Toon posts:

Sonos, SqueezeBox of Apple Airplay, AirPort Express?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag zou ik mijn muziekcollectie en internet radio, kunnen bedienen via de iPod touch/iPad.
Zodat ik de mogelijkheid heb om zowel de muziek in de living (Zone 1 op de reciever) als op het terras buiten (zone 2 op de reciever) kan bedienen en zien op de iPod touch/iPad.

Mijn huidige apparatuur bestaat uit:
• Een reciever met 2 aangesloten zones.
• Een server met een hele muziek, film en foto -collectie.
• Switch en netwerk met Gigabit lan.
• iPod touch/iPad (moet nog aangekocht worden).

Na wat onderzoek kom ik bij verschillende mogelijkheden:
1.Met een receiver een iPod touch/iPad, met daarop de Squeezepad applicatie van Logitech geïnstalleerd zou ik SqueezeCenter kunnen bedienen op de server.

2.Met een receiver een Sonos Z90 en een iPod touch/iPad, met daarop de Sonos App. geïnstalleerd zou ik mijn muziekcollectie kunnen bedienen op de server. Ook heb ik hierdoor de mogelijkheid om later mijn zones uit te kunnen breiden bv zone 3 op de slaapkamer.

3.Met een receiver een Apple Airport Express en een iPod touch/iPad, met daarop de Apple applicatie geïnstalleerd. Zou ik mijn muziekcollectie kunnen bedienen via iTunes op de server. Ook heb ik hierdoor de mogelijkheid om later mijn zones uit te kunnen breiden via Airplay bv zone 3 op de slaapkamer.

4.Aankoop van een nieuwe receiver die met de bijgeleverde applicatie voor iPod touch/iPad als muziekserver kan geactiveerd worden. Eens de gratis applicatie is geïnstalleerd zou ik mijn muziekcollectie kunnen bedienen op de server.

Ik zoek dus een makkelijk en snel te bedienen setup ;)
Iemand die me hier op weg kan helpen met de juiste/ beste oplossing :?

Geen van deze onderstaande setup’s geven me de mogelijkheid om mijn muziek te kunnen bedienen in een andere zone.
Vroeger had ik de Logitech SqueezeBox Classic in gebruik waar ik zeer tevreden van was.
Momenteel speel ik de muziek die op mijn server staat af via mijn receiver met Dlna.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2011 09:59 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

Controleer van te voren wel even of de - nog aan te kopen - receiver restricties heeft betreffende Zone 2. Er zijn namelijk receivers die alleen analogen ingangen door geven aan Zone 2. Of receivers die wel digitaal door kunnen geven, maar bijvoorbeeld geen DTS of Dolby Digital. Hoe dat met audio over het netwerk (in de receiver) weet ik niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 13:46
Ben je op zoek naar het afspelen van dezelfde muziek in verschillende zones of ook het afspelen van verschillende muziek?

Wij maken gebruik van iTunes en 2x Airport Express. Hiermee kunnen we 4 verschillende ruimtes mee aansturen:
- 1x ruimte computer zelf
- Zone 1 versterker (Airport)
- Zone 2 versterker
- Nog een versterker met een Airport

Groot voordeel is dat de Airports ook kunnen worden aangestuurd vanaf de iPad, Spotify etc. draait ook gewoon via AirPlay.

