• apfel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01-2025
Hallo,

Ik heb een Acer aspire 3690 waar windows XP 32 bits opdraait. Mijn werkgeheugen begint steeds voller te worden waardoor die steeds meer virtuele geheugen moet gaan gebruiken. Dus dacht ik laat ik het oude er uit halen 2*512 mb en deze vervangen door 2* 1 gb (tevens ook het maximale wat er in kan) op 667 Mhz.
Nu de vraag in hoeverre heeft dit echt zin? Laptop wordt gebruikt voor office, internet en niet al te zwaar rekenwerk in bv matlab. Totale werkgeheugen schommelt tussen de 700 mb en 1.5 gb.

Heb ook nog een dell c521 xp 32 bits staan waar eigenlijk het zelfde mee aan de hand is. Hierbij is de vraag als ik er geheugen bij in stop (twee slots nog leeg) hoe het zit met de timing van het het geheugen? Met andere woorden als ik er nieuwe geheugen bij stop met een andere timing hoe gaat dit werken met het oude geheugen?

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Meer geheugen heeft altijd baat.
Beschouw het als hardlopen met ademen door een rietje en hardlopen met de mond open, wanneer krijg je de meeste lucht binnen en presteer je het beste...?
Vooral in jouw geval ga je van 1GB naar 2GB, dit zal wel degelijk helpen.

Daarnaast plaats ik nooit geheugen met verschillende timings bij elkaar.
Misschien werkt het wel maar uit voorzorg doe ik het niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geheugen met verschillende timings kun je prima mixen, maar stel het geheugen dan zo in dat het draait op de soepelste timings.

• apfel
Bedankt voor jullie antwoord. Verstandigste is dus geheugen te nemen wat op de zelfde timing draait!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, verstandigste is het geheugen gewoon goed in te stellen zodat alle DIMMen in spec draaien. Ongeacht wat voor geheugen je koopt en of het nu allemaal dezelfde modules zijn of niet.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

jasiccama schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 20:03:
Meer geheugen heeft altijd baat.
Beschouw het als hardlopen met ademen door een rietje en hardlopen met de mond open, wanneer krijg je de meeste lucht binnen en presteer je het beste...?
Meer geheugen heeft niet altijd baat, van 8GB naar 16GB maakt voor 99% van de pc-gebruikers echt nul komma nul verschil. Het is alleen zo als het een bottleneck wordt (tot zo ver klopt je vergelijking).

Maar ja, als het gebruikte geheugen consequent over je hoeveelheid RAM heenzit is het wel degelijk een grote bottleneck natuurlijk. :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:49

Croga

The Unreasonable Man

Maar het allerbelangrijkste is men nog vergeten....

Welk geheugen wordt door die 3690 ondersteund? Wellicht kun je dat ding helemaal niet uitbreiden? Heb je dat al opgezocht?
Een snelle blik op Internet zegt dat de 3690 zowieso geen sneller geheugen dan 533Mhz aan kan dus daar heb je alvast een uitdaging. Over hoeveel geheugen ondersteund wordt kon ik zo snel niks vinden.

Advies dus:
Zoek eerst eens uit wat er allemaal ondersteund wordt door beide laptops. Dat kan je een onprettige verassing na kopen van geheugen besparen.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Even een klein detail:
Windows XP dat meer dan 1GB aan werkgeheugen snoept idle is niet normaal. Bijvoorbeeld: Ik heb Windows 7 Ultimate draaien met verschillende services op de achtergrond, en gebruik van mijn 4GB nog niet eens 1,5GB...
Misschien is een verse install ook niet verkeerd!

Als je geheugen hebt dat sneller is dan dat het moederbord aankan, wordt het automatisch teruggeklokt. Wat je wel na moet kijken, is hoeveel geheugen er ondersteund wordt. Misschien is er een bios-update waardoor er meer geheugen wordt ondersteund. Kijk deze dingen even na voordat je geheugen gaat kopen, dan kom je nooit thuis met het verkeerde.

PS: als je computerboer niet de lulligste is, kan die ook ff checken of je het goeie geheugen hebt.

• apfel
Bedankt!
Ik heb in de handleiding het volgende gevonden (acer):

256/512 MB of DDR2 533 MHz memory, upgradeable to 2 GB using two so DIMM modules (dualchannel support)

Omtrent een versie installatie die gaat er morgen aan komen. Bios update is uitgevoerd en volgens www.crucial.com blijft het bij 2 gb hangen

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:12
Dan gewoon een setje 533- of 667MHz geheugen inhangen. De 667MHz zal dan (eventueel) terugklokken, maar kan soms goedkoper zijn dan 533MHz. Bij voorkeur Kingston ValueRAM zodat je een hoge compatibiliteit hebt. Daarnaast is het ook (meestal) lekker goedkoop :).

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:14

SkyStreaker

Move on up!

Het lijkt mij idd. niet verkeerd om ook eens even een verse install te doen, danwel de boel eens goed op te schonen door wat gratis tooltjes/proggies uninstallen:

1) Deinstalleer meuk die je niet nodig hebt (reboot even als je klaar bent)
2) CCleaner d'r over heen raggen (ook de regcleaner gebruiken, reboot wanneer klaar)
3) Update eens een driver her en der (mochten er oude drivers geheugen vreten)
4) Defraggler d'r overheen. Gewoon standaard defrag voldoet. (heeft niks met je geheugen te maken, maar het kan helpen dat het allemaal net even wat lekkerder werkt)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• apfel
Installatie loopt op het ogenblik. CCleaner + Defraggler behoren eigenlijk tot standaard software ;)
Pagina: 1