Platenspeler: Wat voor een stroomstekkeraansluiting is dit?

Pagina: 1
Acties:

• J4s0n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09-2023

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Ik heb me suf zitten zoeken naar stroomstekkeraansluitingen, maar ik kom er niet achter wat voor soort aansluiting dit is:

Afbeeldingslocatie: http://img834.imageshack.us/img834/6396/img03512x.jpg

Het gaat om de linker, de stroom aansluiting. De rechter is (zoals de meesten hier wel bekend denk ik) een 5polige DIN die ik wel naar tulp kan omzetten. Maar om geluid uit deze platenspeler te krijgen moet ik er wel stroom op kunnen zetten. De camera van mn phone is niet bijster goed, maar het is een verticale en horizontale pin. Ik heb het idee dat ik dus ergens een stekker vandaan moet halen die zonder adapter vanaf het stopcontact hierin gaat. Maar ik wil deze mooie platenspeler niet kapotmaken door zomaar een stekker er in te stoppen. Als ik al überhaupt weet hoe de aansluiting heet zodat ik er een stekker voor kan kopen.

Iemand enig idee hoe deze stroomaansluiting heet? Het is een Aristona platenspeler maar heeft nergens een typenummer staan, dus ik kan ook geen handleiding of informatie erover vinden wat me eventueel zou kunnen helpen.

Man is a tool-using animal. Without tools he is nothing, with tools he is all.

Verwijderd

123 en gevonden met google: KLIK

Verwijderd

die zijn rond ipv hoekige ronde. Mits het gewoon 220 is en past werkt het waarsch wel.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

Daar past een Japanse connector. In een kringloopwinkel kan je ze kopen.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/IEC60320_C7.jpg

• J4s0n

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Het lijkt idd sterk op een standaard achtje, maar de male van een standaard achtje heeft twee ronde pinnen, deze zijn plat waarbij de ene verticaal is en de ander horizontaal. Dat past dus niet. De aansluiting is ook een stukje groter.

Verwijderd

Kan je de onderkant niet los schroeven om een stroomkabel rechtsreeks op de platenspeler aan te sluiten.
Moet toch eenvoudig te doen zijn.

• J4s0n

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Ik ga natuurlijk eerst proberen om een stekker te vinden die past. Als last resort kan ik hem altijd inderdaad openschroeven en ermee aan de slag, maar liefst natuurlijk een gewone stekker.

Heb trouwens even een betere camera van iemand geleend met een achtje stekker ernaast. Die past dus niet.

Afbeeldingslocatie: http://img31.imageshack.us/img31/4327/img5175v.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door J4s0n op 22-09-2011 18:46 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 11:49
Het zou zomaar een 110V-60Hz kunnen zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 23:20

Xanax959

relax...

Het staat me bij dat ik een hele ouwe philips cassetterecorder heb met zo'n aansluiting. Je kan bij een zaak als het onderdelenhuis misschien iets vinden?
Een tijdelijke oplossing is om ff aan de binnenkant een snoer vast te solderen :)

Atari portfolio Dos 2.11

• J4s0n

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Ben bij een onderdelenhuis en bij een audio speciaalzaak geweest. Beide hadden hier geen kabels voor en wisten ook niet hoe het heette. Eén man zei dat ie het ooit wel eens gezien had. Dus als iemand hier weet hoe deze aansluiting heet, kan ik vast online wel een kabelboer vinden die 'm verkoopt.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Werkt zoeken op merk/type + powercord niet?

woops, geen typenummer...

[ Voor 39% gewijzigd door mr.paaJ op 23-09-2011 18:23 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Philips had ze (vroeger) idd zo. Wat ook nog wel eens wil werken zijn snoeren van scheerapparaten, al zijn die vaak rond. Maar he principe is het zelfde. Als jij bij de lokale handyman langs gaat moeten ze zo'n snoertje wel hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

blijkbaar is het deze dan toch niet
IEC 60320-1 Coupler: IEC60320 Polarised C7
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/IEC_60320_C7P_Polarised.png/100px-IEC_60320_C7P_Polarised.png
Wikipedia: IEC 60320
of in het Engels: Polarized Power Cable (Figure 8 with Key)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2011 18:53 . Reden: na bekijken nieuwe foto ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:20