Sonos hebben we ook overwogen, vond het zelf een te grote investering voor een product dat nog niet vergenoeg was doorontwikkeld (was 2 jaar geleden), bovendien hadden we al veel Apple producten.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:24
Je kan op de ipad toch gewoon een dlna app instaleren waarmee je je receiver kan bedienen. Dat lukt met mijn android tab wel in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 25 september 2011 @ 12:54:
Controleer van te voren wel even of de - nog aan te kopen - receiver restricties heeft betreffende Zone 2. Er zijn namelijk receivers die alleen analogen ingangen door geven aan Zone 2. Of receivers die wel digitaal door kunnen geven, maar bijvoorbeeld geen DTS of Dolby Digital. Hoe dat met audio over het netwerk (in de receiver) weet ik niet.
Mijn huidige Onkyo kan alleen analoge ingangsbronnen weergegeven via de "Zone 2" en dit is ook bij de Pioneer SC-LX75 (staat op mijn verlanglijstje). Dus muziek bedienen met een iPod touch/iPad en beluisteren via "Zone 2" over het netwerkwerk, zal dan niet lukken omdat mijn Htpc/server via Hdmi (digitaal) op de reciever is aangesloten :(

Verwijderd

Topicstarter
pacificocean schreef op zondag 25 september 2011 @ 13:03:
Je kan op de ipad toch gewoon een dlna app instaleren waarmee je je receiver kan bedienen. Dat lukt met mijn android tab wel in ieder geval.
Mijn huidige Onkyo, ondersteund geen Apple Airport of welke Apple applicatie dan ook, wel ondersteund hij Dlna.

Blijkbaar kan ik zonder gebruik van Airport Express, mijn server/Htpc, die aangesloten is op de reciever met iTunes erop geïnstalleerd. Gewoon bedienen met de iPod touch/iPad met de applicatie App 'Remote". Klopt dit, dat het kan zonder Airport Express :?
Indien dit zo is, dan kan ik al wat spelen met de setup :)

Verwijderd

Topicstarter
FlorisB schreef op zondag 25 september 2011 @ 13:03:
Ben je op zoek naar het afspelen van dezelfde muziek in verschillende zones of ook het afspelen van verschillende muziek?

Wij maken gebruik van iTunes en 2x Airport Express. Hiermee kunnen we 4 verschillende ruimtes mee aansturen:
- 1x ruimte computer zelf
- Zone 1 versterker (Airport)
- Zone 2 versterker
- Nog een versterker met een Airport

Groot voordeel is dat de Airports ook kunnen worden aangestuurd vanaf de iPad, Spotify etc. draait ook gewoon via AirPlay.

Sonos hebben we ook overwogen, vond het zelf een te grote investering voor een product dat nog niet vergenoeg was doorontwikkeld (was 2 jaar geleden), bovendien hadden we al veel Apple producten.
Zoals ik al eerder schreef :)

Wil ik graag muziek kunnen afspelen in de living (Zone 1 op de reciever), alsook op het terras buiten (zone 2 op de reciever). Deze 2 zones liggen zo dicht bij elkaar, dat het zinloos is om hierbij verschillende muziek te beluisteren.
Toch zou het leuk zijn, mocht ik de mogelijkheid hebben/krijgen om later mijn zones uit te kunnen breiden bv “zone 3” op de slaapkamer. Zodat ik hier ook muziek kan beluisteren en bedienen met een iPod touch/iPad. De muziek zou in deze "zone 3" verschillend moeten zijn met de andere zone (living) die op dat moment ook muziek aan het afspelen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2011 21:58 ]

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

TMoose

Mooooooose !!

Verwijderd schreef op zondag 25 september 2011 @ 21:53:
[...]

Zoals ik al eerder schreef :)

Wil ik graag muziek kunnen afspelen in de living (Zone 1 op de reciever), alsook op het terras buiten (zone 2 op de reciever). Deze 2 zones liggen zo dicht bij elkaar, dat het zinloos is om hierbij verschillende muziek te beluisteren.
Toch zou het leuk zijn, mocht ik de mogelijkheid hebben/krijgen om later mijn zones uit te kunnen breiden bv “zone 3” op de slaapkamer. Zodat ik hier ook muziek kan beluisteren en bedienen met een iPod touch/iPad. De muziek zou in deze "zone 3" verschillend moeten zijn met de andere zone (living) die op dat moment ook muziek aan het afspelen is.
Dat je meerdere zone's op je huidige versterker hebt is hier niet noodzakelijk interessant. Als ik het goed begrijp, heb je momenteel 1 bron nodig (Die je zowel voor zone 1 als voor zone 2 wilt gebruiken) en eventueel in de toekomst een 2e bron (Voor zone 3).

