Nieuwe fronts: GX100 / Q700

Pagina: 1
Acties:

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een upgrade van mijn huidige set. Op dit moment heb ik het volgende draaien:
- Onkyo SR605 receiver
- KEF 3005.1SE speakers met sub

Ik mis vooral tijdens het luisteren naar live concerten en normale muziek de diepte, het detail en strakke weergave.
Daarom vandaag eens een luister sessie gedaan. Ik heb het volgende geluisterd: B&W 683/684, KEF Q700, Paradigm 11, Monitor Audio RX8 en Montor Audio Gold GX100.

De Q700 en de beide Monitor Audio's kwamen voor mij als beste uit de test. Ik was in eerste instantie op zoek naar een paar zuil speakers maar na het horen van de GX100s begon ik toch te twijfelen. De stap naar GX200 is budgettair gezien te veel van het goede dus die laten we maar even voor wat ze zijn.

Mijn huidige receiver zou opzich prima functioneren op de Q700 en RX8. Voor de GX100 komt de receiver eigenlijk wat te kort dus zou ik of nu of op termijn ook naar een andere receiver moeten kijken.

Hoe denken jullie over het plaatsen van GX100 op de Onkyo 605? Of toch maar terug naar de keuzen tussen Q700 en RX8?
Ik heb zelf het idee dat de GX100 wel een klasse hoger is en er later met een andere receiver nog meer uit te halen is.

Ik hoor graag jullie gedachten gang :)

>> Signature?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

ChiLLeR schreef op donderdag 22 september 2011 @ 23:27:
Ik was in eerste instantie op zoek naar een paar zuil speakers maar na het horen van de GX100s begon ik toch te twijfelen.
Vloerstaanders zijn niet altijd een blinde keuze als je qua sound wat dieper wilt gaan. Nadeel is met monitoren wel dat - vooral de originele - stands redelijk duur kunnen zijn. Soms kan de prijs van de monitor plus stand zo dicht bij de prijs van de vloerstaander komen dat je toch weer kan gaan twijfelen.
ChiLLeR schreef op donderdag 22 september 2011 @ 23:27:
Hoe denken jullie over het plaatsen van GX100 op de Onkyo 605? Of toch maar terug naar de keuzen tussen Q700 en RX8?
Ik heb zelf het idee dat de GX100 wel een klasse hoger is en er later met een andere receiver nog meer uit te halen is.
Op zich is nominaal 8 Ohm en een rendement van 88 dB niet extreem lastig om aan te sturen. Zeker aangezien je nog een TX-SR605 hebt, een Onkyo die nog wel een fatsoenlijke voeding heeft. Natuurlijk zal er met een betere versterker wat meer uit de speakers gehaald kunnen worden, maar zolang je niet weet wat je mist is er niet zo veel aan de hand. Wel even testen of de TX-SR605 die speakers op normaal volume aan kan sturen, als dat zo is en als de GX100 echt aanzienlijk beter klinkt dan de Q700 of RX8 dan zou ik het wel weten :) Ik zou de combinatie niet laten liggen omdat de receiver een instapper is en de speakers van een hoger segment.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:22
I love Kef!
Voor iets minder dan de prijs van de Q700 vind je nog eindereeksen van de IQ90, en dat is een DIJK van een speaker! Heel hoog rendement en een perfect laag!

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ChiLLeR
  • Nu online
FeaR schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 07:54:
[...]

Vloerstaanders zijn niet altijd een blinde keuze als je qua sound wat dieper wilt gaan. Nadeel is met monitoren wel dat - vooral de originele - stands redelijk duur kunnen zijn. Soms kan de prijs van de monitor plus stand zo dicht bij de prijs van de vloerstaander komen dat je toch weer kan gaan twijfelen.
Klopt deze redenering heb ik ook even gehad maar de GX200 vloerstaanders zijn 1400 per stuk, de GX100 kosten 800 en de stand kost 250 per stuk. Dus de vloerstaanders zijn toch nog dik 400euro duurder. Nu kan ik voor dat verschil ook nog de center uit deze serie nemen. Dan voeg ik meer toe aan mijn setup dan dat ik de staanders neem en nog met mijn oude center speel.

