• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-01 01:10
Beste Tweakers,

Ik heb het idee om mijn laptopje, wat tot nu toe altijd goed heeft gedraaid van een upgrade te voorzien.
Waarom: de prestaties zitten meestal op 100%, het ligt niet aan de programma's, de hardware is niet meer toereikend voor de nieuwere browsers, antivirus en office 2010.

Met Speccy van piriform heb ik de huidige cpu en geheugen details achterhaald. Het blijkt dat de CPU een socket S1 heeft en het geheugen 2 slots heeft, nu 1 in gebruik met 1GB DDR2 +/-160Mhz kaartje (dus PC2-5300, bron).

In speccy geeft gedetaileerdere informatie over geheugen:
Number Of SPD Modules 1
Slot #1
Max Bandwidth PC2-5300 (333 MHz)
moederbord:
Manufacturer ASUSTeK Computer INC.
Model F3M
Version 1.0
Chipset Vendor NVIDIA
Chipset Model GeForce Go 6100
Chipset Revision A2
Southbridge Vendor NVIDIA
Southbridge Model nForce 410/430 MCP
Southbridge Revision A3
Idee:
CPU: sempron 3400+ S1 --> andere S1 cpu (Turion 64 X2 TL-66 2.3GHz, bron)
MEM: 2 chipjes van 2GB DDR PC

Vraag: kan ik dit zomaar kopen en verwisselen? Als het socket en DDR 2 klopt, kan ik dan zomaar wat kiezen? Waar moet ik rekening mee houden?Kan ik zomaar geheugen pakken? Want ik heb geen idee waar ik de informatie over de snelheid beperkingen kan vinden? Heb de northbridge al opgezocht, maar kan er niets over vinden...

Het liefst koop ik het cheap nieuw, maar het zal wel niet meer te krijgen zijn. Daarom zal ik naar 2e handse spullen moeten gaan kijken. Eerst moet ik weten of het kan en waar op te letten.

Bedankt!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-02 01:40
Gewoon die oude zooi wegdoen, geen geld meer aan uitgeven.

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:57

BrammT

The one and only!

Cyclonic schreef op zondag 25 september 2011 @ 19:54:
Gewoon die oude zooi wegdoen, geen geld meer aan uitgeven.
Het klinkt lullig, maar ben het wel met hem eens.. Het geld wat je hier aan uitgeeft kun je beter bijleggen voor een nieuwe. ;)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• Alfa
Normaal zou ik zeggen: klopt.

Maar ik vind het vooral leuk om te doen, beetje kloten met dit ding. Ik draai niet meer dan winxp, office 2010 en antivir + firewall. Dus als het kan is het nog niet perse een slechte investering. Oud spul, dus lijkt me goedkoop.

Ik ben verder aan het lezen en ik kom erachter dat BIOS een belangrijke variabele in dit proces is. Het gaat van een single core naar dual core en de BIOS moet dat kunnen accepteren. Echter zie ik op de asus website alleen een biosupdate staan die "Disable PCI Prefetch feature" [bron] - aangepast heeft. Het lijkt dat er geen biosupdate naar dual-core is. Kan er ook van andere BIOSmakers een biosupdate gebruikt worden? Ik heb hier totaal geen ervaring mee en kennis over.

• Alfa
Ik heb nog eens in mijn Bios gekeken, maar ik heb geen idee waar ik nu op moet letten. Anyone?

• Chiel340
  • Laatst online: 23-01 19:19
Wat je nog zou kunnen doen is op de Asus site kijken naar vergelijkbare modellen, als een daarvan wel uitgerust is met een Turion X2 processor zou het bij jou ook moeten werken.

Nieuwste bios kan zoiezo geen kwaad.

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Verwijderd

Alfa schreef op maandag 26 september 2011 @ 17:05:
Ik heb nog eens in mijn Bios gekeken, maar ik heb geen idee waar ik nu op moet letten. Anyone?
Dat je het niet moet doen.
Chipset Vendor NVIDIA
Chipset Model GeForce Go 6100
Chipset Revision A2
Southbridge Vendor NVIDIA
Southbridge Model nForce 410/430 MCP
Southbridge Revision A3
Je mag blij zijn dat die nog leeft, meeste laptops die zo'n chipset hebben leven al niet meer of zijn al één of meerdere keren in de oven geweest.

