Electrische stofblazer

Pagina: 1
Acties:

• yur400
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
Tweakers,

Zoals velen hier gebruik ik canned air voor het schoonmaken van mijn pc kast.
Jullie zullen daarom weten dat zo een busje air duster maar kort mee gaat en al snel 5 euro p/st kost.
Op overclock.net hebben de jongens een leuk vervanger/gadget gevonden om de case sneller en, op lange termijn, goedkoper schoon te maken.
Deze gadget is een mini-stof"blazer". Klik HIER voor meer informatie
Jammer genoeg is het apparaat niet te koop in Nederland en alleen Ebay USA lijkt een oplossing, maar 30 dollar aan verzendkosten vind ik zonde.
Zijn er Tweakers die weten waar ik zo een ding (goedkoop) kan kopen in Nederland?

Zelf zal ik morgen bij de bouwmarkten langs gaan. Misschien heb ik daar geluk.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 11:17
Valt er niet wat te modden aan zo'n plantenspuit die je op druk moet pompen?

Of als je echt serieus bezig wilt: zo'n oranje gasfles vullen met je compressor

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

High power fan halen en dan een kleine nossle er aan maken met een fanduct?

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 12:59
Stofzuiger ombouwen en anders om laten draaien.

Ik heb zo'n ding nog nooit gezien bij de bouwmarkt in ieder geval.

Verwijderd

waarom stofzuiger ombouwen? Als ie het opzuigt blaas je het ook neit heel je kast door?

• Master__R
  • Laatst online: 10-10 12:59
Hij wil toch iets wat blaast? Opzuigen zal wel niet werken dan ofzo.

Stof opzuigen lijkt me ook verstandiger, maar is niet zo effectief als onder hoge druk blazen natuurlijk.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

@ Stofzuiger ideeen.
Houden jullie wel rekening met statische elektriciteit... ?
Echt bevorderlijk voor de hardware is jullie idee niet!

@TS
Misschien een optie om stoffilters voor je fans te plaatsen?
Eenmalige investering maar zorgt er direct voor dat je je pc minder vaak hoeft schoon te maken.
Het feit dat je minder hoeft schoon te maken zou voor mij persoonlijk wel opwegen tegen die paar euro voor een busje perslucht :)

Edit:
Heb zelf destijds een busje van 150 ml gekocht, dit is voldoende om 2 keer de pc volledig schoon te spuiten.
Op internet zie ik busje 500 ml voor 10 euro.
Er vanuit gaande dat 2 keer per jaar schoonmaken volstaat, kun je voor 10 euro ruim 3 jaar verder.
Maw, je moet wel op hele lange termijn gaan denken wil het goedkoper zijn dus persoonlijk zie ik het nut niet van zo'n investering die verder alleen maar in de weg staat.
Als je thuis 10 pc's hebt staan dan is het natuurlijk een ander verhaal ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Switchie op 24-09-2011 11:09 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
yur400 schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 02:24:
Tweakers,

Zoals velen hier gebruik ik canned air voor het schoonmaken van mijn pc kast.
Jullie zullen daarom weten dat zo een busje air duster maar kort mee gaat en al snel 5 euro p/st kost.
Op overclock.net hebben de jongens een leuk vervanger/gadget gevonden om de case sneller en, op lange termijn, goedkoper schoon te maken.
Deze gadget is een mini-stof"blazer". Klik HIER voor meer informatie
Jammer genoeg is het apparaat niet te koop in Nederland en alleen Ebay USA lijkt een oplossing, maar 30 dollar aan verzendkosten vind ik zonde.
Zijn er Tweakers die weten waar ik zo een ding (goedkoop) kan kopen in Nederland?

Zelf zal ik morgen bij de bouwmarkten langs gaan. Misschien heb ik daar geluk.
Waarom probeer je geen inkoopactie te starten op samenkopen.net?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:12
Ik pak ook altijd de stofzuiger, raak altijd wel even het staal van de kast aan voor ik begin, de enige keer dat ik toen een schok kreeg was met zo'n dyson opgevoerde kruimeldief. Als ik in plaats van de kast met m'n hand een chip op het moederbord geraakt had was het foute boel geweest.

Ik weet niet hoe dat elektrische stofblazer ding werkt maar als het een omgekeerde stofzuiger is heeft ie toch net zo goed last van statische elektriciteit?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

En de hoofdfout die vaak gemaakt word:
Fans die ronddraaien als de boel uit staat is het zelfde als een dynamo :) (en je wil neit op die manier je mobo van stroom voorzien)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

haarbal schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 11:33:
Ik weet niet hoe dat elektrische stofblazer ding werkt maar als het een omgekeerde stofzuiger is heeft ie toch net zo goed last van statische elektriciteit?
Jeps, in principe wel.
Kan me daarom ook niet voorstellen dat zo'n apparaat zal worden aangeprezen als middel om je pc schoon te maken. Eerder voor andere huishoudelijke klusjes. Dat er toch mensen zijn die hem hiervoor gebruiken doet daar weinig aan af.
Persoonlijk zou ik het risico in ieder geval niet durven nemen, vooral niet aangezien je voor een paar euro een busje perslucht hebt.
Enige andere optie (voor mij in ieder geval :) ) zou een compressor zijn. Maar dit is niet iets wat je even koopt om je pc schoon te spuiten ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
of zo'n 12v compressor voor in de auto, die zitten tussen de 10 en 30 euro.
met oude computervoeding van stroom voorzien :)

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 11:38:
En de hoofdfout die vaak gemaakt word:
Fans die ronddraaien als de boel uit staat is het zelfde als een dynamo :) (en je wil neit op die manier je mobo van stroom voorzien)
Die vlieger gaat helaas niet op. Een fan wordt aangedreven door 3, 4 of 5 spoelen die in de motor zitten. Die spoelen worden door een kleine elektrische schakeling één voor één aangestuurd. Spanning teruggeven door die schakeling kan niet, dus voor overspanning hoef je niet bang te zijn.
Wat erger is, is dat de lagers kapot draaien door in de verkeerde richting te draaien of door veel te hard te draaien (wat met perslucht een kippetje is...)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
als je zoiets zoekt kun je beter zo'n elektrische luchtbedpomp gaan halen.
http://www.decathlon.nl/p...250/gd-asset_14859169.jpg

dat is hier gewoon te krijgen voor weinig geld

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 12:45
met hem! ^^
gebruik ook altijd een luchtbedpomp

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:10
Simpeler, haal een fohn voor een tientje en sloop het verhittingselement eruit.

