Amd pc, start niet op na toevoegen extra geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Na wat googlen op de foutmeldingen e.d. kom ik er niet helemaal uit.

Ik heb gisteren 4 gb ddr2 geheugen erbij gekocht van kingston (type: 4GB PC2-6400 CL5 240 pins DIMM kit (2pieces).

De pc waar het in zit/zat/zou moeten gaan zitten is de volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Adata +Series 4 GB DDR2 800 Dual Channel Kit (2x2GB)€ 44,90€ 44,90
1AMD Phenom II X4 940 Black Edition€ 163,65€ 163,65
1Cooler Master Silent Pro M600€ 82,83€ 82,83
1MSI K9A2 CF-F€ 65,97€ 65,97
2XFX Radeon HD 4870 512MB DDR5 Standard€ 109,05€ 218,10
ImporterenTotaal€ 575,45

Het geheugen wat er al in zat zit in bankje 1 en 3 en het nieuwe geheugen heb ik zodoende in 2 en 4 gestopt.
Als goed is draaide het oude geheugen op 800mhz en kan de nieuwe op 1333 draaien, maar wordt de nieuwe automatisch geklokt naar 800. In de bios tijdens opstarten werd ook aangegeven, geheugen draait op 800mhz. nieuwe geheugen draait natuurlijk ook gewoon 800. Dom van mij. Daar ligt het dus sowieso niet aan.

- De pc startte met het geheugen gisteren prima op en windows zag ook 8gb geheugen.
- Vandaag speel ik een spelletje en knalt de pc ineens in een reboot. Tijdens opstarten bleef die meteen al hangen en ik heb de pc toen uit gedaan.
- Na 5 minuten pc aangedaan en krijg de volgende melding: Overclocking failed (maar dat is na googlen een melding die bijna default is en niets hoeft te zeggen geloof ik). En ik krijg de melding:
"DQS training failed on previous boot, reverted to slower dram speed".

In de bios kan ik uiteindelijk komen en daar staat running speed 800mhz (na reverted to slower speed?). Hij draaide ook al op 800.

Nieuwe geheugen eruit en pc start weer. PC weer uit en nieuwe geheugen er weer in en ik wil in de bios fixed zetten dat het op 800mhz moet draaien (wat het aanvankelijk deed de eerste keer en toch crashte die). Maar met het geheugen erin kom ik nu al niet meer in de bios.

Goed, lang verhaal,maar ik zie niet waar het mis gaat. Het gekochte geheugen kan volgens mij gewoon in de pc. De snelheid waarop die liep leek ook goed. De pc heeft het ook een dag gedaan, maar crasht nu geheel met het geheugen.

Is het logisch om te denken dat het geheugen stuk zou kunnen zijn, of zie ik iets obvious over het hoofd waarom het niet goed gaat?

(dank je wel en als je info mist, schroom niet te vragen!)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-02 13:01
Klinkt alsof er ergens in je nieuwe geheugen een foutje zit. Heb je memtest al een nachtje laten draaien?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Probeer de modules eens één voor één, werkt het dus als je je oude, werkende modules eruit haalt en alleen één nieuwe erin zet? En probeer ze dan bij voorkeur in hetzelfde slot, zodat je die factor ook uitsluit.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• youfreaker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-08-2025
Probeer te booten met alleen het nieuwe geheugen erin. Doet ie het nog niet, is je ram kapot zoals adyta al zei.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
*probeer ik nu, zal alle mutaties proberen

edit:
Pc start op met het nieuwe geheugen in de bankjes van het originele geheugen.
Er draait nu een memtest (eerste de beste die ik kon vinden).

*keep you posted

[ Voor 67% gewijzigd door Nomad op 25-09-2011 13:47 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 16:40

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

''Als goed is draaide het oude geheugen op 800mhz en kan de nieuwe op 1333 draaien''

Waarom zou pc2 6400 op 1333 draaien ?

Of je maakt daar een foutje, of je hebt geheugen wat dus niet door je moederbord word ondersteunt.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Hippocampus schreef op zondag 25 september 2011 @ 16:27:
''Als goed is draaide het oude geheugen op 800mhz en kan de nieuwe op 1333 draaien''

Waarom zou pc2 6400 op 1333 draaien ?

Of je maakt daar een foutje, of je hebt geheugen wat dus niet door je moederbord word ondersteunt.
foutje inderdaad. 6400 is gewoon 800mhz, dus daar mag het niet aan liggen.

memtest is nu op 85% en geen fouten gevonden. Het nieuwe geheugen lijkt gewoon goed dus.
Ik ga straks het oude geheugen nog eens erbij proberen (nu dus met omgekeerde bankjes) en kijken hoe dat gaat.
En de andere bankjes even testen, kijken of niet toevallig het moederbord stuk is.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:42
Soms wil het helpen bij volle geheugenbanken om de spanning voor het geheugen iets op te schroeven

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
De 4gb die ik nieuw gekocht heb, zat in de PC tijdens een memtest. Geen fouten gevonden.
Nu eerst een oud 2gb reepje erbij gedaan en geen probleem. Nu andere reepje er ook bij, weer geen probleem.
Maar heb gisteren aanvankelijk ook even op 8gb gedraaid, voordat hij alsnog begon te crashen.

Nu noemt Tens dat mijn geheugen ietsje meer stroom mag hebben, maar ik kan daar geen optie voor vinden in de bios. Misschien dat ik die optie erbij krijg als ik de timings op manual zet, maar dan moet ik wel weten wat de instellingen moeten zijn :P.

