[iMac] hardeschijf overleden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
Hallo,

Vorige week heb ik mijn iMac uit jun 2009 willen update naar 1.6.x(exacte versie weet ik niet maar moet de meest recente zijn geweest) en bij het kopieren van de bestanden liep het systeem vast. Dat wil zeggen dat hij nog 1 a 2 streepjes moest maar na 24 uur stond hij hier nog steeds op. Ik heb vervolgens mijn mac hard uitgezet en weer aangezet. Vervolgens kwam het systeem niet langs het Apple logo met het cirkeltje, ook hier heb ik hem weer ongeveer 24 uur op laten staan.
Mijn troubelshooting kennis is niet zo heel goed als het gaat om opstartproblemen bij Mac dus ik heb de volgende pagina geraadpleegd: http://support.apple.com/kb/ts1417.

Dit zijn de opties die ik heb geprobeerd:
- Bij een single user boot kreeg ik time-outs op de AppleAHCIDiskQueueManager(ofzo) waardoor ik nooit de mogelijkheid heb gekregen iets te typpen.
- Bij een safe boot kwam hij nooit langs het Apple logo en het cirkeltje
- Via snow leopard install cd heb ik Schijfhulpprogramma geopend en daar komt na een aantal minuten laden mijn schijf tevoorschijn echter is de Macintosh HD grijs en zodra ik erop klik zodat hij informatie gaat ophalen krijg ik het gekleurde cirkeltje en dan loopt hij weer vast.
- Via snow leopard install cd heb ik terminal gestart en de df -hl command gedraaid, de informatie die daar naar voren kwam snapte ik eerlijk gezegd niet helemaal. Deze kwam ook niet overheen met het voorbeeld op de support.apple.com site. Ik zal deze informatie hier nog even plaatsen zodra ik weer thuis ben.

Wat zijn mijn opties nog op dit moment of moet ik mijn iMac ter reparatie opsturen?

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
maxtz0r schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 09:23:
Wat zijn mijn opties nog op dit moment of moet ik mijn iMac ter reparatie opsturen?
Aangezien je inmiddels toch wel buiten de garantietermijn zit (zeker voor wat betreft een harde schijf) zou je m.i. het beste een nieuwe HD kunnen kopen en die zelf er in zetten aan de hand van een iFixit Guide. Als je nog een andere PC hebt staan of een externe schijfbehuizing zou je daar de oude HD in kunnen doen zodat je nog kunt proberen om bestanden er af te vissen die niet waren gebackupt.

Kun je trouwens in Schijfhulpprogramma nog wel de S.M.A.R.T. status van de schijf zien?

Voor wat betreft dat recoveren: met Mac of Linux kun je in de terminal het programma 'dd' gebruiken met een optie die een weg te schrijven bestand met nullen opvult op de plaatsen waar de bron onleesbaar is geworden. Mochten de b-trees van het filesystem beschadigd zijn: ik heb met fsck.hfs onder Linux wel eens beschadigingen hersteld waar de herstelfunctie van Mac (Schijfhulpprogramma) niet meer doorheen kwam. Daarnaast heb je natuurlijk ook de commerciële tools voor data recovery.

[ Voor 3% gewijzigd door benoni op 23-09-2011 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
benoni schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 09:52:
[...]

Aangezien je inmiddels toch wel buiten de garantietermijn zit (zeker voor wat betreft een harde schijf) zou je m.i. het beste een nieuwe HD kunnen kopen en die zelf er in zetten aan de hand van een iFixit Guide. Als je nog een andere PC hebt staan of een externe schijfbehuizing zou je daar de oude HD in kunnen doen zodat je nog kunt proberen om bestanden er af te vissen die niet waren gebackupt.

Kun je trouwens in Schijfhulpprogramma nog wel de S.M.A.R.T. status van de schijf zien?

Voor wat betreft dat recoveren: met Mac of Linux kun je in de terminal het programma 'dd' gebruiken met een optie die een weg te schrijven bestand met nullen opvult op de plaatsen waar de bron onleesbaar is geworden. Mochten de b-trees van het filesystem beschadigd zijn: ik heb met fsck.hfs onder Linux wel eens beschadigingen hersteld waar de herstelfunctie van Mac (Schijfhulpprogramma) niet meer doorheen kwam. Daarnaast heb je natuurlijk ook de commerciële tools voor data recovery.
Bedankt voor je reactie!

