• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:50
Binnenkort moet ik in een klein fitnesszaaltje een fotoshoot doen. Aangezien de verlichting (TL) hier niet denderend is wil/moet ik wel flitsen. Ik zit nog een beetje te dubben wat ik het beste kan doen. De opties zijn als volgt:

- Schieten met 1 580 EX II vanaf de camera (nadeel: schaduwen)
- Schieten met 1 580 EX II vanaf de camera en 2x een 580 EX II als wireless slave (voordeel: E-TTL kunnen schieten, nadeel: ???)
- Een goedkoop 200ws studio-flitssetje aanschaffen (nadeel: nog nooit mee gewerkt)

Wat is hier nu wijsheid? Het plafond is overigens wit en ongeveer 3 meter hoog, dus bouncen moet mogelijk zijn (maar dan zit ik wellicht weer met schaduwen in het gezicht)...

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heeft het spiegels aan de wanden? Zo ja, die kunnen vast en zeker ook voor heel vervelende reflecties zorgen.
Wat ga je vastleggen tijdens die fotoshoot?

Life is not about specs, it is about joy!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Misschien kun je de locatie eerst bezoeken en een testshoot doen? Kijken wat er uit komt?

Verwijderd

Frankster schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 15:16:
Binnenkort moet ik in een klein fitnesszaaltje een fotoshoot doen. Aangezien de verlichting (TL) hier niet denderend is wil/moet ik wel flitsen. Ik zit nog een beetje te dubben wat ik het beste kan doen. De opties zijn als volgt:

- Schieten met 1 580 EX II vanaf de camera (nadeel: schaduwen)
- Schieten met 1 580 EX II vanaf de camera en 2x een 580 EX II als wireless slave (voordeel: E-TTL kunnen schieten, nadeel: ???)
- Een goedkoop 200ws studio-flitssetje aanschaffen (nadeel: nog nooit mee gewerkt)
Een 580EX slave met een master op de camera werkt heel goed. Je kunt 'm op je onderwerp richten, maar wat ik wel gedaan heb is zo'n slave naar de muur of plafond te richten. Dan heb je een mooie diffuse lichtbron, zonder dat je met softboxes of paraplus moet werken. Kost natuurlijk wel een bak licht, maar op ISO 400 en een snelle lens op de camera werkt dat wel.

Nadeel van de slave is dat hij de flits van de master moet kunnen zien. Hetzij direct, (de master gaat automatisch op wide-angle) hetzij een reflectie van master via muur/plafond. Bij een grote zaal is die reflectie soms een probleem, en dan moet daar wel om denken. Wanneer je nauwelijks invulflits van de master gebruikt, kun je natuurlijk gewoon de kop van de master naar de slave richten. Eventueel de bounce-card uittrekken, om nog een heel klein beetje invul te geven.

Behalve dat je rekening moet houden met de positie van de slave, werkt het via ETTL net zo makkelijk als wanneer de flitser op je camera staat. Wanneer je invul flits geeft, kun je dat op de master gewoon met een ratio instellen. 1:3 voor master/slave is een goed begin.

Een set 580's is heel compact, en kan je via ETTL heel vlot mee werken. Afstand tot het onderwerp is irrelevant, dat regelt de flitser allemaal. Studioflitsers zijn goedkoop en krachtig, maar je werkt er statisch mee, omdat je ze i.h.a. manueel instelt. Werkt uitstekend voor geposeerde foto's op een vaste plek, maar niet voor een feest ofzo.

580's zijn niet goedkoop... Maar je wilt er zowieso één hebben voor algemene fotografie. De meerprijs is dus alleen de extra flitser. Een 430EX als slave kan ook, maar die extra power is toch wel heel prettig in dit soort situaties.
Wat is hier nu wijsheid? Het plafond is overigens wit en ongeveer 3 meter hoog, dus bouncen moet mogelijk zijn (maar dan zit ik wellicht weer met schaduwen in het gezicht)...
Dan bounce je verkeerd. Bij een goede bounced flits heb je geen schaduwen in het gezicht.

Waarschijnlijk maak je de standaard fout die iedereen maakt, namelijk de flitser op 45 of 60 graden te zetten. Dat is fout! Dat zorgt er namelijk voor dat je een lichtbron direct boven je onderwerp creert, en dus krijg je die schaduwen.

Je moet er voor zorgen dat die indirecte lichtbron op het plafond zich vóór je onderwerp bevindt. Dat betekent in de meeste situaties dat je recht omhoog moet flitsen. Wanneer je onderwerp relatief dicht bij staat t.o.v. de hoogte van het plafond, moet je zelfs enigszins naar achter flitsen. Doe je dat, dan krijg je uitstekende belichting in het gezicht.

Nog mooier is wanneer je de flitser óók naar de zijkant laat schieten. Je krijgt dan schuin invallend licht, wat nog meer diepte oplevert. (In dat geval bijvoorbeeld dus flitskop 45 graden kantelen, en dan 90 graden zijwaarst draaien.)

NB: Let even op de kleur van het plafond. Alleen met lichte plafonds kun je goed bouncen!