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Misschien hier dan? Is dit geen laagspanning gelijkstroom die voeding via de versterker neemt?
http://www.ultraelectroni...ge-Cables+Connectors.html
Heb hier een Sanyo platenspeler +- 12 volt met een soort computer fan connector op een los kabeltje die op midiketen dan stroom afneemt.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2011 19:05 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-01 12:51

D4NG3R

kiwi

:)

Als het gewoon een 220/230v platenspeler is zou ik die connector die jij daar hebt gewoon iets bijsnijden :) .

NVM ik zie nu pas dat het geen ronde pinnen maar 2 rechthoekige zijn.. Eentje staat er nog 90' gekanteld ook.

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 23-09-2011 19:06 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• J4s0n

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Ja, dat is dus ook het bizarre. Ik krijg het maar niet voor elkaar te achterhalen welke stekker het is... Ik zal anders later eens het geheel uit elkaar schroeven, misschien dat dat meer informatie oplevert.

• toosrimpeldoos
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-05-2023
mailto : antiek [at] philips [dot] com ??

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Staat er op de platenspeler wat ie voor spanning op die aansluiting verwacht? Dan weten we iig of het om een adapter gaat of om een kabel om 'm rechtstreeks op een stopcontact aan te sluiten.

Wel een verdomd lastige aansluiting om te identificeren trouwens :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• J4s0n

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Nee, dat staat er dus niet op (anders had ik 't ook zeker vermeld). Er staat zelfs geen typenummer op. Enige wat er opstaat is "Aristona". Ook niet de merknaam Philips of wat dan ook. Het apparaat voelt zéér solide aan en als ik het vergelijk met de kwaliteit van andere platenspelers heb ik het gevoel dat dit een kwaliteitsapparaat is. De arm en de beweging etc voelt allemaal erg goed en soepel. Maar hij is waarschijnlijk wel oud. Ik zal sowieso de rubberen ring moeten vervangen denk ik. Dus ik ga hem maar eens uit elkaar halen als ik er weer ff tijd voor heb.

Maar mocht iemand alsnog achter de aansluiting komen, laat het graag weten! Gezien het gewicht van het geheel denk ik trouwens dat de adapter in de platenspeler verwerkt zit.

Verwijderd

Hebben ze het bij radio fortuin niet?

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
Ik zou bijna denken dat de adapter er niet inzit, en dat er gelijkstroom op aangesloten moet worden. Bij deze aansluiting hebben ze moeite gedaan om ervoor te zorgen dat je de polariteit niet kan omwisselen, totaal nutteloos bij wisselspanning, maar wel nodig bij gelijkspanning. Mijn gok is dus dat je gewoon een stuk mist en dat 't niet een kabel is die je zoekt!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:47
Hele gekke hint misschien, maar ga eens bellen met de heren achter deze site: http://www.cryptomuseum.com/index.htm. Heb ze ooit ontmoet en hebben veel kennis van allerhande crypto machines, waar vanzelfsprekend ook een bonte verzameling stekkers bij hoort.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
^ met diamondback; dit doet denken aan de 'interne' gelijkstroom koppeling die mijn Philips en Dual spelers hadden met de bijbehorende versterkers midden jaren '80. De aansluiting van die devices kan ik me niet helemaal meer herinneren, maar er gaan wat belletjes rinkelen.

Als je wilt uitzoeken of het gelijkstroom betreft...dan zou een van de polen direct verbonden moeten zijn met de 'rand' van je DIN connector. Dit kan je makkelijk meten met een multimeter op de laagste stand voor het meten van weerstanden.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-01 14:27

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Dit is een oud type connector die door Philips (en dus ook Aristona, da's hetzelfde) gebruikt werd op platenspelers en cassetterecordertjes, Gewoon 220V en met een normaal chassisdeel gewoon om te bouwen. Die stekkers vind je bijna niet meer dus bespaar je de moeite en zet er een normale netentrée in :)

Zo te zien is het een Philips 212-variant?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Pagina: 1