• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:06
Hallo,

Zojuist wilde ik 2x http://www.ec.kingston.co...artno=KVR1333D3N9/4G&id=1 bij dit geheugen prikken: http://www.ocztechnology....age-dual-channel-eol.html . Echter zag mijn BIOS maar 6GB en liep mijn pc vast bij het Windows 7 logo. Kan het zijn dat ik het RAM voltage moet verhogen? Momenteel draait die op 1.5v namelijk (auto) of is OCZ en Kingston geheugen gewoon niet compatible? Beide RAM types staan wel op de QVL van mijn moederbord manual.

Ik heb al geprobeerd om het RAM op 1333 te laten lopen ipv 1600 maar dit hielp niet.

Heeft iemand een idee?

[ Voor 9% gewijzigd door YaYo86 op 23-09-2011 18:23 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Weet je zeker dat je geheugenreepjes niet defect zijn? Of misschien 1 van de reepjes defect is? Eventjes 1 voor 1 testen :)

Bovendien heb je een vreemde combinatie reepjes geplaatst. 1333MHz reepjes (kingston) en 1600 MHz reepjes (OCZ). Die van kingston hebben genoeg aan anderhalve volt. Die van OCZ willen 1.65V hebben. Maar bij 1600 MHz.

Er staat bij die van OCZ niet gespecificeerd of anderhalve volt voldoende is voor de reepjes als ze op 1333MHz lopen. 1.65V en je overvolt je kingston reepjes. Al met al een lastige zaak.

Wat je kunt proberen is (na het testen op foutieve reepjes), de OCZ reepjes in het moederbord drukken, handmatig timings, snelheden en voltages instellen. Timings volgens OCZ website, snelheid op 1333MHz en voltage op anderhalve volt. Check of je pc start en stabiel is.

Vervolgens de Kingston reepjes plaatsen en hetzelfde proberen. Als dat ook stabiel is beide (OCZ en kingston) plaatsen en 1333MHz instellen. Anderhalve volt instellen en de timings nemen van de reepjes met de hoogste timings. (CL9, die van kingston dus).

-_-

• YaYo86
M2M schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 18:31:
Weet je zeker dat je geheugenreepjes niet defect zijn? Of misschien 1 van de reepjes defect is? Eventjes 1 voor 1 testen :)

Bovendien heb je een vreemde combinatie reepjes geplaatst. 1333MHz reepjes (kingston) en 1600 MHz reepjes (OCZ). Die van kingston hebben genoeg aan anderhalve volt. Die van OCZ willen 1.65V hebben. Maar bij 1600 MHz.

Er staat bij die van OCZ niet gespecificeerd of anderhalve volt voldoende is voor de reepjes als ze op 1333MHz lopen. 1.65V en je overvolt je kingston reepjes. Al met al een lastige zaak.

Wat je kunt proberen is (na het testen op foutieve reepjes), de OCZ reepjes in het moederbord drukken, handmatig timings, snelheden en voltages instellen. Timings volgens OCZ website, snelheid op 1333MHz en voltage op anderhalve volt. Check of je pc start en stabiel is.

Vervolgens de Kingston reepjes plaatsen en hetzelfde proberen. Als dat ook stabiel is beide (OCZ en kingston) plaatsen en 1333MHz instellen. Anderhalve volt instellen en de timings nemen van de reepjes met de hoogste timings. (CL9, die van kingston dus).
1 voor 1 testen lukt niet omdat de pc dan niet opstart toch? Het moet in paren ivm dual channel. Of zit ik fout?

Wat de snelheden betreft laat ik deze gewoon staan op 1333mhz, dus dat zou geen probleem moeten zijn toch als ik het op 1.5v instel? Enige tijd geleden toen ik mijn pc installeerde draaide de OCZ reepjes op 1066mhz, dit heb ik handmatig veranderd naar 1333mhz. De reden dat ik geen 1600mhz heb ingesteld was volgens mij omdat de pc toen niet stabiel draaide (auto voltage, 1.5v).

Moet ik naast het RAM voltage nog iets anders aanpassen? Heeft het verhogen van dit voltage nog gevolgen voor andere dingen in mijn pc (op mijn CPU na, 1.65+)

• wouzer1977
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-02 17:33
Als 1e zou ik als ik jou was de voltage op auto zetten en dan iedere module stuk voor stuk testen.
Dual channel is leuk maar niet "verplicht". Je zou de pc moeten kunnen starten op 1 module. Werken alle modules bijvoorbeeld in het 1e slot dan weetje dat het geheugen iig werkt. Je zou dan ook telkens 1 module kunnen testen in ieder slot. Dus eerst slot 1, dan 2 enz. Misschien dat een slot defect is.

