Kraak in subwoofer JAMO sub210

Pagina: 1
Acties:

• Freakos
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-12-2025
Hey allemaal,

Het probleem dat ik heb is dat mijn subwoofer kraakt op de muziek. Het is voor zover geen brom o.i.d. van een slechte kabel of andere storing. Wanneer ik mijn receiver uitschakel is het weg, ook al staat mijn receiver aan en word er niks gespeeld is het ook weg.

Echter wanneer ik muziek afspeel waar een bass in zit hoor ik mijn subwoofer zachtjes kraken ( als ik het volume van mijn sub op 0 zet dan hoor ik op maat van de muziek(die nog via de speakers gaat) gekraak uit mijn sub komen. Als ik het volume hoog zeg hoor je het in eerste instantie niet maar het blijft op de achtergrond. Helemaal wanneer je weet dat het er is en je er op let hoor je het tijdens normaal gebruik en vooral wanneer er een zacht gedeelte in een nummer of iets dergelijks komt en er alsnog bass aanwezig is hoor je gekraak.

Mijn setup bestaat uit:

Pioneer VSX-920.
JAMO Sub 210.
Panasonic surround set (onbekend type).
Goed afgeschermde Sub kabel van oehlbach en onlangs vervangen door een goed afgeschermde Accel om te kijken of daar het probleem zat.

P.S. Mijn subwoofer heeft geen stekker met een aarde aansluiting dus aansluiten op een geaard stopcontact heeft geen zin, ook heb ik de stekkers al omgedraaid en een nieuwe stekkerdoos aangesloten om eventuele fouten uit te sluiten.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Kijk eens of er geen scheuren in je subwoofer zitten. Want voor zover ik weet duidt zoiets op een kapotte speaker/sub.

• Freakos
voor zover ik kan zien geen scheuren in de cone en ook niet in de lijm laag waarmee die vast zit

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Gebruik je toevallig een digitale equalizer die de bass omhoog gooit? Zet die eens uit, en luister dan eens of hij dan nog kraakt.

• Freakos
voor zover ik weet gebruik ik dat niet maar ik zal eens mijn receiver erop nakijken en ook de bron van het geluid bekijken op een equalizer. Maar het lijkt me stug omdat ik daar in de regel nooit gebruik van maak.

• Freakos
geen equalizer in gebruik

In het vervolg graag de Edit-knop Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif gebruiken in plaats van meerdere malen achter elkaar te posten :)

[ Voor 77% gewijzigd door FeaR op 23-09-2011 14:00 ]

• Freakos
Bedankt voor alle tips tot nu toe! nog even de subwoover goed onder het licht gehouden en kan geen enkele beschadiging vinden. Toch kraakt het maar door.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Freakos schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 01:16:
Bedankt voor alle tips tot nu toe! nog even de subwoover goed onder het licht gehouden en kan geen enkele beschadiging vinden. Toch kraakt het maar door.
Heb je de bron op hoog volume staan?
Ik merk bij mijn mediaplayer als ik die hard zet dat het geluid wat begint te vervormen en kraken hoort door ook bij.
Volume dus iets boven het midden gezet en voortaan alleen het volume aanpassen met de receiver.

Probeer het eens :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Beweeg de cone eens voorzichtig met je hand op en neer. Voel je hier een schrapende weerstand? Zoja, dan is de voicecoil van de woofer beschadigd. Of gesmolten of vervormd door hard tegen de poolplaat te stoten. In beide gevallen is het dan al snel einde verhaal.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Freakos
Met een directe usb aansluiting op mn iphone heeft de iphone geen volume want dat word helemaal overgenomen door de receiver, als ik via apple tv air play gebruik dan gebeurd t zelfs al zet ik t volume heel laag. Ook bij eem bluray film of spel met mn ps3 waar geen volume control in zit gebeurd het. Ik begin langzamer hand te geloven dat ie kapot is maar t vreemde is dat er geen zichtbare schade is en ik heb em ool nooit slecht behandeld oid. In ieder geval bedankt voor je suggestie! Mocht iemand nog een ander idee hebben dan hoor ik t graag!

• Freakos
voodooless schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 11:35:
Beweeg de cone eens voorzichtig met je hand op en neer. Voel je hier een schrapende weerstand? Zoja, dan is de voicecoil van de woofer beschadigd. Of gesmolten of vervormd door hard tegen de poolplaat te stoten. In beide gevallen is het dan al snel einde verhaal.
Ok wanneer ik em zachtjes in druk voel en hoor ik niks, als ik ieeeeets meer kracht zet voel en hoor ik iets schrapen ja. Wat dus betekend dat de woofer kapot is? Ik gebruikte em voorheen eigenlijk bijna nooit en nooit op hoog volume. Er zit nog garantie op maar word dit gedekt? Heel erg bedankt voor je tip!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Freakos schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 11:43:
[...]

Ok wanneer ik em zachtjes in druk voel en hoor ik niks, als ik ieeeeets meer kracht zet voel en hoor ik iets schrapen ja. Wat dus betekend dat de woofer kapot is? Ik gebruikte em voorheen eigenlijk bijna nooit en nooit op hoog volume. Er zit nog garantie op maar word dit gedekt? Heel erg bedankt voor je tip!
Zolang je zelf niets geks ermee hebt gedaan kun je het natuurlijk altijd proberen :). Als het in een hifi-zaak is gekocht kunnen ze de subwoofer waarschijnlijk zelfs ter plaatse testen waar jij bij bent :).

• Freakos
Bedankt iedereen voor de tips en suggesties. Ik ga contact opnemen met Jamo zodat ik mijn subwoofer kan terug sturen voor reparatie.

Topic is gesloten naar mijn mening.
Pagina: 1