• Alfa
Chiel340 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:47:
Wat je nog zou kunnen doen is op de Asus site kijken naar vergelijkbare modellen, als een daarvan wel uitgerust is met een Turion X2 processor zou het bij jou ook moeten werken.
Ik heb gekeken naar modellen op topproduct [bron]. Daar staat er een met een Turion X2, maar die heeft een andere Intel chipset.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:34:
Je mag blij zijn dat die nog leeft, meeste laptops die zo'n chipset hebben leven al niet meer of zijn al één of meerdere keren in de oven geweest.
Ik ben ook nog heel blij dat deze nog leeft, mede daarom zou ik willen kijken of ik er nog meer uit kan halen.

Wat ik uit de reacties begrijp is dat het algemeen advies is: NIET DOEN.
Maar waar ik eigenlijk naar vraag is: is het mogelijk? en zo ja, waar moet ik op letten? De enige nuttige reactie die ik daarop krijg is van Chiel340. Ik heb naar vergelijkbare modellen gekeken, maar dat zijn er zoveel... >800 op topproduct [bron]. Daar kom ik niet goed wijs uit.

Dus de zoektocht naar goede antwoorden, juiste richtingen blijft nog even open. Natuurlijk, ik kan er met trial and error achterkomen wat wel en wat niet kan. Maar ik zou dat juist van tevoren uit willen zoeken. Als dat niet kan en alleen trial and error is mogelijk, dan hoor ik dat graag. Anyone?

Verwijderd

RAM kun je makkelijk vervangen, geen enkel probleem. Hou rekening mee dat socket S1 verschillende generaties heeft, dus G1, G2, G3 en G4. Volgens mij heeft die Sempron 3400+ de oudste S1 G1 socket versie.

Kijk anders nog even wat voor FSB ondersteunt je moederbord.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 00:15 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:24

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:34:
[...]

[...]

dat was pas vanaf de 7 serie en eigenlijk pas echt van sprake in de 8 serie. De 6 serie is redelijk probleemloos

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Klopt, de 8 serie was een ramp, met name de 8600M GT waar de chip door te hoge temperatuur loskwam van het moederbord.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Vaak is de limiterende factor op dit soort oude laptops eerder de snelheid van de HDD en het beperkte geheugen. Als je geen HD content af wil spelen dan lijkt me een upgrade van die onderdelen voldoende.

Neem een goedkope SSD zoals de OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB en 2GB geheugen. Waarschijnlijk zal het nu moeilijk zijn om precies de juiste voor het moederbord gecertificeerde geheugen te vinden. Ze zullen waarschijnlijkheid bijna allemaal wel werken. In de pricewatch staan nog genoeg PC2-5300 (DDR2-667) So DIMM's

[ Voor 11% gewijzigd door ELD op 28-09-2011 00:19 ]

Verwijderd

Touchdomex schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:14:
[...]

dat was pas vanaf de 7 serie en eigenlijk pas echt van sprake in de 8 serie. De 6 serie is redelijk probleemloos
Echt niet.
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:15:
Klopt, de 8 serie was een ramp, met name de 8600M GT waar de chip door te hoge temperatuur loskwam van het moederbord.
Ik heb anders nog nooit een losse GPU gevonden in een laptop en de meesten waren ook geen 8600M GT. En wat Darkstone zegt, als ze te warm werden ligt het niet aan de koeling maar aan de gare GPU, een GPU die normale temps niet aan kan heb je niks aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 00:25 ]

Verwijderd

ELD schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:17:
Neem een goedkope SSD zoals de OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB en 2GB geheugen.
HDD leessnelheid 125MB/s
HDD schrijfsnelheid 70MB/s
uhuu...

Ik zeg: koop een fatsoenlijke SSD en neem die mee naar je volgende systeem. Een m4 64GB bijvoorbeeld.
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:15:
De hele 8xxx serie heeft een productiefout waardoor het soldeer losraakt. Dat heeft niets met te hoge temperaturen te maken, maar met temperatuurschommelingen.

• ELD
  • Niet online

ELD

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:21:
[...]

[...]

uhuu...

Ik zeg: koop een fatsoenlijke SSD en neem die mee naar je volgende systeem. Een m4 64GB bijvoorbeeld.

[...]

De hele 8xxx serie heeft een productiefout waardoor het soldeer losraakt. Dat heeft niets met te hoge temperaturen te maken, maar met temperatuurschommelingen.
Het is een oude laptop dus een dure SSD kopen die meer waard is lijkt mij een slechte investering, daarnaast is het SATA 1.5Gbit.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:24

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Zou jij dan misschien een bron kunnen geven daarvan want voor zover ik weet is het alleen bij een aantal van de 7 serie en een zeer groot deel van de 8 serie.
Ik heb anders nog nooit een losse GPU gevonden in een laptop en de meesten waren ook geen 8600M GT.
Nee het was eigenlijk de 8xxx in het algemeen. Zowel desktop als laptop GPU's :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

In het wel bekende topic vind je ze wel.

