The New Facebook & internetmarketing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 18:08

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Topicstarter
Inmiddels wordt er druk over geblogd, want het is nu te zien in een dev preview: vanaf 1 oktober wordt Facebook compleet anders. (Reviews zijn er op o.a. Gizmodo, die weer lekker overenthousiast zijn; Mashable legt uit hoe je nu alvast de nieuwe versie aan kunt zetten. Ik zou er naar linken, maar zit nu op de iPad en dan ben ik een uur bezig :$)

Met name de nieuwe profielpagina en timeline gaan de boel nogal op hun kop zetten. Waar Google+ toch best wel een "net iets anders dan Facebook" is, wordt het nu in één klap "oja, zo was FB vroeger!" :X (Vooral aangezien FB de afgelopen maanden al vrolijk wat van de USPs van G+ overgenomen heeft...)

Wat me interesseert zijn twee dingen:

• Ten eerste het zeer directe gevolg: mogen we nu enigszins veronderstellen dat bekend is hoe je marketing via FB doet... Dat wordt volledig anders. Maar hoe? Ik hoor daar graag jullie ideeen over.

• Ten tweede een algemener, maar veel verder strekkend punt... Het is duidelijk dat Facebook niet onderdeel wil zijn van het web. Facebook wil het volledige web worden! Waar "de man in de straat" op dit moment het verschil niet weet tussen een browser en Google (recentelijk zelfs een fout die de Europese Commissie maakte...), en we allemaal het belang kennen van SEO en SERPs... Als dit zo doorgaat, opent iedereen in de toekomst niet een website, of z'n email, of een zoekmachine... Nee, internetten wordt dan Facebooken. En surfen op de "ouderwetse" manier is iets voor de geeks op Tweakers. (Nieuwe FB doet ook niet eens de moeite meer een "gewone" site te zijn: bookmarken kun je bijv. wel vergeten.) Op 1 oktober krijgen 750 miljoen internetgebruikers "the New Facebook" en dat kan in de komende twee jaar wel eens een boel veranderen.

Of gaat het allemaal zo'n vaart niet lopen? Input en meningen zijn meer dan welkom :) Zelf zat ik me de afgelopen dagen in ieder geval zwaar af te vragen of we het de komende jaren nog wel zo veel over websites gaan hebben... Het zou wel eens een flinke nadruk kunnen krijgen op webservices (je levert content aan FB, ipv zelf nog te publiceren op een website -- of alleen nog als secundair kanaal), en Facebook apps (ipv je eigen site).

[ Voor 8% gewijzigd door PowerFlower op 24-09-2011 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Zo, ik heb hier echt veel te lang over nagedacht om uiteindelijk nog niets getypt te hebben, haha. Ik vind het een moeilijke vraag en helaas kan ik nog steeds niet in de toekomst kijken, maar om eens een poging te wagen: ook al is de situatie van facebook uniek, denk ik toch dat ook Facebook onderhevig is aan de hype cycle.

Wanneer Facebook over z'n piek heen is weet ik nog niet, het kan zijn dat de introductie van het nieuwe facebook compleet verkeerd valt, het kan zijn dat het de stijgende lijn nog wel even voorzet. Maar vroeg of laat zal het weer dalen, een dal kennen en vervolgens stabiliseren. De essentie in de vraag is op deze manier: Hoe zal Facebook stabiliseren?

Facebook heeft een constante balans te behouden tussen het bieden van een aantrekkelijke, gratis dienst en zoveel mogelijk gegevens daaruit halen om winst mee te maken. Facebook speelt hiermee een gevaarlijk spelletje omdat het constant op het randje zit van wat mensen als privacyschending zou kunnen zien. Aan de andere kant blijkt voor veel mensen Facebook zo een groot deel van het dagelijks leven te zijn dat ze niet zomaar hun account opgeven (als ze er sowieso al erg in hebben). Zo heb ik mensen op m'n facebook pagina die naast hun halve leven ook dagelijks delen hoe slecht het wel niet gesteld is met de facebook privacy policies. Hoe ironisch.. |:( . Maar dit is wel tekenend voor hoeveel Facebook kan maken zonder dat de gebruikers massaal weglopen.

Uiteindelijk zal dit best schadelijk kunnen zijn voor Facebook. Het merendeel van de gebruikers heeft de illusie dat ze zelf kiezen wat ze met vrienden of met vreemden delen. Natuurlijk weten wij tweakers dat alles wat je op facebook deelt, gedeeld wordt met vreemden. Uiteraard zijn er de adverteerders, maar we hebben geen idee wie er nog meer allemaal z'n analyses over de gegevens van Facebook mag uitvoeren. En anders is er altijd nog de Patriot Act die verzekerd dat je gegevens nooit veilig zijn bij een Amerikaans bedrijf. Natuurlijk is het je eigen keuze om dingen te delen op internet of niet. Maar waar ik op doel is dat als die illusie die het gros van de gebruikers heeft wordt verbroken door een of ander schandaal(wat vroeg of laat staat te gebeuren) dit wel kan zorgen dat men er anders tegen aan gaat kijken. Als men als gevolg hiervan minder gegevens deelt heeft dit direct effect op de waarde van Facebook.

