Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53
Ik heb internet van KPN, en heb een tijd xs4all en ziggo gehad op een andere locatie, nu is mijn ping in de meest gunstige omstandigheden 19 a 20 naar sites als die van KPN zelf en die van google, opzich prima, maar iets sneller kan geen kwaad, want ik speel met enige regelmaat shooters online, en dan is een lage ping van belang, meestal heb ik daar een ping van 40 of hoger.
Ik heb een tijd geleden XS4all gehad, daarbij had ik een ping van tussen de 7 en de 20 in de zelfde spellen, ziggo iets hoger, tussen de 15 en de 25, maar zeker geen 40.
Nu zou je denken dat het met xs4all met de afstand tot de centrale te maken heeft, heeft het niet, want mijn vorrige locatie was 400m verder van de centrale dan nu met KPN (en het betreft hier exact de zelfde centrale)
Mijn download snelheid is wel vrij hoog, 19,18 Mbit van de beloofde 20, dat haalde ik met xs4all niet.
Het modem dat ik gebruik is de Thomson 789, helaas kan dat ook niet anders ivm tv.
Iemand een idee hoe ik die ping omlaag krijg?

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Grofweg bestaat de Internet aansluiting thuis uit drie delen.

De lokale aansluiting, de zogenaamde localtail. Hier speelt de gebruikte modulatie-techniek, welke Ethernet naar xDSL of DOCSIS omzetten. Grofweg de meeste tijd. Ook draadloze netwerken vergen relatief veel tijd. Dit is goed te zien middels een ping op de 'eerste' hops. Relatief hoog, vanaf 20ms is vrij gewoon.

In het aggregatie/backhaul netwerk (DSLAM, DOCSIS-centrale of gewoonweg de wijkcentrale naar de provider backbone) zal maximaal 5ms vergen.

Daarna de afstanden op Internet. Propagation delay ligt rond de 5-10us/km. Een natuurkundig verschijnsel, lichtsnelheid in vacuüm is 300.000km/s. Door glasvezel/koper zal dit niet met de zelfde snelheid gaan. Voor RTT van 1ms, afstand is ongeveer 50-100km.

Persoonlijk denk ik niet dat je er iets aan kan doen.

Wil je toch iets veranderen? Eigen glasvezelaansluiting rechtstreeks op de AMSIX maken. Dan zal je pas onder 10ms halen.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53
tsja ik heb een ping van 7 gehaald een jaar of 2 terug via xs4all, dus sub 10 ms is kennelijk ook mogelijk zonder glasvezel naar AMSIX, maar 20 is gewoon hoog naar mijn mening.
Maar als de meeste vertraging in het modem en de verbinding met de wijkcentrale zit, dan moet ik toch eens met KPN gaan praten over een nieuw modem, het apparaat heeft zowieso kuren de laatste tijd.

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-11 16:00
Heb bij KPN altijd >20ms ping gehad, via UPC is nu rond de 12ms, via glasvezel 7-8ms.

Verwijderd

Zat je bij Xs4all misschien op adsl2+ en bij KPN op VDSL? Ik heb begrepen dat VDSL vaak een hogere ping heeft. Dan is het ook logisch dat je nu een hogere snelheid haalt.