• GodPigeon1982
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05-2024
Weledelgeleerde ervaringsdeskundigen,

We gaan een nieuwe tv aanschaffen en ik hoor graag welke modellen jullie aanraden. Na een zoektocht op internet en dit forum, ben ik al wat wijzer geworden maar ik hoor graag jullie mening.

Het kader:
  • LCD
  • 40 - 42 inch
  • Full HD
  • Budget: €600,- tot € 700,-
  • Ik zal er ook op gamen
3D
Na enkel topics op dit forum, kom ik tot de conclusie dat ik me niet moet blindstaren op 3D-mogelijkheden, vooral niet in bovenstaand budget. De technologie begint pas recentelijk te komen en biedt weinig extra bij tv's van rond de € 600,-. Zijn jullie het hier mee eens?

Merk
Mijn voorkeur gaat uit naar Samsung. Dit in verband met eerdere ervaringen, de wijze waarop ze gemiddeld uit (consumentenkoop)testen komen en verhalen op internet. Toch is het merk niet heilig, als er een betere prijs/kwaliteit tv te vinden valt, hoor ik dat graag.

LED
Ook hiervan begrijp ik dat het in mijn budget niet al te veel toevoegd. Klopt dit?

Model
Ik heb begrepen dat met € 600,- / € 700,- je prima kan kijken naar de nieuwere modellen uit 2011. Na wat gezocht te hebben, ben ik nog niet op een favoriet gekomen. Mijn voorkeur heeft een model uit 2011, maar als er een koopje bestaat van een van de betere uit 2010, dan kan dat natuurlijk ook (ik heb het gevoel dat ik in mijn post een aantal open deuren aan het intrappen ben).

Kortom, welk model zouden jullie mij aanraden? Bij voorbaat dank voor de reacties.

• nemmiesis29
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:36
kijk eens naar deze sony,de EX-500.

pricewatch: Sony Bravia KDL-40EX500

Deze heb ikzelf en vind hem prachtig beeld hebben en gamen gaat perfect.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

LED = een LCD TV met LED achtergrond verlichting. Het voegt niet bijzonder veel toe, alhoewel de helderheid wel hoger kan (voor overdag in de zon bijvoorbeeld), je soms een beter contrast hebt (afhankelijk van TV en merk) en je krijgt er dunnere en mooiere TV's door (objectief).

3D is simpelweg een functionaliteit, en zit tegenwoordig op de meeste high-end TV's. Zelf ben ik ook van mening dat Samsung momenteel veel biedt, voor minder geld (veel functionaliteit) en dus een goede keuze is. LG biedt ook veel voor weinig, maar heeft toch wat vaker problemen dan ik zou hopen.

Één model dat me direct te binnenschiet is een de Panasonic S30. Deze heeft volgens reviews erg lage input lag (dus erg geschikt voor gaming) en goede beeldkwaliteit. Nadeel is (omdat je LCD wilt), is dat het een plasma is. Het design is daardoor niet geweldig, en je moet er opletten dat je niet een keer een spel pauzeert en dan de hele dag je TV aan laat (wegens image retention of risico op inbranden). Inbranden is tegenwoordig eigenlijk geen probleem meer, maar je moet er toch wel een beetje rekening meehouden.

pricewatch: Panasonic Viera TX-P42S30

De TV is te koop voor minder dan 499 euro, in een 42 inch maat. Het past perfect in je budget, is goed voor gaming en biedt goede beeldkwaliteit. Helaas niet erg energiezuinig en het is niet, zoals je in je lijstje zet, LCD.

Samsung's LCD TV's hebben dit jaar redelijk veel input lag (van 40 tot 60 ms, terwijl je eigenlijk onder de 30 ms wilt zitten). Samsung plasma's zitten tussen de 20 ms en 40 ms dacht ik en zijn dus beter geschikt (maar dit weet ik niet zeker). Echter hebben ze wel een mooi design en zijn met LED energiezuinig.