Een ander, en misschien nog groter gevaar voor Facebook is dat het te algemeen wordt. Van wat ik begrepen heb zal na de 'big change' het mogelijk zijn (zal wel weer opt-out ipv opt-in zijn) om alles automagisch te delen. Dit betekend dat je een constante stroom van informatie naar Facebook stuurt wat natuurlijk de natte droom van elke marketingman of vrouw is. Alleen niet alles is het waard om te delen. Ik denk dat voor de gebruiker het zwaarder weegt om zelf specifieke dingen te kunnen delen en daar direct feedback op te krijgen van bepaalde mensen, zwaarder weegt dan het zien waar iedereen mee bezig is. Als die specifieke dingen waarop de gebruiker feedback wilt worden ondergesneeuwd door algemeenheden kan het zijn dat het gebruik van Facebook veranderd van een sociaal netwerk in een openbare ruimte.
Hetzelfde geld voor de hoeveelheid gebruikers. Als iedereen een facebook pagina heeft; pa, ma, je pasgeboren zusje, je vrienden, etc, hoe interessant is het dan nog om de meest spannende dingen te delen via Facebook? Op sommige dingen wil je specifieke feedback hebben, of met specifieke mensen over communiceren. Daarom acht ik de kans groot dat gebruikers (misschien wel naast facebook) weer segmenteren in verschillende groepen op andere sociale netwerken specifieker gericht op behoeftes en interesses. Dit zou er ook voor zorgen dat er een hoop belangrijke gegevens van Facebook verdwijnen.

Je merkt nu al dat Facebook dit probeert te voorkomen door het groeperen en indelen van mensen hun leven op basis van ingevulde gegevens, gedeelde berichten, activiteiten en vrienden. Het valt nog maar te zien hoeveel behoefte men daar aan heeft. Een andere manier om dit te voorkomen is dat alles inderdaad automatisch op Facebook gedeeld wordt, incluus je activiteiten op andere sociale netwerken, etc. De kans is dan natuurlijk weer dat facebook z'n nut verliest voor de gebruiker.

Al met al ben ik erg benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Facebook staat voor 'unieke' uitdagingen en brengt unieke mogelijkheden met zich mee, maar wat omhoog gaat, moet ook weer naar beneden komen ;)

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik denk vooral dat de hele buzz om Facebook een hype is. Dat Facebook groot is, staat vast. En daarom wordt er ook zoveel over gezegd en geschreven. Maar zo'n verandering van de layout, daar hoor je nu even veel mensen over. Nog voor kerst is iedereen allang weer gewend geraakt. Overigens is het niet 'The New Facebook' waar we over moeten spreken, maar 'The New Timeline'. Dat is het enige dat drastisch gaat veranderen vanaf morgen.

Op de langere termijn zou ik het niet weten. Misschien is iedereen dan allang overgestapt op Google + of heeft MySpace een revival gehad. Internet is gewoon onderhevig aan veranderingen, hypes, trends, economie en weet ik het allemaal.

De marketingopties zijn trouwens wel heel gaaf geworden. Ik heb een leuk budget dat ik maandelijks in Facebook mag stoppen en ik haal er ook veel uit. Met name de brede interesses (nieuwe optie sinds een week) is een interessante feature.

We zien het allemaal wel. Dat is wat ik er over te zeggen heb ;)

If it aint fixed, it's broken.

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
lol, zo kun je 't Romeinse rijk ook een hype noemen, beetje een dooddoener, haha :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Nouja, iedereen heeft nu wel een menig over Facebook omdat er zoveel om te doen is. Maar Facebook lijkt zich er weinig van aan te trekken.

Overigens zit ik met een 'probleem'. Op een van onze pagina's zijn we met een prijsactie bezig. Nu nog op basis van likes (gaan we ivm Facebook policy binnenkort helemaal anders doen). Nu dachten we bij 1 prijs om het íets anders te doen en dat leverde vanuit 1 fan kritiek op. Het was allemaal niet eerlijk, vond hij. Oke, dat kan, gewoon antwoord op gegeven.

Ik ben echter zijn account gaan bekijken en erachter gekomen dat het account bevriend is met 3 andere accounts die precies hetzelfde zijn afgezien van de naam en profielfoto (doet dus met 4 accounts mee aan dezelfde facebookacties). Het is overduidelijk dat het account nep is. Al helemaal omdat ik vanochtend zag dat z'n hele naam is veranderd. Heb de accounts al gerapporteerd bij Facebook, maar zit te twijfelen of ik ze moet blokkeren of niet. De kans bestaat natuurlijk dat de gebruiker via een andere account ons weer zwart gaat maken. Uitsluiten van de actie is natuurlijk al gebeurd, maar dat weet de persoon in kwestie niet. Wat zouden jullie doen?

Overigens duurt het best lang voordat Facebook actie onderneemt op nep-accounts. Begin vorige week al melding van gedaan en nog niets van gehoord.

Edit: Ok. Nu heeft hij/zij weer de naam van 1 van de 4 accounts veranderd. Was het vorige week nog Mike Mitchel, gister was het Dick van Dijk en nu is het Bo Nomo 8)7

Het is mij wel duidelijk in ieder geval. Report + block.

[ Voor 8% gewijzigd door Tjebakka op 04-10-2011 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Even een kick: de pagina's zijn alle vier offline gehaald voor Facebook :). Toch wel fijn, zo'n bevestiging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Bakkert schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:45:
Even een kick: de pagina's zijn alle vier offline gehaald voor Facebook :). Toch wel fijn, zo'n bevestiging!
Doel je nu op een profiel pagina/account/user of een bedrijven pagina/fan page? Met zo veel opties en gebruikte namen worden er al snel fouten gemaakt ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Pagina: 1