Raid 0 en normaal

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4VANG3R
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-04 08:27
Hey tweakers,

Is het mogenlijk om 2 HDD's in raid 0 te zetten en daarnaast 1 HDD in "normaal" te laten draaien?
ik heb 2 oude(re) HDDs van 250gb die ik graag in raid 0 wil draaien voor de extra snelheid om mijn nieuwe HDD ernaast te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:46
Aangezien je op deze simpele vraag zelf geen antwoord hebt, raad ik je ook gelijk af om RAID0 te gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4VANG3R
Daar heb ik dus gewoon niks aan..
Ik heb nog nooit eerder RAID gebruikt dus het spijt me dat ik er zelf geen antwoord op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p-schoemaker80
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-09 19:49
Ja dat is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 16:06

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

ja je kan gewoon naast je Raid 0 nog een extra schijf plaatsen welke je gewoon als stand-alone kunt gebruiken.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p-schoemaker80
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-09 19:49
Als je MB raid ondersteunt kan je zelf in de bios een raid aan maken en zelf de HD uitzoeken die je wil raiden.De rest van je HD zullen gewoon blijven draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat hangt dus af van de controller die je wil gaan gebruiken. In de meeste gevallen kan het prima, maar zonder uberhaupt iets van specs te geven is het lastig om iets met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4VANG3R
dankjewel allemaal daar heb ik dus wel wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAID 0 met een onboard controller is over het algemeen knoeien in de marge.
Wil je snelheid dan koop je anno 2011 een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:02
Wat je wil kan meestal gewoon. Maar het is de vraag of het je wat oplevert. Je hebt het over 2 oude HDD's en 1 nieuwe. Het is goed mogelijk dat de nieuwe HDD op zichzelf al sneller is dan een array van 2 oude schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4VANG3R
Polster schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 18:47:
Wat je wil kan meestal gewoon. Maar het is de vraag of het je wat oplevert. Je hebt het over 2 oude HDD's en 1 nieuwe. Het is goed mogelijk dat de nieuwe HDD op zichzelf al sneller is dan een array van 2 oude schijven.
Dat is dus ook een beetje waarom ik het doe, aangezien ze toch al oud zijn wil ik het laatste beetje performance eruit knijpen dat er nog in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4VANG3R
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 18:46:
RAID 0 met een onboard controller is over het algemeen knoeien in de marge.
Wil je snelheid dan koop je anno 2011 een SSD.
Ik heb niet zo lang geleden een SSD gekocht en een week of 2 later RMA gestuurd vanwege BSODs.
Heb voor nu nog even niet zoveel vertrouwen in SSDs
Was een OCZ Vertex 3 120gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

amorvulnerat schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 19:20:
[...]
Ik heb niet zo lang geleden een SSD gekocht en een week of 2 later RMA gestuurd vanwege BSODs.
Heb voor nu nog even niet zoveel vertrouwen in SSDs
Was een OCZ Vertex 3 120gb.
Nu heeft de OCZ Vertex 3 ook de reputatie een erg onbetrouwbare SSD te zijn, maar dit had je kunnen weten als je de topic's hier in het forum er op na geslagen zou hebben. :)
GioStyle schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 18:37:
Aangezien je op deze simpele vraag zelf geen antwoord hebt, raad ik je ook gelijk af om RAID0 te gaan draaien.
Wat GioStyl hier vermoedelijk bedoeld is dat jij je waarschijnlijk nog niet erg goed hebt ingelezen of uberhaubt de handleiding van het moederbord er op nageslagen hebt. Als je bij RAID niet weet waar je meebezig bent kan het op een behoorlijke terleurstelling uitlopen, zeker als je gebruik maakt van RAID0.

RIAD0 is eigenlijk voornamelijk geschikt voor het bewerken van makkelijk te reproducerende data waarbij hoge doorvoersnelheden vereist is en zeker niet voor belangrijke data. Dit omdat wanneer een hardeschijf in een RAID0 set stuk gaat je in pincipe alle data kwijt bent, ook die op de overige hardeschijfen.

Welke configuraties je kunt maken ligt, zoals Terw_Dan al aangeeft, aan de controller die je gebruikt. Meetsal is wat jij wilt goed mogelijk.

Verder raad ik je aan eens te kijken welke controller je gebruikt en deze eens door te nemen: RAID FAQ

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.