Ubuntu sluit niet af

Pagina: 1
Acties:

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Mijn Ubuntu sluit nooit compleet af. Ik heb 'quiet splash' uit de grub.cfg gehaald, zodat ik niet de splashes zie, maar de daadwerkelijke tekst.

Indien ik Ubuntu afsluit via Unity of via 'sudo shutdown -h now, of reboot', dan komt hij binnen 10 seconden op het volgende beeld en blijft daarop hangen.

Afbeeldingslocatie: http://images.codepad.eu/vi-23MciW.jpg
Hoe kom ik erachter wat de oorzaak is dat mijn computer niet verder afsluit?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:35
Zoek eens met acpi en je moederbord.

Altijd je hele hardware opnoemen,
dan kunnen anderen vaak direct zien wat het probleem is.

• chronoz
Het lijkt me geen hardware probleem, omdat het de eerste paar dagen allemaal wel goed ging. Ben inmiddels een week overgestapt op Ubuntu.

Heb het probleem ook niet gehad met andere Linuxes, maar mijn hardware is:
Q6600, ASUS p5k, 4GB Kingston, 120GB Maxtor IDE (zelfde probleem op 40GB SSD)

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 14:47
Zit het niet in de poweroff mechaniek van het kernel? Ik had dat bij deze PC ook een tijdje tot ik m'n eigen kernel (via source) gecompileerd had en de AMD features eruit had gehaald. Toen was 't problem over.

[ Voor 5% gewijzigd door sfranken op 24-09-2011 15:39 . Reden: typo ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Boot de Live CD en kijk of je dan je PC af kan sluiten. Als dat wel werkt, dan is er met de installatie iets wat problemen geeft op een of andere manier. Ik heb het al een paar keer bij anderen voorbij zien komen op het internet dat de live omgeving het vlekkeloos doet, maar zodra ze 't op de schijf hebben geïnstalleerd, hebben ze allerlei problemen. Afsluiten, toetsenbord, video die niet werkt.

Zelf gebruik ik, als ik via de CLI afsluit, halt, ipv shutdown -h now. Zou geen verschil uit moeten maken, maar je kan 't proberen. Je kan ook de power knop eens proberen en zien wat dat oplevert.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• chronoz
Het zou kunnen dat het probleem is ontstaan sinds de nieuwe kernel, ik zal eens proberen de oude kernel te installeren en kijken of het dan goed gaat. De kernel is wel tussentijds geupdate tijdens een Synaptics update.

Afsluiten gaat wel goed met de Live CD. Het gaat via terminal via geen enkel commando goed. Soms beland ik overigens in een shell. Meestal het scherm zoals boven die gewoon blijft hangen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je gewoon updates hebt geïnstalleerd, dan is je oudere kernel nog aanwezig. Bij het opstarten even de linker shift vast houden zodat je het Grub boot menu krijgt, dan kan je kiezen voor "Previous Linux versions" en staat je vorige kernel er tussen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik draaide ook een P5K en een Q6600, maar dan met Debian. Nooit problemen gehad, ook niet met een xenified kernel of met pvops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Hetzelfde probleem speelt zich af met de vorige kernel: 2.6.38-10-generic en 2.6.38-11-generic

Zo is het nu, nu kan ik dus wel reboot typen, maar niet dat er iets gebeurd.
Afbeeldingslocatie: http://images.codepad.eu/vi-HznPG2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:35
https://help.ubuntu.com/community/LiveCDBootOptions
Hier zijn nog enkele mogelijkheden.

• chronoz
- Opensource driver herkent geen dual monitors, kan komen doordat 1 via VGA adapter gaat.
- Na verwijderen proprietary ATI driver, nog steeds deze exacte afsluitproblemen.
- Ik word steeds binnen 10 minuten uitgelogd op de computer.

Het is echt drama, mijn Ubuntu ervaring. Bij aanpassingen start Ubuntu ook nog eens regelmatig niet meer op en moet ik aanpassingen ongedaan maken.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je Ubuntu niet meer zo fijn vind, zelfs als het je eerste ervaring is met Linux, raad ik je aan om eens te kijken naar Debian. Die doet meer aan stabiliteit dan Ubuntu met de releases. Gebruik dus Squeeze en installeer deze. Als je een aparte /home hebt, kan je die behouden, anders moet je al je instellingen weer opnieuw maken (hoeft geen ramp te zijn). Als je nog wat schijfruimte over hebt kan je er eventueel een partitie van maken om Squeeze naast Ubuntu te zetten.
Het installeren van Sid, Debian Unstable, raad ik nog even niet aan ivm de wat experimentele aard ervan. De software die in Sid zit, is minder getest en kan hetzelfde probleem geven. Dan maar met iets oudere software werken.

Ik weet dat het geen oplossing is, maar het geeft wel de mogelijkheid om te kijken of het Ubuntu specifiek is, of dat het echt aan Linux ligt.

• chronoz
Ik heb Fedora geïnstalleerd en dat gaat perfect. Overigens zou een herinstallatie van Ubuntu de problemen ook hebben verholpen. Maar gezien ik zovaak problemen heb met Ubuntu, ook eerdere keren dat ik het had geinstalleerd en later weer op Windows was overgegaan, heb ik een andere distro gekozen.

Debian was inderdaad ook mooie oplossing, blijkt uit in stabiliteit en ik vind apt fijner/beter dan rpm/yum.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Apt is een van de redenen dat ik van Ubuntu naar Debian Sid ben gegaan (Ubuntu heeft wat last van nare bugs die ze niet oplossen, Debian heeft deze niet). Een andere reden is dat de indeling van het file system, voornamelijk /etc/ een stuk overzichtelijker is qua systeeminstellingen (netwerk, hostname, etc) dan een rpm distro zoals Fedora (vind ik log aanvoelen met z'n package manager overigens) of OpenSuSE.
En ik wil een rolling release, sneller nieuwe software releases en dat kan met Sid.

Pagina: 1