Western Digital Scorpio Blue - Trage Acces tijd ?

Pagina: 1
Acties:

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hi :)

Kort maar krachtig hier wat base-info :

Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een HP Elitebook Mobile Workstation 8740w. Config mbt HDD bestaat uit een W7 x64 OS-drive (Intel 320 120 Gb SSD), in de extra bay is een WD Scorpio Blue van 640 Gb geplaatst voor Data en verdere Apps. Unit is met 16 Gb Memory bezet.

pricewatch: Western Digital Scorpio Blue WD6400BEVT , 640GB SATA-300, 8MB, 5400rpm

Unit is voorzien van de allerlaatste FW & drivers, met betrekking tot de opslag maak ik gebruik van de laatste Intel RST Drivers Release 10.6.1022, dit in combinatie met een Intel ICH 5 Series version 6 en wordt supported hierin. Intel Chipset is QM67 en ook hiervoor zijn de drivers geïnstalleerd. Alles up-to-date en draait als een zonnetje.

Issue?

Of het een issue te noemen is, durf ik niet te beweren, maar wat me opvalt dat wanneer ik de WD drive wil benaderen, dit enkele seconden duurt (2 3 seconden) voor ik volledig in Explorer alles kan zien en benaderen. Het lijkt wel of ik op deze drive alles wat langzamer kan benaderen. Echter wanneer ik hier en daar wat open op deze HDD, dan lijjkt alles wel sneller te gaan. Is wat lastig uit te leggen, maar wellicht hebben jullie een idee?

Ook heb ik even via Harddisk Sentinal een screenshot bijgevoegd waarin de SMART waardes worden weergegeven. Dien ik mij zorgen te maken over bepaalde meldingen?

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h245/Mpower72/WD.jpg

New Build in Progress

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 22:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb een vermoeden wat er gebeurd. :) aller eerst, als ik het goed begrijp reageert de hardeschijf voornamelijk traag wanneer je hem voor de eerste maal benaderd. waarschijnlijk gebeurd dit ook wanneer je de hardeschijf weer een poosje met rust laat. Ik denk dat dit te maken heeft met de power management instellingen. Vermoedelijk wordt de hardeschijf in stanby gezet wanneer deze een poosje niet gebruikt is.

Daarnaast moet je wel realiseren dat de blue edities van Western Digital geen performance schijfen zijn, daarvoor heeft Western Digital de black serie. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
_Dune_ schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 00:48:
Ik heb een vermoeden wat er gebeurd. :) aller eerst, als ik het goed begrijp reageert de hardeschijf voornamelijk traag wanneer je hem voor de eerste maal benaderd. waarschijnlijk gebeurd dit ook wanneer je de hardeschijf weer een poosje met rust laat. Ik denk dat dit te maken heeft met de power management instellingen. Vermoedelijk wordt de hardeschijf in stanby gezet wanneer deze een poosje niet gebruikt is.

Daarnaast moet je wel realiseren dat de blue edities van Western Digital geen performance schijfen zijn, daarvoor heeft Western Digital de black serie. :)
Ha _Dune_ bedankt voor je reactie. Idd correct ik merk dit bij eerste benadering van de HDD, en wanneer weer even idle. Precies ook mijn eerste vermoeden en ik had daarom inderdaad ook al de power management instellingen bekeken, en deze is op performance ingesteld, waarbij in de advanced settings ook eigenlijk alles disabled staat qua power manegement of sleep-modus van HDD's. Dus dat de HDD in sleepmode komt lijkt me onwaarschijnlijk.

Is dit dus dan toch normaal bij dit type Drive? Zo ja dan had ik dan toch beter moeten researchen (ook echt gedaan) maar blijkbaar toch voor een Black-serie moeten kiezen?

Dit leek me nou echt een goede leuke schijf voor second HDD. Het is ook niet direct irritant, maar het viel me nogal op sinds gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Viper72 op 24-09-2011 01:34 ]

New Build in Progress