12V DC aansluiten op bruggelijkrichter?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 300738

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb overlangs een opruiming gehouden en kwam mijn ouwe, trouwe Creative I-Trique 3200 2.1 speaker setje van me tegen.
Ik wil een graag testen of dit setje nog werkt. Maar ik vind echter de transformator niet meer!
Op de aansluiting achteraan de subwoofer staat 12V ~, wisselspanning dus.
Nu heb ik hier een 12V DC voeding die ik er op kan hangen, echter wil ik graag 100% zeker zijn dat dit zomaar kan.

De subwoofer heb ik al eens geopend om de elektronica binnenin te bekijken, hier kan ik 4 diodes zien (3x SR40 en 1x SR50) dus ik neem aan dat dit een bruggelijkrichter is.
Echter kan ik niet uit de datasheets van de diodes uitmaken of ik de max. sperspanning overschrijd.

Kunnen jullie me hiermee helpen?
Ik zou niet graag een hoop stinkende damp uit mijn speaker setje zien komen vanwege opgebrande diodes.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Volgens mij moet het gewoon kunnen, als je echt bang bent zou je de 12v na de diodes aan kunnen sluiten.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Klinkt goed, met deze omschrijving zou ik het gewoon doen en aansluiten die hap

12 volt wissel heeft een piek van 18 volt, je gaat de sperspanning zeker niet overschrijden

[ Voor 37% gewijzigd door Fish op 22-09-2011 18:49 ]

Iperf

Anoniem: 300738

Topicstarter
Wel als het geen kwaad kan volgens jullie ga ik dat eens proberen. Bedankt! :)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
dat kan helemaal geen kwaad. de spanning is eerder aan de lage kant, maar dat geeft niet echt snel problemen. hij kan wel eerder gaan vervormen. 12v AC wordt na dubbele gelijkrichting en buffering ca 15-16v (na diode verlies).

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je weet het pas echt als je de trafo bekijkt. Zitten daar drie vertakkingen op de secundaire kant? Zoja, dan zou het best eens kunnen dat ze het zo hebben geschakeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.play-hookey.com/ac_theory/images/rectifier_dual_full_wave.gif

Audio apparatuur wilt soms wel eens werken met dual rails. D.w.z. dat men +12V en -12V wilt hebben. Omdat het wisselspanning is, kan dat best +15 en -15V DC. Ligt een beetje aan welke klasse versterker het is, maar die heb je niet gemeld.

Mocht het 2 uiteinden hebben, dan zou het wel goed zijn.. Maar met 12V~ krijg je iets meer dan 12V=, dus wellicht zal je wel 15V NA de diodes moeten zetten. De diodes zullen al gauw zo'n 1V - 1,5V extra spanning er van af snoepen.

[ Voor 14% gewijzigd door Hans1990 op 22-09-2011 20:31 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
@hierboven:

Je kan prima een synchrone spanning maken met maar 1 secondaire spoel hoor, maar dan zit het met 2 diodes, niet met 4.

@TS:
Gewoon aansluiten, ongeveer 80% kan dat het gewoon werkt, misschien kan ie iets minder hard dan op de originele voeding.
De andere 20% is dat hij of niet goed werkt (vervormd geluid) of gewoon niet.
Je speakers ermee slopen is bijna onmogelijk.
Je adapter kan kapot gaan als hij niet genoeg vermogen kan leveren om het setje aan te sturen.
Pagina: 1