Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:36

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
De inleiding.
Heb vandaag een CPV op afstand set ingebouwd in mijn BMW. Op deze set zit de mogelijkheid om de kofferbak te openen, zonder dat de rest van de deuren open gaan. Dit door middel van een +/- 12v signaal, wat tussen de 1 en 3.5 seconden wordt verstuurd. Nu vind ik het niet zo interessant om mijn kofferbak te kunnen openen, dus had zelf bedacht dat ik dan mijn verlichting er mee wil in en uit schakelen.

Mijn gedachten was een relais wat continu + door stuurt, wat dus aan/uit schakeld, als het die plus van de CPV set krijgt. Wat voor een soort relais moet ik hier voor hebben. Had al even op Conrad.nl zitten kijken, maar kon er niet echt wijs uit worden. :?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:35
Als ik het goed heb dan ben je hiervoor een bistabiel relais nodig :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Daar had ik ook al een stuk over gelezen, alleen volgens de onderstaande quote van wiki, moet ik een signaal hebben wat wisselt in polariteit?
Om een bistabiel relais met een spoel te schakelen moet de polariteit van de spanning over de spoel omgewisseld worden. Dit wordt gedaan door de pluspool en de minpool van de stuurspanning om te wisselen, en opnieuw een (korte) puls te geven.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Geen electronica wizards die mij hier mee kunnen helpen?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:54
Je hebt een standaard 12Volt relais nodig:
Afbeeldingslocatie: http://media.wholesale-electrical-electronics.com/product/imgage/Electrical&Electronics/2010101115/9c33f18593e9a7bd7b2d7d3a4488ad5b.jpg

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:38

LauPro

Prof Mierenneuke®

Hij wil een relais dat met een puls aan of uit gaat. Voor zover ik weet is dat gewoon een pulsrelais. Zoals men in trappenhuizen e.d. gebruikt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik heb hier een standaard wissel relais liggen, maar daar heb ik dus niks aan. Die schakelt gelijk weer uit zodra de puls van de cpv set stopt. Die ik hier heb liggen is 5 polig.
30
85
86
87
87a

-edit-

Is er ergens op het net een tabel te vinden, waar de uitleg van die nummers instaan?
Ik heb nu een relais voor me liggen met weer hele andere nummers erop, en kan weinig vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door NoFearCreations op 23-09-2011 13:02 ]

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Een puls van 3.5 seconde is toch zat om de solenoid aan te sturen welke het slot er af haalt? Desnoods plaats je er een NE555 schakeling achter welke een single shot doet van x seconde na een puls.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:35
Maar hij wil het slot er toch niet af hebben? TS wil zijn (interieur?) verlichting in en uitschakelen d.m.v. de afstandsbediening.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Eerste wat ik kan bedenken is een bistabiel relais met ten minste 3 polen.

Je gebruikt 2 van de polen dan om de voedingsspanning voor het relais zelf om te draaien en de derde om je verlichting te schakelen.

edit:
met een bistabiel 2-polig relais zou het ook kunnen trouwens als je 2 diodes toevoegt om de spoel aan massa mee te hangen

edit2:
hmm nu ik er wat langer over nadenk zie ik mijn denkfout...als het relais zelf de voedingsspanning op zijn spoel omschakelt gebeurt dat natuurlijk direct als dat ding een puls krijgt, dus dan gaat hij tijdens de puls lopen klapperen en eindigt dan op een willekeurige stand.

edit3:
even gegoogled op 'switch relay with pulse' en de eerste hit leverde dit op:
Afbeeldingslocatie: http://images.the12volt.com/12voltimages/latchonoffsp.gif
Ja het zijn inderdaad 4 (!) relais. Maar dit doet volgens mij wel exact wat jij wilt :)

[ Voor 78% gewijzigd door real[B]art op 23-09-2011 14:27 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ah shit, idd. Verlichting sturen nadat er een puls langs is geweest. Dan lijkt me een NE555 nog een mooie oplossing: stel je in dat hij 15 seconde lang hoog blijft en het gaat weer uit

of:
Afbeeldingslocatie: http://www.the12volt.com/images/ltch1n2out.gif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Die zou ook werken inderdaad, moet je alleen zelf een diode in sperrichting plaatsen over de spoel van het bistabiele printrelais (deze zit al ingebouwd in relais die specifiek geschikt zijn voor gebruik in auto's).

Tevens zijn beide schakelingen die LED-Maniak en ik linkten ontworpen voor een 0V (massa) puls, terwijl TS een +12V puls heeft. Dat betekent dus dat beide schema's aangepast moeten worden (of er een extra relais voor gezet moet worden die met de +12V puls een verbinding met massa legt).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Dit is dus niet met één enkel relais te verwezelijken?

Ik heb hier nu wel een ruitenwisser relais liggen uit een Golf 3. VW onderdeel nummer 191 955 531, Siemens nummer siemens 72 wv 006

6 polig,
15 +
31 -
53
53s
T pulse
I
Afbeeldingslocatie: http://www.geiz-24.de/sites/default/files/tecdoc_images/17/978871.png

Als ik op de T poot een pulse geef, blijft 53s 3 a 4 seconden 12 volt door geven. Is er een mogelijkheid om die tijd te verlengen naar, laten we zeggen, 15 of 20 seconden?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
hoelang moet de verlichting aanblijven?? of moet het uitgaan wanneer jij het wilt...?
zoniet is een tijdrelais hier niet gewoon een oplossing voor dan?? of ben ik nou te simpel aan het denken?
(vertraagd afvallend)

[ Voor 5% gewijzigd door [Remmes] op 23-09-2011 18:25 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Shit hoe heet dat nou, je vind zo'n relais ook in die oude wisselstroom treintjes van marklin om van rijrichting te wisselen

checkdeze

http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=133973

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 23-09-2011 18:30 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Iemand die dat in leken taal wilt uitleggen?
Welke onderdelen ik nodig heb, en waar ik ze tussen moet zetten?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Het schema is te vinden via de link die fish postte boven het youtube filmpje. R3 vervang je zoals vermeld in de tekst bij het schema door een weerstand van 220 Ohm.
Voor het maken van deze schakeling ga je in totaal 2 relais nodig hebben. De een wordt opgenomen in de schakeling en dient een dubbelpolig wisselrelais te zijn, de ander vervangt in het schema de drukknop (S1) en wordt aangestuurd met de +12V puls die je van je CPV krijgt. Voor die laatste volstaat een enkelpolig maakrelais.

Pagina: 1