Nu op zoek naar een 64bit memtest programma, omdat degene die ik had 32bit is en dus niet meer dan 4gb kan testen. Maar ik verwacht dus eigenlijk dat er niets mis is met het geheugen, maar dat inderdaad ergens met het moederbord iets aangepast moet worden (ofwel stroom toevoer naar het geheugen, ofwel een andere instelling in de bios).

Iemand die me op dat vlak iets verder kan helpen?

• Smuuk
  • Laatst online: 22-11-2023
Mogelijks zijn de latency's iets anders waardoor je ze niet samen kan gebruiken (oude en nieuwe kit)
Zelfde merk geheugen + Latency's gebruiken zou dit probleem oplossen.
Ik zou het gewoon bij 4gb houden, 8gb is in de meestal gevallen nog een beetje overkill (afhankelijk van de software die je gebruikt)

Een bios update kan je nog proberen....

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Smuuk schreef op zondag 25 september 2011 @ 21:02:
Mogelijks zijn de latency's iets anders waardoor je ze niet samen kan gebruiken (oude en nieuwe kit)
Zelfde merk geheugen + Latency's gebruiken zou dit probleem oplossen.
Ik zou het gewoon bij 4gb houden, 8gb is in de meestal gevallen nog een beetje overkill (afhankelijk van de software die je gebruikt)

Een bios update kan je nog proberen....
Ik ben fulltime fotograaf, het geheugen kan mijn pc goed gebruiken. Latency's iets anders...ik kan nog 4gb erbij kopen waar ik al nieuwe van gekocht heb, maar beetje zonde van het geld is het wel, als ik hier al 4gb heb liggen dan. Maar als dat waarschijnlijk een oplossing kan zijn, vind ik dat natuurlijk een goed besteedde 43 euro.
Nog meer zonde als dat het probleem niet oplost natuurlijk :P.

Is er een manier om latency's op te zoeken op je pc of is dat fixed per geheugen of? Is er een manier om erachter te komen of dat mijn probleem is?

• Smuuk
  • Laatst online: 22-11-2023
Je kan CPU-Z gebruiken om eens te kijken
Onder het tabblad memory en SPD vindt je meer info over je ram.
Je kan Kit 1 vergelijken met Kit 2 bv.

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Uit de product specificaties:
Jouw A-data ram: CL4
Jouw Kingston ram: CL5

[ Voor 17% gewijzigd door Smuuk op 25-09-2011 21:38 ]

• Hippocampus
  • Laatst online: 15-02 16:40

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Op pagina 20 van je manual staat:
Due to the chipset resource deployment, the system density will only be
detected up to 7+GB (not full 8GB) when each DIMM is installed with a 2GB
memory module.
Dus eigenlijk zou je al geen 8gb moeten zien. (vreemd)

Je ram timings kan je aanpassen in het cell menu, zie ook pagina 54 en verder.

Overigens zijn er nogal wat bios updates uitgekomen in die paar jaar, dus wat smuuk zei: bios updaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Hippocampus op 25-09-2011 21:42 ]

• Vigilans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-06-2025
Probeer eens "Ganged" in je Bios. Twee soorten geheugen...

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Hippocampus schreef op zondag 25 september 2011 @ 21:38:
Op pagina 20 van je manual staat:
Due to the chipset resource deployment, the system density will only be
detected up to 7+GB (not full 8GB) when each DIMM is installed with a 2GB
memory module.
Dus eigenlijk zou je al geen 8gb moeten zien. (vreemd)

Je ram timings kan je aanpassen in het cell menu, zie ook pagina 54 en verder.

Overigens zijn er nogal wat bios updates uitgekomen in die paar jaar, dus wat smuuk zei: bios updaten.
Die 7+GB vs 8GB kan ik ook niet verklaren inderdaad.
Mijn bios is niet heel oud, maar ik zal eens kijken of er ondertussen een nieuwere is.
heb de nieuwste bios al volgens msi Live update software van MSI was fout, had niet de nieuwste. Nu wel.

Ram timings kan ik momenteel niet aanpassen, omdat veel grijs (niet veranderbaar) is in de bios in het cell menu. Ik moet even kijken welke setting daarvoor verantwoordelijk is. Is permanent grijs, dit moederbord laat je dat niet aanpassen, moet automatisch
Vigilans schreef op zondag 25 september 2011 @ 21:38:
Probeer eens "Ganged" in je Bios. Twee soorten geheugen...
Staat nu op unganged inderdaad. Ik wist niet waar dat voor stond en zal me daarin inlezen en als het nodig blijkt, aanpassen.
Smuuk schreef op zondag 25 september 2011 @ 21:35:
Je kan CPU-Z gebruiken om eens te kijken
Onder het tabblad memory en SPD vindt je meer info over je ram.
Je kan Kit 1 vergelijken met Kit 2 bv.

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Uit de product specificaties:
Jouw A-data ram: CL4
Jouw Kingston ram: CL5
ga ik nu installeren en zal de specs bestuderen.

*thanks voor deze antwoorden, ik heb weer wat materiaal om te proberen en te testen en wat leads om te lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 26-09-2011 11:14 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Bios is geupdate. Geheugen oud en nieuw zitten er beiden in (maar omgewisseld qua plek).

Hij draait momenteel wel, maar of het probleem opgelost is zal de tijd moeten leren. Eergisteren draaide de pc ook, totdat hij gisteren crashte.

* memtest geeft geen fouten.

ik ga nu verder met mijn normale werkzaamheden in lightroom en photoshop, dus ik zal het zo wel merken of de pc echt stabiel is.

Pagina: 1