• YaYo86
Ik heb nu de Kingston reepjes in mijn pc zonder de OCZ reepjes op 9-9-9-24 en auto voltage (1.5v dus). De pc start op, echter toen de timings op 7-7-7-24 stonden kreeg ik een "Overclock failure" tijdens de POST. Windows ziet nu keurig 8GB RAM, nog steeds 4 te weinig :P

Slots en RAM zijn niet defect trouwens.

• M2M

M2M

medicijnman

je kunt 1 reepje tegelijk testen. Je draait dan single channel. Kwa performance schrap je dus de helft van de bandbreedte, maar voor een beetje testwerk is dat allemaal prima.

Overigens kun je ook gewoon twee reepjes testen, maar is het nogal lastig de defecte geheugenreep te vinden.

Voltage op auto is niet altijd een verstandige keus. Sommige moederbord fabrikanten gooien er op auto settings te veel of te weinig voltage op. Wil je zekerheid, stel dan gewoon de voltages handmatig in. Gewoon volgens de specs van de geheugenreepjes. Staat er bij de specs dat ze kunnen lopen op 1600 MHz, op CL9 timings bij 1.65V, dan stel je dat gewoon zo in in je bios. Werkt het niet? dan kun je gewoon terug naar de winkel met je reepjes. (of je moederbord is defect).

Voor de TS is het eigenlijk niet zo moeilijk meer. Je weet zeker dat je moederbord niet defect is, en je weet ook zeker dat je geheugenreepjes werken. Of ze stabiel zijn weet je niet, daarvoor moet je prime95 (of ander willekeurig stress test programma) een uurtje of 8 voor laten draaien. Draait het dan nog steeds foutloos, dan heb je een stabiel systeem.
YaYo86 schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 18:51:
Wat de snelheden betreft laat ik deze gewoon staan op 1333mhz, dus dat zou geen probleem moeten zijn toch als ik het op 1.5v instel? Enige tijd geleden toen ik mijn pc installeerde draaide de OCZ reepjes op 1066mhz, dit heb ik handmatig veranderd naar 1333mhz. De reden dat ik geen 1600mhz heb ingesteld was volgens mij omdat de pc toen niet stabiel draaide (auto voltage, 1.5v).
Op de website van OCZ staat dat de reepjes 1.65V nodig hebben voor functioneren bij 1600MHz. Als je het voltage op "auto" laat staan, staat er anderhalve volt op. Dat is niet voldoende en daarom is je pc niet stabiel.

Wat je nog even zou kunnen testen is of de OCZ reepjes, in hun uppie, 1333 MHz, CL9, 1.5V stabiel draaien. Als dat zo is, en de combinatie van de OCZ en kingston werkt nog steeds niet, weet ik het ook niet meer :)

-_-

• YaYo86
Ik heb het opgelost:

1. Timings ingesteld: 7-7-7-24, voltage handmatig op 1.65 gezet. PC opgestart zonder problemen.
2. Alle reepjes eruit gehaald.
3. De 2 nieuwe reepjes in A1 en B1 gedaan (waar voorheen de OCZ reepjes zaten). De pc startte niet op > Overlock failure aldus de POST.
4. Alles weer teruggezet naar de standaard waardes in de bios: PC startte op.
5. Eerst 1 OCZ reepje bijgevoegd en toen de 2e en de pc startte op.

Tot dusver geen problemen gehad nog. Stresstests heb ik (nog) niet uitgevoerd dus of het stabiel is..

De timings staan dus nog steeds op 7-7-7-24. Geen probleem neem ik aan?
Kan het er misschien mee te maken hebben dat eerst het grootste geheugen in A1 en B1 geprikt moeten worden dat de reepjes nu wel werken?

[ Voor 8% gewijzigd door YaYo86 op 23-09-2011 21:03 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Als je geheugen bij prikt, neem je normaliter de timings aan van het geheugen met de hoogste timings.

Je kingston geheugen is CL9, je OCZ geheugen is CL7. Draai je met CL7, dan draai je je kingston geheugen dus buiten de specs. (timings hoger = langzamer, lagere timings is beter). Voor geheugen met lage timings en hoge snelheid betaal je in de winkel ook meer voor :). Overigens kwa performance moet je geheugentimings in het laatste procentje zoeken.

Speel voor de rest wat rond met de geheugenreepjes. En check het moederbord boekje over de juiste insteekbalkjes voor dual channel mode. Soms is dat de eerste twee, soms is het nummer 1 en 3. Maar dat moet in het moederbord boekje staan.

-_-

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vrij vertaald: wil je op safe spellen, zet de timing dan op 9 i.p.v. 7. Die latencies zijn praktisch niet interessant meer; tegenwoordig draait alles om bandbreedte.
Pagina: 1