verschil prestaties 8GB vs 16GB & 2x8GB vs 4x4GB

Pagina: 1
Acties:

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-10 15:26

PaulX

Beyond your imagination...

Topicstarter
Wie kan de onderstaande vragen beantwoorden:
  • Is er duidelijk een prestatieverschil te merken tussen 8GB RAM en 16GB RAM?
    (uiteraard met zelfde specs en op hetzelfde systeem waar natuurlijk een 64-bits OS op 'draait' zogezegd)
    Zo ja, met wat vooral?
  • Maakt het tegenwoordig (voor 'n Z68 moederbord bijvoorbeeld) nog iets uit qua performance of er 2x8GB of 4x4GB in zit? Bij 4x4GB moet toch meestal alleen 't voltage voor de geheugencontroller iets worden verhoogd, of niet?
:?

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Verwijderd

Of het uitmaakt hangt vooral of van wat voor applicaties je gebruik maakt. Voor mijn werk simuleer ik veel, tevens maak ik vaak virtuele servers aan hiervoor heb ik veel geheugen nodig. Heb zelf 32GB. Als ik echter gewoon aan huis, tuin en keukentaken verricht komt mijn geheugenverbruik zelden boven de 3GB uit.

Wat betreft het aantal banken wat je bezet hangt af van het type geheugencontroller in de processor.

• PaulX

PaulX

Topicstarter
Laten we het op deze samenstelling houden: een Z68 mobo met 'n Core i7 2600K cpu
;)

Virtualiseren is iets wat ik inderdaad wel van plan ben, maar niet meer dan 2 VM's!

[ Voor 34% gewijzigd door PaulX op 24-09-2011 14:19 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dan rest de vraag. Wat wil je virtualiseren, 2 clients of 2 (database) servers etc? Afhankelijk daarvan kan je pas zeggen wat een goede keus qua hoeveelheid geheugen.

Verwijderd

open vragen open antwoorden en dus antwoorden waar je niet zoveel aan hebt als je verder niet verteld wat je met de latten gaat doen ... of je apps 64bits gecomplileerd zijn etc. is ook belangrijk anders heb je niks aan het geheugen. als je nu een X58 systeem hebt waarom haal je als test voor die 3 tientjes niet wat extra geheugen en ga je zelf is testen of je verschil merkt. Het kost geen drol en kan je veel van leren. er zijn nou eenmaal zo veel van dit soort vragen dat je altijd kan afvragen wat voor kennis en achtergrond je van de machine die PC heet afweet en kleine brokjes info doen alleen je "imagination" ten goede en niet je werkelijke kennis.

p.s.: dan komt de wetenschpelijke aap uit de mouw!!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2011 14:32 ]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of het nu twee clients of database servers zijn, het zal onmogelijk bijzonder zwaar worden ook al draai je twee keer oracle 11g. Hij krijgt immers never ever genoeg queries om het relevant te maken.

Verwijderd

Houd er rekening mee dat voor 1600mhz, wat in de meeste gevallen het beste presteert bij Sandy Bridge, geen 8GB latjes te verkrijgen zijn.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:Aantal totaal offtopic posts getrashed. Graag on-topic houden...

Oslik blyat! Oslik!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:47
Volgens mij is een setje van 2x4GB geheugen op een snelheid van 1600mhz de meest verstandige keuze op het gebied van prestaties en budget. Je hebt voor 50 euro een leuk setje en er zijn weinig consumententoepassingen die meer dan 8GB geheugen vergen. Ik speel zelf veel games en verder dan 3,x GB geheugengebruik kom ik eigenlijk niet.

De wijzen komen uit het Oosten!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-12 07:21
Ik heb me 4*4 gig DDR3 aangeschaft. 1600mhz, kost nog geen 100€. Dat vond ik echt heel weinig geld voor wat je terug krijgt.

Doel van machine is Gaming/Surfen en Oracle VM Server.

• PaulX

PaulX

Topicstarter
Hmm...er zijn idd (nog) geen DDR3-1600 8GB modules,
ik denk dat ik daarom maar zal gaan voor 4x4GB DDR3-1600. Zit ik voorlopig gebeiteld... 8)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
analog_ schreef op zondag 25 september 2011 @ 14:28:
Of het nu twee clients of database servers zijn, het zal onmogelijk bijzonder zwaar worden ook al draai je twee keer oracle 11g. Hij krijgt immers never ever genoeg queries om het relevant te maken.
Onzin. Een enkele query kan al zwaar genoeg zijn en veel geheugen nodig hebben.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:01

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

PaulX schreef op maandag 26 september 2011 @ 20:30:
Hmm...er zijn idd (nog) geen DDR3-1600 8GB modules,
ik denk dat ik daarom maar zal gaan voor 4x4GB DDR3-1600. Zit ik voorlopig gebeiteld... 8)
Zelf heb ik deze kit;

pricewatch: Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9B

ga ik inbouwen zodra Sandy Bridge E uitkomt in november:)

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1