Heb je zelf nog modellen op het oog?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Uniciteit schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 10:52:
LED = een LCD TV met LED achtergrond verlichting. Het voegt niet bijzonder veel toe, alhoewel de helderheid wel hoger kan (voor overdag in de zon bijvoorbeeld), je soms een beter contrast hebt (afhankelijk van TV en merk) en je krijgt er dunnere en mooiere TV's door (objectief).
LED komt er in twee soorten:
- LCD TV waar de CCFLs aan de zijkant door LEDs vervangen zijn. Voegt helemaal niets toe, kleuren kunnen fletser worden. Enige voordeel is minder stroomverbruik en dunnere TV.
- LED backlight waarbij de LEDs de LCDs vanaf de achterkant verlichten (ook wel Full LED genoemd). Contrast wordt hierbij beter doordat LEDs lokaal uitgezet kunnen worden waar het beeld zwart is (Local dimming). Wordt nog nauwelijks toegepast en alleen beschikbaar in ultra high-end modellen.

Dus nee, LED voegt helemaal niets toe tenzij je persé naar stroomverbruik of dikte van het scherm wilt kijken.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

nemmiesis29 schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 10:52:

Dit is een 2010-model en komt bij veel reviews niet zo heel goed uit de bus. Ook lijkt de input lag hoog, maar daar heb ik geen harde cijfers van gezien omdat die moeilijk zijn te vinden. Gamen zal er dus wel perfect op gaan, maar wel met vertraging (je ziet het beeld later dan dat het signaal binnenkomt).
Croga schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 10:55:
[...]

LED komt er in twee soorten:
- LCD TV waar de CCFLs aan de zijkant door LEDs vervangen zijn. Voegt helemaal niets toe, kleuren kunnen fletser worden. Enige voordeel is minder stroomverbruik en dunnere TV.
- LED backlight waarbij de LEDs de LCDs vanaf de achterkant verlichten (ook wel Full LED genoemd). Contrast wordt hierbij beter doordat LEDs lokaal uitgezet kunnen worden waar het beeld zwart is (Local dimming). Wordt nog nauwelijks toegepast en alleen beschikbaar in ultra high-end modellen.

Dus nee, LED voegt helemaal niets toe tenzij je persé naar stroomverbruik of dikte van het scherm wilt kijken.
LCD TV met CCFL is het ouderwetste LCD TV ja.
LED TV is een LCD TV met LED achtergrondverlichting, en zoals je al zegt vrijwel altijd aan de zijkanten. Je hebt ook LED TV's met Full LED achtergrondverlichting maar die passen niet in TS' budget.

Het voegt echter wel dingen toe. LED's kunnen veel feller branden, en daardoor krijg je dus een hogere helderheid. LED TV's kunnen ook veel dunner zijn en een dunnere omlijsting hebben. Tot slot kunnen ze wél een beter contrast hebben, omdat de LED's aan de zijkanten beter te zijn beheersen (Sony noemt dit Dynamic Edge LED).

Dus já, je krijgt wel een helderder beeld (dus meer licht), beter design en een beter contrast (bij sommige TV's zoals ik al zei) als je het vergelijkt met een LCD TV met CCFL achtergrondverlichting. En dus energieverbruik.

Echter zoals ik al zei: design is objectief en contrast alleenbij sommige TV's. Dan blijft alleen energievebruik overeind staan en dat het beeld vaak helderder kan dan een 'ouwe LCD TV' (terwijl je die extra helderheid misschien niet eens nodig hebt).

Het biedt dus wel een hoop toe, maar niet voor iedereen of in alle gevallen. Contrast is nog steeds afhankelijk van TV. Design is objectief. En helderder beeld heb je misschien niet nodig. Als je die laatste 2 echter belangrijk vindt, dan is een LCD TV met LED achtergrondverlichting zeker beter.