Als een squeezebox reciever altijd zowel alaloog als digitaal (optisch) uitstuurt, dan ben je daar al ongeveer mee klaar. De analoge kabel en de optische aansluiten op verschillende ingangen van je reciever. De analoge gebruiken voor zone 2, en de optische voor zone 1. Tegen de tijd dat je met zone 3 wilt beginnen haal je een extra squeezebox receiver, die je aan de versterker voor zone 3 aansluit.

Bediening gaat via squeezeserver webpagina op PC, tablet of phone of met de hiervoor de downloaden apps op iOS of android.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zijn er 2 betaalbare oplossingen voor mij aan bod gekomen :)

Mogelijkheid 1 met de SqueezeBox:
Een Squeezebox reciever stuurt het geluid altijd gelijktijdig, zowel analoog als digitaal (optisch) uit, wat me dus een groot voordeel geeft.
Zo wordt de optische kabel op “zone 1” v/d reciever (living) aangesloten en de analoge op “zone 2” (terras buiten) v/d reciever aangesloten. Wanneer ik later een “zone 3” (slaapkamer) wil, hoef ik enkel een extra squeezebox receiver te halen. Die ik aan een aparte versterker of een setje actieve speakers aansluit voor zone 3. Het bedienen gaat via SqueezeServer webpagina op PC, iPod touch/iPad, iPhone met een applicatie op iOS of android.
Een extra pluspunt voor SqueezeBox:
Mocht de iPod touch/iPad even een lege accu hebben, dan kan ik nog altijd met mijn Logitech Harmony de muziek in “zone 1” bedienen :)

Mogelijkheid 2 met Airplay Express:
Mijn Htpc/Server is digitaal (Hdmi) aangesloten op “zone 1” v/d reciever (living).
Omdat iTunes op de Htpc/Server is geïnstalleerd kan ik de muziek streamen en bedienen naar de reciever met een iPod touch/iPad en dit zonder tussenkomst van een Airport Express.
Omdat “zone 2” (terras buiten) v/d reciever alleen maar analoge signalen ondersteund, sluit ik op de reciever hierop analoog een Airport Express aan.
Wanneer ik later een “zone 3” (slaapkamer) wil, hoef ik enkel een extra Airport Express te halen. Die ik aan een aparte versterker of een setje actieve speakers aansluit voor zone 3 of gewoon een setje Air-speakers.

Omdat Sonos, me aan de te dure kant is blijven enkel SqueezeBox en Airport Express over.
Welke van beiden, is nu de betere en het gebruikvriendelijkst :?

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik als afstandsbediening een iPod Touch wil gebruiken voor de SqueezeBox of Airport Express. Dan kan ik dit net zo goed doen met een Andriod toestel.
Is een andriod-toestel dan niet de betere keuze, omdat ik voor dezelfde prijs dan ook ineens een gsm heb ipv alleen maar een iPod Touch :?

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-01 14:57
Nouja; je moet wel een beetje naar de prijs blijven kijken. Een android toestel van 200 euro gaat lang niet zo prettig werken als een iPod touch, vooral vanwege tegenvallende specs van goedkope android toestellen. Ik zeg niet dat android uberhaubt slecht is hoor, maar een goedkope telefoon gaat natuurlijk geen killer prestaties neerzetten. Een iPod Touch is gewoon lekker snel en werkt super simpel :). Een iphone doet datzelfde, maar een Android telefoon van ongeveer die price range ook :). Een android van 200 euro gaat niet zo fijntjes werken om bijvoorbeeld meerdere dingen tegelijk doen etc :).

gewoon nee.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, voor een vlotte bediening wordt het dus de iPod Touch 8GB (zal wel voldoende zijn) ipv een Android Gsm :)

Dan blijft nu enkel de keuze nog tussen de SqueezeBox of de Airport Express over :?

