[SIDN] Verhuizen domeinnaamhouder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:26
Geachte medeTweakers,

Op dit moment ben ik in twijfel, door mijn hoster, geraakt voor het veranderen van de houder van een domeinnaam. Het geval is, is dat mijn hoster en SIDN.nl nogal tegenstrijdige dingen zeggen.

Het huidige probleem is dat, bij mijn weten, SIDN gelukkig is afgestapt van al die takkeformuliertjes e.d. en je nu vanalles via de zogeheten tokens kan doen. Nou wil het punt dat ik de houder van het domeinnaam wil wijzigen. SIDN zegt dat ik een token nodig heb van de hoster/registrar zodat de procedure in gang moet worden gezet. Nu komt dan ook mijn vraag:
Hoe weten SIDN & mijn hoster/registrar of het nou echt is dat het gewijzigd moet worden?
Handtekening/Formulieren (had SIDN toch niet meer) of hoe kan ik dat aan de hoster laten weten. Bij SIDN zelf kan ik geen formulieren vinden, noch kan ik ze nog bereiken. Mijn hoster heeft ook geen formulieren (maargoed, is dat dus nog nodig is dan ook mijn vraag).

[ Voor 5% gewijzigd door Xanland op 24-09-2011 17:38 ]

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Als je domein 'foobar.nl' overzet van persoon A naar persoon B wordt dat gedaan via een token. Persoon A krijgt dan een notificatie (e-mail) met betrekking tot de overzetting. Als daar binnen vijf (werk)dagen niet op gereageerd wordt, wordt de domeinnaam overgedragen naar persoon B en wordt de verhuizing dus pas in stand gezet.

Zo heeft de eigenaar van een domein toch de mogelijkheid om te reageren zonder allemaal formulieren en moeilijke procedures. En voorkom je dus 'hostile takeovers'.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:03
Een Token (of "authCode" zoals het sinds kort heet), is *NIET* te gebruiken voor een houderwijziging!

Alleen een verhuizing, dat wil zeggen dat je de je domeinnaam bij een andere provider wilt laten registreren, gaat met een token. Je kunt overigens bij een verhuizing via de nieuwe registrar (provider) wel andere houdergegevns laten vastleggen, maar dat is hier niet relevant.

Als je alleen de houder-gegevens wilt wijzigen, kun je dat simpelweg via je huidige registrar aangeven. Het kan zijn dat die iets van administratiekosten rekent, maar de SIDN heeft geen controle over deze houdergegevens.

Neem dus contact op met je provider, de SIDN staat buiten houderwijzigingen...

@alex3305:

Een verhuizing met een token is sinds deze zomer instant, dus als het token correct is, zal een verhuizing naar een andere provider a la minute worden uitgevoerd, geen 5 dagen tijd meer.

Bovendien was het daarvoor ook zonder e-mail wisseling, dat geldt voor andere TLD's dan .nl...

[ Voor 18% gewijzigd door Gameboy op 24-09-2011 17:51 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Xanland
@alex3305:
Huh, stug systeem.

Dus als iemand google.nl aanvraagt en google dus binnen 5 dagen niet reageert, dan is het domein van die ander. Is het toevallig niet andersom ? :+

Maar wat moet ik dus aan mijn hoster vragen? Iets in de richting van dat hij bij zijn registrar moet regelen dat hij een "houderswijziging" van ons domein piet.nl (VOORBEELD) aanvraagt...?

Edit: Na iets te snel op enter gedrukt te hebben.

@Gameboy:
Wat ik dus moet hebben is dat zowel de adm., techn. en houdercontactpersoon worden veranderd. Dat aangezien hij er totaal niks meer mee te maken heeft. Waar valt dat dan onder? SIDN maakt het er (imo) niet duidelijker op!

Edit2: Maar ik wil dus alles wijzigen, zoals hierboven gezegd. Waar valt dat dan onder!?

[ Voor 39% gewijzigd door Xanland op 24-09-2011 17:54 ]

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

• Gameboy
@Xanland:

Ja, je huidige provider kan de houdergegevens wijzigen. Je kunt de nieuwe gegevens bij hen kenbaar maken en zij regelen dat voor je.

Verder mag het token (voor een verhuizing naar een andere provider dus) alleen aan de juiste houder worden verstrekt, dus die heeft altijd de controle over de verhuizing.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
Xanland schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 17:50:
Dus als iemand google.nl aanvraagt en google dus binnen 5 dagen niet reageert, dan is het domein van die ander. Is het toevallig niet andersom ? :+
Nee, dan zegt SIDN "Die bestaat al". Wil je het verhuizen naar een andere registrar, dan zegt SIDN: "Ok, wat is de authCode?". Aangezien je die niet hebt is dat einde oefening :P
Edit2: Maar ik wil dus alles wijzigen, zoals hierboven gezegd. Waar valt dat dan onder!?
Nee, je wilt niet alles wijzigen, je wilt alleen de houder (en adminC) wijzigen.

SIDN heeft hier (voor jou) absoluut helemaal niks mee van doen; jij bent geen registrar, dat is je provider. Je hoeft dus letterlijk alleen maar tegen de registrar te zeggen "Ik wil die en die gegevens veranderen, fix dat eens".

Als de registrar je opdracht uitvoert dan is het klaar. Of en hoe de registrar beslist of jij bevoegd bent die gegevens aan te passen; geen idee :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Xanland
Ok, dus SIDN heeft hier geen moer mee te maken, dus dat is in ieder geval zeker.

Maargoed, mijn hoster zegt dus dat ik met een formulier moet komen van dat hij de domeinnaam overdraagt e.d. met handtekening enzo. Dat is dus gewoon "mogelijk"/legaal als hij dat vraagt? Zo ja, dan gaat dat dus nog lastig worden. :o

Hoster bedoelt waarschijnlijk zo'n formulier.

[ Voor 21% gewijzigd door Xanland op 24-09-2011 18:17 ]

• Gameboy
Tja, als je registrar zo'n formulier wil hebben, staan ze in hun recht denk ik. De meeste registrars doen niet zo moeilijk, maar vereisen op zijn minst toch wel iets van verificatie, anders zou iedereen wel een houderwijziging kunnen aanvragen ;)

Meestal moet een verzoek tot houderwijziging komen vanuit de huidige geregistreerde houder. Als jij dat niet zelf bent, zul je contact moetne opnemen met de feitelijke houder om die gegevens te laten wijzigen.

Pagina: 1