[ Voor 29% gewijzigd door Uniciteit op 24-09-2011 11:04 ]

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 15:56
TS, mag ik vragen waarom jij liever een LCD hebt ? voor dat geld heb je immers ook een plasma van 50"

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• GodPigeon1982

Ah, ik zal eens kijken. Bedankt. Hij komt uit begin 2010 volgens mij? Mis je niet bepaalde dingen die de tv's van nu wel hebben? Ik doel niet op iets specifieks, ik probeer een gevoel te krijgen voor wanneer tv's 'verouderd' raken vergeleken met de nieuwe modellen.
Plasma's heb ik eigenlijk bij voorbaat uitgesloten. Ik erger me snel aan geluiden (ik hoor hoge- en bromgeluiden meestal irritant goed). Verder zou ik het vervelend vinden om teveel bezig te zijn met inbranden. En daarnaast het energieverbruik. Voor die drie redenen heb ik bedacht dat ik me ga richten op LCD's, dat scheelt ook met mijn aantal keuzes :).
Uniciteit schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 10:52:Samsung's LCD TV's hebben dit jaar redelijk veel input lag (van 40 tot 60 ms, terwijl je eigenlijk onder de 30 ms wilt zitten). Samsung plasma's zitten tussen de 20 ms en 40 ms dacht ik en zijn dus beter geschikt (maar dit weet ik niet zeker). Echter hebben ze wel een mooi design en zijn met LED energiezuinig.

Heb je zelf nog modellen op het oog?
Hmm, dat van de inputlag wist ik nog niet. Nu speel ik steeds minder spellen waar input lag echt belangrijk is (zoals Street Fighter 4 bv) en meer de single player games. Bij die laatste soort games is de timing iets minder strak. Waren de Samsungs van vorig jaar op dat punt beter?

Enkele modellen die ik aan het bekijken ben (tot nu toe alleen nog naar Samsung gezocht):
Samsung UE40D6200 (zie ik online voor € 715,- incl. verzendkosten, 'mag' net van mij :))
Samsung UE40D5720
Samsung LE46C630
Samsung LE46C530
Samsung LE46D550

Dit zijn gewoon de Samsung modellen rond mijn prijsklasse/afmetingen die ik op Tweakers kan vinden. De bovenste wordt veel verkocht, kan ik online wat positiefs over vinden en is volgens mij redelijk nieuw.

Verwijderd

Dit is niet als flame bedoeld, maar mag ik vragen wat het nut van jouw topic is? Dezelfde vraag (welke LCD tussen 500-800 euro) komt zo ongeveer dagelijks in een nieuw topic voor. Waarom zouden er in jouw topic andere TV's aangeraden worden dan in topics van twee dagen oud?

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 11:14:
Dit is niet als flame bedoeld, maar mag ik vragen wat het nut van jouw topic is? Dezelfde vraag (welke LCD tussen 500-800 euro) komt zo ongeveer dagelijks in een nieuw topic voor. Waarom zouden er in jouw topic andere TV's aangeraden worden dan in topics van twee dagen oud?
Iedereen heeft zijn eigen eisen. Hij wilt er graag op gamen, en daar wordt in de andere topics geen rekening meegehouden. Ook is plasma helemaal uitgesloten.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

GodPigeon1982 schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 11:13:
[...]

Ah, ik zal eens kijken. Bedankt. Hij komt uit begin 2010 volgens mij? Mis je niet bepaalde dingen die de tv's van nu wel hebben? Ik doel niet op iets specifieks, ik probeer een gevoel te krijgen voor wanneer tv's 'verouderd' raken vergeleken met de nieuwe modellen.

[...]

Plasma's heb ik eigenlijk bij voorbaat uitgesloten. Ik erger me snel aan geluiden (ik hoor hoge- en bromgeluiden meestal irritant goed). Verder zou ik het vervelend vinden om teveel bezig te zijn met inbranden. En daarnaast het energieverbruik. Voor die drie redenen heb ik bedacht dat ik me ga richten op LCD's, dat scheelt ook met mijn aantal keuzes :).

[...]

Hmm, dat van de inputlag wist ik nog niet. Nu speel ik steeds minder spellen waar input lag echt belangrijk is (zoals Street Fighter 4 bv) en meer de single player games. Bij die laatste soort games is de timing iets minder strak. Waren de Samsungs van vorig jaar op dat punt beter?

