Staat bij "Configuratiebeheer > Software" er nog iets van Office 2007?
Office 2007 is dus Office 12 wat je ziet in registry, en Office 2010 is Office14 (ze zijn een beetje bijgelovig aan de andere kant van de oceaan :) )

Er is dus duidelijk iets blijven hangen bij het de-installeren van Office 2007.

Controle of Excel 2010 (office 14) geïnstalleerd is kan door middel van het zoeken in "C:\Program Files\Microsoft Office\OFFICE14" en dan kijken of "excel.exe" erbij staat.
En controle of Excel 2007 er ook nog is door te kijken of in "C:\Program Files\Microsoft Office\OFFICE12" er nog een excel.exe is
Controle van de eigenschappen (rechtermuistoets > tabbblad Versie) en controleer beide "bestandsversies"

Hiermee weet je iedergeval wat er fout is/staat.

Oplossen met de registry geeft te veel werk en graven in de registry

Mijn snelle gedachte/oplossing (garantie tot na het lezen :) ):
- Zorg dat alle office toepassingen gesloten zijn (ook via Taakbeheer > processen controleren)
- de-installeer Office 2010 (en office 2007 als er nog iets staat bij configuratiebeheer)
- Verwijder eventuele mappen van Office12 in "C:\Program Files\Microsoft Office\"
- reboot
- haal er een programma zoals regcleaner overheen
- reboot
- installeer Office 2010
- reboot

Succes

Dit , hierom en hierom

• deimos
Hmmm geprobeerd wat je zei (de twee methode met uninstall/install), helaas geen effect.

En je eerste vraag: Ik heb zover ik heb gezocht niks met office 2007 meer kunnen vinden. Niet in mijn configuratiescherm en ook niet in mijn program files. Of bedoel je met configuratiebeheer iets anders dan configuratiescherm?

Alvast bedankt iig voor de moeite die je erin steekt.

Zou je anders een keer in mijn computer kunnen kijken (via remote oid)? Misschien dat jij het zo binnen een paar minuten kan vinden waar 't fout ligt.

• ollie1965

ollie1965

Ja, configuratiebeheer = configuratiescherm ik gooi nog wel eens talen, schermen en methodieken door elkaar als ik snel aan het typen ben en nu was het dus iets van ITIL.

uninstall/install mislukt.....

Dus in de registry zie je ook weer (of nog) een "excel.sheet.12" staan.

Toevallig een controle gedaan van de registry na uninstall en "regcleaner"?
En wat stond er.....
Was er nog een "excel.exe" aanwezig en wat was de versie?

Remote sessie ben ik niet voor (net zoals een beetje het beleid is binnen dit forum).

Systeemherstel anders?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deimos
Ja, excel.sheet.12 staat er nog steeds bij .xlsx. registry.

Excel.exe stond er niet na uninstall, maar excel.sheet.12 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Probeer anders eens start -> default programs -> set default program access and computer defaults -> zet deze op Microsoft Windows. Klik OK.

Verder zou ik zelf geen registry cleaners gebruiken, maar dat mag je zelf weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deimos
Geprobeerd, heeft helaas niet geholpen :(
Pagina: 1