Wanneer het plafond donker is, of te hoog, dan kun je eventueel nog de muren gebruiken. Wanneer dat ook niet mogelijk is, dan moet je externe flitsers gebruiken.

Wanneer de ruimte het toelaat, levert een enkele bounced flash fantastische resultaten, en is verreweg het flexibelste. Dan moet je niet over externe flitsers denken.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Het zal sowieso niet echt pikkedonker zijn in dat zaaltje neem ik aan, dus 1 x 580 en hoge ISO + voldoende lange sluitertijd om de achtergrond te verlichten doet al wonderen lijkt me.

Groetjes, FaceDown.

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09-2025

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Vergeet je groen filter niet voor op je flitser/lampen, tenzij je het kleurverschil tussen TL en je flitser niet erg vind, of als je de TL uit doet.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:51
Shark.Bait schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 17:21:
Vergeet je groen filter niet voor op je flitser/lampen, tenzij je het kleurverschil tussen TL en je flitser niet erg vind, of als je de TL uit doet.
En opletten met je sluitertijd. TL knippert aan 50(?)Hz, dus je sluitertijd is best een veelvoud hiervan.

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
Wat voor onderwerp heb je? Gaat het om een enkel of om meerdere personen? Zit iedereen dicht op elkaar en maak je portretten of zijn het full body shots?

Persoonlijk zou ik snel voor een studioset gaan aangezien die veel meer vrijheid met instellen en accessoires geeft. Een grote softbox of paraplu kun je niet (of nauwelijks) op je 580 zetten en kunnen echt wat toevoegen.

Maar, 200w is wel wat weinig en het hangt dus erg van je onderwerp af of dat voldoet. Een persoon alleen is geen probleem met 200w flitssetje. Maar meerdere mensen ga je niet redden. Met veel omgevingslicht komen ze dan soms niet eens boven het bestaande licht uit.
Als de 200w je maximale budget is en je moet grotere groepen fotograferen dan zou ik dan toch sneller kiezen voor de 2x 580 ex en goed gebruik maken van het bestaande licht (niet de TL verlichting!).

Leica MM + Sony A9

• Frankster
Ik krijg vandaag meer te horen over wat er precies vastgelegd moet worden. Voorraad zover ik nu weet zijn et voornamelijk deelopnamen van mensen (benen, armen etc) en incidenteel een volledig persoon, dus dat zou ik wel moeten redden met die 200ws denk ik.

Ik zit wel nog met dat TL-licht. Waar kan ik groenfilters voor mijn flitser halen? Ik zag ze bij KE wel voor NIKON, maar niet voor Canon...

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• Frankster
Even een reply van de afloop van het verhaal:

Uiteindelijk ben ik in de weer gegaan met 2x een 580EX II (1 voorzien van Falcon Eyes Diffusor Bol, de ander voorzien van paraplu). Daarnaast heb ik een 420 EX met diffuser gebruikt om de achtergrond te verlichten.

De flitser met diffusor bol zat op de camera, paraplu dicht tegen de modellen vanaf de zijkant en de plek van de 420ex varieerde. Camera ingesteld A:B+C op 1:4 en C op +1. Enkele voorbeelden staan hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-OdRziHyvkvs/TpLySqTupoI/AAAAAAAAdi4/YiEaiLEuEWE/s640/20111004-12-32-17.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-W_Dudq3rmGw/TpLySBfgIZI/AAAAAAAAdiw/bHw1i3_8jLg/s640/20111004-14-17-09.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-EeYMD8z8E8c/TpLySH_n-vI/AAAAAAAAdi0/-g_mkgA-yq0/s640/20111004-10-11-15.jpg

&Creative

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Nou, daar hoef je je niet voor te schamen. Je zou 't nog nuttiger als naslag kunnen maken als je in paint ofzo een schetsje maakt wat precies waar stond.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Los van de belichting, die er best wel goed uit ziet denk ik (weinig ervaring met 'studio' dingen), had ik de focus bij de eerste foto net wat meer naar de arm van de 'masseur' gelegd. Misschien dat dit toevallig de enige foto is waarbij dit voorkomt, maar het viel me direct op. De aandacht gaat iets meer naar de witte broek zeg maar :P.
Of het is een persoonlijke afwijking natuurlijk O-)

[ Voor 9% gewijzigd door bartvl op 10-10-2011 15:37 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Frankster
Voor de mensen die het grafisch willen zien hoe de setup was:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-XgMUz-IIqbY/TpVQbvxMUNI/AAAAAAAAdjE/c4KlfbUScgI/s650/LightingSetup.jpg

&Creative

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
OK... ik had wat anders in gedachten maar dit kan natuurlijk ook... _/-\o_

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Frankster
Wijnands schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 14:47:
OK... ik had wat anders in gedachten maar dit kan natuurlijk ook... _/-\o_
Mijn Paint skills zijn niet geweldig ;-)

De gebruikte psd is te downloaden op: http://www.kevinkertz.com/fm/LightingSetup.psd.zip

&Creative

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Frankster schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:51:
[...]

Mijn Paint skills zijn niet geweldig ;-)

De gebruikte psd is te downloaden op: http://www.kevinkertz.com/fm/LightingSetup.psd.zip
Mooie foto's, en mooie schets ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1