Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423853

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een nieuw systeem aangeschaft.
(Bij azerty met montage en 2 jaar garantie).

Gister heb ik er windows op geinstalleerd etc.

Alleen toen ik mijn pc vandaag booten kreeg ik de volgende error.
CPU fan error please press F1 for setup.
Als ik op F1 druk kom ik in de bios en zie ik dat mijn CPU 70 graden is!
Verder staan al mijn fan metertjes van de CPU in het rood met 600 RPM.
Ik heb geprobeert om mijn bios te resetten.
(Bij windows installatie ben ik in bios geweest omdat 1 HDD niet gevonden werd door windows dus moest hem daar nog even instellen).
Dus dacht dat daar misschien wat fout was gegaan.
Heb de bios proberen te resetten via de default settings knop op zeg maar het start scherm. (niet advanced).
Maar dat heeft ook niet geholpen.

Verder heb ik ook een paar keer gehad dat ik uit de bios vloog en mijn PC maar bleef booten uitvallen en booten. Dacht dat dat waarschijnlijk er aan lag dat mijn CPU te heet was ofzo.

In mijn PC zit de intel i5 2500k ik heb al MB een p8z68 v-pro en mijn koeler is een Mugen 2 rev b.
Ik weet ook zeker dat er niks fout is gegaan bij het monteren want de dag ervoor deed hij het gewoon!

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17
Kun je niet ergens in de bios een waarde instellen waarbij de cpu fan error getriggerd wordt? Mogelijk staat deze afgesteld op de snelheid van de gebruikelijke boxed koeler en dus te hoog voor de fan op je Mugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:56

Tens

let me drink about it

Draait de fan vrij als de pc uit is?

Ben je zeker dat de CPU fan op de cpu-aansluitng op je bord zit en niet per ongeluk op een chassis fan aansluiting?
2.2.1 van je handleiding

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Verder staan al mijn fan metertjes van de CPU in het rood met 600 RPM.
hoeveel heb je er wel niet...CPU = 1 fan !
(Bij windows installatie ben ik in bios geweest omdat 1 HDD niet gevonden werd door windows dus moest hem daar nog even instellen)
elke HDD hoort toch mits goed aangesloten te zijn zichtbaar in Windows?
Verder heb ik ook een paar keer gehad dat ik uit de bios vloog en mijn PC maar bleef booten uitvallen en booten. Dacht dat dat waarschijnlijk er aan lag dat mijn CPU te heet was ofzo.
hij zal mits de koeler niet geheel los zit bij 70grad niet moeten crashen.. er gaan dus een paar dingen mis heb je al contact gehad met de leverancier want zei regelen de garantie. wij kunnen slechts adviseren natuurlijk??
Draait de fan vrij als de pc uit is?
Een fan draait nooit als een P uit is ..lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:56

Tens

let me drink about it

Anoniem: 91626 schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 16:21:
[...]

Een fan draait nooit als een P uit is ..lol
Leuk, zal het even duidelijker stellen: als je hem met de hand beweegt, of tegenaan blaast, draait hij dan wel vrij?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 20:48

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Zou je - gezien de garantie en het 'sinds kort' in gebruik nemen - niet eerst even contact opnemen met Azerty?

Dadelijk verpruts je zelf iets, wellicht. Zie dan nog maar eens hard te maken dat je verschillende problemen hebt welke niet daardoor veroorzaakt zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@XTRA zal je vragen effe een voor een beantwoorden

De metertjes die in het rood staan zijn CPU fan en CHA fan 1.

Vond het ook raar met die HDD alleen de bios herkende hem wel.

Verder weet ik niet of die constant 70 graden blijft want als ik de bios in kom staat hij al op 71.
Heb er verder niet zoveel na gekeken (zal ik vanavond nog wel doen).
Ik heb nog geen contact opgenomen met Azerty omdat ik dacht dat het een klein probleem was.
Want vind het wel heel raar dat hij het opeens niet meer doet van dag tot dag.

Volgende week komt een kennis van mij langs om het te bekijken.
Die heeft er meer verstand van dan ik heb.

Ik wil hem zelf ook liever niet open maken want het schijnt bij sommige bedrijven zo te zijn dat ze er binnen in een stikker in plakken zodat als je die kast zelf open schroeft de stikker scheurt en je je garantie kwijt bent.
Ben er echter niet zeker van of dit bij Azerty ook het geval is.

@Tens dat van jou kan ik dus ook niet proberen om de bovenstaande reden.

@Nielson Heb nog niet zoveel in de bios rond gekeken verwacht dat die optie onder advanced staat.
zal daar vanavond ook naar zoeken.

Verder bedankt alvast

Ik hoor graag als mensen andere dingen weten om dit probleem te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

De meter in het bios wordt rood als de fan te langzaam draait.
Wat langzaam is verschilt per fan, voor die van de mugen is 600 rpm niet heel raar. De ondergrens voor te langzaam kan je in de bios gewoon wijzigen, dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Dan het probleem met de hoge cpu temperatuur. De sandy bridge geeft een cpu temp die door veel tools (en biossen) vaak verkeerd worden uitgelezen. De core temp is echter wel betrouwbaar. Laat je dus niet leiden door de cpu temp, maar richt je op de core temp (daar zijn er vier van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-06 02:55

MiliaanR

Just for fans.

Je CPU fan faalt maar toch geeft je mobo aan dat hij op 600 rpm draait???
Volgens mij kan je die waarschuwing uit zetten, start hij dan wel door naar windows?
Heb je de pc misschien rond geschoven, lijkt me raar hoor maar misschien zaten de fan pins niet goed?
En kan je anders niet gewoon zien of die rond draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ NMilaanR
Ik kan gewoon door fans zien dat de mugen gewoon draait dus hij draait zeker.

@job verder kan het misschien wel zo zijn dat die CPU temp niet klopt maar dan vind ik het wel raar dat er eerst wel 25 graden stond en nu 71 dus het lijkt me wel dat hij gewoon 71 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

De core temp en de cpu temp kunnen bij een sandy bridge wel meer dan 20 graden verschillen.
Leidend is de core temp, de cpu temp in de bios klopt gewoon niet.

Dus bekijk eerst eens de core temp voordat je kan concluderen dat je pc uitvalt door een te hoge temperatuur.

[ Voor 36% gewijzigd door job op 23-09-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja maar bedoel die CPU temp stond eerst toen ik die HDD stond nog op 25 graden en nu op 71.
Pagina: 1