Verwijderd

ELD schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:24:
Het is een oude laptop dus een dure SSD kopen die meer waard is lijkt mij een slechte investering, daarnaast is het SATA 1.5Gbit.
Een trage SSD van €52 met 32GB is niet duur, en een veel snellere (in random I/O) SSD van €90 voor 64GB is wel duur? Dat ben ik toch niet met je eens. Op het moment dat deze laptop met pensioen gaat kun je de onyx weggooien, de M4 kan je nog steeds meenemen naar een nieuwe laptop. Steker nog, er zitten hier zat tweakers die hem tegen 90% van de nieuwprijs van je overnemen.

• ELD
  • Niet online

ELD

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:34:
[...]

Een trage SSD van €52 met 32GB is niet duur, en een veel snellere (in random I/O) SSD van €90 voor 64GB is wel duur? Dat ben ik toch niet met je eens. Op het moment dat deze laptop met pensioen gaat kun je de onyx weggooien, de M4 kan je nog steeds meenemen naar een nieuwe laptop.
Tja het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt in ieder geval niet gebruik maken van de volle snelheid van de SSD, gezien de SATA 1.5Gbit beperking. Daarnaast is de SSD van €90 73% duurder ;)
Steker nog, er zitten hier zat tweakers die hem tegen 90% van de nieuwprijs van je overnemen.
Dan niet meer ;)

• Alfa
Wat dat SSD verhaal betreft, ik heb er al een in bestelling staan: Crucial M4 64GB. Dit zoals Darkstone al aangeeft: deze kan ik nog altijd meenemen naar een volgend systeem. En het zijn de kosten ook niet. Bedankt voor het meedenken.

Ik wil nu alleen nog de CPU en geheugen aanpassen.
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:12:RAM kun je makkelijk vervangen, geen enkel probleem. Hou rekening mee dat socket S1 verschillende generaties heeft, dus G1, G2, G3 en G4. Volgens mij heeft die Sempron 3400+ de oudste S1 G1 socket versie.
Bedankt voor de hulp. Ik weet niet welke Socket versie het is. Wellicht zie je het hier? LINK
Kijk anders nog even wat voor FSB ondersteunt je moederbord.
Dat heb ik al proberen op te zoeken, maar ik weet niet waar ik dat kan vinden...

Bedankt allemaal, ik kom stapje voor stapje dichterbij :)

• Alfa
Ik ben zelf nog eens de literatuur in gaan duiken en ik kom op het volgende:

Van onderstaande bron is mij duidelijk dat op S1 gewoon een Turion past met 638 pins. Verder zie ik geen beperkingen...
[bron]
Socket S1 CPUs can include support for dual-channel DDR2 SDRAM, dual-core mobile CPUs, and virtualization technology, and compete with the mobile Intel Core 2 processor series.
Dit komt van wikipedia [bron][link2]
Ik heb op de bron door willen zoeken, maar de AMD site kent deze niet. Enkel andere websites geven dezelfde informatie, ik neem aan dat ze dit van wiki kopiëren. Google vind daar ook niets over. Dus ik moet ervan uitgaan dat de info op wiki klopt.

Er zijn natuurlijk een aantal generaties S1 sockets, ik denk dat ik de eerste heb, maar hoe kan ik dit zeker weten? Hoe weet ik welke generatie S1 sockets, welke CPU's en geheugen ondersteunen? externe bronnen: link

Ik denk dat ik het gevonden heb: [bron] - afhankelijk van de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van de informatie.
Lancaster (90 nm SOI)- Socket 754 = oude mobile socket AMD

Richmond (90 nm SOI) - Socket S1 (generatie 1)
Taylor & Trinidad (90 nm SOI) - Socket S1 (generatie 1)
Tyler (65 nm SOI) - Socket S1 (generatie 1)

Lion (65 nm SOI) - Socket S1 (S1G2) = nieuwe mobile socket AMD
Caspian (45 nm SOI) - Socket S1 (S1G3) = nieuwe mobile socket AMD
Dus ik denk dat de Richmond, Taylor&Trinidad en Tyler op mijn Socket passen. Afhankelijk van de TDP wat mijn voeding/mobo trekt. Am I right?
Pagina: 1