• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
hoi mede tweakers
ik heb een vraagje

ik ben mijn e8400 aan het overclocken
naar 3.61 ghz het is gelukt op een voltage van 1.275
de proc wordt niet veel warmer dan normaal maar
nu heb ik een vraag wordt die chipset op mijn p5e altijd zo warm

als ik in mijn kast meet wordt hij wel 60 graden is dat normaal
?

alvast bedankt
gr jochem

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

60 graden is vrij normaal. De P5E heeft een X38, die mag 92 graden worden volgens ark.intel.com http://ark.intel.com/products/chipsets/29003

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
okee dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:57

epic_gram

undercover moderator

temperatuur is overrated, je kan je PC makkelijk 80+ graden laten worden.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
Schade zal pas echt optreden vanaf 90-100 graden, echter veroudering/slijtage kan wel degelijk sneller gaan bij hogere temperaturen. Een chip (CPU ofzo) die het normaal bij 50 graden 40 jaar uithoudt zou bij 80 graden bijv. na 30 jaar de geest kunnen geven (geen idee hoe lang een chipset normaliter meegaat).

[ Voor 8% gewijzigd door Propheticus op 23-09-2011 16:58 . Reden: aantal jaren verhoogd in voorbeeld naar aanleiding van epic_gram's reply ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010

epic_gram

undercover moderator

zo'n chip gaat veel langer mee dan 8 jaar hoor. Als een computer kapot gaat uit ouderdom zijn het bijna nooit de chips, maar zijn het elco's enzo. Je hebt wel gelijk dat je chip sneller "slijt" als hij warmer wordt, komt omdat er meer weerstand in je chip zit als de temperatuur oploopt. Maar als je ervanuit gata dat een normale chip wel 50 jaar kan worden en maar 48 als hij warm wordt, tja. Dan is zo'n computer toch allang vervangen door een sneller exemplaar.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Pagina: 1