Je kunt inderdaad het beste een kleur kiezen met CMYK percentages, dan weet je zeker dat het binnen het kleurbereik van drukwerk past.
Maar in Indesign plaats ik een pdf bestand. Dat pdf bestand is geexporteerd uit illustrator. Dus in indesign kan ik niets meer in RGB of CYMK veranderen?
Als je de instellingen voor het exporteren van een PDF eenmaal goed hebt staan, wordt alles omgezet naar CMYK. Alles naar RGB kan ook als je bijvoorbeeld voor internet exporteert, maar dat laat ik nu even terzijde.
Net heb ik met m'n vriendin zitten overleggen waar het kleurverschil vandaan zou kunnen komen (zij doet meer met drukwerk dan ik). Ik verwacht dat webserver van de printservice in de voorvertoning van je order een felblauwe kleur tevoorschijn tovert omdat deze met eenvoudige PDF-rendersoftware werkt die niet met kleurprofielen werkt, en daarbij uit het Illustrator plaatje het RGB recept heeft gebruikt in plaats van een CMYK kleur zoals het tekstkader heeft meegekregen (inmiddels uit Zeebonk hetzelfde vermoeden zie ik). Op zich, als het een serieus grafisch bedrijf is waar je het laat printen, dan zullen ze in hun grafische workflow wel met kleurprofielen werken. Dus zolang er een profiel in je document zit, zal hoogstwaarschijnlijk de juiste kleur blauw voor je geprint worden, niet het kleurtje wat door de webserver werd voorvertoond.
Mijn vriendin vroeg zich alleen af hoe toch die RGB kleur in de PDF verzeild heeft kunnen raken. Normaal gebruiken we export-instellingen voor drukwerk waarmee kleuren uit Illustrator altijd worden omgezet naar CMYK. Blijkbaar heb je in Illustrator een spotkleur gebruikt, stond daarbij het Illustrator document in RGB modus, is daardoor bij het plaatsen in InDesign die RGB waarde overgenomen, en stond bij de opties voor het exporteren van PDF's 'All Spots to Process' niet aangevinkt. Althans, zo kon mijn vriendin het probleem reproduceren.
Dus kijk allereerst even of je Illustrator document in CMYK modus staat (File -> Document Color Mode).
Je kunt ook al bij het plaatsen of inplakken van een Illustrator plaatje bepalen of de kleur wordt omgerekend naar het profiel dat in het InDesign document is gebruikt. Stel dat je Illustrator document een 'fout' profiel heeft (Web Coated bijvoorbeeld, als je dat van een Europees bedrijf krijgt aangeleverd dan kun je er donder op zeggen dat ze per ongeluk de Amerikaanse instellingen hebben laten staan) dan is het veiliger om de kleur om te laten rekenen (althans, als je 't van iemand hebt gekregen die kleuren op het scherm heeft zitten beoordelen en niet het CMYK recept op een gedrukte kleurenwaaier heeft teruggezocht). Maar het allerbeste is om in alle programma's dezelfde instellingen te gebruiken.
Voor de zekerheid hebben wij 'Ask when opening' aangevinkt staan, zodat je bij het importeren van een afbeelding een keuzevraag krijgt als het kleurprofiel niet matcht met het InDesign document.
FOGRA39 is op zich een geschikte keuze voor gemiddeld offsetdrukwerk op coated papier. Volgens de
ECI wordt 'ISO Coated v2' de nieuwe standaard. Maar in principe moet dat niet uitmaken, als je drukwerkvoorbereider het kleurbeheer op orde heeft worden die verschillen automatisch door de software weggewerkt. Voorwaarde is dat er een kleurprofiel aan het document hangt. Het hoeft niet precies overeen te komen met de toepassing, maal het heeft wel z'n voordelen als je een profiel gebruikt dat grotendeels in de richting zit van de toepassing (vandaar dat er verschillende standaardprofielen zijn voor coated, uncoated, krantenpapier). Zo kun je in Illustrator en Indesign een redelijk kleurechte softproof bekijken (View -> Proof Setup -> <profiel>, View -> Proof Colors). Voor printers en digitale drukpersen kun je dezelfde standaardprofielen gebruiken als voor vellenoffset (tenzij je er juist kleuren uit wilt krijgen die in offset niet haalbaar zijn).
Voor het exporteren van een PDF vanuit InDesign heb je een hele rits eigenschappen in te stellen, en daarmee een hele rits mogelijkheden om het fout te laten gaan. Het makkelijkst kun je uitgaan van een PDF Preset, zodat je met één keuze alle basisinstellingen goed hebt staan. In het bijgaande plaatje zie je de job option voor Europese vellenoffset (InDesign_CS2-CS4_SheetCmyk_1v4). Als je deze niet in je menu hebt staan (File -> Adobe PDF Presets) kun je 'm downloaden bij
printarena.nl. Als het goed is kun je dat openen in InDesign (File -> Adobe PDF Presets -> Define). Daarna is de preset beschikbaar voor het exporteren van PDF's (File -> Export).
Klik ook even 'Ink Manager' open bij Output:
'All Spots to Process' moet aangevinkt. Dan zorgt de exportmodule er voor dat RGB spotkleuren worden omgezet naar CMYK.