Enkele modellen die ik aan het bekijken ben (tot nu toe alleen nog naar Samsung gezocht):
Samsung UE40D6200 (zie ik online voor € 715,- incl. verzendkosten, 'mag' net van mij :))
Samsung UE40D5720
Samsung LE46C630
Samsung LE46C530
Samsung LE46D550

Dit zijn gewoon de Samsung modellen rond mijn prijsklasse/afmetingen die ik op Tweakers kan vinden. De bovenste wordt veel verkocht, kan ik online wat positiefs over vinden en is volgens mij redelijk nieuw.
Die met de D zijn van 2011. Met de C van 2010. In 2008 hadden de meeste Samsung TV's volgens mij minder input lag, in 2009 was het wisselend en in 2010 was het in het algemeen erg hoog en dit jaar zitten ze wel weer lager dan vorig jaar.

• GodPigeon1982
Uniciteit schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 11:37:
[...]

Die met de D zijn van 2011. Met de C van 2010. In 2008 hadden de meeste Samsung TV's volgens mij minder input lag, in 2009 was het wisselend en in 2010 was het in het algemeen erg hoog en dit jaar zitten ze wel weer lager dan vorig jaar.
Ah, bedankt.

Ik zie - na wat zoekwerk - dat de Samsung UE40D6200 ieder geval een Game Mode heeft. Dat zou iets moeten helpen met de input lag. Tot nu toe heeft deze mijn voorkeur.

• GodPigeon1982
Ander vraagje: dit is de eerste keer dat ik een LCD tv wil gaan kopen. Ik heb met interesse alle verhalen omtrent HDMI kabels gelezen. Zit er standaard bij een TV al een HDMI kabel? Of moet ik die altijd bijbestellen?

Verwijderd

Meestal niet, althans de TV's die ik gekocht heb boden geen HDMI kabel. Soms zit deze bij het apparaat wat je aansluit (XBOX, Mediabox etc.) maar ook daar kun je niet altijd van op aan. Een tip: bij de Action heb je HDMI kabels voor zo'n 4 euro per stuk. Werken prima en scheelt al snel 10 euro met een 'normale' winkel.

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 19:26

pvr

Mijn zoon speelt al jaren op een plasma, en die vindt zijn beeld mooier en sneller.

pvr

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• nemmiesis29
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:36
[/quote]

[quote]

Ja klopt is een 2010 model en ik heb deze voor op zolder waar ik hem op mijn xbox heb aangesloten.

het duurde bij mij even voordat ik de perfecte settings had maar uiteindelijk ben ik nog steeds verbaasd over de beeldkwaliteit.

tegenover een 2011 model tja ik had voor dit toestel geen 3d nodig en met 4 hdmi is hij nog aardig bij de tijd.

tevens maak ik ook veel gebruik van de ethernet poort die ik aangesloten heb op mijn router en incl. met de ps3 mediaserver alle films vanaf mijn pc stream wat perfect werkt.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

GodPigeon1982 schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 12:41:
[...]

Ah, bedankt.

Ik zie - na wat zoekwerk - dat de Samsung UE40D6200 ieder geval een Game Mode heeft. Dat zou iets moeten helpen met de input lag. Tot nu toe heeft deze mijn voorkeur.
In principe is een game mode niets meer, dan het uitschakelen van allen beeldverbeteraars, waardoor er geen vertraging optreedt.

Ook een tv zonder gamemode, kan dus perfect functioren als 'game mode tv' door de verbeteraars uit te zetten :)
GodPigeon1982 schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 13:16:
Ander vraagje: dit is de eerste keer dat ik een LCD tv wil gaan kopen. Ik heb met interesse alle verhalen omtrent HDMI kabels gelezen. Zit er standaard bij een TV al een HDMI kabel? Of moet ik die altijd bijbestellen?
Dit is gewoon een zoekvraagje.
Tevens het verzoek om niet binnen 24 uur je topic te kicken. Daarvoor hebben we een edit-knop.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1