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

TMoose

Mooooooose !!

Ik heb zowel een ipod touch met ipeng als een HTC desire met queezecommander. Ik gebruik de HTC het meeste, maar die is als telefoon zijnde natuurlijk altijd bij de hand. Heel veel verschil zit er niet in het gebruik.(qua squeezebox app) Ondertussen is ook voor beide platforms de mogelijkheid aanwezig ook de 'afstandsbediening' als player te gebruiken.

De ipod is hier meer een 'dedicated' squeezebox ab voor in de woonkamer. Uiteindelijk wil ik daarvoor nog een keer een leuke tablet aanschaffen, maar aangezien ik alle functionaliteit nu al heb op weliswaar erg kleine schermpjes heeft die aanschaf voorlopig een lage prioriteit.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Zondaar313
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 00:01
Mocht je voor de Squeezebox oplossing kiezen, dan kan je voor terras/keuken of slaapkamer ook nog kiezen voor de 'Radio' om de boel uit te breiden. Deze heeft een klein schermpje, kan je met de hand bedienen, maar ook gewoon met een ab of de applicatie.

Als je meerdere Squeezeboxes hebt kan je ze ook afzonderlijk bedienen, dus per ruimte verschillende muziek en/of volumes. Het werkt vrij eenvoudig, je kan ze allemaal synchroon laten lopen of dus afhankelijk van elkaar. Spotify is ook mogelijk, dus met een druk op de knop bergen aan muziek.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn keuze is intussen gevallen voor de SqueezeBox Touch en de reciever van de Duet

De belangrijkste redenen waarom:
• De Touch ondersteund 24Bit/96KHz audio via de digitale uitgang.
• De SqueezeBox ondersteund Flac en vele andere formaten.
• De SqueezeBox heeft ook een applicatie voor de iPod Touch om als afstandsbediening te gebruiken.
• De SqeezeBox Touch kan ik ook bedienen met mijn Logitech Harmony One (als activieit).
• Mijn eerdere positieve ervaring met SqeezeBox.
• Een Squeezebox reciever/touch stuurt het geluid altijd gelijktijdig, zowel analoog als digitaal (optisch) uit, wat dus een groot voordeel heeft.
• De SqeezeBox heeft een goede DAC, mocht je deze analoog willen aansluiten.

Deze oplossingen lijken me de beste

Zone 1 en 2: Met de SqueezeBox Touch in de living en buiten:
• De SqueezeBox Touch wordt via de optische kabel op “zone 1” v/d reciever (living) aangesloten en de analoge op “zone 2” (terras buiten) v/d reciever aangesloten.
• Zone 1 (living): kan ik bedienen via het scherm van de Touch, met mijn Harmony One en met de iPod Touch.
• Zone 2 (terras): kan ik bedienen via de iPod Touch, zonder dat ik naar de reciever/SqueezeBox moet lopen voor het volume, track, enz..

Zone 3: Met een SqueezeBox reciever op de slaapkamer:
• De SqueezeBox reciever wordt analoog op een miniketen of een setje actieve speakers aangesloten. Een SqueezeBox Radio is hier ook nog een mogelijke oplossing :)
• Zone 3 (slaapkamer) kan ik bedienen via de iPod Touch, zonder dat ik naar de SqueezeBox moet lopen voor het volume, track, enz..

Zone 4: Met de SqueezeBox reciever op de zolderkamer:
• De SqueezeBox reciever wordt analoog op de bestaande stereoversterker aangesloten.
• Zone 4 (zolderkamer) kan ik bedienen via de iPod Touch, zonder dat ik naar de SqueezeBox moet lopen voor het volume, track, enz..
Pagina: 1