Groeten

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Luchtbedpomp gaat zeker doen wat je wilt. Alleen maken ze wel een partij herrie waar je eng van wordt :X

12v autostofzuiger modden zou je ook nog kunnnen overwegen, enige wat je hoeft te doen dan is 2 draajes ergens omwisselen, want die 12v is gelijkstroom.
En niks transformator ofzo; je kunt tegenwoordig ook gewoon adapters krijgen die aan de ene kant een 230v stekker hebben, en aan de andere kant een autostopcontact :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 12:36
Als het dan toch richting auto-accessoires gaat kun je misschien ook zo'n klein compressortje gebruiken.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ik gebruik gewoon een kleine elektrische compressor.
Ik heb een aantal verschillende openingen erop voor als ik een kleine sterke luchtstraal wil hebben of een grote zwakke.

Ik gebruik het alleen voor stof weg te blazen op plaatsten waar ik niet bij kan.
De meeste fans mag ik gewoon schoon met een vochtig doekje.
En laatst heb ik nog mijn koelblok volledig gewassen en er terug ingestopt (40 minuten laten drogen in de oven op een lage stand)

Gelukkig heb ik voor de meeste fans, stof filters.
Als je dan ook regelmatig je kamer stofzuigt valt het op zich wel mee met stof.
Ik zou eigenlijk eens cable management in mijn Antec 1200 moeten toepassen.
Het is tegenwoordig één massieve brok van modulaire kabels.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met blazen krijg je gelijk weer zo'n stoftroep. Je hebt ook setjes met een slangetje en opzetstukjes/borsteltjes die je op een stofzuigerslang kunt monteren voor het fijnere schoonmaakwerk. Dat werkt op zich wel. Ik heb zo'n setje.

Alternatief is de buis aan het uiteinde van de stofzuigerslang dicht bij het schoon te maken deel houden met je vingers langs de buis gelegd zodat ze er iets voor uitsteken zodat de (eventueel metalen) buis geen kwetsbare onderdelen kan beschadigen als je er per ongeluk tegenaan stoot en dan met een klein rond zacht varkensharen kwastje het stof losborstelen dat dan direct de stofzuiger ingezogen wordt. Werkt ook prima.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
topaj schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 22:58:
Simpeler, haal een fohn voor een tientje en sloop het verhittingselement eruit.
Een fohn heeft meestal ook een koude lucht stand ;)
*edit* maar de lucht uit een fohn kan, zover ik weet, behoorlijk geladen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 24-09-2011 23:30 ]

• PilatuS
  • Niet online
De PC even buiten zetten en met een compressor schoonblazen vind ik de beste manier.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Stoffilters vind ik de beste manier 8-)
Even ontopic, zo speciaal is zo'n ding toch niet. Luchtbusjes zijn toch niet zo duur, gewoon niet té verspillend omgaan met de lucht.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yur400
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
Mijn kast heeft wel fanfilter, maar ik had een negatieve pressure in mijn kast waardoor lucht, vol met stof, via kiertjes mijn kast in werd gezogen.
Ik heb vandaag een extra fan bijgestopt om overdruk te creëren, dus stofaccumutatie is vanaf nu geminimaliseerd.

Ondanks mijn nieuwe maatregel zal zich alsnog stof ophopen en zo een bus werkt naar mijn mening niet lekker. Je mag ze alleen horizontaal gebruiken, waardoor moeilijke plekken niet bereikt kunnen worden. Aanschaf ervan is ook lame. Alleen Saturn HAD ze hier voor een normale prijs en dan vaak zonder rietje, want die werden gejat...
Compressor zou inderdaad kunnen, maar daar heb je de risico van gecondenseerd water vanwege de hoge druk.

Ik heb thuis een goedkoop luchtbeddenpompje met verschillende opzetstukken. Zelfde principe als mijn link, dus dat klinkt goed. Alleen, de mijne stinkt enorm naar plastic als ik het aanzet. Dit betekent dus dat het microscopisch kleine stukjes plastic de lucht in blaast. Heb geen zin om mijn kast en onderdelen met chemische gedoe te poeder coaten. Wat is jullie ervaring hiermee timberleek en Pieterke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon ff een paar minuten laten blazen in de lucht. En echt coaten ga je er niet mee kunnen doen, daar is ook warmte voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
die pomp van mij maakt ook wel veel herrie, maar geen plastic lucht.
je kan hem inderdaad even aan laten staan om te kijken of hij 'schoon blaast' maar wanneer is hij dat gaan doen?
de goedkope pompjes willen wel eens te slecht gekoeld zijn, die mag je vaak dan maar x minuten achtereen gebruiken en daarna moet je hem af laten koelen. Die pomp hier wordt ook warm na een tijdje (maar dan ben ik al klaar).

en de kast ermee coaten gaat je ook niet zomaar lukken (zo wel handig zijn als je zo je kast kon spuiten).
Pagina: 1