[Excel] Tekst tonen aan de hand van datum

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euc-
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-03-2013
Ik probeer iets te bereiken maar het wil me maar niet lukken, een korte uitleg van wat ik wil:

Ik heb 2 sheets, in sheet1 heb ik in de cellen A1 tot A31 een bepaalde text staan, de cellen staan voor de data in een maand, dus de tekst in A1 is voor de 1e van de maand, A2 voor de 2e enz.
In sheet2, cel A1 heb ik de datum van vandaag, in cel A2 de datum van morgen, cel A3 de datum van overmorgen en cel A4 de dag erna; alle data veranderen automatisch zodra ik de datum van vandaag heb aangepast.

Nu probeer ik het zo te krijgen dat als ik de datum van sheet2 A1 op vandaag de 25e zet, hij de tekst van sheet1 A25 automatisch in sheet2 B1 weergeeft, is dit mogelijk?

Daarnaast wil ik een tweede ding; Ik wil sheet2 cel C1 laten uitvinden wat voor dag de datum die ik in sheet2 A1 heb gezet is, en dan aan de hand van de datum correcte tekst uit sheet1 laten weergeven. Dus als de datum in sheet2 A1 een vrijdag is wil ik dat hij automatisch de tekst die ik in een bepaalde cel in sheet1 heb ingesteld en moet worden weergegeven op vrijdag in sheet2 C1 weergeeft. (Dus als sheet2 A1 een vrijdag is wil ik dat excel in sheet1 kijkt welke tekst hij moet weergeven op vrijdag, en dus anders is dan zaterdag) (Voor de duidelijkheid, dit gaat om een andere tekst dan in de eerste vraag, maar zou in hetzelfde document moeten)

Heuj!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hiervoor kun je de functie INDIRECT gebruiken. Voor dag van de maand:
=INDIRECT("'[fileName.xlsx]Sheet1'!$kolom$" & DAG(cel met de datum als rijnummer))
Wel even opletten met alle quotejes en de files moeten volgens mij ook in dezelfde map staan. Voor dag van de weg gebruik de functie weekdag ipv dag waarbij de zondag = 1 en de zaterdag = 7. In het Engels zijn dit day en weekday.

Als het niet twee verschillende bestanden zijn maar gewoon twee sheet voldoet:
=INDIRECT("Sheet1!A" & WEEKDAG(cel met de datum als rijnummer bv A1))

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 25-09-2011 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32

Reptile209

- gers -

Volgens mij komt je vraag er (in twee smaken) op neer dat je een look-up table hebt met waarden (datums) en teksten, en dat je bij een gegeven datum de juiste tekst wilt weergeven. Dan is VERT.ZOEKEN() of VLOOKUP() je beste vriend. Maak op je eerste sheet een tabelletje a-la:
     A        |  B
1  01-09-2011 | Klaas
2  02-09-2011 | Piet
3  03-09-2011 | Sjaak

Dan kan je met
Vert.Zoeken("02-09-2011";A1:B3;2;ONWAAR) 

als resultaat "Piet" krijgen.

Septillion: volgens mij maak je het een stuk moeilijker dan de vraag is; TS heeft het over verschillende sheets binnen één bestand, niet x-refs naar verschillende files.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
met vlookup moet je volgens mij een heel eind komen. Ik zie niet in je verhaal terug of je die al gebruikt/geprobeerd had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euc-
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-03-2013
Het is opgelost met "vlookup"

Moet eerlijk bekennen dat ik daar nog nooit van gehoord had.. :o

Hardstikke bedankt iig!

Heuj!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zag later inderdaad dat het om sheets in een bestand ging. Maakt verder niet zo uit. Nu lijkt me de optie met vlookup overigens een stuk omslachtiger, er zijn immers hulpvelden nodig om het juiste te vinden.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32

Reptile209

- gers -

Het voordeel is wel dat het veel makkelijker schaalbaar is dan verschillende bestanden. Als dat er te veel worden, duurt het updaten een eeuwigheid. Bovendien kan je het bestand niet zomaar meer verplaatsen. Alles in één sheet (meerdere tabs) heeft dus zeker voordelen. En één tabje extra met wat hulptabelletjes maakt dan ook niet meer uit.

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1