Volgens mij kon ik de S.M.A.R.T. status niet zien, zodra ik op de schijf klikte kreeg ik het laden cirkeltje en gebeurde er niks.

Ik ga nog even kijken naar het 'dd' command...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
maxtz0r schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 10:52:
Ik ga nog even kijken naar het 'dd' command...
Als het systeem al een timeout geeft voordat je überhaupt gegevens van de controller doorkrijgt dan heeft dd nog weinig zin. Met dd kun je een heel bestandssysteem dupliceren, of individuele bestanden. Dus zolang je helemaal niet bij de schijf kunt, heeft dat geen zin.

Nog iets anders - al geef ik het weinig kans omdat je van CD wel goed doorstart en toch de HD niet te zien krijgt - maar er is misschien de mogelijkheid dat er iets fout is gegaan met wegschrijven van opstartinstelingen. Je kunt even proberen om op te starten met Command, Option, P en R ingedrukt totdat je het opstartgeluid een tweede keer hoort (Apple: Het PRAM en NVRAM van uw Mac resetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
Ik zit op dit moment in mijn terminal maar bij alles wat ik doe wil hij dit doen op mijn install cd en niet op mijn hardeschijf. Het lijkt er wel op alsof hij helemaal niet gemount is... Ik kan nergens een teken vinden dat hij er uberhaupt nog is. Iemand enig idee?

Extra info:
Als ik CD /Volumes doe krijg ik alleen .Trashes en Mac OS X Install DVD

[ Voor 14% gewijzigd door maxtz0r op 23-09-2011 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
maxtz0r schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 20:39:
Ik zit op dit moment in mijn terminal maar bij alles wat ik doe wil hij dit doen op mijn install cd en niet op mijn hardeschijf. Het lijkt er wel op alsof hij helemaal niet gemount is... Ik kan nergens een teken vinden dat hij er uberhaupt nog is. Iemand enig idee?
Als je dmesg doet ('sudo dmesg') in de terminal zul je waarschijnlijk ergens in de brij data kunnen lezen dat de SATA driver de disk oppikt, en dat hij daarna een timeout krijgt. Op zich weet je dan niet veel meer dan nu, hooguit geeft het je wat zekerheid dat als de enige opstartfouten zijn te herleiden tot dat punt, dat je computer verder OK is en met een andere HD prima zal starten. Eventueel kun je voor de proef eens een externe HD aan je computer hangen en daarop een systeem installeren.

Als je nog een andere computer bij de hand hebt met Firewire, zou je de Mac in Firewire Target Disk Mode kunnen starten (T ingedrukt houden), dan met de Firewire kabel aan de andere computer hangen, en dan proberen of daar de HD wel mount. Ik geef het echter weinig kans. Ik zou zelf de SATA schijf echt loshalen en in een andere computer, met een andere SATA controller proberen.

Bij de Apple Store brengen is een oplossing (ze hebben er wel ervaring mee zie ik hier). Ik weet alleen niet hoe coulant ze zijn met een Mac die al wat ouder is. Misschien dat ze wel gratis nakijken, maar dat je de HD zelf moet betalen of zoiets, geen idee. Bij de iFixit Guide kun je zien dat het niet zo moeilijk is om de HD te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
Ik heb van het weekend even de dmesg uitgevoerd en krijg het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/1173/img20110925200349.jpg

Eerlijk gezegd weet ik niet wat hier staat en ik zie ook dat het plaatje niet alle tekst heeft maar wellicht dat iemand hier wat uit kan opmaken.

Als het inderdaad niet meer te redden is dan ga ik even de afweging maken om zelf een nieuwe hd erin te zetten of dat ik deze laat vervangen door een partij. Ik heb verder geen belangrijke data op mijn schijf staan dus dat maakt mij verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Je ziet inderdaad telkens I/O errors als de kernel iets probeert uit te lezen van de HD. Het zou kunnen dat je de HD met een andere computer ineens wel normaal aan de praat krijgt en 'm schoon kunt formatteren. Dan kun je ook wat schrijftesten doen om te kijken of de schijf een zwak heeft of dat het een eenmalige schrijffout was waardoor alle problemen begonnen. Ik zou 'm hoedanook niet meer voor belangrijke gegevens gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
Nog even ter volledigheid en wellicht voor mensen die via een zoekopdracht bij dit topic komen:

De schijf was inderdaad overleden, bij iamstore laten repareren en hij draait nu weer als een zonnetje...

Pagina: 1