Thx voor de verdere adviezen. Ik ga morgen nog maar eens terug en nog een keer luisteren.

[ Voor 5% gewijzigd door ChiLLeR op 23-09-2011 10:00 ]

>> Signature?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

ChiLLeR schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 09:59:
[...]

Klopt deze redenering heb ik ook even gehad maar de GX200 vloerstaanders zijn 1400 per stuk, de GX100 kosten 800 en de stand kost 250 per stuk. Dus de vloerstaanders zijn toch nog dik 400euro duurder. Nu kan ik voor dat verschil ook nog de center uit deze serie nemen. Dan voeg ik meer toe aan mijn setup dan dat ik de staanders neem en nog met mijn oude center speel.

Thx voor de verdere adviezen. Ik ga morgen nog maar eens terug en nog een keer luisteren.
Sluit ze dan ook op een vergelijkbare receiver aan zodat je weet wat je thuis kunt verwachten. Ik ben destijds voor de GS10 gegaan, in het begin nog even op pioneer a109, en geen seconde spijt van gehad :)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• ChiLLeR
  • Nu online
Vanmiddag nogmaals wezen luisteren en op aanraden van mr.paaJ ook gevraagd om ze op een vergelijkbare versterker aangesloten. Dat hadden ze gedaan en na nog een half uur geluisterd en geswitched te hebben toch besloten om de GX100s aan te schaffen. In zwart piano lak met de GX150c als center en de originele stands voor de fronts.
Nu wordt het wachten, hopelijk wordt het woensdag al geleverd.

>> Signature?

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:14
Heb zelf de gx100's nu 3 weken ongeveer en de gx150 center een week. Wat mij betreft echt een aanrader!

• ChiLLeR
  • Nu online
red1 schreef op zondag 25 september 2011 @ 02:42:
Heb zelf de gx100's nu 3 weken ongeveer en de gx150 center een week. Wat mij betreft echt een aanrader!
Op welke frequentie heb jij je crossovers ingesteld in je versterker? Ik kan dat niet zo snel ergens vinden eigenlijk.

>> Signature?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

ChiLLeR schreef op zondag 25 september 2011 @ 13:11:
[...]
Op welke frequentie heb jij je crossovers ingesteld in je versterker? Ik kan dat niet zo snel ergens vinden eigenlijk.
Dat komt omdat iets als een crossover ook geen vaste waarde is. Het is maar net wat jij fijn vindt klinken in combinatie met de speakers.

Er is wel een globale richtlijn hoe je kan berekenen wat een mooi uitgangspunt is voor de crossover van je subwoofer. Om deze te berekenen heb je het opgegeven laagste punt van je speakers nodig en de waarde waarbij deze is gemeten (-3 of -6 dB):
Indien de waarde gemeten is bij -3 dB dan vermenigvuldig je met 1,5 en rond je deze waarde af naar boven.
Indien de waarde gemeten is bij -6 dB dan vermenigvuldig je met 2,0 en rond je deze waarde af naar boven.

Voorbeeld:
Speakers met als laagste punt 35 Hz gemeten op -3 dB: 35 x 1,5 = 52,5. Afgerond wordt dus 60 Hz
Speakers met als laagste punt 35 Hz gemeten op -6 dB: 35 x 2,0 = 70,0. Afgerond wordt dus 80 Hz

Bovenstaande zijn dus maar voorbeelden en kunnen per ruimte/smaak verschillen. Het is ook maar een richtlijn aangezien niet elk merk even eerlijk is met het opgeven van bereik van speakers of dat er überhaupt niet wordt gemeld of deze waarden bij -3, -6, -9 of wellicht -12 dB zijn gemeten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ChiLLeR
  • Nu online
Bedankt voor de uitleg. Bij monitor audio is niet te vinden op welke waarde is gemeten.
Range van de speaker is 42Hz - 60kHz. Dus de crossover wordt 70Hz of 90Hz (ga ik er even vanuit dat het -3 of -6dB zal zijn). Ik zal er eens mee gaan proberen zodra ik ze heb staan.

>> Signature?

Pagina: 1