• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 13:32
Beste Mede-Tweakers,

Ik zit hier met een probleem waar ik na enkele dagen zoeken nog steeds geen raad mee weet.
3 Jaar geleden heb ik een 300N router van Sitecom aangeschaft met de bedoeling dat deze nog een lange tijd mee zou gaan. Destijds speelde ik amper games en downloaden was slechts met P2P programmas aan mij besteed.

Ik ben het laatste jaar echter veel grootverbruik applicaties gaan gebruiken, waaronder games, µtorrent, en usenet. Bij het gebruik hiervan hang ik al jaren tegen de bottleneck van het slechte signaal wat ik hier door krijg op mijn slaapkamer. Deze bevindt zich namelijk op de eerste etage van ons huis, waardoor het signaal door dik beton heen moet. Op deze manier krijg met slechte omstandigheden zelfs maar 5Mbit/s door, daar waar ik beneden aan de 40Mbit/s kom.

Wat ik al heb gedaan:
- Antennes volgens de handleiding opgesteld
- Vrije kanalen gebruikt volgens inSSIDer
- Gezocht naar gerichte antennes, om eventueel een omni-antenne te vervangen. Dit is mij iéts te prijzig.
- Mijn router verplaatst.

Deze opties hebben allen geen significant verschil in performance opgeleverd, met uitzondering van het verplaatsen van de router. Hierbij viel mijn kamer schijnbaar in een dead-spot, ook na het spelen met de antennes. De reden dat ik het verplaatsen van de router heb geprobeerd, is mede omdat ons kabelmodem van Ziggo in de huiskamer hangt, en de router dus ook. Helaas is dit het hoekje van het huis.

Kleine schematische weergave:
Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/1466/indelinghuis.png
Bij het blauwe puntje is er een gat naar beneden, met een antennekabel voor televisie erdoor.

De verplaatsing van de router heeft dus geen enkel verschil opgeleverd, en ook het instellen van de kanalen en de antennes niet.
Ik vraag me af of het mogelijk is om een antenne op de router te verlengen met een kabel naar de 1e verdieping, en deze daar te plaatsen. Zo ja, wat voor kabels en/of apparatuur is hiervoor nodig.
En zijn er misschien nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd kan hebben gezien?

Als er geen enkele oplossing is, zal ik misschien een kabeltje trekken naar mijn slaapkamer. Die optie is er alleen als er met draadloos niets mogelijk meer is.

Alvast bedankt.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:39
Gebruik je WPA2 met alleen AES? Of Mixed met TKIP/AES? Alleen AES helpt echt behoorlijk

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

richtantennes hoeven niet duur te zijn

denk aan de pringle antenne (cantenna)
http://www.google.nl/sear...ei=WXF7Toz7JYq2hQfjn9mQAQ

en de windsurfer
http://www.google.nl/sear...mvns&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw

edit : idd tkip is max 54mbit volgens (specificaties)

[ Voor 79% gewijzigd door Fish op 22-09-2011 19:33 ]

Iperf

• Nieknikey
Ik gebruik WPA-TKIP. Ik zal het eens uitproberen, bedankt voor de tip.
/edit

Nu alleen met WPA2 AES. Kan er niet echt een verschil uit opmerken :S
De windsurfer heb ik een tijd geleden al geprobeerd uit hopeloosheid. Beneden merkte ik het goed, maar op mijn slaapkamer dan weer helemaal niet.

[ Voor 95% gewijzigd door Nieknikey op 22-09-2011 19:41 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:29
Ik ga voor het utp- kabeltje, dat kan meestal vrij gemakkelijk naast een verwarmingsbuis, door die opening.

En als er nog een zolder, is via daar naar boven je kamer.

[ Voor 22% gewijzigd door beascob op 22-09-2011 20:05 ]

gewaarwordingshorizon

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
En die AP in de aanbouw benaderen werkt ook niet?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
beascob schreef op donderdag 22 september 2011 @ 20:01:
Ik ga voor het utp- kabeltje, dat kan meestal vrij gemakkelijk naast een verwarmingsbuis, door die opening.
Dat heb dus ook gedaan, maar zo extreem simpel is het echt niet hoor. Wat ik heb gedaan (misschien wat offtopic, maar hij heeft er misschien wel wat aan):
  1. Een sateprikkertje met een visdraad er doorheen gehengeld
  2. Speakerdraad (stevig, toch vrij dun) aan het visdraad geknoopt en er doorheen getrokken (kostte al veel kracht).
  3. UTP kabel aan de speakerdraad gevlochten (normale knopen waren al een paar keer los gegaan)
  4. Nadat ie vast liep nog een lading Dreft erbij, en hij was er!
Ik heb hier dus toch drie dagen over gedaan (elke dag twee uurtjes).
beascob schreef op donderdag 22 september 2011 @ 20:01:
En als er nog een zolder, is via daar naar boven je kamer.
En dat ligt 'ie bij ons dus ook, via de loze leiding naar de zolder, en via de ruimte naast de verwarmingsbuis naar de kamer boven :)

[ Voor 15% gewijzigd door marcop23 op 22-09-2011 20:12 ]

• Nieknikey
Als ik een kabeltje ga trekken doe ik dit uiteraard via het gat waar reeds een antennekabel doorheen zit. Omdat hiervoor een gat moet worden geboord in de kledingkast van mijn ouders (van rechtsboven op het plaatje naar mijn slaapkamer) wil ik dit als laatste redmiddel beschouwen.
Bartjezz schreef op donderdag 22 september 2011 @ 20:01:
En die AP in de aanbouw benaderen werkt ook niet?
Wat bedoel je hiermee?

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Is een Wireless Range Extender niet een idee?

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Je kan ook kijken naar ethernet over het stroomnetwerk.

http://tweakers.net/price...ws/cat/791/powerline.html

Met DD-WRT kan je meestal ook het zendvermogen verhogen van de antennes. (mag alleen eigenlijk niet in NL)

• Nieknikey
Zo'n investering doe ik dan liever in een kabelnetwerk. Ik heb namelijk niet zoveel te besteden en ben dan ook op zoek naar een oplossing die makkelijk en niet te duur is. Zo'n range extender is ook niet altijd goedkoop.
Maar ik loop nog steeds rond met de vraag of het mogelijk is om een verlengkabeltje op mijn antenne-output van mijn router te prikken, en deze naar de 1e verdieping te laten lopen om daar meteen bij het gat de antenne te monteren?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Het verlengen van de antenne gaat niet werken, want door hem te verlengen wordt het signaal zwakker.

Door de constructie van het huis is er teveel reflectie wat je signaal belemmert.

Volgens mij heb je dan de volgende opties
1) heb je goede ontvangst in de tuin? Dan een repeater in tuinhuis/schuur oid zodat je je plafond/vloer reflectie probleem vermijd.
2) Je wilt veel leechen? schaf een nas aan die direct aan de router hangt.
3) trek een kabel
4) zoals eerder gezegd schaf een powerline aan die dus ethernet over het electriciteits net doet
5) houd een site survey, dus meet overal in je huis boven en beneden ontvangst van 2.4 en 5ghz kijk of je een betere spot vind en probeer daar een repeater te plaatsen
6) wireless usb stick + lange usb kabel, door een lange usb kabel te gebruiken heb je geen signaal verlies want signaal processing gebeurt in usb stick de rest is digitaal
7) Heb je boven bedraad telefoon? dan heb je je in ieder geval 1 paar over, wat je voor 100mbit half duplex kunt gebruiken wat max 30-40 mbit effectief is

[ Voor 0% gewijzigd door it0 op 22-09-2011 23:24 . Reden: zeg ik niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

it0 schreef op donderdag 22 september 2011 @ 23:22:
Het verlengen van de antenne gaat niet werken, want door hem te verlengen wordt het signaal zwakker.
ik heb daar anders zelf thuis hele goeie ervaring ermee op slechte plaatsen van <50 naar 150 mbit (bruto)gegaan en nog geeneens getest op 300n, maar is toch goedzat voor 720p

lucht dempt het singaal harder dan de verlengkabel hoor

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 23-09-2011 01:19 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Ik weet niet wat je thuis hebt gedaan en met welke kabels je hebt gewerkt, maar ik ben blij voor je dat het heefft gewerkt. Hier vind je wat info over waarom kabel lengte de signaal kwaliteit beinvloed.

Wellicht is deze link ook wel interessant om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Cable Length 20 ft (6 m), transmission loss 1,3 dB
Ik heb dus 5 meter kabel merk x. Laten we even pessimistisch een demping van 2 dB nemen op de kabel. Ik weet niet of je wel eens met inssider ofzo hebt gekeken. maar dan valt 2 dB best mee.

En door het "ontbreken" van de dempende muren heb ik een effectieve toename van 15~20 dB
Dus echt wel de moeite waard

[ Voor 85% gewijzigd door Fish op 23-09-2011 18:14 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
it0 schreef op donderdag 22 september 2011 @ 23:22:
[...]
7) Heb je boven bedraad telefoon? dan heb je je in ieder geval 1 paar over, wat je voor 100mbit half duplex kunt gebruiken wat max 30-40 mbit effectief is
Ja! Je bent briljant! In de kamer waar het gat naar beneden zit, is linksonder in de kamer (op de afbeelding) een aansluiting voor telefonie. Omdat we Alles in 1 hebben van Ziggo is deze vaste lijn ongebruikt. Ik zal eens uitzoeken of ik hier iets kan verzinnen, hier ga ik zéker weten iets mee doen. Super bedankt!
Pagina: 1